Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) Ik vind u wel heel schattig klinken trouwens haha.
) niet te doen.. 

Maar mij maakt echt niet veel uit, zodra ze ouder worden tegen de 13 a 14 jaar zullen ze zelf beetje leren ook om dank u wel te zeggen lijkt me Geryon schreef:Dat vind ik nog het allerraarst, dat kinderen 'u' moeten zeggen tegen hun ouders. Ik hoef het tegen mijn hele familie (en die is nogal groot) niet te doen..
Sleeper schreef:Voor al de altijd je/jij zeggers. Alle mensen in de leeftijd van opa's en oma's, zeg vanaf 70 jaar en ouder. U of jij?
.
. xAlice schreef:Geryon schreef:Dat vind ik nog het allerraarst, dat kinderen 'u' moeten zeggen tegen hun ouders. Ik hoef het tegen mijn hele familie (en die is nogal groot) niet te doen..
Ik vind dat niet raar. Gewoon beleefd tegen meerdere.
Tegenwoordig ben ik oud genoeg om mijn moeder niet zo zeer te zien als meerdere dus zeg ik je.
Overigens ging het mijn ouders niet zo zeer om het u tegen hun zeggen maar vooral om het makkelijk houden. Dus dan maar tegen iedereen u.
xAlice schreef:Geryon schreef:Dat vind ik nog het allerraarst, dat kinderen 'u' moeten zeggen tegen hun ouders. Ik hoef het tegen mijn hele familie (en die is nogal groot) niet te doen..
Tegenwoordig ben ik oud genoeg om mijn moeder niet zo zeer te zien als meerdere dus zeg ik je.
Overigens ging het mijn ouders niet zo zeer om het u tegen hun zeggen maar vooral om het makkelijk houden. Dus dan maar tegen iedereen u.
Mjetterd schreef:xAlice schreef:
Tegen iedereen 'je' zeggen is ook makkelijk en is tegenwoordig niet meer onbeleefd vind ik.
Hoezo is een opa of je moeder je meerdere?

Geryon schreef:xAlice schreef:
Nee dat is niet 'gewoon beleefd' want dat kan op heel veel andere manieren die je niet per se moet, zoals het aanspreken met u.
Mensen die met u aangesproken willen worden, zijn zelf ook wat 'strenger' (kan het juiste woord niet vinden) is mijn ervaring. Fatsoen afdwingen vind ik echt een afknapper.
Beleefdheid hangt niet alleen af van je of u natuurlijk. Daarom zeg ik ook; als ik aangesproken word met je is dat echt geen probleem. Ik vind je namelijk niet onbeleefd, maar u wel beleefd. Snap je? U vind ik beleefdER maar je is ook prima.
love_western schreef:Vooral ouderen stellen het op prijs. Dus wie ben ik om ze toch aan te spreken met je/jij.
Geryon schreef:Mij gaat het dan ook niet om het praten met 'u' maar juist om dat aangesproken willen worden met 'u'. Krijg altijd ontzettend het gevoel dat die mensen in het verleden naar hun mening (te) weinig inspraak hebben gehad oid. Dat zie je wel vaker
Mjetterd schreef:Ohja? Dat is denk ik iets wat vaak gedacht word.
De ouderen die ik ken (familie en vrijwilligers van de manege), stellen het helemaal niet op prijs om met 'u' aangesproken te worden.
Als iemand ze wel zo aanspreekt word er vaak iets gezegd in de trant van: zeg maar 'je' hoor, ik noem jou toch ook geen 'u'.
Ik denk echt dat algemeen gedacht word dat ouderen graag met 'u' worden aangesproken terwijl dat volgens mij helemaal niet zo is.
Op enkelen na, die Geryon dan noemt.
Mjetterd schreef:love_western schreef:Vooral ouderen stellen het op prijs. Dus wie ben ik om ze toch aan te spreken met je/jij.
Ohja? Dat is denk ik iets wat vaak gedacht word.
De ouderen die ik ken (familie en vrijwilligers van de manege), stellen het helemaal niet op prijs om met 'u' aangesproken te worden.
Als iemand ze wel zo aanspreekt word er vaak iets gezegd in de trant van: zeg maar 'je' hoor, ik noem jou toch ook geen 'u'.
Ik denk echt dat algemeen gedacht word dat ouderen graag met 'u' worden aangesproken terwijl dat volgens mij helemaal niet zo is.
Op enkelen na, die Geryon dan noemt.
Urielle schreef:Geryon schreef:Mij gaat het dan ook niet om het praten met 'u' maar juist om dat aangesproken willen worden met 'u'. Krijg altijd ontzettend het gevoel dat die mensen in het verleden naar hun mening (te) weinig inspraak hebben gehad oid. Dat zie je wel vaker
Is dat het!![]()
![]()
Nou, ik wil toch echt wel door kinderen met u aangesproken worden en ik ben nog niet bejaard. Ook voor winkelpersoneel enzo ben ik gewoon u.
Mijn vooroordeel is juist weer dat mensen die geen u hebben leren zeggen (en dan heb ik het niet over kindjes van 4 hoor) ofwel geen opvoeding genoten hebben ofwel domweg onbeschoft zijn![]()
![]()
![]()
Urielle schreef:Geryon schreef:Mij gaat het dan ook niet om het praten met 'u' maar juist om dat aangesproken willen worden met 'u'. Krijg altijd ontzettend het gevoel dat die mensen in het verleden naar hun mening (te) weinig inspraak hebben gehad oid. Dat zie je wel vaker
Is dat het!![]()
![]()
Nou, ik wil toch echt wel door kinderen met u aangesproken worden en ik ben nog niet bejaard. Ook voor winkelpersoneel enzo ben ik gewoon u.
Mijn vooroordeel is juist weer dat mensen die geen u hebben leren zeggen (en dan heb ik het niet over kindjes van 4 hoor) ofwel geen opvoeding genoten hebben ofwel domweg onbeschoft zijn![]()
![]()
![]()