"Mensen helpen elkaar niet meer"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

raichalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:54

boeren hebben altijd gelijk ;)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:57

Ja de boer heeft gelijk, helaas....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:58

Ik zag een loslopende hond langs de weg, een beetje schrikkerig, niemand in de buurt. Ik zag ook dat er een honderdtal meter verder een hondenschool was waar net een paar mensen les aan het krijgen waren. Ik stap erop af en roep luid "Hallo, mist er hier iemand een zwartgevlekte hond?". Zeer gepikeerd dat ik zo al roepend de les onderbrak kwam er iemand op mij af. En ik herhaal voorgaande zin nog eens. Op een nog altijd gepikeerde toon zegt de man dat die hond er altijd loopt, dat die van de woonwagenmensen is die verderop wonen. Daar voegde hij aan toe "die hond is dat gewend hoor, loopt nooit zomaar straten over". Die laatste zin lijkt normaal, maar hij zei het op een 'waar maak je je toch druk om, fiets gewoon door en moet je niet"-manier. Ik heb het maar gelaten, maar in de verte zag ik de hond tot wel tweemaal toe de straat oversteken.

Ik geef eerlijk toe dat mijn hulp grenzen kent. Ik ben niet te beschaamd om een handje toe te steken. Zeker als iemand ligt te zieltogen in de gracht. Maar ik ben inderdaad niet superman die zich met alles gaat moeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:59

Nou idd , kleine moeite even helpen..

Urielle

Re: "Mensen helpen elkaar niet meer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:01

Ik help als ik geen dringende afspraak heb (idd die sollicitatie of tentamen gaan voor :o ), als ik denk dat het veilig is en als ik denk dat ik het kan (ketting van de fiets, EHBO moeten verlenen of bij autopech rij ik dus door want daar kan ik geen rol in spelen; schapen de wei indrijven heb ik dan wel weer eens gedaan en boodschappen van een hoog schap pakken doe ik ook met enige regelmaat)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:05

Als ik idd iets dringends heb ga ik door. Eventueel bel ik bijvoorbeeld de dierenambulance of de politie oid, afhankelijk van de situatie.
Soms ben ik me er ook helemaal niet van bewust dat iemand hulp nodig heeft, maar anders probeer ik het wel.
Een mevrouw die met haar scootmobiel vast is komen te zitten, een parkietje dat gewond is en opgehaald moet worden (een uur staan wachten met mijn hondje op die plek...), een loslopende hond die ik moest vangen.

Mijn ervaring is dat als je iemand gericht om hulp vraagt ze het vaak wel doen. Maar een toevallige passant die het vanzelf doet... Nee, dat niet.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:07

Bystander effect.
Mensen denken: Ach, doet hij/zij wel.
Maar als iedereen zo denkt, dan gebeurt er niks.
Want als het misgaat, voel jij je schuldig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:08

Ess_Ramona schreef:
Bystander effect.
Mensen denken: Ach, doet hij/zij wel.
Maar als iedereen zo denkt, dan gebeurt er niks.
Want als het misgaat, voel jij je schuldig.

Dat is alleen als er meerdere mensen aanwezig zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:09

Waarom ik niet vraag, nah ik denk waarschijnlijk omdat ik zelf ook niet verlang dat iemand mij moet vragen voor hulp (als het duidelijk is dat er iets mis is). Als ik in de supermarkt ben en ik zie mensen uit hun scootmobiel klauteren om iets te pakken dan loop ik er gelijk op af en vraag wat ze moeten hebben, zo ook als ik mensen zie zoeken in de Jumbo, dan vraag ik gelijk of ik ze kan helpen, ik als medewerker weet waar zo goed als alles staat, tja dan vind ik het geen ramp om mensen wat tijd te besparen.

Voor mij is dit vanzelfsprekend, net als klasgenoten vragen of ze uitleg nodig hebben over een bepaald onderwerp als ze een toets terug krijgen met een laag punt, of als ik zie dat ze huiswerk niet goed gemaakt hebben.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:10

Sommige mensen zijn verontwaardigd als andere hun niet helpen,
maar zelf doen ze dan soms ook niks voor iemand anders als die het zou overkomen...
De mentaliteit van de gemiddelde Nederlander nu is echt verschrikkelijk.
Alleen maar aan jezelf denken, haantje de voorste.

