acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:45

geerke schreef:
1234 schreef:
Ik kwam t ook echt vaak op facebook tegen, meerdere van dat soort dingen waarbij ze dan mensen aansporen om die acties te stoppen, met dan zo'n gruwelijke foto erbij. Ik vind het vreselijk dat het gebeurt, maar jemig, dat hoeft niet zo op facebook gezet te worden met plaatje of filmpje erbij die we niet kunnen ontwijken. K word er bijna misselijk van. Kijk dat ze met alleen een tekst aanmoedigen om er iets aan te doen, dan prima, maar filmpjes en foto's zijn zo doordringend.....

dat soort mensen zijn het nieuwe soort ''dierenvriend''....zitten de hele dag digitaal te brullen en petities te tekenen.
Ze kunnen zich beter nuttig maken door honden te gaan borstelen in het plaatselijke asiel.
Petities tekenen tegen het nuttigen van hondenvlees in China...begrijp mij niet verkeerd,ik vind het ook vreselijk.Maar denken ze dat de lijst met handtekeningen uit postzegel nederland daar iets aan gaat bijdragen?

Laatst ook een petitie waarop 70 stuks stonden, katten ook levend gevild... Blablablabla.. Toen dacht ik... Wat heeft dit nou voor zin... Net als die schildpadden.. We kunnen niks... Ook een petitie doet niks. Maar goed ik heb het gedaan een aantal. Maar toch.. In mn achterhoofd wetend dit heeft geen zin

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:07

Angora konijntjes worden niet gehouden voor bont.. Tis wol en daar worden truien van gemaakt. Let dus op het label in je gebreide trui!!! Niks jas, t worden truien!!

Vond de beelden van de Ganzen ook verschrikkelijk. Nooit geweten. Heb gelukkig geen donsdekbed.

Over bont. Levend villen is gruwelijk. Gelukkig worden in Nederland de pelsdieren eerst gedood voordat ze gevild worden.

TS: ik vind dat je wel een punt hebt. De keus om schokkende beelden wel of niet te zien kun je vaak niet meer zelf maken en dat kan idd er voor zorgen dat je van slag raakt of slecht slaapt of verdrietig wordt.

Denk wel dat 1 zo'n filmpje meer bereikt dan honderden handtekeningen en/of demonstraties...

Caira

Re: acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:11

En ik heb weer iemand verwijderd... En ik heb weer een tekst op mijn wall geplaatst:

nogmaals, ik krijg nog steeds verschrikkelijke foto's gedeeld op mijn pagina. Nu weer van angora konijnen en schapen. Ik vind het werkelijk afschuwelijk wat er gebeurt, maar ik KAN er niets aan veranderen, ik draag geen uggs, gebruik geen angora wol maar krijg wel de nachtmerries gratis... Tot mijn spijt heb ik nu 2 mensen verwijderd die ik liever niet verwijderd had, maar als zij niet het fatsoen kunnen hebben om dat soort foto's in link te plaatsen dan horen ze niet thuis in mijn vriendenlijst. Denk alsjeblieft na voordat je het nodig vind om je medemens te choqueren met dergelijke foto's.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:13

Ik deel het zelf niet en zet het zelf niet op facebook, maar vind het choqueren wel de moeite waard. :o Dierwelzijn is voor mij toch wel heel wat belangrijker dan een vriend.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:15

Geryon schreef:
Ik deel het zelf niet en zet het zelf niet op facebook, maar vind het choqueren wel de moeite waard. :o Dierwelzijn is voor mij toch wel heel wat belangrijker dan een vriend.

Waarom in godsnaam? ik gebruik die zooi niet, maar word er wel telkens mee geconfronteerd, het achtervolgt me in mijn dromen en ik krijg er een naar gevoel van. Waarom moet ik boeten voor de laksheid van een ander?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:16

Je kan het ook omdraaien. Waarom moet de wereld rekening houden met jou?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:18

Is het dan daadwerkelijk zo moeilijk om het geheel even in een link te zetten zonder foto? Ik ga ervanuit dat de mensen die in mijn vriendenlijst staan mij een warm hart toedragen, daar hoort het choqueren met zulke foto's in mijn ogen niet bij.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:20

Caira schreef:
Geryon schreef:

Waarom in godsnaam? ik gebruik die zooi niet, maar word er wel telkens mee geconfronteerd, het achtervolgt me in mijn dromen en ik krijg er een naar gevoel van. Waarom moet ik boeten voor de laksheid van een ander?

