Waar doen ze het toch van?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:47

Ik heb wel 30 hectare land. Dus ze kosten me niet zoveel. Zijn ook nog hele sobere ponies.
En verder keuzes idd. Ik ga niet uit, ik koop geen kant en klaar maaltijden, geen snoep, geen chips, geen frisdrank etc.
Mijn leven si aangepast naar het hebben van ponies. Asl ik ze niet heb, heb ik meer geld, maar ben ik ongelukkig. Dan maar arm en gelukkig.
Net een bordje spagetti met prei op. Vanavond rijst met boter en suiker en kaneel. Zo komt splinter door de winter.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:47

bigone schreef:
Er zijn ook genoeg jonge mensen die regelmatig door opa en oma in de watten worden gelegd.

Dat is zeker zo!
Heb zelf ook het geluk met zo een opa en oma :j

Van mijn oma heb ik ook geleerd nooit dingen te kopen uit leningen.
Sparen en baas van je eigen geld zijn, niet een bouwdepot vriendelijk vragen of je geld mag gebruiken van je eigen geleende geld.
Daardoor ook de keuze gemaakt te gaan huren en niet te kopen.

Liever sparen, geen problemen, geen leningen.
Ze kunnen mij eigenwijs vinden, maar ik luister naar mijn omaatje :)
Mochten mijn vriend en ik maar 10% op mijn opa en oma lijken als we die leeftijd mogen bereiken, dan hebben wij het goed gedaan!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:49

Relaxed schreef:
Ik had studiegenoten die vonden lenen voor een studie echt belachelijk, nergens voor nodig.. Zij kregen alles van pa en ma en woonden nog thuis. ZIj hadden een bijbaantje, zodat ze lekker op stap konden gaan.. Ik heb dus wel moeten lenen voor mijn studie, want ik woonde al jaren op mezelf en moest alles zelf betalen (had toen ook een auto en een paard die mijn ouders stond). Ik werkte wel, maar kon niet zoveel werken naast mijn studie dat ik alles daarvan kon betalen.

Ik heb gelukkig niet zoveel vaste lasten, dus ik haal het nog net wel van mijn stufi + baantje, maar als ik ook nog een frequente stapper en verstokte roker zou zijn kon ik wel twee extra baantjes gaan zoeken denk ik. :=
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 23-10-13 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:49

vonneke schreef:
Precies wat jij zegt. Voor heel veel mensen is het in de paarden: 'Alles voor het oog van een ander'
Kinderen voor 1500 euro aangekleed op concours, maar thuis nog geen verse groente op tafel...

Mensen denken ook dat ze daarmee talent kunnen kopen, kunnen ze het geld beter uitgeven aan lessen..

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:51

Maar ondanks alle reacties in dit topic snap ik het nog steeds niet helemaal. (Maar dat kan ook te maken hebben met dat ik soms wat te naïef ben :o)
Stel dat er dus wel mensen zijn die dingen kopen op afbetaling. Of geld lenen o.i.d. Zitten die dan niet in de toekomst gigantisch in de problemen? Is dit echt iets van de laatste tijd of was dit 30 jaar geleden ook al zo?
Ik heb laatst ook nog eens een serieus gesprek met mijn vriend gehad over het kopen van een eigen paard (omdat dit nog altijd mijn meisjesdroom is en het de laatste tijd nog erger gaat kriebelen). Van mijn spaargeld zou ik best een paard + benodigdheden kunnen kopen en als ik weer werk heb zou ik dat paard in principe ook kunnen onderhouden. Hartstikke leuk voor dat moment, maar hoe zal dat later gaan? We wonen nu sinds januari samen, willen over een paar jaar wel trouwen en een huis kopen. Ook kinderen zullen na die tijd misschien wel komen. Maar wat als we wel op korte termijn een paard zouden kopen? Dan is er nog maar weinig spaargeld over en kun je niet meer sparen omdat alle inkomsten (vanaf mijn kant dan) op gaan aan een paard. Hierbij vraag ik mij dus vooral af, hoe doen anderen dit? En dan vooral met het oog voor de toekomst. Of wordt er soms gewoon vooral naar het heden en 'leef je leven' gekeken en niet meer naar wat er allemaal nog zal gaan komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:52

Tessabuddy schreef:
vonneke schreef:
Precies wat jij zegt. Voor heel veel mensen is het in de paarden: 'Alles voor het oog van een ander'
Kinderen voor 1500 euro aangekleed op concours, maar thuis nog geen verse groente op tafel...

