help, mijn moeder denkt dat ik nog klein ben

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ielsjj_

Re: help, mijn moeder denkt dat ik nog klein ben

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:40

Sinds kort? Is dat de 6 weken (heb het even snel doorgelezen).

Tjaah... ik was ook 19 jaar, toen ik mijn huidige vriend leerde kennen.
Eerst 5 maanden gewoon met elkaar om gegaan en daarna echt samen.
Duurde ook een half jaar, voordat mijn ouders (vooral moeder), het toeliet dat we zo nu en dan een keer bij elkaar mogen slapen.
Over een weekje zijn we officieel een jaar samen en nu slapen we opzich elk weekend samen,
maar dat heeft ook een lange tijd geduurd.

Het is nou eenmaal zo, de ene moeder is meer beschermd of strenger, als de ander.
Mogelijk met haar om de tafel zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:41

Toen ik mijn vriend ontmoette (november) maakte we ook al afspraken waar we sinterklaas en kerst en oud en nieuw zouden vierden. Puur omdat ik eerste kerstdag altijd naar mijn oma ging met mijn moeder en zusje. En tweede kerstdag naar mijn vader. Maar vriend wou ook graag thuis kerst vieren. Dus dat zorgde voor de nodige planning.

En we sliepen na 2 week ook al bij elkaar. Terwijl ik toen 15 was.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:02

Tjah meid je bent 19, als jij ergens anders sinterklaas wil vieren moet je dat vooral doen! Niemand kan je dwingen om thuis te blijven. Regels in het huis van je ouders heb je je inderdaad aan te houden, maar je hebt een eigen leven, en bent oud genoeg om zelf keuzes te maken. Mijn moeder zei ook altijd, ik heb liever dat jullie gewoon 's nachts bij elkaar in bed liggen dan ergens achter een struik :P

En voor moeders die niet los kunnen laten, mijn 3 stiefzusjes hebben zo'n moeder. Resultaat: 2 van de meiden hebben totaal geen contact meer met hun moeder. Iemand wanhopig proberen vast te houden drijft iemand meestal juist de andere kant op...

TS, kom voor jezelf op. Ze zal toch echt moeten gaan accepteren dat je een eigen leven hebt! Gewoon zeggen dat je haar snapt, maar dat je toch echt je eigen keuzes maakt.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:27

Ik heb inderdaad ook voorbeelden gezien van totaal geruïneerde moeder-dochterrelaties door dit soort perikelen. Maar misschien is het een goed idee om eerst eens te bedenken waarom je moeder doet, zoals ze doet. Is het echt omdat ze niet los wil/kan laten? Of zit er misschien ook iets anders bij - heb je bijv. een 'geschiedenis' als het gaat om school verwaarlozen als er iets anders 'belangrijkers' aan de hand is - met andere woorden, heeft zij misschien ook ergens een punt? Ze zal het toch vast niet doen speciaal om jou te pesten.

Wat Sinterklaas vieren betreft, dat lijkt me uiteraard wel echt iets wat je op je 19e zelf ook mag bedenken. Neemt niet weg dat dit soort dingen klassieke problemen zijn met familie vs. schoonfamilie (Kerst is nog erger, ik zeg het maar alvast :+ ) dus het zou een goed idee zijn om hier alvast een charmantere 'oplossing' voor te bedenken. :)

Wat betreft bij elkaar slapen, je leeft onder haar dak dus je zult je aan haar regels moeten houden. Als zij niet wil dat jij je vriend 's nachts over de vloer hebt, dan heb jij je daaraan te houden. Maar omgekeerd; je bent 19 en ik zie ik dan weer niet in waarom je niet bij je vriend zou kunnen slapen - niet onder haar dak, maar onder dat van hem/zijn ouders, mits zij daar wel akkoord mee gaan.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 19:18

We zijn nu ongeveer een maand officieel bij elkaar. En dat is voor de buitenwereld ernstig kort. Daar ik zelf ook niet voor snel gaan ben dit toch anders voelt. Vriendin van me kende dr vriend een maand , ging gelijk samenwonen en wil eind dit jaar kinderen. 1 jaar ouder dan mij en kent haar vriend dan net een half jaar. Dan denk ik ook waarom zo snel ? Terwijl ik het vanuit mijn oogpunt enerzijds best begrijp.

Ik heb niet echt een specifieke bijzondere geschiedenis, op het feit van een burn-out na, wat de oorzaak was van voornamelijk school school en nog eens school. Ik ben juist heel fantiek en kan goed mn doelen stellen. Nee, ik denk eerder dat mn moeder overbezorgd is. Ze heeft zelf strenge ouders, maar toch was ze met 21 al getrouwd. Zelf ging ze snel , maar ik mag het niet ? Ik wil niet snel daar niet van, maar toch wat tegenstrijdig. Zijn ouders zijn heel makkelijk, jullie zijn volwassen bepaal je dingen zelf, ga je op je bek ? niet zeuren was je eigen keus. Wat wel zo is als ik dan iets eruit gegooit heb en er even later mn excuus voor aanbied. Dan gaat zij erop door ipv mijn excuus te aanvaarden en verder te gaan.