Vind het echt erg al die verhalen die ik hier lees dat mensen elkaar gewoon niet helpen!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:10

Ja oke.
Maar het is ook zo als er 1 iemand is.
Er zijn onderzoeken waar een meneer (in nette kleding) deed alsof ie half doodging. Mensen keken ernaar, stonden even stil en liepen door.
Pas na 12 minuten kwam er een mevrouw hem helpen, en toen kwamen ze ineens allemaal.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:12

Ik ben juist met ouderen terughouden om gelijk hulp aan te bieden, omdat dat stukje zelfredzaamheid vaak nog heel dierbaar is. Als ik zie dat ze die deur écht niet openkrijgen, dan help ik. Maar ik laat ze wel eerst even zelf prutsen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:13

Ess_Ramona schreef:
Ja oke.
Er zijn onderzoeken waar een meneer (in nette kleding) deed alsof ie half doodging. Mensen keken ernaar, stonden even stil en liepen door.
Pas na 12 minuten kwam er een mevrouw hem helpen, en toen kwamen ze ineens allemaal.

Ik zeg niet dat het goed is, maar ik ben bang dat in dit geval mensen ook bang zijn om het niet goed te doen!! Als er eerst iemand anders gaat helpen, is het niet jouw 'schuld' als er iets mis gaat :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:15

Ess_Ramona schreef:
Ja oke.

Hier leg je het verkeerd uit;
Er is geen sprake van een bystander effect als er slechts 1 op 1 niets gebeurt; dus op een compleet verlaten weg, in je uppie voorbij iemand fietsen die op de grond ligt; is geen bystander effect.
Jij omschrijft een situatie waar mensen in de buurt waren, want hoe konden ze opeens allemaal wel toesnellen?
Het gaat niet om 1 slachtoffer, maar op de omstanders; dus ook als je in een rij paradeert langs een slachtoffer.

Dus samengevat; een bystander effect kan alleen optreden als er meerdere mensen in de buurt zijn.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-10-13 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:15

vuurneon schreef:
Ik ben juist met ouderen terughouden om gelijk hulp aan te bieden, omdat dat stukje zelfredzaamheid vaak nog heel dierbaar is. Als ik zie dat ze die deur écht niet openkrijgen, dan help ik. Maar ik laat ze wel eerst even zelf prutsen.

:j
Helemaal juist. Komt misschien door mijn werkveld (ik werk in verpleeghuizen o.a.), maar ik laat ze eerst gaan. Als ik echt zeker weet dat er een probleem is (scootmobiel pech oid) ga ik er wel direct op af, anders wacht ik het heel even af :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:17

secricible schreef:
vuurneon schreef:

Helemaal juist. Komt misschien door mijn werkveld (ik werk in verpleeghuizen o.a.), maar ik laat ze eerst gaan. Als ik echt zeker weet dat er een probleem is (scootmobiel pech oid) ga ik er wel direct op af, anders wacht ik het heel even af :)

En ik werk ook tussen de jeugd van vroeger en hoe moeilijk ook; het is soms beter met de handen in de zak toe te kijken, dan te helpen (ook ivm aangeleerde hulpeloosheid).

Het is niet zo makkelijk als men vaak denkt :) en als het echt niet wil, vraagt men vaak wel om hulp. En ja, je ziet het ook wel als het écht niet gaat.

Maar zie het maar als de blinde willen helpen met oversteken; dan benadruk je al snel dat ze blijkbaar het niet zelfstandig kunnen. Dus dan maak je een afweging.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:23

secricible schreef:
vuurneon schreef:

Daar zit ook zeker een deel van waarheid in, mijn oma wil alles ook graag zelf doen. Niet dat ze niet blij is als je goed bedoelde hulp aan biedt hoor, maar liever doet ze het zelf als dat kan. Er zijn ook regelmatige ouderen die mij om hulp vragen (Even iets pakken, voorlezen, helpen zoeken, even ondersteunen of de weg wijzen), en dat doe ik dan zeker graag voor ze. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:28

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:33

Oh dus je kunt gewoon op klaarlichte dag een kind kidnappen, niemand die ingrijpt :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:39

Lijkt me niet meer dan normaal om die boer te helpen met z'n schapen. En op m'n werk moeten ze dan maar een half uurtje wachten (of minder). Bijna iedereen heeft wel een mobiel bij zich, dus een telefoontje naar het werk kan vast wel. Ik heb ook al diverse keren een schaap weer overeind geholpen. Is wel een lastig dingetje als je je nette kleren en schoenen aan hebt :)

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:47

ik was zeker gestopt om te helpen, uiteraard :j
ik probeer elke dag iets goeds te doen voor andere, bijv iemand had ze licht aan staan van zn fiets, dus ik deed het even uit, is misschien is heel kleins maar toch het voelde wel goed :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:51

Bystander effect is inderdaad een bekend gegeven. Mensen in een groep grijpen vaak niet in omdat er meerdere mensen omheen staan.

