Brand en dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:09

benangelique schreef:
Al die brandblussers in huis zijn leuk, maar kan je beter niet gebruiken volgens de trainers van de meeste bhv cursussen. Het geeft het gevoel van schijnveiligheid, je denkt extra tijd te hebben. Mensen zonder training blussen vaak verkeerd en dus nutteloos. Beter die tijd besteden aan vluchten en alarmeren.

Maar goed dat ik BHV heb dan en dus wel geleerd heb wanneer ik dat ding wel en niet kan gebruiken. ;)

Anoniem

Re: Brand en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:13

Heb wel vaak over dit nagedacht op de groep waar ik woonde , een boerderij en s'nachts 1 begeleider . Dan had je 9 slaapkamers waar in mijn tijd bijna overal 1 lag , 1 jongetje van 8 mocht er niet uit s'nachts en de klink was uit de deur. En dan lijkt me brand zo beangstigend , de klink ligt beneden in kantoor achter slot en grendel je krijgt hem er nooit uit en zijn raam zitten planken voor. Heb nooit begrepen waarom ze niet de klink naast zijn deur legden in geval van nood , als daar brand uit zou breken en aan die kant is dat jongetje hopeloos verloren....

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:19

Hier heb ik er ook overna gedacht. Om deze reden heb ik ten alle tijden een hamer in mijn kamer liggen. Al is het maar het idee dat ik makkelijker een raam in zou kunnen slaan. Allereerst zou ik keihard gaan gillen om mensen wakker te maken (als de brandmelder om welke reden dan ook niet iedereen wakker heeft gemaakt :+ )
Vervolgens zou ik toch echt mijn eigen raam intikken en via de uitbouw het raam van mijn zusje intikken en dan via de buurhuizen naar beneden komen (inclusief hamer). Ik zou graag heldhaftig zeggen dat ik weer beneden een raam open zou breken voor de dieren.. Maar ik durf niet te zeggen dat ik dat zou doen. Of dat ik uberhaupt iets zou doen bij brand. Mijn kamerdeur openen zou niet zo snel in mijn opkomen, net als een rondje door het huis willen doen of kranen openzetten :o

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:42

Mijn verhuurder schijnt inbraakbeveiliging belangrijker te vinden dan op tijd uit je brandende huis kunnen ontsnappen. :roll: Als ik boven ben en er breekt brand uit in de hal zit ik als een rat gevangen. Dakraampjes kunnen niet ver open en de voorramen zitten met zo'n beveiligd uitschuif geval vast. Ramen kunnen niet vergenoeg open om iemand met maatje 42 er uit te laten klimmen. Dus ik heb 1 zo'n geval gesloopt ~~}> Heb een brandladertje die er zo uitgegooid kan worden. Dan kom ik tenminste veilig buiten. Mijn honden en kat kunnen op eigen kracht naar buiten (mits de brand niet in de keuken/bijkeuken is) Vliegt mijn gaskachel in de hens, ben ik ook gezegend :n Zowel de haldeur als keukendeur zitten beide op nog geen 1,5 m van de kachel af en draaien net de verkeerde kant op 8)7 . Maar zelf rekening mee gehouden en heb een kleine bijl in de kamer, die krijgt het thermopeen beglazing wel stuk. Verder heb ik brandblussers (ben ook BHVer ;) ) branddeken, co2 melder en rookmelders. Op de vriezer na staat 's nachts niks aan (behalve mijn ventilator in de zomer) en zijn alle stekkers uit de stopcontacten (heb ik al vroeg aan geleerd, veel apparaten nemen "sluipstroom" is ook nog eens beter voor de porte-met-niks)

Vind het toch wel schokkend als ik met mensen om mij heen hier over praat en hun houding meer is van "mij gebeurt niks" "een hoop drukte om niks" "is dat nodig dan???" Deze mensen staan niet stil bij wat kan gebeuren. En dat je bij brand echt alles kwijt kan raken. Waterschade is overheen te komen, brand schade niet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:52

Citaat:
Deze mensen staan niet stil bij wat kan gebeuren.

