Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
bigone schreef:Er zijn ook genoeg jonge mensen die regelmatig door opa en oma in de watten worden gelegd.
Relaxed schreef:Ik had studiegenoten die vonden lenen voor een studie echt belachelijk, nergens voor nodig.. Zij kregen alles van pa en ma en woonden nog thuis. ZIj hadden een bijbaantje, zodat ze lekker op stap konden gaan.. Ik heb dus wel moeten lenen voor mijn studie, want ik woonde al jaren op mezelf en moest alles zelf betalen (had toen ook een auto en een paard die mijn ouders stond). Ik werkte wel, maar kon niet zoveel werken naast mijn studie dat ik alles daarvan kon betalen.
vonneke schreef:Precies wat jij zegt. Voor heel veel mensen is het in de paarden: 'Alles voor het oog van een ander'
Kinderen voor 1500 euro aangekleed op concours, maar thuis nog geen verse groente op tafel...
)Tessabuddy schreef:vonneke schreef:Precies wat jij zegt. Voor heel veel mensen is het in de paarden: 'Alles voor het oog van een ander'
Kinderen voor 1500 euro aangekleed op concours, maar thuis nog geen verse groente op tafel...
Mensen denken ook dat ze daarmee talent kunnen kopen, kunnen ze het geld beter uitgeven aan lessen..
RiannaB schreef:Maar ondanks alle reacties in dit topic snap ik het nog steeds niet helemaal. (Maar dat kan ook te maken hebben met dat ik soms wat te naïef ben)
Stel dat er dus wel mensen zijn die dingen kopen op afbetaling. Of geld lenen o.i.d. Zitten die dan niet in de toekomst gigantisch in de problemen? Is dit echt iets van de laatste tijd of was dit 30 jaar geleden ook al zo?
Ik heb laatst ook nog eens een serieus gesprek met mijn vriend gehad over het kopen van een eigen paard (omdat dit nog altijd mijn meisjesdroom is en het de laatste tijd nog erger gaat kriebelen). Van mijn spaargeld zou ik best een paard + benodigdheden kunnen kopen en als ik weer werk heb zou ik dat paard in principe ook kunnen onderhouden. Hartstikke leuk voor dat moment, maar hoe zal dat later gaan? We wonen nu sinds januari samen, willen over een paar jaar wel trouwen en een huis kopen. Ook kinderen zullen na die tijd misschien wel komen. Maar wat als we wel op korte termijn een paard zouden kopen? Dan is er nog maar weinig spaargeld over en kun je niet meer sparen omdat alle inkomsten (vanaf mijn kant dan) op gaan aan een paard. Hierbij vraag ik mij dus vooral af, hoe doen anderen dit? En dan vooral met het oog voor de toekomst. Of wordt er soms gewoon vooral naar het heden en 'leef je leven' gekeken en niet meer naar wat er allemaal nog zal gaan komen?
RiannaB schreef:Maar ondanks alle reacties in dit topic snap ik het nog steeds niet helemaal. (Maar dat kan ook te maken hebben met dat ik soms wat te naïef ben)
Stel dat er dus wel mensen zijn die dingen kopen op afbetaling. Of geld lenen o.i.d. Zitten die dan niet in de toekomst gigantisch in de problemen? Is dit echt iets van de laatste tijd of was dit 30 jaar geleden ook al zo?
Ik heb laatst ook nog eens een serieus gesprek met mijn vriend gehad over het kopen van een eigen paard (omdat dit nog altijd mijn meisjesdroom is en het de laatste tijd nog erger gaat kriebelen). Van mijn spaargeld zou ik best een paard + benodigdheden kunnen kopen en als ik weer werk heb zou ik dat paard in principe ook kunnen onderhouden. Hartstikke leuk voor dat moment, maar hoe zal dat later gaan? We wonen nu sinds januari samen, willen over een paar jaar wel trouwen en een huis kopen. Ook kinderen zullen na die tijd misschien wel komen. Maar wat als we wel op korte termijn een paard zouden kopen? Dan is er nog maar weinig spaargeld over en kun je niet meer sparen omdat alle inkomsten (vanaf mijn kant dan) op gaan aan een paard. Hierbij vraag ik mij dus vooral af, hoe doen anderen dit? En dan vooral met het oog voor de toekomst. Of wordt er soms gewoon vooral naar het heden en 'leef je leven' gekeken en niet meer naar wat er allemaal nog zal gaan komen?