Omdat je niet de enige vriend in de lijst bent... en diegene wel alle anderen wilt bereiken.

Je kan ervoor kiezen om de posts van iemand niet meer te zien trouwens, hoef je de personen niet meer te verwijderen :)

Als iemand mij choqueert maar tegelijkertijd een ander ervan overtuigt dit niet meer te steunen, vind ik het mijn shock dubbel en dwars waard :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:22

Nee het gaat niet te ver, men moet gewoon wakkergeschud worden en er niet te licht over gaan denken en lekker lachend bont dragen.

Er is ontzettend veel ontoelaatbare dierenleed in de bontindustrie.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:25

Sommige mensen steken gewoon ongelooflijk hun kop in het zand...
Lopen te janken bij een doodgemaakt konijntje..
Maar savonds wel een heerlijk stukje varken of kip op het bord....

Bord voor.de.kop ja!!

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:27

De laatste tijd is het wel veel erger geworden met de berichten en foto's, ook op twitter. Ik volg zelf bewust Peta, Wakker Dier, dierenbescherming, PvdD en Bont voor Dieren op twitter en FB, maar klik niet meer alles aan en retweet en deel zelden en dan alleen berichten zonder akelige foto's/beelden. Wil je dit soort berichten ook via FBvrienden niet ontvangen dan kun je heel simpel de update status van je vrienden veranderen en ipv "alle updates" alleen "belangrijke updates" kiezen (dat scheelt iig). Voor mij zijn de filmpjes niet echt nodig, maar ik ben wel blij met de voorlichting. heb nooit Uggs gekocht maar door de voorlichting zullen ze er ook nooit komen, net als er geen donsjassen/dekbedden meer worden gekocht, al jaren geen scharreleieren (of nog erger kooi-eieren) geen plofkip en ga zo maar door. Voorlichting is dus nuttig en noodzakelijk. Via FB en twitter, worden de mensen bereikt die niet uit zichzelf naar consumentenprogramma's e.d. kijken dus ik vind het dus wel goed, mits gedoseerd en wellicht beter ook met een (kijk)waarschuwing erbij.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:27

O ja, en die mensen ga je echt bereiken met foto's van een geplukt konijn, dream on...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:30

Yamcha schreef:
Ik heb een jas met dons erin en een donzen dekbed. Toen wist ik het nog niet.

Nu zou ik het echt nooit meer kopen........

Ik dus ook niet. En ben niet overtuigd Door het kijken van een walgelijk filmpje want die heb ik dus niet bekeken. .

Ik vraag me wel af, of degenen die vinden dat je niet bontdragers geestelijk mag pijnigen om wel bont dragers te shoqueren, zelf ook doneren aan peta. Want daar bereik je het meest mee denk ik. Alhoewel. . Als ze dat geld niet stoppen in nog meer shockerende reclames.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:31

Het is zo jammer dat de mensen die onnadenkend bont kopen (& plofkippen en Uggs etc etc) nou nét de mensen zijn die je niet bereikt met deze filmpjes. Het zijn altijd de dierenliefhebbers en mensen die verder kijken/denken die het zien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:00

Jolliegirl schreef:
Sommige mensen steken gewoon ongelooflijk hun kop in het zand...
Lopen te janken bij een doodgemaakt konijntje..
Maar savonds wel een heerlijk stukje varken of kip op het bord....

Ahum, het gaat juist om het feit dat het konijntje niet doodgemaakt wordt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:13

Olympia96 schreef:
Het is zo jammer dat de mensen die onnadenkend bont kopen (& plofkippen en Uggs etc etc) nou nét de mensen zijn die je niet bereikt met deze filmpjes. Het zijn altijd de dierenliefhebbers en mensen die verder kijken/denken die het zien.

