dankjewel of dank u wel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dank u wel of dankjewel?

dankjewel
63 (22%)
dank u wel
152 (55%)
maakt mij niet uit
60 (21%)

Totaal aantal stemmen: 275

Sleeper

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:10

Voor al de altijd je/jij zeggers. Alle mensen in de leeftijd van opa's en oma's, zeg vanaf 70 jaar en ouder. U of jij?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:15

Ik krijg er niet zo veel mee te maken, maar voor de echt ouderen, inderdaad van de "oude stempel" u.
mensen van een jaar of 60 a 65 is het sneller jij. Deze zijn qua denken een stuk "moderner"vind ik altijd

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:17

Mij maakt het persoonlijk niet zoveel uit. Ik weet zelf eigenlijk ook niet wat ik altijd zeg. Gaat gewoon automatisch. Wat ik zelf altijd vervelend vind is dat als je iemand met u aanspreekt en ze zeggen dan zeg maar je. Persoonlijk vind ik het niet respectloos als iemand "je" zegt of gewoon dankjewel. Ik vind dat eigenlijk allemaal wat ouderwets. Iedereen vind dat het zo hoort maar als je dan mensen aanspreekt is het vaak zeg maar "je" hoor. Tja wat willen we nou word allemaal zo lastig om te weten wat je tegen wie moet zeggen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:21

Waar mensen zich al niet druk om kunnen maken.
Het is nog niet zo'n ramp als je met 'je' aangesproken wordt? Ik zeg altijd dankjewel, mensen moeten niet zo moeilijk doen. Of gewoon 'bedankt'. :)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:26

Wij moesten vroeger tegen alle volwassenen u zeggen. Dus ook tegen mijn ouders.
Nu we ouder zijn maakt het mijn moeder niet meer uit dus zeg ik gewoon je maar bij andere zit het er nu wel makkelijk in dat ik u moet zeggen.
Ik vind het logischer om eerst voor iedereen u aan te houden en dan later uitzonderingen te leren dan eerst iedereen met je aan mogen spreken en dan later nog regels erbij krijgen.

Overigens maakt het mij niks uit hoe ik word aangesproken, kan me daar niet druk om maken, maar zou het dus mijn eigen kinderen wel aanleren. (ik ben pas 17, maar stel dat ik volwassen was :P) Ik vind u wel heel schattig klinken trouwens haha.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:29

Dat vind ik nog het allerraarst, dat kinderen 'u' moeten zeggen tegen hun ouders. Ik hoef het tegen mijn hele familie (en die is nogal groot :')) niet te doen..

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:31

krijg geregeld kleine kindjes in de dierenwinkel waar ik werk, meestal komen ze mee met de ouders omdat ze een lolly willen :')
vragen natuurlijk altijd eerst aan de ouders of dat goed is, en zodra ze er een hebben zeggen de meeste altijd dankjewel met een verlegen glimlachje :P
altijd lief! Sommige zeggen ook niks en gaan heeeeeel snel achter papa of mama staan haha :P Maar mij maakt echt niet veel uit, zodra ze ouder worden tegen de 13 a 14 jaar zullen ze zelf beetje leren ook om dank u wel te zeggen lijkt me

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:31

Geryon schreef:
Dat vind ik nog het allerraarst, dat kinderen 'u' moeten zeggen tegen hun ouders. Ik hoef het tegen mijn hele familie (en die is nogal groot :')) niet te doen..

Ik vind dat niet raar. Gewoon beleefd tegen meerdere.
Tegenwoordig ben ik oud genoeg om mijn moeder niet zo zeer te zien als meerdere dus zeg ik je.
Overigens ging het mijn ouders niet zo zeer om het u tegen hun zeggen maar vooral om het makkelijk houden. Dus dan maar tegen iedereen u.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:34

Sleeper schreef:
Voor al de altijd je/jij zeggers. Alle mensen in de leeftijd van opa's en oma's, zeg vanaf 70 jaar en ouder. U of jij?

Jij, tegen mijn opa, oma en alle oude mensen die ik ken (en dat zijn er vest veel).
Heeft niets met geen respect te maken, ik vind 'u' ouderwets.

Natuurlijk heb ik wel respect voor oudere mensen, maar ik heb net zoveel respect voor hun als voor een leeftijdsgenootje.

Mensen van 70 zijn wel 3 keer zo oud als mij, maar verder zijn ze ook gewoon mensen die poepen en plassen hoor.

Zelf vind ik dat je met 'u' een bepaalde afstand tussen elkaar creert die helemaal niet nodig is :D.

Ik heb dan ook op 'dankjewel' gestemd :).

