Demonen, duivels en exorcisme?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:59

marrlinde schreef:
Klopt, dat maakt het ook zo'n lastig punt. Schijn er komende week op school een college over te hebben, dus ik ben benieuwd. ;) Ik ga me er dit jaar eens in verdiepen en ik hoop aan het eind van dit jaar een duidelijker beeld te hebben van wat de linken hiertussen kunnen zijn.

Een college over demonen in de psychiatrie of de invloed van een religieuze levensstijl op ziektebeelden? Door een wetenschappelijke school of een gereformeerde? :P

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:01

Kuggur schreef:
Aha, je bent één van die bokkers die iets anders schrijven dan ze bedoelen.
Dan kunnen we inderdaad beter een punt zetten achter deze uitwisseling.

Ik moet zeggen dat ik deze manier van communiceren erg over vind komen als 'ik weet het beter', maar goed.

Kwanyin, demonie en psychiatrie, op een christelijke school. Gastdocenten en ervaringsdeskundigen geloof ik, maar dat weet ik even niet meer. ;)

Kwanyin

Re: Demonen, duivels en exorcisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:04

Moet ik christelijke school opvatten als een school die zeg maar de bijbel er vaak bijhaalt om verklaringen te geven aan bepaalde dingen? In dat geval ben ik wel benieuwd wat ze erover gaan geven maar heb ik bij voorbaat al grote twijfels over de objectiviteit.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:08

Een christelijke school die op Bijbelse grondslag, maar de studenten en docenten staan net als iedereen in de echte wereld dus daar is de opleiding ook op gebaseerd.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:17

Wow, wat geloven er nog veel mensen in :oo

Ik geloof er totáál niet in.
Ook met al die filmpjes, ik zie gewoon een heel ziek meisje (zowel fysiek als mentaal) waar zovaak tegen is gezegd dat ze bezeten is, dat ze het zelf ook is gaan geloven (en zo is gaan gedragen).
Als iedereen nou de hele tijd tegen je zegt dat je dik en lelijk bent, wat natuurlijk kwetst, tja dan ga je dat zelf ook denken. Dan ga je je ook zo gedragen. Zo werken onze hersenen nou eenmaal.

Ik vind het wel heel leuk om er dingen over te lezen/ te zien. Ook (horror)films over geesten en demonen/ duivels etc vind ik leuk :D

Maar geloven, nee. Daar ben ik te nuchter voor :+

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:15

Nou TS je hebt weer een onderwerp aangesneden...!

Daar zullen de voor en tegenstanders weer over elkaar heen buitelen wie er om het hardst gelijk heeft. Zielen zijn niet absurd en ook niet abnormaal. Ik put hier uit eigen ervaring en niet uit filmpjes. Die filmpjes zijn zwaar overtrokken waarin de mensen in het bed heen en weer worden gesmeten etc.
Wat men wel kan merken is een onaangenaam gevoel in huis. Het zien van een gedaante van een dierbaar overledene. Een onverklaarbare wind langs je heen terwijl je toch zeker weet dat ramen en deuren gesloten zijn. Het openen van deuren die echt gesloten waren. Een lamp die plotseling feller of minder fel gaat branden. Dat soort dingen dus.

Het hoeft geen oud huis te zijn waar dit voorkomt; ook nieuwbouwhuizen kunnen dit hebben. De geesten die er zitten kunnen overleden kinderen zijn van jou of van een vorige bewoner. Maar ook een miskraam kan veroorzaken dat jouw kinderen ook jaren later nog niet kunnen slapen. Ze zeggen dan dat ze 's-nachts bezoek krijgen.
De geesten die het hardnekkigst en soms ronduit gevaarlijk zijn, zijn mensen die door moord of zelfmoord over zijn gegaan.

Een maand of 2 terug was ik in de buurt van Gronau om een huis vrij te maken. De mevrouw in kwestie vroeg om hulp nadat er allerlei pech in huis kwam. Aan de hand van het verhaal kon ik de link gauw leggen. Op de plek waar ik uitkwam met pendelen had de vorige bewoner zich opgehangen omdat hij niet naar het bejaardentehuis wilde. Ik wist vooraf niet wat er plaats gevonden had, maar de man des huizes wist exact waarom ik op die plek uitkwam. Het was op een deel waar ook paarden stonden. En die paarden werden ontzettend onrustig als zij uit hun stal op de deel kwamen danwel van buiten via de deel naar de stal gingen. Zo erg zelfs dat een van de paarden de vrouw in de buik geschopt had en daarom ook is weg gedaan.