Dat hij niet hier mag slapen accepteer ik ook wel, maar ik mocht me niet eens omkleden bij hem toen we uit eten gingen, want stel je voor...... ik probeer mn moeder niet af te zeiken oid hoor , want ik hou ziels veel van der, maar toch mag ze me imo wat losser laten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:24

Je moeder imiteert onbewust de opvoeding die zij van haar ouders kreeg, juist daarom is ze zo jong getrouwd waarschijnlijk. Dit was voor haar de enigste manier om te ontsnappen en met haar kerel op legitieme wijze de koffer in te duiken. Als ze het echt niet op kan brengen om op een volwassen wijze met jou (dus jij ook!) te praten dan is het misschien een idee om haar met haar eigen verleden te confronteren. Dus vragen waarom zij zo snel en jong getrouwd is en of ze wil dat jij door de strenge regels misschien dingen gaat doen waarvoor zij je wil behoeden.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:24

ik snap niet dat hij niet bij je mag slapen..
als jullie seks willen hebben kunnen jullie dat toch wel doen, mijn moeder wilde daarom júist dat mn vriendjes bij mij kwamen slapen zodat ik dat gewoon veilig thuis deed.. tegen houden doe je toch niet.
bovendien ben je 19 en geen 15.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:27

hihi..wat is dat toch met ouders: als kinderen echt met elkaar naar bed willen hoeft dat niet in bed...zucht. Gelukkig waren mijn ouders daar wel 'makkelijk' in. Liever onder ons dak dan ergens in de bosjes. Niet dat ik elke week.maand iemand mee mocht nemen. Heb maar 2 'echte' vriendjes gehad, en met de laatste ben ik getrouwd...

Zal toch laten merken dat je hem echt leuk vind en het serieus neemt. Begin september is ook al 6 weken...
Praat er met je moeder en je vader over...

Als je moeder probeert je te beschermen kan ze je beter aan de pil doen en een doos condooms geven...en voorlichten.
Jeuk is erger dan pijn... :j

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:29

Utrolig schreef:
hihi..wat is dat toch met ouders: als kinderen echt met elkaar naar bed willen hoeft dat niet in bed...zucht. Gelukkig waren mijn ouders daar wel 'makkelijk' in. Liever onder ons dak dan ergens in de bosjes. Niet dat ik elke week.maand iemand mee mocht nemen. Heb maar 2 'echte' vriendjes gehad, en met de laatste ben ik getrouwd...

Zal toch laten merken dat je hem echt leuk vind en het serieus neemt. Begin september is ook al 6 weken...
Praat er met je moeder en je vader over...

Als je moeder probeert je te beschermen kan ze je beter aan de pil doen en een doos condooms geven...en voorlichten.
Jeuk is erger dan pijn... :j

dit is precies wat ik eigenlijk wilde zeggen maar jij kan het veeeel beter verwoorden!!

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:52

Ik ken het probleem...
Bij mij draaide het ook altijd alleen maar uit met ruzie, en ik die boos en chagrijnig eindigde en me zin toch niet kreeg.
Ik mocht in het begin ook niet bij mijn vriend slapen. Na een paar maanden vragen, vragen, boos, chagrijnig doen en nog is vragen mocht het dan eindelijk... :') ( op een gegeven moment durfde ik het dus niet eens meer te vragen omdat het toch nooit gezellig afliep, maar toen na een paar weken heb ik het nog een voorzichtig en rustig erover gehad). Toen vond ze het ook oké, we hadden al een paar maanden en ze vind het een leuke lieve jongen. Dus ja ik was toen héél blij :')

Dus ik snap je moeder ook best wel, ze wilt je gewoon beschermen. Al weet ik hoe vervelend het is als jij het wel wilt... Ik kan alleen maar zeggen; laat het een paar weekjes rustigte, zoek een rustig moment uit en praat er dan rustig en voorzichtig over.

Over sinterklaas vind ik dan wel weer heel raar... enig idee waarom dat niet mag?

En tsja zolang je thuis woont hebben je ouders ook nog altijd wat te zeggen... (helaas soms :') )

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 04:48

Als je 18 bent, mag je stemmen, je kunt gekozen worden, je mag geld lenen, autorijden, sterke drank en wiet kopen, trouwen, een proces aanspannen, een uitkering aanvragen...... maar ergens een paar uur Sinterklaas vieren, een kinderfeest nota ben, niet?! -O-

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 08:22

Das t verschil tussen de Nederlandse wet en mammas wet... Snap die vergelijkingen toch al niet.. Of willen we nu daadwerkelijk in t wetboek gaan opnemen hoe iemand zijn kinderen op moet voeden. odat ze aangeklaagd kunnen worden als ze zich er niet aanhouden...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:31

Ik vind dat je moeder ook te ver gaat hoor. Beschermen ok, maar dit is belachelijk. Misschien ben ik gewoon heel vrij opgevoed, maar op mijn negentiende sliep mijn toenmalige vriend dagelijks bij mij (waren toen al wel ruim een jaar samen.)

