Altijd maar verplicht met kerst naar moeder.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:01

Geryon schreef:
Ik zou dit jaar in ieder geval nog wel gaan.

Je hebt twee kerstdagen dus je kunt toch één dag bij je moeder zijn en de andere dag met vrienden? Wat is precies de reden dat je die dag niet bij je moeder wilt zijn? Omdat je je verveelt? Daar kan je natuurlijk wat aan doen.

Wat een medelijden heb ik trouwens met je moeder, die heeft het hartstikke moeilijk gehad zo te lezen en nu nog steeds met al die angsten. Zou alleen daarom al dat dagje per jaar haar wél een leuke dag geven.

_/-\o_

Anoniem

Re: Altijd maar verplicht met kerst naar moeder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:03

Hmmm, meid, ga gewoon naar jou moeder.
Ze voelt zich al niet goed, maar probeert toch haar uiterste best voor jou te doen. Ze heeft haar man niet meer, ontneem haar ook haar dochter niet.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:16

Ts, ik snap dat het moeilijk en niet leuk is om naar je moeder te gaan met kerst, maar toch zal ik het wel doen. Al is het maar een paar uurtjes, je moeder heeft zich er blijkbaar op verheugd en er al op voorbereid.
Ik snap ook dat jij het niet leuk thuis hebt gehad, anders had je niet in pleeggezinnen gezeten, maar je moeder is ziek... Het is misschien moeilijk te begrijpen waarom ze de dingen zo gedaan heeft, maar expres heeft ze het niet gedaan. Ziek zijn in je hoofd is zó complex, je ziet het niet aan de buitenkant.
Je kan bijvoorbeeld tegen een uur of 3/4 heen gaan voor de koffie, en na het eten weer gaan. Of je overlegd met haar dat je in de ochtend tegen 10 uur komt, samen een brunch doen en na de middag weer naar huis. Zo kun je de middag nog met je vrienden doorbrengen en doe je je moeder waarschijnlijk een groot plezier!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 12:19

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Ik heb besloten dat ik gewoon een avondje ga. Dat ik er bijvoorbeeld 4 uur heenga en dan de volgende ochtend weer wegga. Dit vind ik wel reëel.

Fijn dat jullie je meningen hebben gegeven!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:21

Apart dat een aantal de moeder van TS blijkbaar zieliger vinden en meer recht heeft op een lieve dochter met kerst als de dochter een fijne kerst.

Ik vraag me ook af hoe diegene dat zien.
TS haar moeder heeft doodenge dingen gedaan toen TS klein was.
Vervolgens is ze van haar moeder gescheiden en in een pleeggezin terecht gekomen.
En nu moet ze omdat dat zo hoort een verplicht bezoekje afleggen bij haar echte moeder.

Er wordt even geen rekening gehouden met hoe TS dit alles een plaatsje heeft gegeven, of dat haar al gelukt is of dat ze nog steeds kampt met een hoop onverwerkt verdriet om het vroege verlies van haar vader en het ziekte gedrag van haar moeder.
Moet TS omdat ze net volwassen is geworden dan maar de sterkte volwassenen zijn na alles wat ze heeft meegemaakt?
Moet zij haarzelf wegcijferen voor haar moeder ondanks alles wat ze in har korte leventje heeft meegemaakt?

Ik mis trouwens in dit verhaal hoe de band is met het pleeggezin, was dat 1 gezin( of heeft TS in meerdere pleeggezinnen gezeten) en zijn dat fijne ouders geweest voor TS, voor haar gevoel wel veel meer vader en moeder als haar echte moeder.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 12:24

Ik heb in 3 verschillende pleeggezinnen gezeten. In de eerste 2 ging het niet goed en in de laatste heb ik 3 jaar gewoond en dat ging echt supergoed!

Van dat laatste pleeggezin heb ik meer het gevoel dat dat mijn ouders zijn ipv mijn moeder. Het is hard om te zeggen maar zo ervaar ik het wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:24

Ts,klinkt als een goed kerstplan :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:26

Maureen dat kan ik me heel goed voorstellen :j
Ga je daar ook heen met kerst?

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:28

spatter schreef:
Apart dat een aantal de moeder van TS blijkbaar zieliger vinden en meer recht heeft op een lieve dochter met kerst als de dochter een fijne kerst.

Ik vraag me ook af hoe diegene dat zien.
TS haar moeder heeft doodenge dingen gedaan toen TS klein was.
Vervolgens is ze van haar moeder gescheiden en in een pleeggezin terecht gekomen.
En nu moet ze omdat dat zo hoort een verplicht bezoekje afleggen bij haar echte moeder.