Niet altijd. Yamcha gaf al aan dat ze dit niet wist en zij is toch wel een echte dierenliefhebber. Dus zoals ik in een eerdere reactie al zei; als er ook maar één persoon bereikt wordt op deze manier, juich ik het plaatsen van filmpjes alleen maar toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:39

Diablo schreef:
Olympia96 schreef:

Niet altijd. Yamcha gaf al aan dat ze dit niet wist en zij is toch wel een echte dierenliefhebber. Dus zoals ik in een eerdere reactie al zei; als er ook maar één persoon bereikt wordt op deze manier, juich ik het plaatsen van filmpjes alleen maar toe.

Ik gaf dit ook aan, en ik gaf ook aan dat ik door alleen de tekst te lezen, overtuigd was. Zo zie je maar, geen filmpje voor nodig.

Als er zoveel mensen dit nog niet weten dan kan er ook gewoon dor tekst gewaarschuwd worden.
Mensen krijgen nu een afkeer van Peta. Zoals ik. Als ik de naam al zien staan kijk ik niet verder, bang om weer iets gruwelijks te zien.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:40

Ik vraag mij af of ik nou de enige ben die alleen maar minder snel een organisatie zou steunen vanwege dit soort filmpjes?

Ik zou dus veel eerder aangezet worden tot doneren bij bijvoorbeeld de fantastische reclame's van het WNF, daar voel ik nou liefde voor de wereld ( en ook voor de medemens) in terug :) .

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:43

ruitje schreef:
Ik vraag mij af of ik nou de enige ben die alleen maar minder snel een organisatie zou steunen vanwege dit soort filmpjes?

Ik zou dus veel eerder aangezet worden tot doneren bij bijvoorbeeld de fantastische reclame's van het WNF, daar voel ik nou liefde voor de wereld ( en ook voor de medemens) in terug :) .

Dat heb ik ook, Ruitje :P Ik doe liever wat voor het WNF door die reclames dan dit soort organisaties die dmv die schokkende foto's/filmpjes op facebook vanalles willen bereiken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:47

Ik heb de berichten van PETA nu geheel geblokkeerd op facebook. Ookal delen anderen hem, komt hij niet meer bij mij te staan.
@ ruitje, dat heb ik ook hoor. Maar ik hou gewoon niet van dat "zielige gedoe" en hoe ze inspelen op emoties, ik snap dat het voor een grote groep wel werkt, maar ik ben van mening dat als je enkeld mensen werft met zielige filmpjes dat je niet goed bezig bent. WNF laat inderdaad juist hele mooie dingen zien in hun reclames, die zap ik ook totaal niet weg.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:24

VivaLaVida schreef:
Ik gaf dit ook aan, en ik gaf ook aan dat ik door alleen de tekst te lezen, overtuigd was. Zo zie je maar, geen filmpje voor nodig.

Jij misschien niet, maar in deze gevallen draait het niet alleen om jou, maar om een veel groter publiek. En om de dieren.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:33

Ik ben een deler van dat soort filmpjes en foto's....
Ook ik kan er niet meer tegen en open de filmpjes vaak niet.
Maar iedereen die je ermee kan 'bekeren' of in ieder geval tot nadenken kan aansporen is mooi meegenomen!
Er zijn zoveel mensen die inderdaad liever hun kop in het zand steken en vervolgens wel uggs aantrekken of onder een donzen dekbed gaan liggen. Dons wist ik, maar daar komen nu een hoop geschokte reacties op van mensen die het niet wisten en er niet aan mee willen werken.
Angorawol wist ik niet! Daar ben ik echt weer geschokt van, ik ben blij dat ik het nu weet.

heb zelf een paar nachten moeilijk geslapen door de videobeelden die nu rond gaan, maar shocktherapie is misschien wel de beste vorm van bewustwording. Je mag nu gewoon je ogen niet meer sluiten voor het leed achter onze comfortabele en betaalbare producten. Het is de prijs die andere betalen voor onze consumptie.

En als je het niet wilt of kan aanzien, mag je het ook niet dragen of er onder liggen.

Gaat het ver? jazeker! Maar ik vind de gekwetste zieltjes hier niet eens een klein beetje belangrijker dan het enorme leed dat er achter die producten zit!