Omdat zoveel kan gebeuren, jij bent je nu voor aan het bereiden op brand, maar wat nu als iets op je huis valt, iets wat je absoluut niet ziet aankomen? Wat als je nu naar buiten loopt en doodgereden wordt.

Já een brand is snel gebeurd, maar zo een ongeluk ook.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:05

takkie_muis schreef:
Heb wel vaak over dit nagedacht op de groep waar ik woonde , een boerderij en s'nachts 1 begeleider . Dan had je 9 slaapkamers waar in mijn tijd bijna overal 1 lag , 1 jongetje van 8 mocht er niet uit s'nachts en de klink was uit de deur. En dan lijkt me brand zo beangstigend , de klink ligt beneden in kantoor achter slot en grendel je krijgt hem er nooit uit en zijn raam zitten planken voor. Heb nooit begrepen waarom ze niet de klink naast zijn deur legden in geval van nood , als daar brand uit zou breken en aan die kant is dat jongetje hopeloos verloren....

Wat een idioten daar. Als 9 jarig meisje heb ik van heel dichtbij meegemaakt wat een dergelijke situatie kan doen. Mijn jeugdvriendje, toen 8 jaar, sliep op dezelfde kamer als zijn zus. Omdat ze vervelend waren en steeds van de kamer liepen had de moeder de klink van de deur gehaald. Niet wetend dat de kleinere zus lucifers had gevonden. Die is met de lucifers gaan spelen, met als gevolg dat de kamer in de brand is gevlogen. Ze kondeng een kant op en moeder had beneden niks door, tot een oplettende overbuurman is gaan waarschuwen. Mijn jeugdvriendje heeft zijn zusje beschermd door om haar heeft te gaan zitten. Beide zijn met zware brandwonden maar het brandwonden centrum in Rotterdam gebracht. Hij heeft daar twee weken in levensgevaar gelegen. Zijn zusje was er ietsje beter aan toe, maar ook nog steeds zwaar verbrand.

Die situatie en het van dichtbij meemaken daarvan en met mijn neus op de feiten te zijn gedrukt over de gevolgen heeft bij mij hele diepe indruk achtergelaten. Vuur is mijn grootste angst. Ik heb jaren lang niet eens een kaars aan durven steken. Nu gaat dat allemaal wel weer. Ben inmiddels dan ook 27. Maar vuur is levensgevaarlijk en recreatief gebruik ik dan ook niks dat brand. Enkel voor duidelijke nuttige doelen. Ik heb echt zwaar respect voor vuur. was daarom maar des te blij met de BHV cursus, om daar te leren wanneer je een brand wel en niet blust en vooral hoe je hem dan blust.

Je hebt wel eens van die voorstel spelletjes waar je in een groep je moet voorstellen zolang de lucifer brand en dan het vlammetje moet doorgeven. Amahoela, mij niet gezien. Ik weiger daar pertinent aan mee te doen. Idioterie.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:09

xSlvna schreef:
Citaat:
Deze mensen staan niet stil bij wat kan gebeuren.

Omdat zoveel kan gebeuren, jij bent je nu voor aan het bereiden op brand, maar wat nu als iets op je huis valt, iets wat je absoluut niet ziet aankomen? Wat als je nu naar buiten loopt en doodgereden wordt.

Já een brand is snel gebeurd, maar zo een ongeluk ook.

Dit is echt het vaagste argument ooit. Ten eerste is een brand echt veel waarschijnlijker dan dat er zomaar iets bovenop je huis valt. En al zou er een risico zijn dat er iets op je huis valt. Wat heeft jezelf voorbereiden tegen brand daarmee te maken. Het risico op de ene gebeurtenis, sluit niet een voorbereiding op het risico van een andere gebeurtenis uit. :?

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 02:10

Thuis een keer een (gelukkig vrij klein gebleven) brandje in de woonkamer, tv in de hens.
Op zo'n moment dacht ik echt niet aan spullen mee nemen maar als állereerste naar de buren te rennen voor een telefoon om 112 te kunnen bellen. Heb makkelijke schoenen aan gedaan en m'n sigaretten (tja.. :') )die beide bij de deur lagen.

