Leven als vegetariër

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:24

De "wat eet je dan wel nog?" krijg ik zoooo vaak te horen :').
Ik ben ook vegetariër, maar eet ook geen kaas of eieren, maar dat doe ik puur omdat IK HET NIET LUST. Niet dat ik een veganist ben, helemaal niet, ik vind eieren en kaas gewoon walgelijk, ik heb het nooit gemogen, zelfs niet als kind.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:26

Snollygoster schreef:
Ik ben ook vegetariër, maar eet ook geen kaas of eieren, maar dat doe ik puur omdat IK HET NIET LUST. Niet dat ik een veganist ben, helemaal niet, ik vind eieren en kaas gewoon walgelijk, ik heb het nooit gemogen, zelfs niet als kind.

Nou, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het dan ook lastig zou vinden, als ik een keer voor je zou koken... dus ik snap die vraag eigenlijk heel goed, sorry.

paulinevld

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:31

Oh die opmerkingen herken ik zo! En dan komt die vraag wel is van ja maarja het ligt toch al in de winkel. Zonde als het weg gegooid wordt :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:34

@wendyenbram, en precies om de redenen in jouw post ben ik veganist geworden. Maar de mensen die zo hard roepen dat het zielig is en daarom WEL vis eten snap ik niet. Een vis is veel zieliger dan een koe. Een koe is in 1x dood een vis stikt lekker op z'n gemakje. Nee dierenwelzijn als reden roepen en dan wel kip/vis of wat dan ook eten is in mijn ogen een dooddoener :)

Ik vind het nooit erg om aan mensen uit te leggen wat ik ben, waarom ik veganist ben en wat ik eet. Een beetje bewustzijn bij je medemens kweken is toch alleen maar goed? Ik heb echt mensen zich zien verbazen over de voor mij meest simpele dingen. Uiteindelijk hoor je van iedereen (ook de grootste carnivoor) goh jeetje wat goed! Wat super dat je opkomt voor jouw idealen. En daar is niks mis mee toch?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:37

Zeker niet. Daarom begin ik mijn post ook met het maakt niet uit wat iemand wel of niet wil eten. Maar doe dan niet zo raar als men vragen stelt. Juist omdat (en dat blijkt wel uit dit topic) er zoveel verschil zit tussen de ene vegetarier en de andere (net zoals er tussen vleeseters ook een hoop verschil zit.)
Dat je je er aan ergert oke kan! maar ja het is ook wel heel onduidelijk allemaal.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:40

Maar Selka, als vegetarier eet je geen vlees EN vis. Als veganist eet je niks van dierlijke oorsprong. Dus ik snap je redenatie niet helemaal.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:41

Precies! Plus als ik "gewone" :+ mensen te eten krijg vraag ik ook altijd wat zij wel en niet graag eten. Volgens mij doodnormaal.

@Berdien, ik vind het flauw dat er blijkbaar "vegetariërs" zijn die WEL vis eten. Dat vind ik een dooddoener als je "vegetariër" bent vanwege de reden dierenwelzijn. Dat was mijn redenatie ;) Mijn veganisme (is net een ziekte) staat hier los van.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:44

Ik ben altijd erg nieuwsgierig naar het waarom. Volgens mij zijn er namelijk ook een hoop vegetariers die niet door hebben hoe de vlees industrie nu eigenlijk werkt.

Ik ben zelf geen vegetarier. Wel probeer ik zo veel mogelijk biologisch en scharrel vlees te eten. Vis eten wij van de AH, wat dus duurzaam is en kip eten we eigenlijk vrij weinig (wat ik stiekem jammer vind want ik ben gek op kip). Het is alleen wel lastig als je nog thuis woont en zelf de boodschappen niet doet :P

In mijn ogen lost vegetarier zijn niets op met betrekking tot bio industrie e.d. Ik denk dat als je voor de dieren vegetarier ben (want daar ga ik nu van uit) je beter kan kiezen voor biologisch en/of scharrelvlees. Want, ik geloof dat vlees altijd gegeten zal worden door de mens. We eten het al duizenden jaren. Ik denk ook dat wanneer we geen vlees meer eten, er hele diersoorten verloren zullen gaan. Bij de koeien houden we enkel het melkvee over voor de melk, bij de kippen enkel de legkippen. Varkens zullen verdwijnen.

Ik heb niets tegen vetetariers, wel tegen mensen die hun mening over het vegetarier zijn niet goed kunnen onderbouwen. Ik ga graag een discussie aan over wel of niet vegetarier zijn.

