Vraagje over dakloze man (Zwolle)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:25

little_king schreef:
Geen probleem, krijgen hun geld gewoon.

Ik geloof het eigenlijk nog steeds echt niet. Bij uitkeringen gaat zelden iets 'gewoon' of 'gemakkelijk'. Ik ben ook nog steeds benieuwd hoe het zit met schuldenvordering. Tenslotte worden veel mensen dakloos doordat ze schulden hebben en daarom hun huis uit moeten. Iemand die daar meer over kan vertellen?

little_king

Re: Vraagje over dakloze man (Zwolle)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:51

Dan krijgen ze schuldhulpverlening net als elk ander die dat nodig heeft.
En schulden kunnen ook net als bij elk ander na 3 jaar kwijtgescholden worden via schuldsanering.
Er word netjes gekeken wat iemand kan missen en of er dan geld over is om van te leven. Nee dat is geen vetpot, maar dat is het bij niemand die in de schuldhulpverlening zit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 21:34

little_king schreef:
Dan krijgen ze schuldhulpverlening net als elk ander die dat nodig heeft.

Dat betekent dat ze 20-40 euro per week overhouden, toch? Als je weet dat de opvang hier 4 euro per nacht kost (en je daarnaast dus nog eten moet betalen), zie ik toch een probleem.
Daarnaast zijn er allerlei eisen aan de schuldhulpverlening, je moet je aan een aantal afspraken houden. En dat geldt ook voor veel psychische hulp. Een deel van het probleem is dat mensen dat niet doen, ook gewoon echt niet bij machte zijn om dergelijke bureaucratische drama's het hoofd te bieden. Heel vreemd, we bieden hulp en constateren vervolgens dat de mensen niet aan onze hulp voldoen.

Ik denk dat veel mensen die strijd gewoon allang uit de weg gegaan zijn. Dat kun je eigen schuld noemen, maar ik denk dat het makkelijker oordelen is vanuit een situatie die wel redelijk op orde is. Terwijl die mensen vooral ook heel veel onmacht ervaren.

Ik wil daar niet over oordelen, net zo min over hoe ze hun leven moeten leven. Dus wat mij betreft krijgen ze gewoon wat geld. En ze doen er maar mee wat zij zinvol vinden. Ik hoop dat ze ervan meekrijgen dat ik ze gewoon een beetje aardigheid wil schenken. Van mens tot mens.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:27

In de opvang waar ik toen werkte konden ze voor dat bedrag mee eten.
Ja je moet je aan afspraken houden, jij toch ook als je gaat werken, aan je huisbaas?
Het bureaucratische gedeelte hoeven ze niet zelf, dat wordt voor ze gedaan, maar ze moeten voor de rest wel mee werken, ja dat klopt. Maar daar zie ik geen probleem in.
Ja die mensen zelf vaak wel, maar dat vinden ze ook van een baan. Ik heb er gewerkt voor de crisis toen er echt genoeg banen waren. Hun antwoord is simpel, je denkt toch niet dat ik in de ochtend op tijd ergens heen ga waar ik ook nog als een hond moet luisteren. Dan ben ik al mijn vrijheid kwijt. Ik neem geen orders aan van een ander.
Dat betreft banen en ja ook regels in de opvang vinden ze soms erg moeilijk te volgen.
Maar helaas dat is onze maatschappij, daar dealen we allemaal mee.
De mentaliteit van die mensen is bij de meeste echt wel waarom ik nu begrijp dat ze in de sh.t zitten.
We zouden allemaal in de sh.t zitten als we ons zo zouden gedragen.
En dat waren niet allemaal mensen met laag iq of psychische problemen van dien aard, maar puur instelling.
Ik kan me voorstellen dat nu met de crisis er een heel ander soort dakloze bij is gekomen.
Die hard werkte met een eigen bedrijf als voorbeeld, die over de kop zijn gegaan en daardoor alles kwijt.
Maar die zullen wel beter mee werken aan de plannen om er uit te komen. Hun instelling is anders.
Ik keek er voorheen ook tegen aan van zo wat rot en wat "zielig".
Er wordt meer voor hun gedaan dan voor iemand met een echt laag loon die zelf alles probeert te redden, ik weet voortaan wel wie ik wil helpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:36

little_king schreef:
Ja je moet je aan afspraken houden, jij toch ook als je gaat werken, aan je huisbaas?

Tsja, dat het moet betekent nog niet automatisch dat iemand het kan.