Maar denken over spullen? M'n telefoon lag binnen, laptop alles eigenlijk van iedereen. Maar het feit dat er niemand binnen was en er brandweer kwam vond ik toen toch echt véél belangrijker schijnbaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 02:30

Shiloh schreef:
takkie_muis schreef:

Wat een idioten daar. Als 9 jarig meisje heb ik van heel dichtbij meegemaakt wat een dergelijke situatie kan doen. Mijn jeugdvriendje, toen 8 jaar, sliep op dezelfde kamer als zijn zus. Omdat ze vervelend waren en steeds van de kamer liepen had de moeder de klink van de deur gehaald. Niet wetend dat de kleinere zus lucifers had gevonden. Die is met de lucifers gaan spelen, met als gevolg dat de kamer in de brand is gevlogen. Ze kondeng een kant op en moeder had beneden niks door, tot een oplettende overbuurman is gaan waarschuwen. Mijn jeugdvriendje heeft zijn zusje beschermd door om haar heeft te gaan zitten. Beide zijn met zware brandwonden maar het brandwonden centrum in Rotterdam gebracht. Hij heeft daar twee weken in levensgevaar gelegen. Zijn zusje was er ietsje beter aan toe, maar ook nog steeds zwaar verbrand.

Die situatie en het van dichtbij meemaken daarvan en met mijn neus op de feiten te zijn gedrukt over de gevolgen heeft bij mij hele diepe indruk achtergelaten. Vuur is mijn grootste angst. Ik heb jaren lang niet eens een kaars aan durven steken. Nu gaat dat allemaal wel weer. Ben inmiddels dan ook 27. Maar vuur is levensgevaarlijk en recreatief gebruik ik dan ook niks dat brand. Enkel voor duidelijke nuttige doelen. Ik heb echt zwaar respect voor vuur. was daarom maar des te blij met de BHV cursus, om daar te leren wanneer je een brand wel en niet blust en vooral hoe je hem dan blust.

Je hebt wel eens van die voorstel spelletjes waar je in een groep je moet voorstellen zolang de lucifer brand en dan het vlammetje moet doorgeven. Amahoela, mij niet gezien. Ik weiger daar pertinent aan mee te doen. Idioterie.

Daarom dus , heb geregeld er over nagedacht wat als er brand is .. dan ga ik langs de begeleiding hun slaapkamer en regelrecht door naar hem en met mijn volle gewicht tegen die deur beuken.. maar de realiteit is dat ik dan al bewusteloos ben door de rook.

Heftig ze zijn voor het leven getekend en herstel duurt zo lang..

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 02:43

Mama wakker maken (slaapt op de zetel), konijnen bij hun nekvel graaien en naar buiten (1ste verdiep appartement)
GSM zit standaard in mijn zak normaal of ligt naast mij en als het even kan neem ik de notebook nog tussen mijn tanden of steek ik die in mijn broek. Heel weinig tijd? Mama wakker maken en dan proberen die 2 nijnen te redden. De rest kan me gestolen worden. Meer tijd? Onze belangrijke papieren neem ik dan ook nog mee, waaronder het boekje van mijn paard. Al die papieren zitten in een aktetas in de kast, klaar om te grijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 03:16

als er nu brand zou zijn zou ik mn laptop en mn camera pakken (die liggen naast me) het raam open doen, dan kan ik zo het platte dak op stappen en via de schutting er af, ben op het moment alleen thuis zonder hond dus hoef niemand te 'redden'

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 03:45

wij hebben een paar maanden terug brand gehad in het appartementencomplex, op 6 hoog. Ik woon zelf laag, dus had persoonlijk geen last ervan maar het druktn je wel op de feiten.