Excorcisme (uitdrijving bij mensen) heb ik gelukkig slechts een keer gedaan en dat is geen pretje.

Overigens hoeven het niet altijd geesten te zijn waardoor kinderen niet slapen; een aardstraal kan dit ook veroorzaken. Maar vergeet ook niet dat de gemoedstoestand van de ouders of een zware bevalling ook een behoorlijk effect heeft op een kind als dit nog zo jong.

Ik ben katholiek en ik heb ook bij en met pastores behandeld. De katholieke kerk staat er niet om te springen, omdat het een beladen onderwerp is. Maar de heren in kwestie stonden er positief tegenover.

Geloven of niet geloven?
Een hard bewijs is niet te leveren. Je zou het kunnen filmen, maar je ziet eigenlijk niets met het blote oog. Voor mij is het bewijs geleverd als kinderen de avond erna wel lekker kunnen slapen of dat mensen het gevoel hebben van een juk te zijn bevrijd.
Ik vind geloven geen voorwaarde voor positief resultaat. Het mooiste moment vind ik als de heer des huizes schoorvoetend heeft ingestemd op verzoek van zijn vrouw dat ik kom. En dat ik een paar dingen zeg waarvan hij denkt hoe weet ie dat..? De smalende maar eigenlijk ongemakkelijke glimlach veranderd in een streep en een ongemakkelijke houding. Ik vind dat prachtig.
Ongeloof is vaak een bepaalde angst voor het niet kunnen zien en niet kunnen verklaren, maar ook gewoon geen echte ervaring mee gehad. Nou dan is dat toch ook gezond dat je hier een bepaalde scepsis hebt?
En natuurlijk is er nog een heel leger die in allerlei gewaden en met allerlei attributen tegen een zo hoog mogelijke prijs je van alles in de bol proberen te praten.
Daar werkt maar één advies gezond verstand gebruiken en zeker je gevoel laten spreken als je met iemand in zee gaat! En een goed behandelaar m/v herken je aan normaal gedrag en een normale prijs.

Ik hoop voor degene die geïnteresseerd is, iets meer info te hebben gegeven.

Heel veel plezier met deze nooit saaie en altijd voortdurende discussie en een prettige avond allen!

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:20

Ik vind het apart dat mensen met slaapverlamming vaak een demoon op hun borst hebben zitten (dat zij dat zo zien). Laatst heb ik nog een schilderij van zo'n 200 jaar geleden gezien waarop dat was afgebeeld. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:23

Nee, zo voelt het ;) Da's iets anders..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:29

ik geloof niet in god of zo maar in excorsisme etc geloof ik wel in..
heb 1 keer glaasje gedraaid met paar vrienden en vriendinnen ik geloofde er in t begin echt niks van maar die avond gebeurde er teveel onverklaarbare enge dingen die wij allemaal niet konden verklaren.
die waren ook gewoon onverklaarbaar.
-zoals katten die heel eng luid gingen mauwen en rondjes lopen om de tafel.
-camera's die niet aan gingen of totaal niks wouden opnemen en nee de batterijen kwamen toen nieuw uit de verpakking.
-de klok stond serieus stil en begon nadat we gestopt waren weer te tikken
-mobieltjes die echt raar deden.
-kaarsen die allemaal opeens uitgingen toen er wind binnen in huis te voelen was terwijl er niks open staat of iets.
daarna ben ik ook hard gillend t huis uit gerent hoor ik vond t echt doodeng :=
durfde die avond ook niet meer te slapen ik was echt bang geworden...terwijl ik er dus in t begin echt niets maar dan ook echt niets van geloofde.
maar ik ga nooit maar dan ook nooit meer glaasje draaien. :=

maar nee ik ben er heilig van overtuigd dat er wel degelijk demonen enz bestaan :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:35

Hoe zit het eigenlijk met de protestantse kerk en duivels uitdrijvingen? Is dat echt alleen gekoppeld aan de katholieke kerk ivm gebruik symbolisme (of ze nu willen of niet)?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:55

Even tussendoor, over dit onderwerp heeft Carolyn Jess-Cooke 2 hele mooie boeken geschreven. De jongen die demonen zag, en Het dagboek van een beschermengel. Beiden echt heel mooi, interessant en een beetje beangstigend.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:08

pmagnetiseur schreef:
Geloven of niet geloven?
Een hard bewijs is niet te leveren.

