Oproep aan alle fietsers, wandelaars en hardlopers...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:17

ik vind t vooral in de auto heel vervelend als er mensen zonder licht fietsen je ziet ze gewoon echt pas op t laatste moment ...

hier heeft zelfs mijn hondje een arm ding van hardlopers met lampies om ze nek en een veiligheidshesje met een lampie er aan om want anders zie je em gewoon niet in t donker

Verosjaak

Re: Oproep aan alle fietsers, wandelaars en hardlopers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:37

wel 1 extra toevoeging (uiteraard alleen de 1e pagina gelezen). Zorg er dan wel voor dat het licht NIET knippert. Ik en veel mensen met mij raken 1. afgeleid en 2. zie ik nog geen goed contour van wat het is.

Laatst kwam ik dus een paard tegen die als kerstboom was opgetuigd, maar met knipperend licht. Pas toen ik ernaast reed wist ik wat het was. Maar ze leidde wel zoveel af dat ik mij (achteraf besefte) dat dat nog maar het enige was waar ik op aan het letten was. Levensgevaarlijk natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:08

TS: dank! Je neemt me de woorden uit de mond. En dat terwijl ik een fietser ben......

Leve mijn gele hes, mijn reflecterende armbanden en mijn knipperlichten. En guess what: iedereen ziet mij *\o/*

en dat voelt héél veilig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:14

Sachet schreef:
Bij ons in de buurt 60 km weg richting een school fietsen ze soms met z'n 3en of 4en naast elkaar.
Als je vervolgens tuut krijg je de middelvinger....
Ze beseffen gewoon niet dat je er NIET langs KUNT, de laatste keer ben ik dus uit de auto gestapt en dat groepje eens even heel duidelijk laten weten dat dit zo niet kan.

Even vreselijk off topic
Eeehhh. Langs de N210(Utrecht-Rotterdam) loopt een fietspad/B weg. Moest laatst om 08.00 op stal zijn. Kwam vanaf thuis tot aan Ammerstol, ikzelf op de fiets, klotekoters ook op de fiets tegen 3 of 4 breed en NIET opzij gaan .
Hoop dat een dit leest en zich nu doodschaamt, heb nl op de provinciale weg gelegen met mijn fiets. In de ochtendspits, jawel mijn beschermengel heeft overuren gemaakt.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:20

verography schreef:
wel 1 extra toevoeging (uiteraard alleen de 1e pagina gelezen). Zorg er dan wel voor dat het licht NIET knippert. Ik en veel mensen met mij raken 1. afgeleid en 2. zie ik nog geen goed contour van wat het is.

Laatst kwam ik dus een paard tegen die als kerstboom was opgetuigd, maar met knipperend licht. Pas toen ik ernaast reed wist ik wat het was. Maar ze leidde wel zoveel af dat ik mij (achteraf besefte) dat dat nog maar het enige was waar ik op aan het letten was. Levensgevaarlijk natuurlijk.

Mee eens. En ook niet zwaaien met een zaklamp, je hebt als bestuurder geen idee wat je nu eigenlijk ziet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:03

Prima, maar dan een ergernis van een hardloper: ga dan vervolgens als automobilist niet met groot licht knipperen, want dan zie ík dus ineens niks meer :+
Of ook zo'n leuke: afsnijden, mij in de berm drukken, vlak langs me heen rijden, en meer van dat soort ongein.
Er zijn meer weggebruikers dan automobilisten alleen, en de andere weggebruikers hebben net zo goed recht op hun plekje op de weg.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:15

daNiielle_ schreef:
Mee eens. Veel hardlopers en fietsers hebben ook oordoppen in waardoor ze je überhaupt niet horen aankomen, daar kan ik me dan weer druk om maken!

helemaal mee eens, ze pleuren die fiets soms zo voor je auto

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:58

Ik ben dan welliswaar goed verlicht maar ik blijf een hekel houden aan het naar huis fietsen in het donker van stal af. Ik kan de auto wel zien maar ben zo bang dat ze mij niet zien ondanks alle verlichting.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:36

Dezelfde oproep aan automobilisten, in de schemer en bij heftige regenval kun je gewoon je lampen aanzetten hoor ! Ook die zijn dan vrijwel onzichtbaar.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:45

als ik in de auto zit en een kudde fietsertjes zonder licht zie aankomen, ga ik, in dien de situatie het toelaat, heel langzaam rijden en doe ik mijn licht uit, dan gaan ze altijd schreeuwen en gillen en dan ga ik stilstaan en vraag wat er is. Doorgaans beginnen ze me dan verrot te schelden dat ik geen licht op heb en of ik gek ben.
Ik zeg dan altijd poeslief: oh, ik dacht dat dat hier de bedoeling was, jullie hebben allemaal namelijk ook geen licht op op je fiets!