Mensen denken ook dat ze daarmee talent kunnen kopen, kunnen ze het geld beter uitgeven aan lessen..

Ook bij veel volwassenen die met een boel poeha de ring in komen denk ik dit wel eens? Plaatje lijkt leuk, tot ze gaan rijden :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:53

Ik ben ook erg benieuwd hoe mijn buren het doen :D

Maar wel steeds meer dat ik me afvraag waar we zo hard voor werken!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:54

RiannaB schreef:
Maar ondanks alle reacties in dit topic snap ik het nog steeds niet helemaal. (Maar dat kan ook te maken hebben met dat ik soms wat te naïef ben :o)
Stel dat er dus wel mensen zijn die dingen kopen op afbetaling. Of geld lenen o.i.d. Zitten die dan niet in de toekomst gigantisch in de problemen? Is dit echt iets van de laatste tijd of was dit 30 jaar geleden ook al zo?
Ik heb laatst ook nog eens een serieus gesprek met mijn vriend gehad over het kopen van een eigen paard (omdat dit nog altijd mijn meisjesdroom is en het de laatste tijd nog erger gaat kriebelen). Van mijn spaargeld zou ik best een paard + benodigdheden kunnen kopen en als ik weer werk heb zou ik dat paard in principe ook kunnen onderhouden. Hartstikke leuk voor dat moment, maar hoe zal dat later gaan? We wonen nu sinds januari samen, willen over een paar jaar wel trouwen en een huis kopen. Ook kinderen zullen na die tijd misschien wel komen. Maar wat als we wel op korte termijn een paard zouden kopen? Dan is er nog maar weinig spaargeld over en kun je niet meer sparen omdat alle inkomsten (vanaf mijn kant dan) op gaan aan een paard. Hierbij vraag ik mij dus vooral af, hoe doen anderen dit? En dan vooral met het oog voor de toekomst. Of wordt er soms gewoon vooral naar het heden en 'leef je leven' gekeken en niet meer naar wat er allemaal nog zal gaan komen?

Je kunt ook gewoon geen paard kopen en al het moois missen...en als je oud bent spijt hebben.

Je kunt geen zekerheden kopen. Je kunt morgen een ernstige ziekte krijgen, je partner kan verongelukken. Je moet niet met de toekomst bezig zijn, maar nu leven.

Daar komt bij dat een paard ook nog wel weer verkocht kan worden of tijdelijk uitgeleend (met de kosten voor degene die het paard dan heeft). Voor elk probleem een oplossing!

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:57

Ik heb 2 paarden op stal, beide niet van mezelf, maar onderhouden ze wel beide op dit moment.. ik studeer nog, vriend werkt fulltime. Koophuis, paarden bij mijn ouders aan huis. Vraag je maar af, waar doet ze het toch van?

Ik durf er openlijk voor uit te komen, als ik mijn ouders niet had, kon ik het wel schudden. Dan was 1 paard amper mogelijk, laat staan de zorg geven als 1 van de 2 nu krijgt voor haar blessure. En hier ben ik mijn ouders ENORM dankbaar voor.