Inderdaad, in feite geen enkel bewijs.
En dat beantwoordt de eerste vraag in de quote voor mij afdoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:12

Tja, ik geloof geloof ik wel in geesten, maar ik heb ze nog nooit gezien. Kan trouwens wel uit eigen ervaring vertellen dat het psychedelische drugs verhaal absoluut klopt; the mind can play funny trics with you.
Ook ben ik van mening dat het demonen uitdrijven idd gerelateerd is aan alles wat vroeger niet te verklaren viel, maar dan nog heeft marrlinde een serieus punt;
Mensen die niet gelukkig kunnen zijn, voordat ze een bepaald lichaamsdeel verwijderd hebben, of onklaar gemaakt, hebben ook een psychische aandoening (ik weet even niet meer hoe dit heet), maar geen medicijn dat er tegen werkt. Alleen de daadwerkelijke verminking/operatie, blijkt de enige oplossing voor die mensen te zijn.
Als je dan dus idd uit de religieuze groep komt en dus zelf gelooft dat je bezeten bent, zou het zomaar ook wel eens de enige oplossing kunnen zijn, een exorcisme vrijwillig uiteraard, te ondergaan. waarom niet? Als de enige andere optie is, dat je je leven lang platgespoten op de psychiatrische afdeling moet doorbrengen, omdat niets werkt, maakt toch elke radicale andere poging tot misschien zelfs genezing het meer dan waard?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:39

pmagnetiseur schreef:
Nou TS je hebt weer een onderwerp aangesneden...!

Daar zullen de voor en tegenstanders weer over elkaar heen buitelen wie er om het hardst gelijk heeft. Zielen zijn niet absurd en ook niet abnormaal. Ik put hier uit eigen ervaring en niet uit filmpjes. Die filmpjes zijn zwaar overtrokken waarin de mensen in het bed heen en weer worden gesmeten etc.
Wat men wel kan merken is een onaangenaam gevoel in huis. Het zien van een gedaante van een dierbaar overledene. Een onverklaarbare wind langs je heen terwijl je toch zeker weet dat ramen en deuren gesloten zijn. Het openen van deuren die echt gesloten waren. Een lamp die plotseling feller of minder fel gaat branden. Dat soort dingen dus.

Het hoeft geen oud huis te zijn waar dit voorkomt; ook nieuwbouwhuizen kunnen dit hebben. De geesten die er zitten kunnen overleden kinderen zijn van jou of van een vorige bewoner. Maar ook een miskraam kan veroorzaken dat jouw kinderen ook jaren later nog niet kunnen slapen. Ze zeggen dan dat ze 's-nachts bezoek krijgen.
De geesten die het hardnekkigst en soms ronduit gevaarlijk zijn, zijn mensen die door moord of zelfmoord over zijn gegaan.

Een maand of 2 terug was ik in de buurt van Gronau om een huis vrij te maken. De mevrouw in kwestie vroeg om hulp nadat er allerlei pech in huis kwam. Aan de hand van het verhaal kon ik de link gauw leggen. Op de plek waar ik uitkwam met pendelen had de vorige bewoner zich opgehangen omdat hij niet naar het bejaardentehuis wilde. Ik wist vooraf niet wat er plaats gevonden had, maar de man des huizes wist exact waarom ik op die plek uitkwam. Het was op een deel waar ook paarden stonden. En die paarden werden ontzettend onrustig als zij uit hun stal op de deel kwamen danwel van buiten via de deel naar de stal gingen. Zo erg zelfs dat een van de paarden de vrouw in de buik geschopt had en daarom ook is weg gedaan.

Excorcisme (uitdrijving bij mensen) heb ik gelukkig slechts een keer gedaan en dat is geen pretje.

Overigens hoeven het niet altijd geesten te zijn waardoor kinderen niet slapen; een aardstraal kan dit ook veroorzaken. Maar vergeet ook niet dat de gemoedstoestand van de ouders of een zware bevalling ook een behoorlijk effect heeft op een kind als dit nog zo jong.

Ik ben katholiek en ik heb ook bij en met pastores behandeld. De katholieke kerk staat er niet om te springen, omdat het een beladen onderwerp is. Maar de heren in kwestie stonden er positief tegenover.

