Hoe kom je van een accent af?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Re: Hoe kom je van een accent af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 07:47

Pardon vind ik persoonlijk het beleefdst overkomen, mits je de juiste toon gebruikt dan. :)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:34

Lynn_Nikita schreef:
sorry zeggen wij normaal alleen als je ergens spijt van hebt :o

Maar dat heb je dan ook (heel flauw gezegd).
Het is afgekort; wat je eigenlijk bedoeld is "Sorry, ik heb je/u niet goed verstaan, zou je het willen herhalen?".

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:43

Ik vind accenten mooi en vind eigenlijk ook niet dat je het moet proberen te verbergen.
Dialect vind ik een ander verhaal, vooral als anderen het daardoor niet kunnen verstaan.

Op mijn werk (voor de klas) spreek ik geen dialect, maar een accent houd ik altijd. Als ik thuis ben, of bij familie, of vrienden die dialect praten, dan is het hartstikke plat brabants :D

Het zal overal wel zo zijn, maar in brabant heb je niet een accent of dialect. Mijn partner komt uit een dorp, ong 25 km verderop en die hebben hele andere woorden en een andere uitspraak dan wij.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:48

Ik heb eens gesolliciteerd bij een bureau voor reclamespotjes, ik had ook een te erg Brabants accent, want de spotjes waren voor de regio Rotterdam.. Snap niet waarom hij dan in godsnaam in Brabant naar sollicitanten ging zoeken. >;)

Maar een logopedist zou je er idd mee kunnen helpen. :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:06

Wat mij geholpen heeft is vaak op vakantie gaan naar Nederland :')

Ik ben Belg en heb een mengelmoes als accent, mijn vader is Gents en manlief Antwerps.
Klinkt héél charmant zo'n combinatie van de 2!

Door vaak op vakantie te gaan naar Nederland MOEST ik wel AN spreken omdat men mij anders niet verstond.
Aangezien ik nu nationale en internationale sales als baan heb, moet ik dus wel AN spreken om mij zo verstaanbaar te maken. Duurt niet lang voor je dit onder de knie hebt :) Een boek luidop lezen heeft me ook flink geholpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:16

Mi_Amore schreef:
Wat mij geholpen heeft is vaak op vakantie gaan naar Nederland :')

Ik ben Belg en heb een mengelmoes als accent, mijn vader is Gents en manlief Antwerps.
Klinkt héél charmant zo'n combinatie van de 2!

Door vaak op vakantie te gaan naar Nederland MOEST ik wel AN spreken omdat men mij anders niet verstond.
Aangezien ik nu nationale en internationale sales als baan heb, moet ik dus wel AN spreken om mij zo verstaanbaar te maken. Duurt niet lang voor je dit onder de knie hebt :) Een boek luidop lezen heeft me ook flink geholpen!

Kunnen Belgen dat zo makkelijk? Belgen zetten woorden op een andere plaats in de zin, En gebruiken bijv. Juist en precies anders dan Nederlanders. Al vind ik een belg prima te verstaan. Maar ik kom ook uit brabant wellicht is het voor ons makkelijker dan voor een groninger (die ik dan weer niet kan verstaan :') )

Verder is Wablief zeker geen onbeschoft woord. Volgens mij komt het van watblieft u? En dat is mij altijd geleerd als netjes. Zeker niet aso...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:20

lizy29 schreef:
Dat je een beetje andere tongval hebt zou ik niet zo'n punt vinden en ik denk je stage adres ook niet.
Toch vind ik het persoonlijk best erg dat heel veel kinderen schijnbaar niet gewoon ABN leren spreken. Dit is toch de basis.

Heuh best erg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:27

Ik kom oorspronkelijk uit Rotterdam, maar dat is (behalve als ik boos ben of met mederotterdammers) totaal niet aan mij te horen. Ook Rotterdamse woorden gebruik ik dan bewust niet. Toen ik dit vroeger wel deed ben ik in Hengelo bijvoorbeeld eens voor asociaal uitgemaakt. Harde les geweest dat accenten / dialecten gewoon jou in een hokje plaatsen waar je misschien niet eens thuishoort.

Zo wordt watblief of wablief hier in de regio als asociaal opgevat, terwijl dat in Limburg helemaal niet zo hoeft te zijn. Gelukkig dat we in Nederland op school allemaal standaardnederlands leren tegenwoordig, en dat als het goed is ook allemaal gewoon kunnen gebruiken :) al dan niet met wat oefening.

Ik vraag me bij de openingspost van TS ook een beetje af of het puur accent is, of dat het mede om dialect gaat.

Over het Rotterdams equivalent van watblief, dat is watzeggie. En als ik dat vroeger zei dan riep mijn vader altijd "als je valt dan leggie!" of "of je stront lus"

:') ofwel doe eens niet, zeg gewoon "wat zegt u?"

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:29

Logopedie kan helpen... maar je accent hoort gewoon bij jee, let er gewoon op dat je duidelijk articuleert... dan vesrstaan mensen je heus wel...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:49

Een accent vind ik niet erg zolang iemand maar duidelijk te verstaan is en geen dialect er door gooit want dan heb ik soms geen idee waar het over gaat.
Je kan denk ik gewoon zelf oefenen met praten en vragen of een uitspraak correct is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:10

Liever 'wablieft' dan ons 'eh wattuh' :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:28

Wat me opvalt is dat langzaam aan in nederland het algemeen beschaafd nederlands verdwijnt en dat de gooise/westerse manier van praten zonder R maar met een st'eepje meer als norm wordt gezien en alles wat daarvan afwijkt al als onbeleefd, boers, vreemd of asociaal gezien wordt.