(En die opmerkingen, die moet je allemaal wel een beetje in perspectief zien. Ze doen me denken aan kinderen die op school niet mee kunnen komen, en daarom de clown uithangen of doen alsof leren onzin is. De ECHTE reden is dat ze het eigenlijk gewoon niet goed kunnen, dat ze overvraagd worden, maar om hun zelfrespect een beetje te behouden overtuigen ze zichzelf dat ze het best zouden kunnen maar niet willen.)

De werkelijkheid is dus meestal iets ingewikkelder dan dat iemand echt liever op een bankje slaapt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:42

Dat begrijp ik Shadow.
Maar als ze willen krijgen ze daar ook hulp voor. Maar tegen alles aantrappen, nee dat werkt niet en dat is wat ze deden.
Nu is het zo dat waar ik werkte ook het hele programma hebben omgegooid. Toen was het te vrijblijvend.
Ik geef toe ik heb me daar kapot geërgerd. Ik heb zo vaak gedacht die gaan nooit veranderen. Die vinden het prima zo.
Voor ons onbegrijpelijk, voor hun goed genoeg. Ze hadden het werkelijk niet slecht, hoe raar dat misschien ook klinkt.
Maar nu zijn ze "verplicht" mee te doen aan programma's, individueel op maat, om dus uit deze situatie te komen. Omdat ze er over 10 jaar anders nog in zitten.
Ik heb er niet meer gewerkt sinds vorig jaar dat veranderd is, dus of het ook echt werkt weet ik niet. Ik weet dat het programma 4 maanden duurt en ik denk dat dat voor vele te kort is. maar ik weet nu dan ook niet wat voor back-up er is na die 4 maanden.
Maar het is altijd beter dan de vrijblijvende situatie die er op veel andere plaatsen is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:52

little_king schreef:
Ik geef toe ik heb me daar kapot geërgerd. Ik heb zo vaak gedacht die gaan nooit veranderen. Die vinden het prima zo.
Voor ons onbegrijpelijk, voor hun goed genoeg.

Hmm. Voor jou misschien onbegrijpelijk. Ik heb daar minder moeite mee. Ik gun iedereen de hulp die die aankan, maar als het niet zo is ben en blijf je voor mij nog steeds mens, en autonoom.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:58

Ja geen hulp willen is voor mij onbegrijpelijk, hulp nemen die die aankan vind ik prima. Je best doen vind ik prima en dat de een daar meer inzet in kan tonen dan een ander vind ik best. Kan ik begrijpen.
Maar geen hulp willen, tegen alles aanschoppen, tegen de mensen die er werken en je willen helpen als voorbeeld.
Nee.
En omdat er amper regels waren en dat nog teveel was, dat gaf nooit uitzicht op verbetering.
Maar wel de hand op houden voor geld, daar schopte ze dan niet tegen. Iedereen mag er van mij wat voor terug doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:00

Ik snap je visie absoluut hoor Shadow, en deels deel ik ook je gevoel. Aan de andere kant... Als jij op straat leeft vorm je in sommige opzichten een gevaar voor jezelf, zeker nu het overal weer kouder en natter wordt. Daarnaast ben je een overlast voor de samenleving en zorgt jouw aanwezigheid voor een gevoel van onveiligheid en onrust bij de omgeving. Dat is de reden dat we al honderden jaren lang proberen om zo goed mogelijk voor de armen en daklozen te zorgen, dat was de allereerste kiem van onze verzorgingsstaat.

Hulp die keer op keer afgeslagen wordt, daar word je moedeloos van.

Dit geldt niet alleen voor daklozen, dat geldt ook voor verslaafden.

Ik heb groot respect voor mensen die in de maatschappelijke opvang of verslavingszorg werken. Het is permanent vechten tegen de bierkaai.

En natuurlijk blijven die cliënten mensen, en autonoom, maar je moet een lange adem hebben als je wel steeds klaar kan staan voor cliënten maar ze er zelf weinig aan willen doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:16

Lente schreef:
Als jij op straat leeft vorm je in sommige opzichten een gevaar voor jezelf, zeker nu het overal weer kouder en natter wordt.

Ik ben geneigd te zeggen: nou en? Is dat een reden om het leven van mensen nog moeilijker te maken?
Ik heb veel liever dat we mogelijkheden bieden om zowel de gezondheid van de mensen op straat en de overlast te verminderen (iets wat best aardig lukt want hoewel er heel wat mensen zijn die 's ochtends om 10 uur de goedkoopste halveliters bij de supermarkt halen kan ik niet zeggen dat er hier echt overlast is), dan dat we mensen pesten als ze niet aan onze verwachtingen en wensen en eisen voldoen.