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:37

xAlice schreef:
Geryon schreef:

Tegenwoordig ben ik oud genoeg om mijn moeder niet zo zeer te zien als meerdere dus zeg ik je.
Overigens ging het mijn ouders niet zo zeer om het u tegen hun zeggen maar vooral om het makkelijk houden. Dus dan maar tegen iedereen u.

Tegen iedereen 'je' zeggen is ook makkelijk en is tegenwoordig niet meer onbeleefd vind ik.
Hoezo is een opa of je moeder je meerdere?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:41

xAlice schreef:
Geryon schreef:

Nee dat is niet 'gewoon beleefd' want dat kan op heel veel andere manieren die je niet per se moet, zoals het aanspreken met u.

Mensen die met u aangesproken willen worden, zijn zelf ook wat 'strenger' (kan het juiste woord niet vinden) is mijn ervaring. Fatsoen afdwingen vind ik echt een afknapper.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 14:46

als mijn kinderen iets krijgen en heel lief dankjewel of dank u wel zeggen, het gaat allebei met dezelfde intensie.

ik blijf bij dankjewel en vind niet dat ze nu minder respectvol zijn als andere kinderen.
als ze wat ouder zijn zal ik ze natuurlijk wel de u vorm bij brengen voor ouderen maar voor nu zie ik geen toegevoegde waarde.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:50

Ik werk met ouderen en zeg altijd Dank u wel. Soms ook tegen mensen die veel jonger zijn haha. Dat zit er zo in bij mij. Dit doet me denken aan iets wat jaren geleden is gebeurd. Een neef van mij zei toen mijn opa hem had gevraagd hoe het met hem ging 'goed, en hoe gaat het met jou?'. Ik weet nog dat ik het zo raar vond dat hij 'jou' zei tegen mijn opa en niet 'u'.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:57

Even voor de duidelijkheid; ik heb niets tegen 'je', iedereen mag lekker zelf weten of hij/zij je/u zegt.

Mjetterd schreef:
xAlice schreef:

Tegen iedereen 'je' zeggen is ook makkelijk en is tegenwoordig niet meer onbeleefd vind ik.
Hoezo is een opa of je moeder je meerdere?

Ehm, ik neem aan dat je je moeder toch wel als meerdere ziet? In de zin van, je moeder is de baas over jou. Je luistert naar je moeder. Als je moeder zegt dat je iets moet doen doe je dat?
Zoals ik al zei, nu ik in mijn tienerjaren zit zie ik het zo niet meer en zeg ik dus 'je', maar voor een klein kind zie ik de ouder toch wel als meerdere ja :j
Overigens; ik vind het tegenwoordig inderdaad niet meer heel belangrijk maar nog steeds wel verkiesbaar boven je

Geryon schreef:
xAlice schreef:

Nee dat is niet 'gewoon beleefd' want dat kan op heel veel andere manieren die je niet per se moet, zoals het aanspreken met u.

Mensen die met u aangesproken willen worden, zijn zelf ook wat 'strenger' (kan het juiste woord niet vinden) is mijn ervaring. Fatsoen afdwingen vind ik echt een afknapper.

Precies :j Beleefdheid hangt niet alleen af van je of u natuurlijk. Daarom zeg ik ook; als ik aangesproken word met je is dat echt geen probleem. Ik vind je namelijk niet onbeleefd, maar u wel beleefd. Snap je? U vind ik beleefdER maar je is ook prima.
Het gaat mij niet zo zeer om het aangesproken willen worden met u maar meer om het aanleren aan mijn kinderen. Om jouw woorden te gebruiken; ik zou bij mijn kinderen wel fatsoen afdwingen ja. En dat vind ik prima.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:07

Mij gaat het dan ook niet om het praten met 'u' maar juist om dat aangesproken willen worden met 'u'. Krijg altijd ontzettend het gevoel dat die mensen in het verleden naar hun mening (te) weinig inspraak hebben gehad oid. Dat zie je wel vaker :o

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:08

Mijn zoontje wordt in februari 4 jaar, hij zegt altijd 'dank je wel'. Hij is nog te jong om het verschil tussen 'je' en 'u' te begrijpen.
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 12-11-13 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:10

Ik vind oudere of vreemde mensen aanspreken met U gewoon een stukje respect. En daarnaast vind ik het beleefder dan iemand aanspreken met je of jij.

Vooral ouderen stellen het op prijs. Dus wie ben ik om ze toch aan te spreken met je/jij.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:20

love_western schreef:
Vooral ouderen stellen het op prijs. Dus wie ben ik om ze toch aan te spreken met je/jij.

