Werkgever stelt eisen aan meegebrachte lunch, wat vind bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:16

fjordnina schreef:
little_king schreef:
fjordnina, maar nu begrijp ik het niet.
Waarom eet de leiding niet in die 3 kwartier?

Die 3 kwartier gaat in vanaf 13.30 uur. Dat zou voor de eerste die met pauze gaat nog wel te doen zijn, voor de volgende die om 14.15 uur gaat wordt het al minder grappig en de 3e is pas om 15.00 uur aan de beurt. Tegen die tijd val je wel zo'n beetje om :D .

Zien eten doet inderdaad ook eten.

Ik zie zo niet meer wie het aanhaalde om de kwestie om te draaien, maar wil daar nog wel even op reageren. Het ging over waarom at je geen krentenbol toen de baas de lunch nog vergoedde en er nu wel een punt van maakt.

Het KDV eet naast vegetarisch ook biologisch. Het is prima dat het KDV dat aan wil bieden, maar mijn portemonnee kan die kar niet trekken. Prima als dat dan aangeboden wordt, maar om iemand op kosten te jagen kun je m.i. niet verlangen.

Overigens voor de macaroni-gangers onder ons :+ : Er is geen magnetron aanwezig, warme lunch/vervanging avondeten gaat bij ons dus niet op. Bij andere KDV zou dat misschien wel kunnen, dat weet ik niet.

Moet je nu dan ook een biologische lunch voor je zelf mee nemen?
Of mag het ook niet bio zijn.

Iemand snapte niet wat ik probeerde uit te leggen.
Dus probeer ik het nog een keer.

Jaren was de gratis lunch prima en voldeed hij blijkbaar ook want iedereen at mee.
Nu hij voor eigenrekening komt blijk plots dat de lunch toch niet was wat men eigelijk wilde eten tussen de middag. En dat vind ik op zich vreemd.
Als je al die tijd blijkbaar iets moest eten wat je niet lekker vond,had ik ook toen de lunch nog gratis was al zelf voor mijn lunch gezorgd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:18

Wat word er zoal gegeten dan op zo'n kdv? Als een krentebol al niet eens mag, verplicht biologisch en vegetarisch moet eten.

Citaat:
Overigens voor de macaroni-gangers onder ons : Er is geen magnetron aanwezig, warme lunch/vervanging avondeten gaat bij ons dus niet op. Bij andere KDV zou dat misschien wel kunnen, dat weet ik niet.

Er zijn ook heerlijke en gezonde koude pasta salade's hoor :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:19

cam schreef:
Moet je nu dan ook een biologische lunch voor je zelf mee nemen?
Of mag het ook niet bio zijn.

Iemand snapte niet wat ik probeerde uit te leggen.
Dus probeer ik het nog een keer.

Jaren was de gratis lunch prima en voldeed hij blijkbaar ook want iedereen at mee.
Nu hij voor eigenrekening komt blijk plots dat de lunch toch niet was wat men eigelijk wilde eten tussen de middag. En dat vind ik op zich vreemd.
Als je al die tijd blijkbaar iets moest eten wat je niet lekker vond,had ik ook toen de lunch nog gratis was al zelf voor mijn lunch gezorgd.

Ok :). Ik zou dat niet gedaan hebben: als ik tijdenlang gratis kon eten zou ik daar niet moeilijk over gedaan hebben, en gewoon gegeten hebben wat er was, misschien eens een keer iets extra lekkers meenemen, maar zeker niet iedere dag.
Zodra ik het zelf moet gaan kopen en betalen zou ik dan ook overstappen naar iets wat ik wél graag eet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:20

Citaat:

Misschien is de lucnch nu wel duurder dan zelf iets van huis meenemen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 16:21

Dimple schreef:
Ik ben 2 jaar lang locatiemanager KDV geweest en in die tijd is er een streng voedingsbeleid geschreven en geïmplementeerd.
Dat was toen de hype, want obesitas etc etc etc. (had geen enkel dik kind op mijn kdv van 140 kinderen..........)

Alles moest mager, geen vette worst meer, halvajam etc. Het ging echt nergens over, maar HET hoofdkantoor had het bedacht.
Zoals je zo'n kind als die van mij hebben die alles wat hij eet hard nodig heeft dus ook die magere/halva ellende geven?

Dus voor de uitzonderingen die er zijn (obesitas) wordt er een algemeen reglement geschreven. Ik moest het implementeren op mijn kdv en ga dat maar eens uitleggen. Maar goed, je bent manager of niet.

