Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Sachet schreef:Bij ons in de buurt 60 km weg richting een school fietsen ze soms met z'n 3en of 4en naast elkaar.
Als je vervolgens tuut krijg je de middelvinger....
Ze beseffen gewoon niet dat je er NIET langs KUNT, de laatste keer ben ik dus uit de auto gestapt en dat groepje eens even heel duidelijk laten weten dat dit zo niet kan.

verography schreef:wel 1 extra toevoeging (uiteraard alleen de 1e pagina gelezen). Zorg er dan wel voor dat het licht NIET knippert. Ik en veel mensen met mij raken 1. afgeleid en 2. zie ik nog geen goed contour van wat het is.
Laatst kwam ik dus een paard tegen die als kerstboom was opgetuigd, maar met knipperend licht. Pas toen ik ernaast reed wist ik wat het was. Maar ze leidde wel zoveel af dat ik mij (achteraf besefte) dat dat nog maar het enige was waar ik op aan het letten was. Levensgevaarlijk natuurlijk.

ingvdh schreef:Helemaal mee eens, maar wat mij betreft mogen daar ook ruiters en amazones te paard of naast het paard bij, die hebben er ook een handje van namelijk.

Mizora schreef:Ik heb op mijn rug een lampje met wandelen, van voren kan ik het zelf wel zien namelijk. En ik loop wisselend op voetpaden danwel fietspaden. Met fietsen heb ik altijd licht aan. Echt licht, geen half-versleten druppel. En ik heb hem op vol licht staan, niet op knipperen. Los van het feit dat knipperlicht niet mag, is het ook slechter in te schatten hoever de fietser/voetganger nog weg is. Het is dus voor je eigen veiligheid dat knipperlicht niet mag.
( ja, alles heeft knipperfunctie, dat zou wel wat interressant worden als ik die aanzet... ) http://www.youtube.com/watch?v=xdWrTRC38_A (boven op cap die er niet opstaat aan voorkant helmlamp wit, achter helmlamp rood) IngeK schreef:![]()
Ik fiets dagelijks (met licht) over donkere landweggetjes. De communicatie met het overig verkeer verloopt ongeveer zo:
Ik zie koplampen in de verte: Ah, auto.
Auto ziet lampje in de verte: "Wat zou dat zijn? Even het groot licht aan om het beter te zien."
Ik word verblind: "Ja, ik ben het! Fietser!" En gebaar met armbewegingen: "Wil je alsjeblieft het groot licht uit doen, anders fiets ik ofwel in de greppel, ofwel recht voor jouw wielen."
Auto heeft mij gezien, doet groot licht weer uit, en passeert mij terwijl ik hem groet voor de opmerkzaamheid.
Als iemand trouwens nog een goed gebaar weet waarbij automobilist zou snappen dat ik het zou waarderen als hij het groot licht uit doet zodat ik de weg kan zien, dan hou ik me aanbevolen![]()
Als fietser schrik ik dan vaak inderdaad weer van hondenuitlaters op dezelfde weg, zonder enige verlichting...
En ondanks dat ik echt goed verliocht ben met lampjes én een reflecterend hesje, vinden automobilisten het volgens mij gewoon leuk om hun groot licht aan te doen zodat zijn mijn hesje ineens zien 'oplichten' dus vaak doen ze het eerst in de verte, denken dan niet 'hey, fietser!' nee ze denken 'dat was leuk! Ik kan dat hesje oplichten!?' En doen het vervolgens nog een keer. En als ze echt nog jong zijn in hun hoofd (de meeste mannen dus) dan gaat het grootlicht nog een derde keer aan als ze vlakbij me zijn. Mijn arm naar mijn hoofd tillen als duidelijk signaal 'hey je verblind me!' wordt gewoon totaal genegeerd.Babsiej schreef:Dezelfde oproep aan automobilisten, in de schemer en bij heftige regenval kun je gewoon je lampen aanzetten hoor ! Ook die zijn dan vrijwel onzichtbaar.