Ohja? Dat is denk ik iets wat vaak gedacht word.
De ouderen die ik ken (familie en vrijwilligers van de manege), stellen het helemaal niet op prijs om met 'u' aangesproken te worden.
Als iemand ze wel zo aanspreekt word er vaak iets gezegd in de trant van: zeg maar 'je' hoor, ik noem jou toch ook geen 'u'.

Ik denk echt dat algemeen gedacht word dat ouderen graag met 'u' worden aangesproken terwijl dat volgens mij helemaal niet zo is.
Op enkelen na, die Geryon dan noemt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:22

Geryon schreef:
Mij gaat het dan ook niet om het praten met 'u' maar juist om dat aangesproken willen worden met 'u'. Krijg altijd ontzettend het gevoel dat die mensen in het verleden naar hun mening (te) weinig inspraak hebben gehad oid. Dat zie je wel vaker :o

Is dat het! :)* :+
Nou, ik wil toch echt wel door kinderen met u aangesproken worden en ik ben nog niet bejaard. Ook voor winkelpersoneel enzo ben ik gewoon u.

Mijn vooroordeel is juist weer dat mensen die geen u hebben leren zeggen (en dan heb ik het niet over kindjes van 4 hoor) ofwel geen opvoeding genoten hebben ofwel domweg onbeschoft zijn ;) :D :D :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:25

Mjetterd schreef:
De ouderen die ik ken (familie en vrijwilligers van de manege), stellen het helemaal niet op prijs om met 'u' aangesproken te worden.
Als iemand ze wel zo aanspreekt word er vaak iets gezegd in de trant van: zeg maar 'je' hoor, ik noem jou toch ook geen 'u'.

Ik denk echt dat algemeen gedacht word dat ouderen graag met 'u' worden aangesproken terwijl dat volgens mij helemaal niet zo is.

Dat denk ik inderdaad ook. Ik merk dat ook met ouderen. In het begin zei ik altijd wel u maar als je er telkens op gewezen wordt zeg maar je dan doe je dat ook niet meer. Op den duur weet je niet meer welke je met u aan moet spreken en welke mensen dat dus niet op prijs stellen als je dat wel doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:26

Mjetterd schreef:
love_western schreef:

Daar merk ik dus niks van en al helemaal in de verzorgingshuizen. Meestal hoor ik het geklaag aan dat 'de jeugd' zo veranderd is. En er geen fatsoen meer is naar de ouderen toe. En dat merk ik ook zelf in mijn omgeving. Ik heb het dus ook over 65+ generatie.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:29

Ik weet dat mijn opa get vreselijk vond door de thuiszorg net je aangesproken te worden. Hij voelde zich al ongemakkelijk dat hij geholpen moest worden en voelde voor hem heel erg naar om niet met u aangesproken te worden.

het is ook naar net wat je gewend vent. Ik vind u namelijk ook geen afstand creeren wat ik velen hier hoor zeggen.. het is maar wat je gewend bent.

ik zeg je tegen mijn ouders, maar de ouders van mijn man spreken we aan met u en we zijn echt niet afstandelijker met hun als met mijn ouders.

wij willen ons kind ook met u leren spreken.. tegen ons mogen ze wel je zeggen..

ik vind u de normaalste zaak van de wereld!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:32

Urielle schreef:
Geryon schreef:

Nou, ik wil toch echt wel door kinderen met u aangesproken worden en ik ben nog niet bejaard. Ook voor winkelpersoneel enzo ben ik gewoon u.

Mijn vooroordeel is juist weer dat mensen die geen u hebben leren zeggen (en dan heb ik het niet over kindjes van 4 hoor) ofwel geen opvoeding genoten hebben ofwel domweg onbeschoft zijn ;) :D :D :D

Ik ben het helemaal met je eens Urielle. Mijn dochter praat nog niet duidelijk genoeg, maar zij zal straks wel dank u wel moeten zeggen van ons. Dat doen wij zelf ook. Tegen ons, tegen neefjes/nichtjes en tegen vriendjes/vriendinnetjes mag ze je/jij zeggen, maar tegen de rest verwacht ik dat ze u zegt. Ook tegen haar ooms/tantes en opa's en oma's.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:34

Urielle schreef:
Geryon schreef:

Je bent 34 en wil met 'u' aangesproken worden? :o

Wauw... dat verbaasd mij echt. Niet om u (dan moet ik maar een keer u zeggen :p) aan te vallen hoor. Maar zo ken ik dat niet in mijn omgeving.
Mijn moeder van 50 wil absoluut niet met u aangesproken worden, ook niet door onbekende kinderen.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 12-11-13 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:35

Ik mis de optie 'bedankt', is net wat neutraler en altijd goed ;)