Dan schelden ze nog harder, maar ik ben sneller weg.
Ik hoop altijd maar dat er bij eentje uit zo'n groep het kwartje valt......

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:46

_O- Je hebt helemaal gelijk!!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:58

Hahahaha Morrie, dat is een goede!

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:43

Ah, wat fijn om te lezen dat zo veel mensen het met mij eens zijn!
Ik ben nog niet echt begonnen met rijlessen (net 1e les in simulator gehad, maar zit er dus wel echt aan te komen), maar als fietser erger ik mij dood aan het 'oh, licht? Neeeee hoor, dat is alleen voor anderen' wat je tegenwoordig zo veel ziet. Altijd braaf mijn lichtje aan, en bij weersomstandigheden die om ongelukken vragen extra alert of mensen mij wel zien. Helaas rij ik als fietser al vaak genoeg mensen bijna aan die geen licht hebben. Maak er ook regelmatig opmerkingen over, maar vrees dat die niet aanslaan.
Maandag moest ik 's avonds op de fiets naar stal, braaf lampje aan, paps had achterlicht zelfs gefikst want stuk (helaas op de terugweg wel weer stuk), en bleek dat op bijna de hele route de straatverlichting uit was. Heb aardig wat honden op het allerlaatste moment gezien, maar godzijdank was er ook een groep hardlopers die allemaal een band met lampjes om hun arm hadden, was even knipperen 'huh, wat zie ik nou weer', maar scheelt wel. Heb vrij recent zonder licht gefietst, en was absoluut niet blij. Zusjelief had (want licht was laatst stuk, maar papa heeft het gerepareerd maar ik doe het toch maar voor de zekerheid) de reservelampjes mee genomen, waardoor ik gewoon écht niets had. Geen muziekje aan, ondanks dat ik deze nooit hard heb staan want ik wil het verkeer horen. Nee, echt geen extra geluid zodat ik alles aan hoorde komen (was echt absoluut geen mogelijkheid om licht te fiksen, want ik moest echt weg op dat moment). Ben 's avonds toen wel enigszins uitgevallen dat ik, doordat zij die lampjes mee had, een uur in het donker zonder verlichting moest fietsen, wat ik normaal gesproken dus echt absoluut niet wil.

Grootste probleem wat ik heb zijn de veel te felle koplampen van auto's en scooters, en automobilisten die het nodig vinden mij met groot licht te bekijken, want ik zie meters lang geen steek meer.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:15

ik licht fietsers die zonder licht fietsen ook wel eens bij, met groot licht, dan zien ze tenminste waar ze fietsen :j
(en dan doe ik niet eens al m'n lampen aan, want ik heb een beste batterij licht op de Landrover, vooral handig in het doorgaans stikdonkere buitengebied waar mijn paarden wonen)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:39

Helemaal mee eens, maar wat mij betreft mogen daar ook ruiters en amazones te paard of naast het paard bij, die hebben er ook een handje van namelijk.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:48

ingvdh schreef:
Helemaal mee eens, maar wat mij betreft mogen daar ook ruiters en amazones te paard of naast het paard bij, die hebben er ook een handje van namelijk.

ja, die probeer ik te vermijden en ik rij zelf ook niet in het pikkedonker. Nu zie je mijn paard wel, die is grotendeels wit, maar wij zijn zelf niet helemaal zeker van ons zaak in het donker >;)

Ik weet dat er op woensdagavond clublessen zijn in het dorp, ik ben op woensdag vaak laat, maar dan rij ik liever buitenom dan dat ik al die met fluoriserende spullen volgehangen paarden waar je geen moer van ziet als je in de auto zit en die niet echt verkeers/donker-mak zijn tegenkom.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:55

