Donorweek! Geef je keuze door!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:24

Jans schreef:
Nederland wil overigens ook naar het Belgische systeem. D66 is daar sinds vorig jaar mee bezig.

D66 is gelukkig geen ‘Nederland’ :+

Rare actie van een democratische partij…

Daar ben ik dus ook absoluut niet voor en ik gok ook zomaar dat dit er in Nederland voorlopig niet door zal komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:26

Ik ben ook al een poos donor. Ze mogen alles van mij hebben. Eigenlijk interesseert het vrij weinig wat er met mij gebeurd naar de dood. Dat ik laat ik over aan mij familie leden, hun mogen bepalen hoe ze afscheid van mij willen nemen. Wil alleen niet begraven worden. Wil geen mensen verplichten om mijn graf schoon te houden. En wil ook dat ik in een kerk lig (familiekant van paps kant is zeer gelovig)

Alleen is het een probleem als je dat pasje/papiertje kwijt bent?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:28

Ayasha schreef:
heidy_wilco schreef:
Ooh, oké! Nee, dan snap ik het! Wist niet dat het in België zo ging (wist ook niet dat je een Belg was ;) )

:j :D Een rasechte! :D
Heb het uit mijn profiel gehaalt omdat sommige bokkers in discussies het nodig vonden te beweren dat ik geen recht van mening had omdat ik een Belg was en het over Nederland ging. _O-

Ooh, dat is racisme! Theoretisch gezien zijn jullie nog wel Nederlanders, alleen in 1830 bedachten jullie dat jullie het ook wel zonder ons konden redden ;)

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:29

Ik heb toen ik 18 werdt mijn keuze meteen laten vastleggen....hoeveel moeite is het nou om ff dat papiertje in te vullen. Ik heb er voor gekozen om geen donor te zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:31

love_western schreef:
Ik ben ook al een poos donor. Ze mogen alles van mij hebben. Eigenlijk interesseert het vrij weinig wat er met mij gebeurd naar de dood. Dat ik laat ik over aan mij familie leden, hun mogen bepalen hoe ze afscheid van mij willen nemen. Wil alleen niet begraven worden. Wil geen mensen verplichten om mijn graf schoon te houden. En wil ook dat ik in een kerk lig (familiekant van paps kant is zeer gelovig)

Ook zonder dat pasje sta je toch geregistreerd lijkt me?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:32

Goed geheugensteuntje inderdaad. Moet de mijne nog altijd invullen geloof ik :')

Ik wil geen orgaandonor zijn. Wie weet verandert dat wanneer het donorschap dichterbij zal komen (familie/vrienden die in zo'n situatie zitten) maar voor nu...nee.
Wel wil ik gaan kijken voor bloeddonor. Volgens mij kan ik wel aardig tegen naalden :')

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:36

Ja ik ben vanaf dat het kon al donor. Destijds heb ik ingevuld dat ze alles mogen hebben behalve mijn hoornvlies. Uit onwetendheid dacht ik desmaals dat ze mijn gehele ogen eruit gingen lepelen. := Heb dus even aangepast dat ze ook mijn hoornvlies wel mogen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:36

gohya schreef:
love_western schreef:

Ook zonder dat pasje sta je toch geregistreerd lijkt me?

Ja, ook zonder pasje sta je geregistreerd :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:38

heidy_wilco schreef:
Ooh, dat is racisme! Theoretisch gezien zijn jullie nog wel Nederlanders, alleen in 1830 bedachten jullie dat jullie het ook wel zonder ons konden redden ;)

Zou nog eens moeten opfrisssen hoe dat weer zat maar ik geloof dat er wel ietsje meer bij kwam kijken. _O-

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:43

Sammie schreef:
Ik heb jaren geleden al aangegeven wat mijn keuze is. :) ik snap niet wat er nou zo moeilijk is aan het doorgeven van je keuze. Vraag mij af of deze jaarlijkse actie inmiddels niet een beetje overbodig aan het worden is.

Volgensmij vergis je je daar nog flink in hoor. Ik ken zelf al een aantal mensen die niks hebben geregistreerd, en dan zit ik nog in de kringen waarin het redelijk veel aandacht krijgt en veel mensen ook bloed geven etc. Denk dat er nog een hele grote groep is die er gewoon niet over nadenkt :)

Ik ben overigens ook geregistreerd, ze mogen alles hebben.