[edit] En ik vind het eigenlijk zeer hypocriet om jezelf vegetarier te noemen maar wel vis te eten :P

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:47

Be al meer dan 15 jaar vegetarisch, mn schoonfam vindt het nog steeds raar.. Ben 4 weken geleden bevallen van een dochter, een klein meisje van 2700 gram, ze zat binnen een week 140 gram boven haar geboortegewicht!! En dat zonder biefstuk!!! Zei ik tegen mn schoonfamilie!! Heb gewoon slagroom haha..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:48

@Marjoow, vegetariër zijn lost in zoverre iets op dat voor het eten van plantjes de aarde veel minder belast wordt. Ik geloof dat van het ver-/gebruik van de aarde voor 1 vleeseter zo'n 14 vegetariërs kunnen leven. (gaat nadenken waar precies ik dit gezien had)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:50

Selka schreef:
@Marjoow, vegetariër zijn lost in zoverre iets op dat voor het eten van plantjes de aarde veel minder belast wordt. Ik geloof dat van het ver-/gebruik van de aarde voor 1 vleeseter zo'n 14 vegetariërs kunnen leven. (gaat nadenken waar precies ik dit gezien had)

Ben benieuwd waar je dat vandaan haalt inderdaad :)
Mijn idee zou zijn dat dat komt door het voedsel wat de vleesindustrie gebruikt, maar dat zou ik enigszins apart vinden aangezien veel vleesvee veel brok gevoerd krijgen waar dus ook andere dingen bij door zitten. Als ik dat bv vergelijk met het voer van melkvee en legkippen, lijkt me dat juist veel plantaardiger :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:51

Susie1992 schreef:
Be al meer dan 15 jaar vegetarisch, mn schoonfam vindt het nog steeds raar.. Ben 4 weken geleden bevallen van een dochter, een klein meisje van 2700 gram, ze zat binnen een week 140 gram boven haar geboortegewicht!! En dat zonder biefstuk!!! Zei ik tegen mn schoonfamilie!! Heb gewoon slagroom haha..

Maar tijdens je zwangerschap mag je ook geen biefstuk toch :P Haha!

Ach het is ook bullshit dat je als vegetarier niet gezond kunt leven... Je lichaam moet je aanpassen ja, maar volgens mij is de natuur met niets anders bezig dan aanpassingen maken? We zijn omnivoren, dat betekent toch dat je van zowel vlees als van planten kan leven? :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:54

Wat me vooral ergert aan vegetariërs is dat ze zo ontzettend lichtgeraakt zijn over hun keuze. :+

Als ik een vegetariër op bezoek zou krijgen zou ik ook vragen wat ze eten. Ik eet niet vegetarisch, heb er dus geen idee van wat ze wel en niet eten. Mijn gerechten bevatten allemaal vis/vlees dus zonder is moeilijk. Wat ik wel geinig vindt is dat ze geen vlees missen en dat zo stoer zeggen met een enigszins hautaine "ik ben beter dan jij want voor mij moeten geen beesten sterven" maar dan wel vleesvervangers eten die verdacht veel op vlees lijken... :+

Sowieso kan ik slecht tegen die zelfverheerlijking ma goed. :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:56

Wendy schreef:
Snollygoster schreef:

Nou, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het dan ook lastig zou vinden, als ik een keer voor je zou koken... dus ik snap die vraag eigenlijk heel goed, sorry.

Dat maakt niet uit hoor, ik geef zelf toe dat ik een moeilijke eter ben, daarom probeer ik etentjes altijd te vermijden :')

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:57

Ik vind die 'eet je dan wel vis?' zo gek nog niet... ik heb een vriendin die vegetariër is maar wel vis eet :+
Bij mij is het gewoon een standaard antwoord dat ik het knap vind, overgang van vlees naar vegetaries eten lijkt me niet heel makkelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:57

Ayasha, wat een onzin. Alsof alle vegetariërs zich beter voelen dan niet-vegetariërs. Daarnaast, wat is er mis mee dat de vleesvervangers op vlees lijken? Er is tenslotte geen dier voor gestorven?

Marjoow schreef:
Ik heb niets tegen vetetariers, wel tegen mensen die hun mening over het vegetarier zijn niet goed kunnen onderbouwen. Ik ga graag een discussie aan over wel of niet vegetarier zijn.

Dit vind ik nou ook zo'n gekke. Ik vraag aan tafel de rest van het gezelschap toch ook niet waarom zij vlees eten.. Waarom zou de vegetariër dan wél moeten uitleggen of kunnen onderbouwen waarom hij of zij dat niet wilt eten?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:59

WildWings schreef:
Ayasha, wat een onzin. Alsof alle vegetariërs zich beter voelen dan niet-vegetariërs. Daarnaast, wat is er mis mee dat de vleesvervangers op vlees lijken? Er is tenslotte geen dier voor gestorven?

Marjoow schreef:

Dit vind ik nou ook zo'n gekke. Ik vraag aan tafel de rest van het gezelschap toch ook niet waarom zij vlees eten.. Waarom zou de vegetariër dan wél moeten uitleggen of kunnen onderbouwen waarom hij of zij dat niet wilt eten?