De PM-ers moeten pedagogisch mee eten. Dus inderdaad, als de kinderen eten, eten zij mee. Wel van datgene wat voorgeschreven is door de organisatie. Wil je afwijken? Dat kan, in je eigen pauze.
Werd het toch gedaan met de broodmaaltijd met de kinderen, dan tikte ik ze op de vingers.

De inkopen die ik deed voor het KDV werden in de koffie pauze (koek etc) ook verorbert door het personeel. Dan tik ik ze dus ook op de vingers, want budget moest ik in de gaten houden. Wil je iets lekkers bij de koffie dan neem je dat zelf mee.

In dit geval, vind ik het vreemd dat de PM-ers niet meer pedagogisch hoeven mee te eten, maar de organisatie nog wel wil bepalen WAT ze eten. Dat kan dus niet.

Overigens denk ik dat er wel behoorlijk bespaard kan worden op de kosten van het personeel wat mee eet. Wij waren een organisatie van rond de 65 KDV/BSO's etc. Ik had een locatie van 6 groepen, circa 25 man personeel. Reken eens uit je winst! Het gaat niet om dat ene boterhammetje. Maar in mijn geval zouden dat al minimaal 1 brood per dag schelen. Op jaarbasis dus best een kostenpost (beleg, boter etc nog niet meegerekend)

Ik ben ook benieuwd wat de OR te zeggen heeft. Of zij akkoord hebben gegeven. Aan de andere kant.............als dit net het bedrag is waarmee je je organisatie kunt redden (lees: baan kunt behouden) dan zou ik lekker brood zelf meenemen

Net als de rest van Nederland...............

Fijn om ook de andere kant van de medaille te horen.
Dat je mensen op de vingers tikt terwijl ze de voorraad aan het opeten zijn snap ik, dat kan de bedoeling ook niet zijn.

Ik denk ook dat er behoorlijk bespaard kan worden tijden de lunch door de volwassenen niet mee te laten eten. Dit KDV is dan klein, maar desondanks tikt het best aan. Aan de andere kant kan dit KDV ook echt op andere manieren besparen (deze wil ik hier echter niet noemen) en heeft in ieder geval 1 stagiaire dit al eens aangekaart.

Het brood zelf meenemen is voor mij ook geen probleem, zoals je zegt, vrij normaal in Nederland, maar dat is je eigen beleg bepalen ook :D .

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:29

Denk wel dat dit geen doorsnee KDV is. En dat de meeste ouders een bewuste keuze hebben gemaakt voor een KDV waar biologische en vegetarische wordt gegeten. Ik denk dat dat ook wel mee speelt in de rede waarom de leiding zich bemoeid met de keuze van de lunch van de medewerkers.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 16:32

Vjestagirl schreef:
Ok :). Ik zou dat niet gedaan hebben: als ik tijdenlang gratis kon eten zou ik daar niet moeilijk over gedaan hebben, en gewoon gegeten hebben wat er was, misschien eens een keer iets extra lekkers meenemen, maar zeker niet iedere dag.
Zodra ik het zelf moet gaan kopen en betalen zou ik dan ook overstappen naar iets wat ik wél graag eet.

Het is inderdaad niet zo dat de betaalde lunch niet goed was ofzo, maar als ik zelf de lunch mee moet nemen, ga ik wel voor iets dat ik lekker vind en wat ook mijn keus zou zijn.

De lunch van het KDV zal ongetwijfeld duurder zijn dan de keuze die ik zelf zou maken voor mijn eigen lunch.

Of mijn meegebrachte lunch biologisch moet zijn weet ik niet, nog niet gevraagd of uitgeprobeerd, (kreeg e.e.a. afgelopen keer te horen), maar daar kom ik vanzelf achter.

Klopt cam, is inderdaad niet doorsnee. Als de leiding wil bepalen wat er gegeten wordt zullen ze daar ook voorzieningen voor moeten treffen. Hoeft niet gratis, maar dan via een bijdrage ofzo.

minikatje

Re: Werkgever stelt eisen aan meegebrachte lunch, wat vind bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:37

ben eigenlijk wel benieuwd welk kdv het is, aangezien het hier in de buurt staat waarschijnlijk.
Als het een bepaald type kdv is dan snap ik het.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:49

Dat vind ik altijd een beetje moeilijk TS.
Als het duidelijk een KDV met een duidelijke visie en je besluit daar te gaan werken ga je akkoord met hun visie.
Ik bedoel als je niet met de kerk hebt moet je niet bij een streng katholieke of gereformeerde school gaan werken.
Heb je niets met de visie van montessori dan moet je ook niet op zo'n school gaan werken.
En dat vind ik hier ook. Dat je in je eigen pauze uit het zicht van de kinderen een broodje ham weg werkt vind ik iets waar ze dan weer niets van mogen zeggen. Maar tijdens de lunch met de kinderen snap ik wel dat ze hun visie handhaven.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:56