Ik heb ook een duur zadel, maar hier heb ik zelf keihard voor gespaard. Setjes interesseren mij niet, heb 2 mooie sjabrakken en 2 oudjes, rij zelf in de kleding wat ik eerder overdag aan had maar niet mooi genoeg meer is... leren rijlaarzen zijn inmiddels minstens 5 jaar oud, maar zijn nog mooi en vervang ik dus ook niet, maar ook toen al zelf voor gespaard.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:59

Tja ik denk het ook wel eens en ik mag toch echt niet klagen. We hebben twee paarden en twee mooie auto`s, thuis alles netjes ingericht maar als ik in mijn kast kijk dan wordt ik soms toch wel eens verdrietig want "vroeger" lag deze vol met merkkleding en dure schoenen nu ligt er een hoopje kleding van de uitverkoop en net 2 paar schoenen. Alles gaat op aan de paarden en nee deze hebben geen (dure) dekens of dekjes maar het is een keuze wat ik maak. Heel hard werken en dat alles voor de paarden. Ik moet zuinig doen elke week en geen rare boodschappen doen en dit maakt niet uit want hier hebben wij voor gekozen. Ik hoor ook vaak "jeetje waar doe je het van, twee paarden, auto`s een eigen trailer" maar die mensen zien niet wat ik er allemaal voor laat! Ik zit niet elke week in de kroeg, ik rook niet en heb geen kinderen, natuurlijk gaan we af en toe lekker uit eten maar wel als het kan ik wil geen schulden!

050206051012

Re: Waar doen ze het toch van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:01

Wij hebben vaste lasten van € 2500,- per maand en ik ben zó blij als we straks van de kinderopvang af zijn (totaal € 923,74 per maand, waar we € 300,- van terug krijgen, dus € 623,74 voor eigen rekening). Wij zouden gevoelsmatig bést een tweede kind willen, maar het is niet te betalen, TENZIJ je alles opgeeft wat je hebt opgebouwd.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:02

Het is denk ik ook grotendeels een kwestie van keuzes maken.
Voor het stalgeld waar men in de randstad een paard voor kan stallen, heb ik er twee in pension.
Je kan prima boodschappen doen bij de Lidl in plaats van bij de Albert Heijn.
Een onderbroek van de Hema in plaats van La Perla, zit misschien nog lekkerder.
Je setjes scoren op MP geeft wellicht nog wel meer voldoening dan de volle pond neerleggen in de ruitersportzaak.

Het zijn de kleine dingen die het kunnen doen.

Ikzelf heb bijvoorbeeld een wishlist qua stedentripjes. Maar maak wel gebruik van de aanbiedingen. Komt morgen Dublin voorbij, maar die staat niet bovenaan mijn wishlist, maar is nu wel een enorm leuke aanbieding, dan streep ik hem wel onderaan de lijst af.
Rome komt een andere keer wel weer voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:03

RiannaB schreef:

Welke toekomst? Voor hetzelfde geld loop je morgen onder een bus... Ik snap dat nooit zo goed, de enige garantie die je hebt is dat je NU leeft, dan wil je toch NU zo veel mogelijk genieten?

Dat gezegd hebbende smijt ik echt geen geld over de balk, wij hebben veel dieren, maar daar zijn de keuzes ook naar (goedkoop wonen, oude auto, geen nieuwe kleren etc.). Dan kan het prima, ik kan zelfs nog sparen. Maar dat laatste is niet met het oog (en zeker niet met angst!) op de toekomst, maar voor extra dingen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:10

Amanda schreef:
8nnemiek: 500 euro aan vaste lasten, incl een huis? Dan woon je wel heel goedkoop :j
Ik ben per maand echt die 1000 euro wel kwijt aan vaste lasten excl. paard. Een huis, verzekeringen, GWL, telefoon, internet, boodschappen, auto. En dat was nog een huurhuis. Ik heb net een huis gekocht, waardoor mijn lasten nu zo'n 250,- hoger zijn per maand.

Ik betaal 300 euro voor een huurhuis, dus inderdaad lekker goedkoop. Maar ik krijg verder niets van huurtoeslag ofzo. En dan gemiddeld zo'n 80 euro aan gas en elektra per maand.. 100 euro eten (voor 2).. zorgverzekering 72 euro (en 88 euro zorgtoeslag :+ ).. en dan de inboedelverz., rechtsbijstand, wegenbelasting nog een paar tientjes.. telefoonrekening 13 euro incl internet. En dat is dan voor twee personen, dus ik betaal daar de helft van. En daar komt voor mij dan nog 50 euro aan hondenvoer en 50 euro aan hooi bij en wat andere dierenspulletjes, 2x tanken per maand á 50 euro, maar dan nog kom ik niet aan de 500 euro per maand.. maar ik woon dan ook wel heel gunstig :Y)