En bij het niet aannemen van hulp zit ook veel onmacht: ze kunnen het niet aannemen, om diverse redenen. Het is ook tekenend dat we zo makkelijk blijven denken dat zij zo 'dom' zijn om onze ondubbelzinnig prima hulp niet te willen. Maar zo zwartwit is het natuurlijk niet - als hulpverlener, JUIST als hulpverlener, moet je je dan toch blijven afvragen: wat doe ik eraan?
Bij paarden weten we dat alle verandering van de ruiter moet komen. Een paard gaat niet uit zichzelf iets anders doen dan 'ie deed (ook al maakt hij het zichzelf daar nog zo moeilijk mee.) Het heeft volstrekt geen zin om je vast te blijven staren op 'het paard wil niet.'

Volgens mij is dat voor mensen die je met de huidige hulp niet kunt bereiken niet anders. "Jamaar hij wil niet" is een volstrekt zinloze constatering. Als je vindt dat er iets moet veranderen, dan moet je zelf iets veranderen, totdat het werkt.

De hulpverlening kijkt echter soms niet zo heel kritisch naar zichzelf, en beschouwt mensen soms wat te makkelijk als 'ongeschikt voor ons'. Terwijl ik dan toch echt denk: de hulp is ongeschikt, niet de persoon.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:26

Er wordt helemaal niemand gepest en wordt helemaal niet veel van geëist en verwacht.
De eisen en verwachtingen liggen te laag, zodoende is het verschil met de werkelijk maatschappij en hun leven te groot.
Ze willen niet geholpen worden omdat ze dan hun vrijheden kwijt zijn. En dat vinden ze letterlijk zo.
Want hulp betekend ergens op tijd verschijnen, mee doen aan een programma wat dingen van hun verlangd.
Deze mensen willen niets en dat komt echt niet altijd door psychisch probleem maar puur hun karakter.
Nu is het zo waar ik gewerkt heb dus wel verschil gekomen, wil je onderdak "moet" je meedoen aan een programma. Dus de vrijblijvendheid van eerder is daar weg.
Prima zaak.
Al blijft er ouderwetse opvang voor hen die dat echt niet kunnen, maar dat is echt maar de kleine groep op de rest. dat is de groep waar jij het over hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:29

Maar het gaat niet om de hulpverlener. Het gaat om de cliënt. Het is juist die autonome cliënt die het moet willen. Wil hij het pertinent niet dan kan je als hulpverlener op je kop gaan staan maar dan gebeurt er gewoon niks.

Natuurlijk moet er vraaggericht gewerkt worden, en zéker in de maatschappelijke opvang is dat iets waar de hulpverleners over het algemeen heel goed in zijn. Doe je dat namelijk niet, dan ben je meteen al je cliënt kwijt.

Het maakt wel degelijk uit dat daklozen een gevaar voor zichzelf zijn. Wil jij degene zijn die op de winterochtend zijn deur uitstapt en in je portiek een doodgevroren dakloze aantreft? Bovendien is het burgerplicht om mensen in gevaar te redden.

Een paard is geen mens... een paard is er 'voor ons'. Dat paard moet iets voor ons doen. Een dakloze moet het voor zichzelf doen, daarom gaat voor mij jouw vergelijking niet op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:34

Lente schreef:
Natuurlijk moet er vraaggericht gewerkt worden, en zéker in de maatschappelijke opvang is dat iets waar de hulpverleners over het algemeen heel goed in zijn. Doe je dat namelijk niet, dan ben je meteen al je cliënt kwijt.

Misschien daar nog net wel. In de gewone psychiatrische opvang, en de gewone hulpverlening bij (dreigende) schulden is het er nauwelijks.

Citaat:
Een paard is geen mens... een paard is er 'voor ons'. Dat paard moet iets voor ons doen. Een dakloze moet het voor zichzelf doen, daarom gaat voor mij jouw vergelijking niet op.

Dat klopt niet. Je vindt dat de dakloze het voor jou moet doen, omdat jij geen dode dakloze in het portiek wilt vinden. Als de dakloze het voor zichzelf zou moeten doen en voor niemand anders, zou 'niet willen' niet als probleem bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:45

Shadow0 schreef:
Misschien daar nog net wel. In de gewone psychiatrische opvang, en de gewone hulpverlening bij (dreigende) schulden is het er nauwelijks.