Ik ben zo stom geweest dat ik alleen een trui heb meegegrist, naar boven ben gerend naar de verdieping van de brand, en heb daar alle deuren ingetrapt om mensen er maar uit te krijgen, je weet immers niet veel behalve dat de rook behoorlijk dik begon te worden in het trappenhuis. Nou ben ik toevallig in bezit van een liftsleutel, dus heb alle liftdeuren open gezet (lift heeft onderdruk, daar trekt de rook dus naar toe). De trui was nodig om je neus en mond te beschermen en heb dus een hoop mensen uit het gebouw kunnen krijgen, wat niet makkelijk is in een toren van 10 verdiepingen en een lift die niet meer werkt (mag niet, die schakelt automatisch af bij brand). Terwijl ik naar boven rende heb ik 112 gebeld en ben gewoon begonnen met het ontruimen en toen de rook te dicht werd en ik niet meer veilig verder kon ben ik naar beneden gegaan en heb maar eens nuttig gebruik gemaakt van mijn misthoornstem en een opgerolde krant, door buiten zo hard mogelijk te gaan gillen en krijsen

Gelukkig was de brandweer er verdomde rap bij en had ik al voorbereidingen getroffen voor als ze kwamen, zoals het vrijmaken van de blusleidingen en de toegangswegen.

Maar dit was niet bij mij zelf thuis. Wat ik dan ga doen? Geen idee. Ik hoop net zo rationeel blijven als een paar maanden terug, maar ik vrees het ergste. Al heb ik de meest belangrijke dingen in een schoudertas en duffelbag die zo meegegrist kunnen worden, mits je nog bij de voordeur kan komen (nou heb ik een gunstig appartement, waar je er vrij makkelijk aan alle kanten uit kan).

Besef ten alle tijden dat je meestal eenmaal buiten er niet meer in kan zonder bescherming. Het gaat allemaal zo snel, en je denkt door de adrenaline en de stress zo in paniek dat je gegarandeerd belangrijke zaken vergeet. EN ik heb tig specifieke brandblus- en ontruimingscursussen gehad. Bij de meeste branden kom je echt niet meer binnen dan de initiele ontruiming

Maar dit is nog relatief makkelijk. Mijn woning liep geen greintje gevaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 05:46

Ik schrik ook ervan dat veel mensen maar denken dat hun ouders zo wakker worden. Ik hoef alleen mijn vader wakker te maken. En ik hoop dan eventueel mijn dieren te kunnen hebben. Iig mijn hond. Met de katten heb ik minder. Al hoop ik die ook te kunnen pakken. En dan pas mijn slakken.

Waar mijn vriend woont, kan er geen eens een raam open. Dus daar gaat hij ook een klacht indienen. Hij kan geen kant op. Maar ook zijn kamer niet lekker ontluchten.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 06:56

Mijn man en ik slapen ook boven. Wij hebben zo'n opvouwtrapje. Die neemt erg weinig plaats in maar die kun je aan de vensterbank/kozijn haken en dan kun je veilig naar beneden Hoef je niet te springen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:09

Je kunt er wel over nadenken maar je weet toch niet hoe je gaat handelen.
ik heb brandje gehad en deed de deuren open om de katten naar buiten te laten gaan en verder denk je alleen aan jezelf als je buiten staat zou je nog kunnen denken oja oliebol....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:47

tita schreef:
Je kunt er wel over nadenken maar je weet toch niet hoe je gaat handelen.
ik heb brandje gehad en deed de deuren open om de katten naar buiten te laten gaan en verder denk je alleen aan jezelf als je buiten staat zou je nog kunnen denken oja oliebol....

Dit klopt helemaal! pas als je buiten staat denk je pas,ow ik wil dat en dat nog gauw mee nemen.
Maar je kan echt niet meer terug naar binnen,die rook verstikt je.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:50

De hond ligt bij ons al bij de achterdeur waar ik sowieso langs moet... en ik zou direct naar buiten gaan om daar de ramen van mijn zusjes in te slaan (Die slapen in de kelder dat is gelijk aan de grond dus je wandelt daar zo de kamer binnen. :P

en daarboven slapen mijn ouders die kunnen via het balkon naar beneden.