Er wordt even geen rekening gehouden met hoe TS dit alles een plaatsje heeft gegeven, of dat haar al gelukt is of dat ze nog steeds kampt met een hoop onverwerkt verdriet om het vroege verlies van haar vader en het ziekte gedrag van haar moeder.
Moet TS omdat ze net volwassen is geworden dan maar de sterkte volwassenen zijn na alles wat ze heeft meegemaakt?
Moet zij haarzelf wegcijferen voor haar moeder ondanks alles wat ze in har korte leventje heeft meegemaakt?

Ik mis trouwens in dit verhaal hoe de band is met het pleeggezin, was dat 1 gezin( of heeft TS in meerdere pleeggezinnen gezeten) en zijn dat fijne ouders geweest voor TS, voor haar gevoel wel veel meer vader en moeder als haar echte moeder.

Het gaat er hier helemaal niet om wie er 'zieliger' is... Beide hebben het niet makkelijk gehad. Weet jij wel wat een ziekte in je hoofd met een mens doet? Ik namelijk wel, en daar word je ook zelf niet gelukkiger van. Ik zeg niet dat TS per se naar haar moeder moet gaan en alle kerstdagen daar MOET vieren, maar er is ook een tussenweg..

TS, jou oplossing lijkt me wel goed voor de kerst!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:28

Integendeel Spatter, ik vind dat TS vooral moet doen wat zij denkt wat goed is. Ik kan me heel goed voorstellen dat zij er tegenop ziet om een kerstdag met haar moeder door te brengen. Maar op lange termijn is dat toch het beste wat ze kan doen. Zo komt ze met haar gevoelens in het reine, niet door haar moeder te ontwijken. Als zij de leeftijd van haar moeder heeft zal ze er waarschijnlijk ook zo over denken en dan spreek ik uit ervaring.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:31

Maureen95 schreef:

Ik heb besloten dat ik gewoon een avondje ga. Dat ik er bijvoorbeeld 4 uur heenga en dan de volgende ochtend weer wegga. Dit vind ik wel reëel.

Misschien is het toch een idee om vantevoren eens met haar te praten. Over hoe jij je voelt onder deze situatie.

Ik denk dat je moeder heel goed beseft nu waar ze jou toen doorheen heeft laten gaan en de manier waarop ze probeert kerst te vieren is haar manier waarschijnlijk om de relatie tussen jullie toch nog enigszins normaal te krijgen.

Maar ik begrijp ook van jouw kant dat dit makkelijker zou zijn als er eea uitgesproken is. Je hebt recht op erkenning van het hele verhaal. Zolang je dit niet krijgt van je moeder zal dit altijd blijven sluimeren en dat kan ik me goed voorstellen.

Aan de andere kant: ik ben ook moeder en als moeder maak je fouten. Soms kleine en soms hele grote. Soms zijn omstandigheden hier de oorzaak van zoals bij jullie. En ik denk dat je moeder dit heel graag goed wil maken want ongedaan maken kan niet meer. Misschien kunnen jullie dit voor kerst eens bespreken met een hulpverlener erbij. Ik denk dat het voor jou al heel veel scheelt als je uit je moeders mond hoort dat ze het met jou niet goed heeft gedaan.

Toch veel plezier toegewenst met kerst, wat je ook gaat doen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:35

Super TS! Ik denk dat het voor haar heel fijn zal zijn als je toch komt.
Jij hebt niet voor deze situatie gekozen, maar zij ook niet.
Mensen met een psychische stoornis en zelfs psychose kunnen echt heel erg in de war zijun, zoals jij dus duidelijk meegemaakt hebt. Soms zo erg dat ze er zelf niet meer uit komen..

Wat fijn dat jij er dan toch nog voor haar bent, zeker met kerst! :j

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:41

Maureen95 schreef:

Dat zal je moeder heel erg fijn vinden denk ik. Super!

Hopelijk kun jij er ook een beetje van genieten.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:54

Maureen95 schreef:

Ik vind het een heel goede beslissing. Je houdt rekening met je moeder en ook met jezelf. Je bent nu 18 jaar en zal je eigen koers gaan varen. Ik vind het ook niet meer dan logisch dat je bv de kerstdagen gaat invullen waarbij jij je het prettigste voelt. Het wel of niet bezoeken van familieleden is voor iedereen anders.
Mijn band met mijn moeder( en vader) is heel erg goed, maar met kerst kom ik meestal niet bij haar. De waarde van een goed band hangt voor ons niet af van elkaar bezoeken met kerst.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:09

Goed idee om pas 's middags te gaan.
Je moeder vindt het fijn en voor jou is het te overzien.

Wellicht, tip is al gegeven, om de tijd die je er ben in te plannen.