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:53

Ik denk eerlijk gezegd dat dit soort foto's en filmpjes het doel volledig voorbij schieten :o. Heel misschien dat er tijdelijk enig bewustzijn wordt gekweekt bij mensen die niet wisten hoe bepaalde kleding en schoeisel wordt gemaakt maar na een tijdje gaat men weer over tot de orde van de dag en kijkt men niet meer in het label. Rokers roken geen sigaret minder vanwege de vreselijke waarschuwingen en afschuwelijke foto's op de pakjes. De mensen die alcohol nuttigen terwijl ze nog moeten rijden, drinken geen slok minder ondanks de verschrikkelijke foto's die verspreid worden op FB. Men koopt nog steeds spullen bij de Wibra of weet ik waar omdat het goedkoop is ondanks de documentaires over de erbarmelijke omstandigheden waaronder die mensen moeten werken.

Let wel: ieder paar uggs dat of iedere angoratrui die niet gekocht wordt is er een hoor :j maar ik geloof nooit dat het zal leiden tot minder dierenleed, helaas ;( .

En ik ben het wel eens met een aantal dat oa FB dit soort schokkende berichten veel meer zou moeten screenen of je de mogelijkheid moeten bieden om dit middels een bepaalde optie uit te schakelen.

Daarbij vind ik het ook gevaarlijk :o, als je ziet tot wat voor hetzes sommige berichten leiden, hou ik mijn hart vast :o maar da's een hele andere discussie.

Conclusie: dat ik het vréselijk vind dat dit soort dingen gebeuren (levend villen, marteling etc) staat absoluut buiten kijf. Ik moet het ook niet in het echt zien want ik sta niet voor mezelf in :o maar ik vind het idd wel te ver gaan dat je ongevraagd bloot wordt gesteld aan dit soort foto's en filmpjes en niet alleen wij maar kleine kinderen ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:06

Diablo schreef:
VivaLaVida schreef:

Jij misschien niet, maar in deze gevallen draait het niet alleen om jou, maar om een veel groter publiek. En om de dieren.

Met minder kan het ook.
Mensen weten het niet, van dons. Dus moet je dat kenbaar maken. En ik vind dat het met minder ook kan.
Als eenitraM het er niet bij had beschreven had ik het nog niet geweten want ik (en velen met mij) kijken deze filmpjes niet ;)

Ik zie ook meer brood on positieve reclames. Zoals de zwerfkatten opvang, die laten zien hoe hun mishandelde en verwaarloosde dieren op zijn geknapt. Dat zet echt aan tot steunen vind ik!

Hoeveel van de 'delers' van gruwelijke plaatjes steunen ook echt de Peta.. ik denk dat dat tegen valt. .

Plus dat ik denk dat we alleen maar hard gemaakt worden.
Straks kijken we niet meer op van die vreselijke plaatjes.. je ziet ze nl toch al elke dag?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:15

Sees schreef:
Daarbij vind ik het ook gevaarlijk :o, als je ziet tot wat voor hetzes sommige berichten leiden, hou ik mijn hart vast :o maar da's een hele andere discussie.

Maar dit ben ik helemaal met je eens! De racistische opmerkingen over chinezen en het oostblok zijn niet mals terwijl wij consumeren en de vraag genereren... toen met die mishandelde hond, dan wordt er iemand beschuldigd en zonder proces is er iemand die zijn leven niet meer zeker is. Levensgevaarlijk.....

@vivalavida, waarom moet er nu meteen weer een lidmaatschap bij Peta aan vooraf gaan voordat je dat soort zaken mag delen?
Ik eet zelf geen vlees en gebruik geen bont of dons. Gebruik wel leer (een stok om mee te slaan!) maar dan alleen voor schoeisel en mijn zadel, ik vraag dan vaak na waar het leer vandaan komt, dit is een bijproduct van de vleesindustrie.

Als mensen niet weten waar producten vandaan komen, dan kunnen ze toch ook geen juiste keuzes maken? 'van horen zeggen' trappen we allang niet meer in. Niet iedereen kan van ieder product de oorsprong nagaan, omdat het nog maar weinig locaal geproduceerd wordt. Dan zijn dit soort filmpjes natuurlijk wel een keiharde realiteit.....

Het zijn overigens veel jongeren die de hypes volgen en massaal naar de Uggs en bontkraagjes grijpen. Dan mag je hier ook mee geconfronteerd worden. En heel eerlijk, het liefst zou ik ze een folder in hun hand duwen als ze nietsvermoedend over straat lopen met dat spul....