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:12

Kriel schreef:
Het is denk ik ook grotendeels een kwestie van keuzes maken.
Voor het stalgeld waar men in de randstad een paard voor kan stallen, heb ik er twee in pension.
Je kan prima boodschappen doen bij de Lidl in plaats van bij de Albert Heijn.
Een onderbroek van de Hema in plaats van La Perla, zit misschien nog lekkerder.
Je setjes scoren op MP geeft wellicht nog wel meer voldoening dan de volle pond neerleggen in de ruitersportzaak.

Het zijn de kleine dingen die het kunnen doen.

Ikzelf heb bijvoorbeeld een wishlist qua stedentripjes. Maar maak wel gebruik van de aanbiedingen. Komt morgen Dublin voorbij, maar die staat niet bovenaan mijn wishlist, maar is nu wel een enorm leuke aanbieding, dan streep ik hem wel onderaan de lijst af.
Rome komt een andere keer wel weer voorbij.

Helemaal mee eens!
En inderdaad.. waar ik bijvoorbeeld woon is het eeecht prijzig om je peerd te stallen. Dat maakt ook uit.. :(

little_king

Re: Waar doen ze het toch van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:12

Dat scheelt inderdaad enorm waar en hoe je je paard stalt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:13

Quellian schreef:
Wij hebben vaste lasten van € 2500,- per maand en ik ben zó blij als we straks van de kinderopvang af zijn (totaal € 923,74 per maand, waar we € 300,- van terug krijgen, dus € 623,74 voor eigen rekening). Wij zouden gevoelsmatig bést een tweede kind willen, maar het is niet te betalen, TENZIJ je alles opgeeft wat je hebt opgebouwd.

Wij zijn ook met smart aan het wachten op juli 2015... dan kunnen de twins van het kinderdagverblijf af. Man man wat een geld...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:15

Ik woon alleen heb een koophuis met een hectare grond. Ik heb zeven paarden vier honden een kat en wat pluimvee. Al zeg ik het zelf, ik kan goed met geld omgaan. Ik weet precies wat ik aan vaste lasten kwijt ben per maand en voor de losse uitgaven hou ik een kasboek bij. Ieder jaar kijk ik mij kosten van verzekeringen, telefoon, internet etc na om eengoedkopere optie af te sluiten.
Ik werk 34 uur per week en leef heel bewust. Ik ben in de winterperiode bv aan stalstrooisel en krachtvoer 200 euro per maand kwijt. Mijn hooi maak ik zelf, dus ik betaal alleen perskosten. Zomer is hier in de buurt voldoende weide, daar lopen mijn gepensioneerde paarden gratis en ben ik minder kosten kwijt. Meestal maak ik een groot kerstpakket voor de eigenaren van het land.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:15

8nnemiek: Als ik het al optel wat jij opsomt kom ik al ruim over de 500 hoor (bijna 700, zonder zorgverzekering want dat valt tegen elkaar weg en bedragen van verzekeringen en belasting, want die heb je niet genoemd). En jij deelt het dus met je vriend. Het gaat hier om alleenstaanden. Voor het runnen van een huishouden zijn jullie dus ook gewoon rond de 1000 euro kwijt. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:16

doei schreef:
bigone schreef:
Er zijn ook genoeg jonge mensen die regelmatig door opa en oma in de watten worden gelegd.

Dat is zeker zo!
Heb zelf ook het geluk met zo een opa en oma :j

Van mijn oma heb ik ook geleerd nooit dingen te kopen uit leningen.
Sparen en baas van je eigen geld zijn, niet een bouwdepot vriendelijk vragen of je geld mag gebruiken van je eigen geleende geld.
Daardoor ook de keuze gemaakt te gaan huren en niet te kopen.

Liever sparen, geen problemen, geen leningen.
Ze kunnen mij eigenwijs vinden, maar ik luister naar mijn omaatje :)
Mochten mijn vriend en ik maar 10% op mijn opa en oma lijken als we die leeftijd mogen bereiken, dan hebben wij het goed gedaan!