Heb je daar voorbeelden van? Mijn ervaring is namelijk anders. :)

Citaat:
Dat klopt niet. Je vindt dat de dakloze het voor jou moet doen, omdat jij geen dode dakloze in het portiek wilt vinden. Als de dakloze het voor zichzelf zou moeten doen en voor niemand anders, zou 'niet willen' niet als probleem bestaan.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Als er namelijk niets geregeld zou zijn voor daklozen zouden ze het zelf waarschijnlijk ook zo leuk niet meer vinden ;) Voor wat hoort wat in die zin, net als in de rest van de maatschappij.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:46

misschien keer de opvangen omgeving zwollen bellen? misschien herkennen ze hem

Als je hem wilt helpen, weet je ook gelijk of hij je geld goed besteed ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:51

Citaat:

dan ook geen bed meer, geen eten meer en ook geen uitkering.
Kijken hoe snel het dan veranderd.
Bij de grootste groep is het nog altijd niet willen ipv niet kunnen. Dat niet kunnen is echt de kleine minderheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:08

Veel voorbeelden. Wachtlijsten van maanden in geval van accute problemen, adhd'ers die bij hun onderzoek te laat komen en dan worden weggestuurd omdat ze 'niet voldoende inzet tonen', crisisdiensten die geen zin hebben of geen tijd, bewindvoerders / schuldhulpverleners die rekeningen niet betalen waardoor mensen letterlijk in de kou komen te staan, instanties die de regels niet respecteren. De ombudsman heeft over diverse zaken al aan de bel getrokken, De Correspondent had vorige week een paar verhalen, Kassa trekt regelmatig ten strijde tegen dat soort zaken van individuele burgers... maar dat gaat dan om mensen die nog niet helemaal hebben opgegeven. Maar door het systeem breken ze vaak niet heen, en er is dan niemand die (zonder camera) tot het uiterste gaat om de situatie ook op te lossen. (Met camera daarentegen blijken dingen ineens toch anders te kunnen. Maar er is maar beperkte zendtijd en er zijn veel mensen waar wat misgaat.)

En dat mensen minder op straat zouden leven als het minder 'leuk' zou zijn, dat geloof ik eigenlijk niet. Daarnaast is 'voor wat hoort wat' niet mijn levensvisie. Er is genoeg waar niets tegenover hoeft te staan. Dat geef ik, vrijwillig, omdat IK dat belangrijk vind, niet omdat ik er iets voor terug wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:12

Ho, mijn levensvisie is dat 'voor wat, hoort wat' ook niet. Ik geef eerder teveel van mezelf weg dan te weinig.

Maar voor niets gaat de zon op. Alles wat gedaan wordt kost geld, in een tijd waarin er niet veel geld te besteden is. Wil je dus gebruik maken van faciliteiten dan moet je je daar ook voor inzetten, net als ieder ander.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:21

Lente schreef:
Maar voor niets gaat de zon op. Alles wat gedaan wordt kost geld, in een tijd waarin er niet veel geld te besteden is. Wil je dus gebruik maken van faciliteiten dan moet je je daar ook voor inzetten, net als ieder ander.

Geld is er genoeg, het zit alleen op de verkeerde plaatsen :) Verder kosten veel dingen in eerste instantie tijd (gewone menselijke aandacht zonder gezeur), maar hebben wij dat via zeer veel moeizame omwegen omgezet in geld, om er vervolgens heel veel regels omheen te bedenken die nog meer tijd (=geld) kosten (vaak onder het mom van besparing.) Ik ben niet overtuigd. En ik kan het mensen ook niet echt kwalijk nemen als ze in het vreemde en onnodig ingewikkelde systeem niet passen of willen passen. Misschien dat dat ook wel een verschil is. Ik kijk naar de maatschappij en denk: ik vind 'm maar raar. Nou vind ik dakloos zijn niet de meest wenselijke oplossing, maar ik kan me heel goed voorstellen waarom mensen uit de maatschappij vallen, en ik heb niet zo de neiging om de schuld daarvan geheel bij de persoon neer te leggen.