Maar zelfs de eerste keer dat ik bij hem was en het heel laat werd,z ei ik van, breng me maar naar huis, want ik denk niet dat mijn ouders het leuk vinden als ik zomaar blijf slapen. Dus ik naar huis, volgende dag kom ik beneden zegt mijn vader helemaal verbaasd "ben je welt huis? Ik denk die blijft wel slapen". En toen was ik dus 18.

Ik zou toch kijken of je een gesprek kunt aanknopen met je moeder waarin je aangeeft dat je volwassen bent en meer verantwoordelijkheid voor je eigen keuzes wil. Van vallen leer je weer opstaan. Dat je het prima vind om regels af te spreken over hoe vaak slapen of hoe vaak afspreken en hoe laat thuis zijn, maar dat je verder zelf wilt beslissen waar je gaat en staat.

Ik vind het echt bizar dat mensen dit normaal vinden eigenlijk. Zo leer je toch nooit op je eigen benen te staan.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 12-10-13 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:56

Haha, nee natuurlijk niet, sammie :)
Zo is het niet bedoeld.

Op je 18de wordt je door deskundigen geacht klaar te zijn voor allerlei verantwoordelijke rechten en plichten.
En dan een 19-jarige willen verbieden om met haar vriendje Sinterklaas te vieren.

Dat een kind zolang het thuis woont zich aan huisregels heeft te houden o.k.
Maar dat argument moet je als ouder wel selectief inzetten, niet om je volwassen kind te verbieden om Sinterklaas te vieren.

Een 19-jarige moet je gaan loslaten, thuiswonend of niet. Dat hoort bij een gezonde opvoeding. Je terugtrekken als opvoeder en er altijd voor ze zijn als ouder. Sinterklaasfeest, waar gaat het over......

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:13

tja, maar als sinterklaas een echt familiefeest is in dat gezin dan kwets je je ouders (of in dit geval moeder) wel wanneer je ineens zegt dat je het ineens ergens anders wilt vieren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:31

Maar dat hoort wel bij het loslaten en dat is iets waar moeder aan moet werken, niet haar volwassen kind mee moet belasten.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:53

Maar het bij je vriend vieren betekend toch niet automatisch dat je het thuis niet viert? Vier het gewoon 2 keer, 1 keer bij je vriend, 1 keer bij je ouders :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:02

Ik ben het eens met Boras. Het lijkt me trouwens dat de moeder bijzonder weinig vertrouwen heeft in haar dochter zonder dat daar een reden voor is. Dat een huis zijn regels heeft, ok, maar ouders horen geen dictators te zijn, al is het met de beste bedoelingen. En dat iedereen, inclusief moeder, er maar vanuit gaat dat ts seks zal hebben, vind ik ook al zo merkwaardig. Wie weet gaan ze wel echt gewoon slapen... Logeren dus...
En 6 weken relatie is te kort om gewoon te mogen logeren? Wie zijn wij om daarover te oordelen? Of is het tegenwoordig verboden om bij iemand te slapen wanneer men nog niet zeker is van een langdurige relatie? Als de ts dan nog seks zou hebben met hem en het gaat uit, tja... Dat is het risico met relaties, maar ook dat valt te verwerken.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 17:05

Ik ben inderdaad ook gewoon van plan om het twee keer te vieren, daarom snap ik mijn moeder
ook niet helemaal. Het argument van haar is dat ik hem dan nog niet lang genoeg ken....

En als wij seks hadden willen hebben dan hadden we daar al 100x de mogelijkheid voor gehad.
Ik ben al zo vaak op zijn kamer geweest. Maar ik heb mijn grenzen duidelijk voorgelegd aan hem
ik wil niet te snel gaan, heb ik slechte ervaringen mee, en dat begrijpt mn vriend ook volledig.
Dus er zal ook niks gebeuren als ik dat niet wil :)

Ik ben verder ook niet echt een baldadig kind oid. Ik doe vrijwel altijd iets als me wat gevraagd wordt
en hou me aan de huisregels, maar imo ben ik er echt wel klaar voor om wat meer los gelaten te worden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:34

Maar het onderwerp van sinterklaas kan je ook even laten rusten? zitten nu in oktober..misschien als je half november vraagt dat ze dan anders ertegen aan kijkt, is wel weer even lang verder als dat jullie nu samen zijn

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 20:17

Dat klopt, maar ik heb mn punt wel gemaakt bij mn moeder ze moet gewoon gaan beseffen
dat ze me niet voor altijd vast kan houden. Ik zeg nu gewoon ik ga dan en dan naar mn vriend
punt uit. En tot nu toe nog steeds geen discussie over gehad.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:37

Nou das toch ook goed dan. Als ze het echt echt zo verschrikkelijk of not done vond had ze dat ongetwijfeld wel gezegd lijkt mij :)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 20:45

Klopt, zolang het woord slapen niet op tafel komt is er niks aan de hand .