Ik heb op mijn rug een lampje met wandelen, van voren kan ik het zelf wel zien namelijk. En ik loop wisselend op voetpaden danwel fietspaden. Met fietsen heb ik altijd licht aan. Echt licht, geen half-versleten druppel. En ik heb hem op vol licht staan, niet op knipperen. Los van het feit dat knipperlicht niet mag, is het ook slechter in te schatten hoever de fietser/voetganger nog weg is. Het is dus voor je eigen veiligheid dat knipperlicht niet mag.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:24

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel vaak paarden tegen kom in het donker (woon niet bij een rijhal in de buurt oid waar lessen zijn) maar die ene keer dat ik wél iemand tegen kwam was die ontzettend goed verlicht. Maar nog, als zelf ruiter zijnde, had ik pas heeeeel laat door wat er eigenlijk aan kwam. Ik kon er géén kijk op krijgen joh! En dat is toch wel lastig want als je niet weet wat iets is, is het ook lastig anticiperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:35

Ik doe ook altijd braaf mijn licht aan op de fiets, hesje zal ik weer eens in de fietstas doen, laatste stukje buitengebied hier is dat geen overbodige luxe :n

Mag ik misschien ook een tip geven aan automobilisten?
Ik rijd zelf op een elektrische fiets, en daarmee ga je best hard, 25 tot 30 km/h terwijl je er heel relaxed bij zit. Ondanks dat ik zelf extra oplet en zorg dat ik goed zichtbaar ben, merk ik dat automobilisten vaak mijn snelheid verkeerd inschatten en dan vlak voor een bocht nog 'even' willen inhalen. Of nog éven van de rotonde af schieten vlak voor me langs (ik heb voorrang, en geef duidelijk richting aan). Regelmatig moet ik daardoor vol in de remmen. Ik doe mijn uiterste best om duidelijk te zijn maar mijn snelheid kan ik niet aangeven.

Dus, lieve automobilist, wees gewaarschuwd voor die twintiger of juist die oude dame die zo op hun gemakje rondpeddelen, ze gaan soms een stuk harder dan je denkt!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:58

Ik doe mee met die oproep.... ook al zijn er genoeg lantaarnpalen, een automobilist ziet je pas op het laatste moment! En reflectie is cool, maar niet genoeg. Ik heb hier regelmatig mensen op de weg lopen, nog even het hondje uit laten, lekker even hardlopen.... met reflectie als ik geluk heb en anders zonder. En dat op een weg waar je 60 mag, er een stippellijntje als fietspad is aangegeven, maar waar je toch echt vol overheen rijdt als er een tegenligger aan komt omdat de weg te smal is..... levensgevaarlijk als je op het laatste moment opeens een voetganger ziet lopen!! Brrr.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:02

Mizora schreef:
Ik heb op mijn rug een lampje met wandelen, van voren kan ik het zelf wel zien namelijk. En ik loop wisselend op voetpaden danwel fietspaden. Met fietsen heb ik altijd licht aan. Echt licht, geen half-versleten druppel. En ik heb hem op vol licht staan, niet op knipperen. Los van het feit dat knipperlicht niet mag, is het ook slechter in te schatten hoever de fietser/voetganger nog weg is. Het is dus voor je eigen veiligheid dat knipperlicht niet mag.

Toch zou het wijs zijn om aan de voorkant ook een lampje te hebben. Jij ziet de anderen namelijk wel aankomen maar zij jou niet. Ik schrik me regelmatig een ongeluk van onverlichte voetgangers, zelfs al lopen ze netjes aan de kant in de berm. En ik denk niet dat ik de enige ben.

Verder vind ik trouwens wel dat sommige automobilisten zelf ook wat beter mogen opletten. Ik kwam vanavond op mijn fietsje het dorp in, ik kwam van rechts en ik weet dat het een onoverzichtelijk kruispunt is waar veel automobilisten veel te hard langs crossen, omdat er eigenlijk nooit iemand fietst en ze het waarschijnlijk ook niet verwachten. Ik was verlicht en zag in de verte alweer een auto aan komen crossen, dus ik ben even flauw geweest en heb hard doorgefietst en pas op het laatste moment op de rem (even voor de duidelijkheid, ik was van plan te stoppen en niet zomaar voorrang te nemen). De meneer die mij geen voorrang gaf schrok zich duidelijk kapot, en in dit geval vind ik dat terecht :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:22