Nou ik vind dat eigenlijk helemaal niet gek. Mensen zijn vaak vegetarier met een reden. Als je die reden niet kan onderbouwen, waarom doe je dan wat je doet?
Mensen mogen mij ook best vragen waarom ik vlees eet hoor, dan kan ik daar toch ook gewoon antwoord op geven :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:00

dat vind ik dan weer niet, al eten ze geen vlees omdat hun roze onderbroek die dag bovenop lag. Is toch hun zaak en niet de mijne? Ik zou niet weten waarom iemand zich zou moeten verantwoorden over wat ie al dan niet eet. :n

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:04

Nou word mijn opmerking ook wel geheel uit zijn context gehaald, aangezien ik bovenaan dus het volgende zei: "Ik ben altijd erg nieuwsgierig naar het waarom. Volgens mij zijn er namelijk ook een hoop vegetariers die niet door hebben hoe de vlees industrie nu eigenlijk werkt."

Dus als jij vegetarier ben omdat je het zo sieluhg vind voor de dieren, maar nog steeds in je hoofd hebt zitten dat al het vleesvee preventief met antibiotica behandeld word, alles in ieniemienie oprot hokjes zit, ja dan stel ik voor dat je je eerst gaat verdiepen voordat je een mening vormt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:08

Marjoow schreef:
Dus als jij vegetarier ben omdat je het zo sieluhg vind voor de dieren, maar nog steeds in je hoofd hebt zitten dat al het vleesvee preventief met antibiotica behandeld word, alles in ieniemienie oprot hokjes zit, ja dan stel ik voor dat je je eerst gaat verdiepen voordat je een mening vormt ;)

Ik ben dus vegetariër omdat ik het 'sielugh' vindt (dat komt niet echt over alsof je überhaupt in staat zou zijn het argument serieus te nemen, overigens, beetje kleinerend) voor de dieren, om ze te laten sterven voor iets wat niet meer dan een luxe-product is in onze hedendaagse wereld. Daarnaast vind ik inderdaad dat de leefruimte en behandeling van vleesdieren in het algemeen nog wel te wensen over laat, ja.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:10

Hahaha mijn mening over het vegetarier zijn is heel simpel: ik vind vlees en vis gewoon vies. Ik proef dat ik een dood iets eet, hoe gekruid het ook is. Hele nare weeige smaak. En vis vind ik gewoon ontzettend smerig, bleh. Genoeg andere dingen om te eten die ik wel lekker vind en die gezond voor je zijn, waarom zou ik dan vlees eten?

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:11

Ayasha schreef:
Wat me vooral ergert aan vegetariërs is dat ze zo ontzettend lichtgeraakt zijn over hun keuze. :+

Als ik een vegetariër op bezoek zou krijgen zou ik ook vragen wat ze eten. Ik eet niet vegetarisch, heb er dus geen idee van wat ze wel en niet eten. Mijn gerechten bevatten allemaal vis/vlees dus zonder is moeilijk. Wat ik wel geinig vindt is dat ze geen vlees missen en dat zo stoer zeggen met een enigszins hautaine "ik ben beter dan jij want voor mij moeten geen beesten sterven" maar dan wel vleesvervangers eten die verdacht veel op vlees lijken... :+

Sowieso kan ik slecht tegen die zelfverheerlijking ma goed. :)

De smaak van vlees mis ik zeer zeker wel, maar mis het eten van vlees niet omdat het een bewuste keuze is.

Ben daarom ook erg blij met de vleesvervangers :D vooral de hamblokjes jummiejummie

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:13

Het smaakt naar dood want eigenlijk eet je een lijk, ik wordt misselijk als ik langs een slager loop.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:17

Ik ben al van jongs af aan (vanaf mijn 3e of 4e) vegetariër, als enige in mijn familie/vrienden/omgeving en ik heb eigenlijk nog nooit een beledigende opmerking erover gehoord..
Wel veel oprechte interesse en vragen, maar ik vind dat persoonlijk juist heel leuk. Daarnaast ben ik altijd erg verbaasd hoeveel mensen er rekening met me houden en speciaal voor mij iets vegetarisch koken/meenemen oid.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:18

Ik ben ongeveer 8 jaar vegetariër geworden. Op school kregen we twee projecten rond dezelfde tijd. Het ging over stierengevechten en bio-industrie. Daardoor ben ik gaan nadenken over het 'waarom' van vlees eten. We leven in een maatschappij waar het normaal is om vlees te eten, zonder er over na te denken waar het vandaan komt. Destijds veel filmpjes bekeken en ik begon vlees eten hypocriet te vinden. Inmiddels weet ik wel dat er bepaalde wetten zijn over de leefomstandigheden van dieren, de slachtingsprocedure etc. Toch ben ik blij dat er vleeseters zijn, over een aantal jaar zal ik waarschijnlijk zelf in het slachthuis moeten staan of met dieren te maken krijgen voor de vleesproductie.
Mijn punt: weet wat je eet en waarom. Waarom eet je vlees? Daar ben ik over gaan nadenken, inmiddels is het voor mij een gewoonte om geen vlees meer te eten maar als mensen een beter argument hebben dan 'omdat het lekker is', dan ben ik voor :)