Ik zou gewoon met het team een boodschappen pot maken: geld erin en daarvan brood en beleg kopen. En dan gewoon normaal beleg, zoals ook gegeten wordt door de kinderen. Bestuurders blij, kinderen en personeel blij want er is in feite niet veel veranderd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:01

@Yucca
Dan moet wel iedereen evenredig mee-eten en als je een brood + beleg koopt, moet dit wel voldoende lang houdbaar zijn.
Mijn ervaring is dat zulke dingen toch spaak gaan lopen (ja maar ik eet maar 1x per week mee....ja maar ik eet maar 1 broodje... ja maar ik heb veel liever X op brood....).

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:05

Naar aanleiding van de OP... Echt niet dat ik accepteer dat er eisen worden gesteld aan wat IK eet. Waar ik dan ook ben. Wil me best een beetje aanpassen maar iets van mij eisen? Echt niet. Ik bepaal nog altijd zelf wat ik in mijn mond stop. Je hoeft aan die kids toch geen tekst en uitleg te geven wat jij eet? Kom op zeg...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 17:13

minikatje schreef:
ben eigenlijk wel benieuwd welk kdv het is, aangezien het hier in de buurt staat waarschijnlijk.

Dat ga ik natuurlijk niet benoemen, is ook helemaal niet relevant voor de stelling lijkt mij.

Cam: Dat ze hun visie handhaven, ook tijdens de lunch is inderdaad niet vreemd. De vraag is dan, kun jij je medewerkers verplichten om uit eigen zak eenzelfde soort lunch te laten betalen of heeft de medewerker er in dat geval ook zeggenschap over. Eigenlijk zou je het zelfs zo kunnen zien dat de baas jou vertelt waar jij (een deel van) je geld aan uit moet geven. En wat te denken van de stagiair? Veel KDV's geven geen stagevergoeding meer, als student moet je hiervoor wel tekenen dat je hiermee akkoord gaat, zodat het een eigen keuze is, maar veel keuze heb je tegenwoordig niet meer. Die stagiaires moeten er dus geld bij leggen om op een stagedag überhaupt te kunnen eten.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 08-10-13 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:20

fjordnina schreef:
minikatje schreef:

Dat ga ik natuurlijk niet benoemen, is ook helemaal niet relevant voor de stelling lijkt mij.

als jij bij een kdv werkt met een bepaalde visie zul je die ook moeten uitstralen tijdens de werkuren.
in mijn oude woonplaats zijn ze zwaar gereformeerd, op een gereformeerd KDV loop je dan ook in een nette rok en niet in een broek.
het is maar net wat de visie is :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:44

minikatje schreef:
als jij bij een kdv werkt met een bepaalde visie zul je die ook moeten uitstralen tijdens de werkuren.
in mijn oude woonplaats zijn ze zwaar gereformeerd, op een gereformeerd KDV loop je dan ook in een nette rok en niet in een broek.

Maar in het voorbeeld van TS:
Je mag eerst een rok van hun lenen, en nu je er een tijdje werkt veranderen zij de voorwaarden en moet je er zelf 1 kopen.
En moet hij helemaal voldoen aan hun eis, dus niet alleen een bepaalde lengte en donkerder van kleur... nee, ook nog eens van dat dure (gereformeerde) zaakje uit het dorp.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:50

Brainless schreef:
minikatje schreef:

Maar in het voorbeeld van TS:
Je mag eerst een rok van hun lenen, en nu je er een tijdje werkt veranderen zij de voorwaarden en moet je er zelf 1 kopen.
En moet hij helemaal voldoen aan hun eis, dus niet alleen een bepaalde lengte en donkerder van kleur... nee, ook nog eens van dat dure (gereformeerde) zaakje uit het dorp.

het kan verkeren, op de bouw moet je ook werkschoenen aan.
vandaar de vraag in dit topic of er een bijdrage kan komen om samen mee te betalen aan de lunch, in het vb een mogelijkheid om een rok te huren.
Als het bedrijf een visie heeft waar jij je niet prettig bij voelt moet je je afvragen of je daar op je plek bent.

vanuit het bedrijf zou ik dan wel weer duidelijk communiceren over de lunches, met voorbeelden.
of de ouders voorlichten dat de leiding gewoon de eigen lunch mee heeft en dat dat kan afwijken van hun visie op het opvoeding van de kinderen omdat de lunch nu van huis mee genomen wordt.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:02