De stukken waar ik tegen het verkeer in loop, loop ik echt op een stoep of zit er een berm tussen het fietspad en de weg. Anders zou ik inderdaad wel een lampje aan de voorkant dragen. Maar ik heb daar een hekel aan dus als het niet echt nodig is, doe ik het niet (ik heb hem wel standaard bij me). Overigens loop ik altijd rechts (of rechts op het linkerfietspad als er een berm tussen zit en er geen stoep is), dus ik duik niet plotseling op iemand rijbaan op, in welke situatie dan ook.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:29

toevallig loop ik nu in de ochtend de kranten, dan is het nog erger dan in de avond heb ik het gevoel. om 4 uur in de ochtend denk iedereen dat ze alleen zijn op de weg ofzo. levensgevaarlijk.
maar wij gaan goed verlicht overstraat :D ( ja, alles heeft knipperfunctie, dat zou wel wat interressant worden als ik die aanzet... ) http://www.youtube.com/watch?v=xdWrTRC38_A (boven op cap die er niet opstaat aan voorkant helmlamp wit, achter helmlamp rood)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:21

IngeK schreef:
:j

Ik fiets dagelijks (met licht) over donkere landweggetjes. De communicatie met het overig verkeer verloopt ongeveer zo:
Ik zie koplampen in de verte: Ah, auto.
Auto ziet lampje in de verte: "Wat zou dat zijn? Even het groot licht aan om het beter te zien."
Ik word verblind: "Ja, ik ben het! Fietser!" En gebaar met armbewegingen: "Wil je alsjeblieft het groot licht uit doen, anders fiets ik ofwel in de greppel, ofwel recht voor jouw wielen."
Auto heeft mij gezien, doet groot licht weer uit, en passeert mij terwijl ik hem groet voor de opmerkzaamheid.

Als iemand trouwens nog een goed gebaar weet waarbij automobilist zou snappen dat ik het zou waarderen als hij het groot licht uit doet zodat ik de weg kan zien, dan hou ik me aanbevolen :')

Als fietser schrik ik dan vaak inderdaad weer van hondenuitlaters op dezelfde weg, zonder enige verlichting...

Ook hier heel herkenbaar _/-\o_ En ondanks dat ik echt goed verliocht ben met lampjes én een reflecterend hesje, vinden automobilisten het volgens mij gewoon leuk om hun groot licht aan te doen zodat zijn mijn hesje ineens zien 'oplichten' dus vaak doen ze het eerst in de verte, denken dan niet 'hey, fietser!' nee ze denken 'dat was leuk! Ik kan dat hesje oplichten!?' En doen het vervolgens nog een keer. En als ze echt nog jong zijn in hun hoofd (de meeste mannen dus) dan gaat het grootlicht nog een derde keer aan als ze vlakbij me zijn. Mijn arm naar mijn hoofd tillen als duidelijk signaal 'hey je verblind me!' wordt gewoon totaal genegeerd.

Dus soms twijfel ik of ik dat hesje nog wel aan moet doen, maar het voelt wel veilig vooral voor het verkeer wat van achter mij komt omdat ik op dezelfde weghelft rijd.

En ook wat al eerder is gezegd. Je beseft het echt pas als je er zelf eens mee geconfronteerd word. Of als je zelf gaat autorijden.. Maar dat is natuurlijk met veel dingen zo. Als je zelf geen wielrenner bent erger je je dood aan die snelle geruisloze racemonsters. Maar als je zelf ook wielrent snap je hoe vervelend het is als je net lekker in je ritme zit en je plots moet remmen. Mijn vader verleent wielrenners dan ook altijd voorrang en seint ook eventueel zodat ze niet hoeven af te remmen. Als mensen nu eens niet zo aan zich zelf dachten maar ook eens wat meer vanuit de ogen van de medeweggebruikers dan zou het veel aangenamer deelnemen zijn.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:28

Babsiej schreef:
Dezelfde oproep aan automobilisten, in de schemer en bij heftige regenval kun je gewoon je lampen aanzetten hoor ! Ook die zijn dan vrijwel onzichtbaar.

+1! Topic aan het doorlezen en had ook deze aanvulling. Héél vervelend en er rijden er hier in de omgeving veel zonder licht erg fijn tussen de donkere bomen.

Oftewel gewoon goed verlicht op pad gaan hoe je je ook voortbeweegt.