Geloven of niet geloven?
Een hard bewijs is niet te leveren. Je zou het kunnen filmen, maar je ziet eigenlijk niets met het blote oog. Voor mij is het bewijs geleverd als kinderen de avond erna wel lekker kunnen slapen of dat mensen het gevoel hebben van een juk te zijn bevrijd.
Ik vind geloven geen voorwaarde voor positief resultaat. Het mooiste moment vind ik als de heer des huizes schoorvoetend heeft ingestemd op verzoek van zijn vrouw dat ik kom. En dat ik een paar dingen zeg waarvan hij denkt hoe weet ie dat..? De smalende maar eigenlijk ongemakkelijke glimlach veranderd in een streep en een ongemakkelijke houding. Ik vind dat prachtig.
Ongeloof is vaak een bepaalde angst voor het niet kunnen zien en niet kunnen verklaren, maar ook gewoon geen echte ervaring mee gehad. Nou dan is dat toch ook gezond dat je hier een bepaalde scepsis hebt?
En natuurlijk is er nog een heel leger die in allerlei gewaden en met allerlei attributen tegen een zo hoog mogelijke prijs je van alles in de bol proberen te praten.
Daar werkt maar één advies gezond verstand gebruiken en zeker je gevoel laten spreken als je met iemand in zee gaat! En een goed behandelaar m/v herken je aan normaal gedrag en een normale prijs.

Ik hoop voor degene die geïnteresseerd is, iets meer info te hebben gegeven.

Heel veel plezier met deze nooit saaie en altijd voortdurende discussie en een prettige avond allen!

uhh want?
Ik heb er juist veel over gelezen, veel over gehoord incl op school maar toch geloof ik er niet in. Ook kende ik mensen die geesten enz konden zien. Verder zie ik zelf vaak iemand in m'n kamer (of laatst nog een vogelspin vlak boven m'n hoofd :=) te verklaren; slaapverlamming.
Vroeger had ik écht heel enge nachtmerries. Kan ze nu nog precies vertellen (was ook echt net als saw enzo). Kwamen er later achter dat ze wel op de dieven van pippie langkous leken ( :') ), dus wsl ben ik een keer zo bang geworden dat ik er over ben gaan dromen. En raad eens, ik ging 'verhuizen' naar een andere kamer en t was over :).
En toch geloof ik er niet in. Juist omdat die onverklaarbare dingen wél te verklaren zijn :D
Je hersens kunnen je flink voor de gek houden :j deuren die open gaan terwijl je ze toch had dicht gedaan (door luchtdruk bijv) gebeuren altijd, maar als je net glaasje hebt gedraait oid lijkt t net alsof 'de demoon' dat doet.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:45

Kwanyin schreef:
Dan Brown is wel een fictieboek hé :D . En de rest van de uitleg over het gewichtsverlies heb ik al ergens in een quote gezet, er is ooit één iemand met een zware christelijke achtergrond geweest die het "onderzocht" heeft, men heeft veel kritiek gehad op de wijze van het onderzoek en het is nooit meer verder onderzocht.

Gelukkig wel :')
Maar volgens mij zijn er idd wel onderzoeken naar gedaan, ik weet alleen niet of die geaccepteerd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:34

Laat ik beginnen te zeggen dat ik alleen de openingspost heb gelezen. Ik ga daarom even niet in op het 'waarom ze vroeger aan duivelsuitdrijvingen deden' want ik denk dat daar mensen al op in zijn gegaan.

Het afgelopen blok heb ik bij mijn opleiding hoorcolleges gehad van een docent die (onder anderen) op de very intensive care van het Pieter Baan Centrum heeft gewerkt. Daar vind je de echt hele zware psychiatrische criminelen. Zo zwaar, dat er een interventieteam rondloopt die met een druk op de knop in ME-outfit naast je staan om je te beschermen indien nodig. Zo zwaar, dat als je op minder dan een meter afstand van die mensen zou komen, je je leven niet zeker bent omdat het zomaar zou kunnen dat ze je ineens letterlijk je nek omdraaien. Kortom; de levensgevaarlijke psychopaten.

Die docent heeft dus wel het een en ander gezien en meegemaakt en staat zeer stevig met zijn pootjes in de klei. Maar op een bepaald moment ging het in het hoorcollege over bezetenheid en hij zei; "Mensen vragen me wel eens of ik daarin geloof en ik moet eerlijk zijn... ik weet het niet."