Anoniem

Re: Donorweek! Geef je keuze door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:46

Oke gelukkig, want sommige dragen dat papiertje ook bij zich. Maar geen flauw idee dus, waar ik het heb gelaten/

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:53

Ja, ik ben donor. Al sinds mijn twaalfde... De vader van twee klasgenootjes is in groep 8 overleden omdat voor hem een nieuwe lever te laat kwam. Onze juf heeft ons toen, op aanvraag van de klas, een les gegeven over orgaandonatie en de voors- en tegens ervan. Daarna hebben we met de hele klas, uiteraard na overleg met onze ouders, het formulier ingevuld en opgestuurd. Nog altijd krijg ik tranen in mijn ogen als ik aan die dag terugdenk.

Van mij mogen ze alles hebben behalve mijn huid, dat lijkt mij nog steeds niet prettig. Ook al ben ik er niet meer, ik wil "mooi" gaan. De laatste tijd denk ik steeds vaker na of ik het "vinkje" huid toch ook maar aan laat zetten... Ik ben er toch niet meer, mensen herinneren mij als het goed is zoals ik was. En als ik mensen blij kan maken met mijn huid, waarom niet!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:55

Mijn familie mag beslissen wat er met mij gebeurd, maar ik heb het liefst dat ze alles gebruiken wat te gebruiken is. Alleen stel dat zij daar niet mee kunnen leven, wie was ik dan om te besluiten dat ik helemaal uit elkaar getrokken mag worden? Dus mijn familie besluit.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:58

Ik heb echt een hele hoop niet := Geen huid, hoornvliezen, longen, hart en kraakbeen en pezen oid? Even uit m'n hoofd :+ Alleen lever, nieren, darmen etc. mogen ze van mij wel hebben :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:05

Kana schreef:
Ja ik ben vanaf dat het kon al donor. Destijds heb ik ingevuld dat ze alles mogen hebben behalve mijn hoornvlies. Uit onwetendheid dacht ik desmaals dat ze mijn gehele ogen eruit gingen lepelen. := Heb dus even aangepast dat ze ook mijn hoornvlies wel mogen hebben.

Voorzover ik weet halen ze je wel degelijk het hele oog eruit, (sorry wil je niet bangmaken) om het hoornvlies eruit te halen en vervangen ze dat door een nep oog zodat het voor nabestaanden niet opvalt als je opgebaard ligt.
Misschien willen ze het niet openbaar maken vanwege de weerzin die het wekt bij mensen en breien ze er een mooi verhaaltje van.

Verder: mijn nabestaanden mogen bepalen of ik wel of niet doneer, want voor orgaandonor moet je op een hele specifieke manier "dood"gaan en ik wil niet dat mijn familie het gevoel heeft dat ze voortijdig de stekker eruit getrokken hebben zonder me ook maar een kans op wakker worden te geven, mijn man is anti-orgaandonatie dus ik geeft mezelf weinig kans daadwerkelijk donor te worden, daarbij: ik ben feitelijk ook tegen orgaandonatie omdat het systeem van organen recyclen in veel ietwat minder beschaafde landen orgaanroof en illegale orgaanhandel en executies omwille van organen uitlokt.
Ik zie orgaandonatie als noodgreep totdat er een betere oplossing voor is. Maar ik ben dus eigenlijk tegen maar ben wel donor (kunnen jullie me nog volgen). :+

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:09

Ik ben orgaan en bloeddonor!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:10

Gewoon uit intersse, Zoolgangster: vindje 't dan niet juist mooi dat het hier in het beschaafde nederland wel legaal, zonder problemen en vrijwillig kan? Dat het in andere landen niet kan zou voor mij juist reden zijn om te willen bijdragen aan een goede manier hier :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:10

Aranel schreef:
Ik ben ook donor, sinds vorig jaar toen de donorweek was geloof ik.

Heb toevallig net een mailtje gestuurd naar de capagnemakers van de donorweek. Ik vond die reclame niet passend om nieuwe donoren te werven. Hoe die atleet (met donorhart dus) nog even onder de spoorbomen doorduikt en net voor de trein langs rent vind ik niet getuigen van met respect omgaan en zuinig omgaan met je gekregen orgaan en dat heb ik dus ook gemaild.Neemt niet weg dat ik hoop dat er veel nieuwe donoren bij komen :)

Gelijk heb je! Ik vind het inderdaad waanzin om die stunt in zo'n reclamecampagne te gebruiken!

(Ik woon tussen 2 spoorwegovergangen in en iedere keer als ik een trein hoor toeteren is het dikke kans dat het weer eens raak is...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:14

Tess__ schreef:
Van mij mogen ze alles hebben behalve mijn huid, dat lijkt mij nog steeds niet prettig. Ook al ben ik er niet meer, ik wil "mooi" gaan. De laatste tijd denk ik steeds vaker na of ik het "vinkje" huid toch ook maar aan laat zetten... Ik ben er toch niet meer, mensen herinneren mij als het goed is zoals ik was. En als ik mensen blij kan maken met mijn huid, waarom niet!