Verder zie ik het allemaal zo somber niet in. Ik loop al even op deze aardbol rond en ik vind het nu niet anders dan toen ik een tiener was. Toen waren er ook zat die niet opstonden voor een ouder iemand in de bus of anderszins niet hielpen. Net zo goed als er veel mensen waren die wel hulp aanboden, net als nu.

In dit topic reageren ook bijna allemaal mensen die wel degelijk willen helpen dus dat spreekt de stelling van de titel compleet tegen.

Mijn moeder woonde in Den Haag en is ruim drie jaar geleden helaas overleden. Elke dag belde ik haar even. Ze had een scootmobiel en zat aan de zuurstof. Elke dag had ze wel weer een verhaal over iemand die haar ergens mee had geholpen. Met boodschappen pakken, boodschappen in de tas doen, andere kleine dingetjes. Ze vertelde dat het vaak de mensen waren waar je het het minst van zou verwachten.

Hier in België vind ik de mensen in het verkeer vaak wat hoffelijker dan in Nederland. Even wachten als iemand een parkeerhaven uit wil langs een drukke weg, ruimte geven om in te voegen etc. Mensen zijn hier echt wel behulpzaam maar soms moet je wel weten dat hulp gewenst is. Zo haalde ik vrijdag mijn dochter op van de trein en die had vertraging.
Al die tijd dat ik stond te wachten waren er twee meisjes bezig om een auto aan de praat te krijgen. Daar kan ik niet mee helpen want ik heb geen verstand van auto's. Toen ik net weg wilde rijden met dochter hielden ze me aan of ik ze wilde helpen met startkabels. Dat vind ik dan geen enkel probleem. Helaas hielp het niet.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:52

ik heb het ook wel een keer gezien, al is het al een paar jaar geleden
er was bij iemand een shetje ontsnapt en die stond langs het fietspad (zonder halster of iets anders)
ik zag mensen gewoon voorbij fietsen, ik was samen met mijn moeder en heb gezegt dat ik even bij het huis in de buurt ging aanbellen of het hun shetje was
en het was dus inderdaad hun shetje, ze konden hem zelf weer makkelijk vangen
ze waren er blij mee dat iemand hun had gewaarschuwt :)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:02

Hier een boer :)
2 weken geleden kwam een vreemde bij ons, om te vertellen dat er een koe midden op de weg liep :)
Toen we erheen gingen, bleek het een koe van de buurman te zijn, maar gelukkig waren alle auto's wel gestopt (was een erg drukke weg) om de rest van t verkeer ook tegen te houden. Ze deden ook een poging de koe weer in de wei te krijgen, dus dat was super!
Zelf helpen we ook als we kunnen, vorige kwam er nog iemand die met de auto vast zat, hij wilde gaan vissen, maar had zn auto vastgereden. Garage erbij gehaald, maar helaas met een bus kregen ze de auto niet los. Hij had al 2 andere boeren gevraagd, maar die waren druk.... Dus hebben wij met de trekker hem losgetrokken :) Hij was er wel erg blij mee! Vorige week kwam iemand van het circus hier met de mededeling dat de olifanten geen eten meer hadden :+ Helaas hadden wij geen stro, maar mn vriend is met hem meegegaan naar een andere boer, waarvan hij wist dat hij wel stro had.
Nou ja, wij proberen altijd te helpen als we kunnen, als je zelf in een lastige situatie zit, ben je ook blij als je geholpen wordt!
Maar dat is misschien ook een andere mentaliteit 'op t platteland' tegenover de mentaliteit 'in de stad' ??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:07

meikemarieke schreef:
Maar dat is misschien ook een andere mentaliteit 'op t platteland' tegenover de mentaliteit 'in de stad' ??

Dat denk ik niet, ik zit ook op het platteland en daar kom ik allebei tegen, mensen die zelf spontaan hulp aanbieden (vaak in situaties waarvan je denkt Huh???) en mensen die je in de sjit laten staan op momenten dat je wanhopig hulp nodig hebt.
Mensen blijven mensen