Vervolgens vertelde hij het volgende verhaal;

Op een dag ging zijn telefoon en kreeg hij te horen dat er een gedetineerde zijn kant op zou worden gestuurd. Volgens degene aan de telefoon was het een levensgevaarlijke crimineel en kon de docent in kwestie hem maar het beste opwachten met een grote groep van het interventieteam. Hij had dus een grote groep eenheden opgetrommeld en daar stonden ze dan te wachten op die loeizware crimineel. Het busje rijdt de poorten in, poorten sluiten, busje gaat open... En er komt een ventje uit van drie turven hoog; "Hallo, hoe gaat het? Hai, hallo! Goededag, hoe gaat het?" :wave:
De docent in kwestie kijkt; >;) en belt de instelling waar deze man vandaan komt. "Weten jullie zeker dat jullie de goede hebben gestuurd? Dit is een klein onbespierd mannetje." Ja, het zou echt de goede zijn...
Nou okee, mannetje mee naar binnen. Stelt zich binnen netjes voor aan iedereen, heel vrolijk, vriendelijk...
De eerste weken heeft hij zich keurig gedragen, beleefd, helemaal niks aan de hand...
Op een dag stapt een van de medewerkers (met in zijn kielzog altijd een team) zijn cel binnen met de mededeling dat de sportles niet door zou gaan. De man kijkt op (ik geloof dat hij iets aan het knippen was?), blik verandert in zijn ogen en hij vliegt zó die medewerker aan. Medewerker werd onmiddellijk naar buiten getrokken, deur werd dicht gesmeten en ze hoorden keihard *BENG, BAM, BAM, BENG!!!* tegen die deur aan.
Na enige tijd werd het rustig. Interventieteam naar binnen... "Hai, hallo! :wave: Wat doen jullie hier allemaal? Wat een drukte zeg! :?"
Doodgemoedeerd, niks aan de hand, geen schrammetje op zijn lichaam. In de gepantserde deur van 30 cm dik zaten allemaal enorme deuken. Mijn docent (gespierde vent!) heeft later nog geprobeerd of hij er zulke deuken in kon krijgen, maar wat hij ook probeerde, deur week niet.
Afijn... mannetje moest dus mee naar een andere cel, of de isoleer, zoiets. Werd begeleid door het interventieteam. Nou moet je je voorstellen dat dat allemaal grote, goed getrainde gespierde mannen zijn in ME-outfit... en de cliënt was drie turven hoog, ongespierd... geen partij dus... Zou je denken...
Ze brengen hem naar de nieuwe cel en ze zijn nog niet binnen of twee van de zes vliegen letterlijk weer door de deur naar buiten, omdat hij ze gewoon optilde en van zich af smeet. Andere vier ook naar buiten, deur dicht en wéér *BAM! BAM! BAM!!*

De docent had er geen verklaring voor. Op normale momenten was deze cliënt vriendelijk en meegaand, maar af en toe ging die knop om en was hij ineens bovenmenselijk sterk. Misschien is er een andere verklaring, maar vanaf dat moment was de docent ineens niet meer zo zeker dat bezetenheid niet bestaat...

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:22

@ hierboven;

Klinkt niet als bezetenheid maar gewoon een psychiatrische ziekte. Vind het niet zo abnormaal klinken(heb ervaring met psychiatrische patiënten) die kunnen gewoon ineens de knop om krijgen in hun hoofd.
Hetzelfde geldt voor zwakzinnigen, die kunnen zó loeisterk zijn, heel apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:25

Ben het ten dele zeker met je eens. Toch vraag ik me dan af hoe het mogelijk is dat hij deuken in een gewapende deur heeft gekregen. Dat gaat buiten de menselijke kracht om volgens mij.
En zeker omdat die docent in de 20 jaar dat hij op de VIC heeft gewerkt nog nooit iets dergelijks had meegemaakt, vind ik het best een apart verhaal.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:28

de knop om krijgen in hun hoofd zeker! maar dan ook ZO sterk worden?

ik geloof dat er boven natuurlijke krachten zijn.
Maar houd me er niet (meer) mee bezig.

Niet alles is op menselijke wijze te verklaren, Al is het wel menselijk om alles te WILLEN verklaren.
het onwaarschijnlijke te verklaren naar het waarschijnlijke zorgt ervoor dat mensen niet meer bang zijn.
(hetzelfde rekensommetje als wat ze je doen laten geloven, dat ze vroeger de mensen juist bang probeerden te maken met het onwaarschijnlijke?)

Britt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:08

Interessant! Ga even het topic doorlezen op mijn gemak. Ben niet gelovig, maar vind dit onderwerp altijd erg freaky, maar stiekem ook heel interessant.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:23

Lente, naar aanleiding van jouw verhaal heb ik het ook hier met mijn moeder over gehad. Mijn moeder heeft altijd met zwaar gedragsgestoorde gehandicapten gewerkt.