Ik heb een zachte limburgse g en de bijbehorende franse r. Die zal ik nooit kwijtraken waar ik ook woon. Ook ik praat redelijk binnensmonds en slik dingen in. Lang wonen in Lelystad heeft dit niet weggehaald, alleen nu wonen in het oosten en ik pik daar wel weer dingen van op. Begin woorden te rekken, slik weer andere letters in erbij. Zal dat weggaan door logopedie, ik denk het niet.

Ook ik heb veel functies gehad waarbij ik moest telefoneren of mensen te woord staan van heel het land en daarbuiten. Ben begonnen in Utrecht vers vanuit Venlo maar heb nooit kritiek gehad op mijn accent, het werd eerder lief en schattig gevonden. :')

Ga eens navragen bij collegas of het echt zo erg is of dat je toevallig een miepende baas hebt die alleen goois hard nederlands perfect vindt. En voor mij is watblieft heel beleefd, de korte versie van wat blieft u? Beter als het steriele stopwoordje pardon wat voor mij alleen gebruikt hoort te worden als je je excuseerd voor een fout die je gemaakt hebt.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 13:48

Niet gedacht dat er zoveel reacties zouden komen. Ik ga een logopedist heel even in mijn achterhoofd houden, ga volgende week eens op school vragen aan mijn vriendinnen of ik echt zo lastig ben te verstaan en intussen doorzoeken naar een ander stage adres. Was buiten dat gezeur over mijn accent ook een heel kil koppel wat mij vragen stelde en voelde totaal geen klik, dus ik hou die stage als laatste uitweg denk ik. ;)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:32

Ik snap wel heel goed dat een stage/werkplek waarbij je met klanten/cliënten om moet gaan het van je vragen om ABN te spreken. Mensen met een zwaarder accent hebben vaak niet door hoe lastig ze soms te verstaan zijn, en daarbuiten vind ik het toch echt veel minder professioneel overkomen als iemand echt een zwaar accent heeft of zelfs woorden uit een dialect gebruikt. Buiten de professionele situatie is het natuurlijk wel weer veel meer geaccepteerd (vaak vinden mensen het dan juist leuk!), en een beetje accent moet natuurlijk ook gewoon kunnen.

Maar ts. als je denkt dat het alleen/grotendeels door de zenuwen zo was zou ik me niet zo veel zorgen maken hoor. Je kan hooguit een tijdje goed bewust en kritisch proberen op te letten op hoe je spreekt. daarnaast helpt het inderdaad bij heel veel mensen al om zich gewoonweg te omringen met mensen zonder accent. Logopedie lijkt me pas ter sprake komen als je merkt dat je er vaker op gewezen wordt of als je merkt dat mensen je vaker niet verstaan. Als je en andere stage vind hoor je vanzelf wel of die het ook storend vinden.

Het is wel zo dat de een een accent, of juist de afwezigheid daarvan makkelijker overneemt dan de ander. Zo komen de opa en oma van mijn vriend oorspronkelijk uit Gelderland en ondanks dat ze al op jongvolwassen leeftijd hier in Haarlem zijn komen wonen (dus al zo'n 60 jaar geleden) hebben ze nog altijd een zwaar accent. Zelf hebben ze het blijkbaar niet zo in de gaten, maar ik heb er echt lang over gedaan om ze überhaupt een beetje fatsoenlijk te kunnen verstaan.
Aan de andere kant heeft mijn vriend tijdens zijn studies in Amsterdam, binnen no-time een flinke tik Amsterdams overgenomen (ook vrij hinderlijk af en toe :+ ).

Ik heb overigens gemakkelijk praten als geboren en getogen Haarlemse. Het Nederlands dat hier gesproken wordt komt heel dicht bij het schoolvoorbeeld van ABN.

De interpretatie van wablief komt hier trouwens inderdaad overeen met "wat wil je?!", wat al dicht in de buurt komt van "wat mot je?!". Grappig dat de interpretatie zo kan verschillen tussen gebieden.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:36

Ik heb regelmatig een leverancier uit limburg aan de telefoon en soms is dat een ramp vooral als de verbinding slecht is.
En 10x vragen wat iemand zegt doe je ook niet is onbeleefd, dus soms maar beetje raden.
Dat zijn dus heel vervelende zaken vooral als het om afspraken ed gaat. Als je iemand aan de telefoon hebt wil je iemand gewoon kunnen verstaan zonder inslikkende woorden o.i.d.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:15

xManon_ schreef:
Britt90 schreef:
Ik vind Haarlem altijd zo mooi accentloos. :D

Daar zijn een hoop Bosschenaren het niet mee eens. :')

Waar je mee omgaat word je mee besmet.
Ik kom dus uit Haarlem en woon in Den Bosch sinds twee jaar.
In Den Bosch ben ik een outsider, maar in Haarlem tegenwoordig ook.
Ik merk zelf dat je best snel het spraakje van de mensen in je omgeving overneemt. :j
Dus véel praten dan maar! :D Succes!

Oh echt? Dan zijn de meningen vast verdeeld hier :)) .
Ik werd juist altijd gevraagd of ik uit Haarlem kwam, omdat ze geen accent konden vinden haha.

Maar nu na een ruim jaar idd ook overal een outsider.... :')