Huid die ze weghalen zit altijd onder de kleding. Je ziet daar dus niks van als je opgebaard ligt :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:15

imd schreef:
Volgens mij vergis je je daar nog flink in hoor. Ik ken zelf al een aantal mensen die niks hebben geregistreerd, en dan zit ik nog in de kringen waarin het redelijk veel aandacht krijgt en veel mensen ook bloed geven etc. Denk dat er nog een hele grote groep is die er gewoon niet over nadenkt :)
Het is geen kwestie van vergissen, het is immers een vraag of opmerking :)

Je kunt je afvragen of je die mensen überhaupt wel bereikt met deze actie. Ik ken zelf een aantal mensen die geen keuze maken en ook geen keuze gaan maken. Donorweek of niet. En dan die acties met bekende Nederlanders die hun even bekende vrienden op bellen. Dan denk ik ja.. dat had ook eerder gekund.. Als je er zo begaan mee bent.

Iedereen krijgt immers een brief thuis als je 18 jaar wordt.

En geen keuze maken is ook een keuze :) Vaak zat wordt het in het ziekenhuis alsnog gevraagd aan de nabestaanden ipv even kijken in de portemonnee van de overledene (als die er bij zit).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:22

imd schreef:
Gewoon uit intersse, Zoolgangster: vindje 't dan niet juist mooi dat het hier in het beschaafde nederland wel legaal, zonder problemen en vrijwillig kan? Dat het in andere landen niet kan zou voor mij juist reden zijn om te willen bijdragen aan een goede manier hier :)

Ik vind het mooi dat het hier legaal kan, maar daar heeft de rest van de wereld niets aan, tenslotte is hier al een orgaantekort...maar er zitten sowieso voor de ontvangers behoorlijk wat haken en ogen aan een donororgaan: levenslange angst voor afstoting en aan de pillen om afstoting te voorkomen, vaak gaan donororganen maar een paar jaar mee, en de vraag: wanneer is iemand ècht dood genoeg... (de regels om iemand dood te verklaren worden versoepeld, en dat is eigenlijk geen goede reclame) nee, ik zie orgaandonatie niet als een goede oplossing maar puur een noodgreep omdat men op dit moment niets beters heeft.

Ik hoop dat het kweken van orgaanweefsels op een gegeven moment de behoefte aan donororganen doet stoppen, dat zou ècht een oplossing zijn. Op dat moment is er dan ook niet zo'n groot tekort meer aan donororganen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:22

Dat vond ik ook al van die reclame...

Ik vind het wel logisch klinken dat ze je ogen zouden vervangen, aangezien je bij huisdieren ziet dat de ogen snel invallen als ze dood zijn (dus ik denk bij mensen ook?!). Dat zou er ook niet zo leuk uitzien voor de nabestaanden natuurlijk.

Klopt het trouwens dat de nabestaanden uiteindelijk het laatste woord hebben over wat er met je gebeurd? Ik ben namelijk wel donor, maar ik vond het op mijn 18de vies om huid en hoornvlies af te staan. Inmiddels kan het me geen bal meer schelen, dus ik moet nog altijd eens uitzoeken hoe dat te veranderen. Maar mijn nabestaanden weten wel dat alles gedoneerd mag worden. Kunnen zij hier uiteindelijk ook voor zorgen als ik het nog niet gewijzigd heb en ik kom te overlijden?

Ik ken ook iemand wiens leven zo ontzettend is verbeterd na het krijgen van een donornier. Hierdoor kan ze nu echt genieten van haar kleinkinderen en het leven en daar is ze zo dankbaar voor. Dat vind ik mooi om te zien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:25

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:27

@Cerilene: je nabestaanden kunnen een orgaan/huid enz donatie wel voorkomen, ook al sta je als donor geregistreerd, maar ik meen dat je familie niet kan zeggen dat je tóch je huid en hoornvlies wil afstaan als dat niet geregistreerd staat.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:27

Ik woon in Oostenrijk en hier is het dus zo dat iedereen standaard donor is tenzij je bezwaar maakt.
Dat vind ik zo veel beter!

Ik heb mijn eerste donorcodicil zo'n 25 jaar geleden onderetekend samen met mijn ouders en zowel het oude rode briefje als het moderne printje van het register heb ik altijd bij me.