Andere mensen hebben daar meer moeite mee denk ik. En dat is misschien ook wel logisch. Meer begrip voor daklozen betekent immers dat je wat eigen zekerheden op moet geven. Veel mensen willen graag geloven in een wereld waarin het allemaal wel goed komt, waar er voor iedereen hulp is, als je maar wilt. Dat is veel veiliger dan erkennen dat er soms pech en willekeur aan de hand is. Het is ook veel veiliger om de schuld bij de ander neer te leggen dan te erkennen dat je meewerkt aan een systeem dat op sommige gebieden flink tekortschiet. Dat snap ik allemaal wel eigenlijk.

Maar ik geloof er niet in. Dus van mij krijgen ze af en toe gewoon wat, en dat is dan onvoorwaardelijk.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 06:42

Zo, tijdje niet gereageerd hier, maar ik heb nagedacht. Vooral hoeveel mijn geld hem gaat helpen... En dan in geval van een uitkering, maar ook zonder. In beide gevallen gaat het hem niet helpen als ik een maand onderdak betaal voor hem.
Als die maand om is staat hij opnieuw op straat en het is te kort om echt iets te kunnen doen wat verbetering brengt in zijn toekomst. Hij zit dus lekker warm en na een maand is dat weer weg... En een maand opvang is niet goedkoop, dus ik kan hem niet standaard elke maand helpen.
Ik heb dus besloten dat ik hem zeker wat ga geven, maar ik denk nu meer aan een paar dagen opvang en iets waar hij wat aan heeft, zoals een jas en handschoenen oid, zoiets.
Mocht ik hem vaker tegenkomen, kan hij zeker weer wat geld verwachten voor een paar nachtjes. Door het bedrag te verspreideb help ik hem wel.

Omdat ik nu minder geld richting hem doe en het absoluut niet zelf wil houden, heb ik zitten denken wat een mooie oplossing was daarvoor...

Daarom heb ik vandaag contact opgenomen met de kerk en gevraagd welk huis dit jaar door sinterklaas over geslageb gaat worden omdat er geen geld is. Het is heel wat anders dan dakloos zijn, dat besef ik me heel goed, maar een dakloos persoon help ik niet met eenmalig een bedrag. Door sinterklaas langs te laten komen bij kinderen die in armoede leven, help ik wel echt...

Supermoeilijke keuze... Maar ik denk dat het zo goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 07:25

Mooie keuze!

Ik heb ook wel een leuke update... Een tijdje geleden vertelde een vriendin me over een bijzondere dakloze. Gisteren heb ik een nieuwe winterjas gekocht en sprak ik bij toeval die vriendin weer dat ik mijn oude winterjas (die ik ooit van haar had gekregen) nu toch echt weg zou doen. Was van plan hem in een container voor het leger des Heils te doen, dus ik zei "Die mag vanaf nu een dakloze warm gaan houden." Toen schoot ineens haar verhaal weer door mijn hoofd.

Lang verhaal kort; komende dinsdag gaan we met zijn tweeën Amsterdam in om die specifieke vrouw te zoeken en te voorzien van een hele dikke warme winterjas voor deze winter! Heb er helemaal kriebels van! :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 07:54

Daphne mooi gebaar, en wie weet kom je hem toch ook weer vaker tegen. Dan hebben de kindjes een leuke sinterklaas en de meneer een paar dagen warme opvang.

Lente hopelijk vind je haar en kan ze de winter aangaan met een warme droge jas.

Heel af en toe staat er bij ons ook een dakloze de krant te verkopen. Alleraardigste oudere man, die wat langer geleden door omstandigheden dakloos is geworden en sinds die tijd pogingen doet zijn leven op orde te krijgen. Als ik contant geld heb koop ik de krant van hem, of geef hem wat eten of drinken. Al heb ik hem afgelopen tijd niet meer gezien. Hopelijk is het hem gelukt een woning te vinden.

En eens in Parijs, sneeuw, koud slecht weer. We hadden net onze lunch gekocht en manlief ging nog even een kerk bekijken, ik stond buiten de kerk in mijn rolstoel behangen met tassen met eten. :') naast me op de trap zat een echte zwerfster met schamele kleding en ook een lading tassen bij zich.