Er zijn dat bedrijven waar ze bv. kleding voor schrijven die je dan ook nog voor een ( groot) deel zelf moet betalen.
Mijn dochter is accountant en heeft bij sommige klanten kleding voorschriften waar ze zich aan moeten houden.
Ze heeft wel een onkosten vergoeding maar die is echt niet dekkend.
En mijn zoon is kok en ook hij heeft bij restauranten gewerkt waar hij zelf kleding moest aanschaffen. En er zelfs geen vergoeding was.
Ik blijf het lastig vinden.
Maar snap het KDV wel.
De vraag is misschien dan wel zou je er gaan werken als je wist dat de lunch voor eigen rekening is en als er richtlijnen zijn die je moet volgen.
Denk dat de meeste als je die vraag nu moet beantwoorden zeggen nee.
Maar als je zonder werk zit en je een baan kan krijgen met deze eisen je waarschijnlijk ja zegt.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:08

Ik denk dat de leiding van het KDV er een veel groter probleem van maakt dan de kinderen. Ik lunch zelf met kinderen op school. Ieder neem z'n eigen dingen mee van thuis. Ik zie nooit scheve gezichten naar elkaar en naar de leiding die bij de lunch zit.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:09

Heb je al enig idee wat de OR heeft gezegd? Volgens mij hebben ze nl instemmingsrecht in dit soort situaties, maar dat zou je eens na moeten vragen.

Bij ons hadden we ook halal vleeswaren en vega. Om het totaal pakket te kunnen aanbieden. Hartstikke leuk, maar weinig animo.

Wat ik eigenlijk al eerder zei.............ouders vinden het vaak niet nodig. Een organisatie maakt beleid omdat het er leuk uit zien. Denk dat je dat de meeste ouders zich daar thuis aan houden? De meeste mikken ook gewoon chocopasta op brood en vette worst.
Worden de kinderen omgekocht met snoep :P

Het is zelfs zo dat collega locatiemanagers een beetje doordraafden en kinderen die jarig waren en met een 'zoete' traktatie binnen kwamen weer naar huis mochten om wat anders te halen................daar zakt je broek toch vanaf.
Nogmaals..........laten we gewoon normaal doen en dat is al gek genoeg! ;)

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:20

Yom schreef:
Sammy_xxs schreef:
Ja maar als hun hun lunch in een aparte ruimte gaan eten heeft niemandver last van.
vind het wel apart dat er regels zijn aan je lunchpakket.

tuurlijk heb je wel pauze en is de keuze aan jou wanneer je je lunch op eet, met de kinderen aan tafel of in je pauze

Hier ook werkzaam op een kdv en wij hebben echt geen pauze :)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:45

wat zijn jouw werktijden dan want als je meer dan 5,5 uur werkt heb je (bij ons) recht op pauze

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:31

Ik werk 9/9.5 uur per dag.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:39

Grappig dat je dit aan kaart.
Ik werk in een zorginstelling voor mensen met een meervoudige beperking (waardoor tenminste een visuele beperking) en hier iss deze regel ook onlangs ingesteld. Nu ben ik een invalkracht en kom ik op verschillende groepen waar er verschillend om gegaan wordt met de regel.
In principe is de regel zo dat er alleen mee gegeten mag worden op therapeutische basis ( dus wanneer je samen eet met de cliënt ). Anders moet je je eigen eten meenemen. En eigenlijk mag je dan alleen tzelfde nemen als de cliënt want stel dat hij of zij het ook lekker vindt of zou willen... tja dat kan niet.
Hier zijn er helemaal geen pauzes in de diensten. ;)

Enerzijds vind ik het een goede regel. Maar als jij mee moet eten met het kind, vind ik dat jij prima een boterham mee kan pakken...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:14

Als je gaat werken of stage lopen bij een kdv met een specifieke visie denk ik dat je die visie grotendeels deelt ,
Dan vind ik ht idd wel normaal dat je dat uitdraagt tijdens je werk. Maar ! Dat moet niet te krampachtig gaan worden. Als je als leidinggevende echt heel specifiek wil dat je hetzelfde eet dan zul je dat beschikbaar moeten stellen en daar kun je dan misschien wel een vergoeding voor vragen oid... Hoewel ik vind dat als je pedagogisch mee eet dat dat niet zou moeten mogen.
Als je het zelf moet bekostigen en meebrengen dan zou je wel de vrijheid moeten krijgen hier je eigen keuzes in te maken als het maar binnen de visie valt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:17

Maar TS: Wat is wel toegestaan om te eten op de KDV waar jij stageloopt?