takkie_muis schreef:Heb wel vaak over dit nagedacht op de groep waar ik woonde , een boerderij en s'nachts 1 begeleider . Dan had je 9 slaapkamers waar in mijn tijd bijna overal 1 lag , 1 jongetje van 8 mocht er niet uit s'nachts en de klink was uit de deur. En dan lijkt me brand zo beangstigend , de klink ligt beneden in kantoor achter slot en grendel je krijgt hem er nooit uit en zijn raam zitten planken voor. Heb nooit begrepen waarom ze niet de klink naast zijn deur legden in geval van nood , als daar brand uit zou breken en aan die kant is dat jongetje hopeloos verloren....
Wat een idioten daar. Als 9 jarig meisje heb ik van heel dichtbij meegemaakt wat een dergelijke situatie kan doen. Mijn jeugdvriendje, toen 8 jaar, sliep op dezelfde kamer als zijn zus. Omdat ze vervelend waren en steeds van de kamer liepen had de moeder de klink van de deur gehaald. Niet wetend dat de kleinere zus lucifers had gevonden. Die is met de lucifers gaan spelen, met als gevolg dat de kamer in de brand is gevlogen. Ze kondeng een kant op en moeder had beneden niks door, tot een oplettende overbuurman is gaan waarschuwen. Mijn jeugdvriendje heeft zijn zusje beschermd door om haar heeft te gaan zitten. Beide zijn met zware brandwonden maar het brandwonden centrum in Rotterdam gebracht. Hij heeft daar twee weken in levensgevaar gelegen. Zijn zusje was er ietsje beter aan toe, maar ook nog steeds zwaar verbrand.
Die situatie en het van dichtbij meemaken daarvan en met mijn neus op de feiten te zijn gedrukt over de gevolgen heeft bij mij hele diepe indruk achtergelaten. Vuur is mijn grootste angst. Ik heb jaren lang niet eens een kaars aan durven steken. Nu gaat dat allemaal wel weer. Ben inmiddels dan ook 27. Maar vuur is levensgevaarlijk en recreatief gebruik ik dan ook niks dat brand. Enkel voor duidelijke nuttige doelen. Ik heb echt zwaar respect voor vuur. was daarom maar des te blij met de BHV cursus, om daar te leren wanneer je een brand wel en niet blust en vooral hoe je hem dan blust.
Je hebt wel eens van die voorstel spelletjes waar je in een groep je moet voorstellen zolang de lucifer brand en dan het vlammetje moet doorgeven. Amahoela, mij niet gezien. Ik weiger daar pertinent aan mee te doen. Idioterie.