Alles klopt behalve het huren ipv kopen, tegenwoordig is het weer een kopersmarkt en kun je door slim er op in te spelen een leuk huis voor bewonen voor minder geld dan je vaak huurt en je kunt een eigen huis zien als spaarpot, over dertig jaar is je huis hypotheekvrij en bij verkoop heb je een leuke som op je bankrekening.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:16

Het ligt ook maar net aan hetgeen waar jij je geld aan uit wil geven, niet iedereen heeft dezelfde prioriteiten. Op dit moment heb ik niet zo'n goed inkomen, dus zit het er momenteel niet aan. Maar toen ik jonger was is dat weleens anders geweest, ik had 2 bijbaantjes en kreeg een basisbeurs stufi, daarnaast kreeg ik nog zorgtoeslag. Maar behalve mijn paard had ik geen vaste lasten, want ziektekosten, woonkosten, voedsel werd door mijn ouders betaald destijds. Dus vloog ik het geld erdoor aan paardenspullen, achteraf weleens zonde.

En zelfs nu nog heb ik liever een set nieuwe ijzers voor mijn paard dan contactlenzen voor mijzelf, of liever een mooi dekje voor mijn paard dan een dure spijkerbroek voor mijzelf etc. voor gewone schoenen ga ik echt geen 300,- betalen, van mijn leven niet. Terwijl ik dat voor een stel goede rijlaarzen wel neer tel. Het is dus ook maar net waar je waarde aan hecht en welke keuzes je maakt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:20

bigone schreef:
Alles klopt behalve het huren ipv kopen, tegenwoordig is het weer een kopersmarkt en kun je door slim er op in te spelen een leuk huis voor bewonen voor minder geld dan je vaak huurt en je kunt een eigen huis zien als spaarpot, over dertig jaar is je huis hypotheekvrij en bij verkoop heb je een leuke som op je bankrekening.

Daarom ben ik nu ook gaan kopen inderdaad. Ik mag zo meteen vrije sector huur gaan betalen voor een flatje waar ik nu 300 euro voor betaal.
Ik verdien net bovenmodaal, heb dus nergens recht meer op aan toeslag en huur wordt ruim verdubbeld.
Ik verdien niet slecht, maar zo goed nou ook weer niet :+
Dus gaan kijken voor een koophuis. Ik betal nu een stuk lagere hypotheek per maand dan de vrije sector huurprijs en over 30 jaar is het wel helemaal van mezelf.
Het enige nadeel is dat ik niet meer de woningbouw kan bellen als er problemen zijn :+

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:22

het is wel opvallend dat iedereen hier zegt dat veel inleveren voor hun paard. Minder vaak nieuwe kleding of op vakantie, niet iedere week uit eten enz.

Ik denk dat dit wel een rode draad is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:24

Romyv schreef:
het is wel opvallend dat iedereen hier zegt dat veel inleveren voor hun paard. Minder vaak nieuwe kleding of op vakantie, niet iedere week uit eten enz.

Ik denk dat dit wel een rode draad is.

Het is bij mij altijd een rode draad geweest (ik heb mijn paarden 11 en 13 jaar) en ik zou ook niet aan kinderen begonnen zijn als mijn paarden daarvoor moesten vertrekken.
Mijn kind mag niet lijden onder mijn hobby, maar daar zitten we -hopelijk- nog lang niet.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:25

Ik ben mijn baan dit jaar kwijt geraakt van 32 uur. Werk inmiddels 16,5 uur, de helft dus. Wil al maanden van stal verhuizen maar die is 100,- duurder per maand. Kan en mag nu dus niet anders kom ik in de problemen. Keihard op zoek naar werk. Dat was ik al, maar wij redden ons op zich met 16,5 uur werken en partner fulltime ook wel. Maar puur voor m'n paard doe ik een stap harder met zoeken, en een stap terug met uitgeven. Zo ver gaat dat (gelukkig) wel bij mij als het om mijn paard gaat.