Amanda schreef:8nnemiek: 500 euro aan vaste lasten, incl een huis? Dan woon je wel heel goedkoop
Ik ben per maand echt die 1000 euro wel kwijt aan vaste lasten excl. paard. Een huis, verzekeringen, GWL, telefoon, internet, boodschappen, auto. En dat was nog een huurhuis. Ik heb net een huis gekocht, waardoor mijn lasten nu zo'n 250,- hoger zijn per maand.
).. en dan de inboedelverz., rechtsbijstand, wegenbelasting nog een paar tientjes.. telefoonrekening 13 euro incl internet. En dat is dan voor twee personen, dus ik betaal daar de helft van. En daar komt voor mij dan nog 50 euro aan hondenvoer en 50 euro aan hooi bij en wat andere dierenspulletjes, 2x tanken per maand á 50 euro, maar dan nog kom ik niet aan de 500 euro per maand.. maar ik woon dan ook wel heel gunstig
Kriel schreef:Het is denk ik ook grotendeels een kwestie van keuzes maken.
Voor het stalgeld waar men in de randstad een paard voor kan stallen, heb ik er twee in pension.
Je kan prima boodschappen doen bij de Lidl in plaats van bij de Albert Heijn.
Een onderbroek van de Hema in plaats van La Perla, zit misschien nog lekkerder.
Je setjes scoren op MP geeft wellicht nog wel meer voldoening dan de volle pond neerleggen in de ruitersportzaak.
Het zijn de kleine dingen die het kunnen doen.
Ikzelf heb bijvoorbeeld een wishlist qua stedentripjes. Maar maak wel gebruik van de aanbiedingen. Komt morgen Dublin voorbij, maar die staat niet bovenaan mijn wishlist, maar is nu wel een enorm leuke aanbieding, dan streep ik hem wel onderaan de lijst af.
Rome komt een andere keer wel weer voorbij.

Quellian schreef:Wij hebben vaste lasten van € 2500,- per maand en ik ben zó blij als we straks van de kinderopvang af zijn (totaal € 923,74 per maand, waar we € 300,- van terug krijgen, dus € 623,74 voor eigen rekening). Wij zouden gevoelsmatig bést een tweede kind willen, maar het is niet te betalen, TENZIJ je alles opgeeft wat je hebt opgebouwd.
doei schreef:bigone schreef:Er zijn ook genoeg jonge mensen die regelmatig door opa en oma in de watten worden gelegd.
Dat is zeker zo!
Heb zelf ook het geluk met zo een opa en oma![]()
Van mijn oma heb ik ook geleerd nooit dingen te kopen uit leningen.
Sparen en baas van je eigen geld zijn, niet een bouwdepot vriendelijk vragen of je geld mag gebruiken van je eigen geleende geld.
Daardoor ook de keuze gemaakt te gaan huren en niet te kopen.
Liever sparen, geen problemen, geen leningen.
Ze kunnen mij eigenwijs vinden, maar ik luister naar mijn omaatje![]()
Mochten mijn vriend en ik maar 10% op mijn opa en oma lijken als we die leeftijd mogen bereiken, dan hebben wij het goed gedaan!
bigone schreef:Alles klopt behalve het huren ipv kopen, tegenwoordig is het weer een kopersmarkt en kun je door slim er op in te spelen een leuk huis voor bewonen voor minder geld dan je vaak huurt en je kunt een eigen huis zien als spaarpot, over dertig jaar is je huis hypotheekvrij en bij verkoop heb je een leuke som op je bankrekening.

Romyv schreef:het is wel opvallend dat iedereen hier zegt dat veel inleveren voor hun paard. Minder vaak nieuwe kleding of op vakantie, niet iedere week uit eten enz.
Ik denk dat dit wel een rode draad is.