Ook zij herkent dit. Kleine jongetjes (letterlijk, ze kunnen bijv. amper 12 of zelfs jonger zijn) die ineens omslaan en de grootste volwassene tegen de grond werken.
Bewoners die beton eten en nergens ook maar schade vertonen.
Deuren die gemold worden zonder dat de bewoner er zelf iets aan overhoud.

Het lichaam, en de geest, zijn twee wonderlijke dingen. Blijkbaar weet het lichaam zich in zo'n uitspatting zo te beschermen.
Waar ze die kracht vandaan halen? God mag het weten, letterlijk. Adrenaline kick? Ik vind het heel bijzonder en zal mij hier ook graag verder in willen verdiepen.
Ik heb dit zelf ook in mindere mate meegemaakt op mijn vrijwilligerswerk. (paardrijden voor mensen met handicap) Vandaar ook mijn (vergrote) interesse.

Maar demonen? Nee, ik ben nog steeds niet overtuigd.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:45

Ik heb het ook wel vaker gezien -vooral bij mensen met mentale problemen- dat ze ineens een oerkracht kunnen hebben. Maar ik zie niet in waarom die kracht van een externe factor zou moeten komen. Je bent tot héél veel in staat als je een bepaalde roes zit hoor. Je hoort wel vaker dat mensen op het moment van echte doodsstrijd dingen doen die anders nooit konden. Er schiet mij nu te binnen dat ik een vriendin heb wiens vader aan huis een praktijk had en er 's nachts een ongeval vlak voor de deur was geweest (ijzel). Hij ging kijken in zijn praktijk, en net als hij aan de glazen inkomdeur stond, schuift er een tweede auto uit en vliegt recht naar hem toe. Hij is toen in één sprong gewoon over de inkombalie gevlogen. Man met twee hernia's die al moeite krijgt bij trappen nemen. Ze hadden er geen idee van hoe hij het klaargespeeld had want in normale omstandigheden geraakt hij er lang niet over in één sprong, maar je bent tot meer in staat dan je denkt soms.
Natuurlijk is het heel vreemd om te zien, en zeker als er zo krachttoeren worden uitgehaald die je normaal niet zou kunnen nadoen. Maar omdat men niet exact weet hoe het lichaam zijn krachten zo erg kan bundelen, wil dat nog niet zeggen dat er een demon in het spel is.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:23

Onderwerp vind ik persoonlijk heel interessant.
Geloof in geesten, of in ieder geval, ik geloof zeker dat er wat is. Wat precies weet ik niet.
Demonen weet ik niet of ik in geloof. In films kunnen ze het altijd zo overdreven brengen. Weet niet of ik geloof of er echt mensen bezeten zijn geweest die als een slappe pop door de kamer werden gesleurd..
Ik volg even!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:28

Inney schreef:
Lente, naar aanleiding van jouw verhaal heb ik het ook hier met mijn moeder over gehad. Mijn moeder heeft altijd met zwaar gedragsgestoorde gehandicapten gewerkt.

Ook zij herkent dit. Kleine jongetjes (letterlijk, ze kunnen bijv. amper 12 of zelfs jonger zijn) die ineens omslaan en de grootste volwassene tegen de grond werken.
Bewoners die beton eten en nergens ook maar schade vertonen.
Deuren die gemold worden zonder dat de bewoner er zelf iets aan overhoud.

Het lichaam, en de geest, zijn twee wonderlijke dingen. Blijkbaar weet het lichaam zich in zo'n uitspatting zo te beschermen.
Waar ze die kracht vandaan halen? God mag het weten, letterlijk. Adrenaline kick? Ik vind het heel bijzonder en zal mij hier ook graag verder in willen verdiepen.
Ik heb dit zelf ook in mindere mate meegemaakt op mijn vrijwilligerswerk. (paardrijden voor mensen met handicap) Vandaar ook mijn (vergrote) interesse.

Maar demonen? Nee, ik ben nog steeds niet overtuigd.

Ben er ook nog niet van overtuigd hoor, maar ik ben er ook niet per se 'niét van overtuigd'.

Ik weet het gewoon niet en ik vind dat prima.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:31

Er zijn sterke aanwijzingen dat de heksenjachten van vroeger, onstonden door mensen (soms hele dorpen) die van dezelfde plaatselijke bakker hun meel/rogge/tarwe haalden om brood te bakken. Dit meel was besmet met moederkoorn ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Moederkoorn ) wat een halucinerende werking had en mensen gingen raar gedrag vertonen.

zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Ergotism