Komt er een jongetje aan met twee euro bij zich en wil het aan me geven. Heb hem vriendelijk gezegd dat hij het beter aan de dame naast me kan geven :') . Haar hadden we inmiddels voorzien van een flink stuk stokbrood met ham en drinken. Ze wilde eerst weigeren omdat ze ons dan zou bezwaren maar later heeft ze met smaak zitten eten. Ze had flinke honger, was de eerste maatijd die dag. En echt dakloos.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:08

Daphne__ schreef:
Zo, tijdje niet gereageerd hier, maar ik heb nagedacht. Vooral hoeveel mijn geld hem gaat helpen... En dan in geval van een uitkering, maar ook zonder. In beide gevallen gaat het hem niet helpen als ik een maand onderdak betaal voor hem.
Als die maand om is staat hij opnieuw op straat en het is te kort om echt iets te kunnen doen wat verbetering brengt in zijn toekomst. Hij zit dus lekker warm en na een maand is dat weer weg... En een maand opvang is niet goedkoop, dus ik kan hem niet standaard elke maand helpen.
Ik heb dus besloten dat ik hem zeker wat ga geven, maar ik denk nu meer aan een paar dagen opvang en iets waar hij wat aan heeft, zoals een jas en handschoenen oid, zoiets.
Mocht ik hem vaker tegenkomen, kan hij zeker weer wat geld verwachten voor een paar nachtjes. Door het bedrag te verspreideb help ik hem wel.

Omdat ik nu minder geld richting hem doe en het absoluut niet zelf wil houden, heb ik zitten denken wat een mooie oplossing was daarvoor...

Daarom heb ik vandaag contact opgenomen met de kerk en gevraagd welk huis dit jaar door sinterklaas over geslageb gaat worden omdat er geen geld is. Het is heel wat anders dan dakloos zijn, dat besef ik me heel goed, maar een dakloos persoon help ik niet met eenmalig een bedrag. Door sinterklaas langs te laten komen bij kinderen die in armoede leven, help ik wel echt...

Supermoeilijke keuze... Maar ik denk dat het zo goed is.

Het idee is goed, echt super nederlands. Tijdens de decembermaand gaan alle harten van weldadigheid op staan. En wordt er van alles georganiseerd voor de minima. Als ik zie wat er aan cadeaus/weggeef artikelen er bij ons binnen komt voor mensen die niets hebben. Daarnaast heb je nog humanitas, de weggeefwinkel doet ook mee, actie pepernoot. En alle bedrijven die van hun oude inventaris afwillen. Nee in de decembermaand zijn we zo gul!!

Ik heb daar best wel moeite mee. En ook de gezinnen die cadeaus krijgen voelen zich soms minderwaardig. Deze mensen staan aan een maatschappelijk zijlijn, proberen er toch bij te horen maar 11 maanden lijken ze onzichtbaar. En dan is er die ene maand waarin de ze de afdankers/ de overtallige inventaris van bedrijven krijgen en horen ze gelukkig te zijn en vooral dankbaar.

Laten we stoppen om voor deze mensen te denken, maar gewoon onvoorwaardelijk eens een praatje te maken, zonder oordeel zonder verwachting. In elke omgeving wonen eenzame soms arme mensen, zij willen geen liefdadigheid, zij willen er gewoon bij horen.

Lente, een warme jas geven aan een dakloze lijkt heel nobel. Maar wat als de dakloze deze verkoopt inruil voor drugs of drank? Een dakloze is prima in staat om aan kleding te komen. En heb je je afgevraagd of hij/zij wel een jas nodig heeft. Zomaar een jas aan iemand geven kan ook ervaren worden als minderwaardig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:17

Is inderdaad over nagedacht. Zijn redenen om deze jas aan deze dakloze te willen geven, in plaats ban via het leger des heils. :)

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:33

Ik werd toen ik 18 was op straat gezet door mijn ouders. Koffers stonden op een avond voor de deur en ik kon gaan. (Dit wel na een behoorlijk turbulente jeugd hoor)

Jeugdzorg kon me niet helpen, opvang ook niet. En daar sta je dan als 18 jarige, dakloos op straat.
En er is geen een instantie geweest die me kon helpen.
Dus ik vind het heel erg stom om te zeggen daklozen kiezen er zelf voor. Zolang jij geen weet hebt van de situatie kan je hier niet over oordelen. En bovendien er zijn genoeg mensen die dakloos zijn en wel eerlijk van zichzelf zijn. Dus als je die man wil helpen zou ik het zeker doen! Ik doe sinds ik dakloos ben geweest ook veel voor daklozen.

Dakloos worden is niet altijd een keuze, hoe je eruit kan komen is wel degelijk een keuze!
Overigens is het mij goedgekomen hoor. Woon samen, huis met dieren dus don't worry!