Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 16:02

Hmm, dat heb je in nl niet :+
Klinkt idd ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:12

Dat brood op de eerste pagina ziet er echt heerlijk uit! De aardappel ook, die ga ik volgende week eens uitproberen. Ik weet nog niet wat m'n ouders plannen voor kerst. Maar eigenlijk eten we altijd thuis (en maak ik vaak alleen het toetje). Dus als ik komende weken iets lekkers tegenkom dan zet ik het gewoon vast op het menu :D

Gister had ik courgette en mozzarella met kaneel in bladerdeeg ... die wil ik binnenkort nog eens maken in kleinere uitvoering om te zien of het dan ook lekker is. Niet heel speciaal, maar wel makkelijk en lekker als voorgerecht.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:35

Ga zo mince maken voor de mince pies. Dat is een mix met rum, rozijnen, krenten en andere gedroogd fruit. De boter houdt het bij elkaar. Bewaren in koelkast. Dat moet een maand intrekken; ik denk dat ik redelijk op tijd ben.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:54

Leuk topic!!

Vorig jaar was ik voor de amuse.. Dit jaar wil ik het hoofdgerecht gaan doen. Ik weet enkel nog echt niet wat ik moet gaan doen.. :P Ik ben me dus ook nog heel erg aan het orienteren.. :D

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:11

ja ik meld mij ook weer!!
Hoewel vorig jaar een groot succes was ga ik dit jaar toch voor iets minder.. Ik had een amuse, een voorgerecht bestaande uit 7 kleine gerechtjes, 3 verschillende hoofdgerechten en een behoorlijk ambitieus nagerecht.
Ga dit jaar voor iets minder. De langoustine bisque die ik vorige jaar gemaakt had was wel echt goddelijk, misschien doe ik die nog een keer.

Ben sinds kort lid van de Deliscious, denk dat ik daar ook nog wel wat leuke gerechten uit kan halen!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:15

Leuk!

Hier even inspiratie opdoen want ik weet het nog niet maar vind hrt altijd zo leuk om te doen

lees later ff bij en reageer

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:19

Oh allemaal goede ideeën hier!

Kalkoenrollade is inderdaad een goede optie. Kunnen we er ook nog een paar met verschillende vullingen maken, dan heb je plakjes met een verschillend gekleurd midden, lijkt me ook leuk staan.

En Monster_Tos: Heb je ook een recept van de langoustine bisque? Ik ben nu wel heel nieuwsgierig!

Het brood en de aardappelen van de eerste pagina ga ik trouwens zeker proberen. Ik weet niet of we die met kerst gaan gebruiken, maar ze zien er wel heel feestelijk uit!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 17:26

Monster_tos:
Jij had dees toch: Afbeelding
Ik heb het plaatje bewaard, vond het erg mooi :D

Vorig jaar had ook iemand dat ice egg uit masterchefs...

Ik heb toch ebsloten een tussngerecht te willen, maar ik weet echt niet wat...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:47

Dat was de opzet inderdaad! Had alleen eigen gerechtjes, had een kopje langoustine bisque, gerookte kip salade met mandarijn kerrie dressing, gamba in spek met chilisaus, Bruchetta met tomatensalsa en mozzarella, gebakken kwarteiltje op aardappelkoekje, zalmrolletje en dun gesneden beef met zelfgemaakte kruidenboter.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 17:55

Ah, oke :D

Vorig jaar kwamen er ook chocoladenkommetjes, dat is misschien ook wel leuk :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:58

Jaa die waren ook van mij :D Melkchocolade bollen gevuld met frambozen mouse en een warme witte chocolade saus om de bollen open te smelten!

Was super lekker, alleen de bollen maken was wel een werkje :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 18:12

http://www.welke.nl/photo/Daniellaatje/ ... 1373102765

Deze vond ik.
Ik wilde eigenlijk niets iets met roodfruit doen(erg buiten het seizoen..), maar ik denk nu aan zo'n bol, en dan een mousse er in met rood fruit erop ofzo... En dan is de combo met roodfruit wel lekker...

Even kijken of ik hele kleine ballonnetjes kan vinden zodat het niet teveel wordt..

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:25

Ow dat dessert ziet er mooi uit! :j

Waterballonnen zijn meestal niet zo groot. Misschien is dat een optie?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 18:26

Ja, had ik idd ook al over nagedacht. Maar volgens mij kun je die niet opblazen toch? Ze zijn stugger dan normale balonnen...
En ze moeten ook niet te klein zijn, anders past er niks in..

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:05

Ik heb eigenlijk geen idee of je ze wel of niet kan opblazen. Goede vraag :P

En anders gewone ballonnen niet te fanatiek opblazen?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:09

Het is makkelijker om een passend kommetje te bekleden met folie en dan de chocola te gieten. Krijg je mooie kommetjes van!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:05

Secricible: Wat mooi!!! Ik denk dat mijn man het leuk vindt om een spaanse versie te maken (gazpacho, tortilla, ham, garnalenkroketje ofzo). Denk dat we hier een winnaar voor het voorgerecht hebben!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:39

Ik heb zo'n rubberen mal gebruikt. Bevroren en dan bestrijken met gesmolten chocolade. Even late afkoelen en dan kon ik de mal zo lostrekken.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:05

Wat zijn jullie al bezig met het menu. Hier loopt alles anders dan vorige jaren; mijn schoonvader is dit jaar overleden en bij hem vierden we al 20 jaar kerst op 1e kerstdag (zolang ik in die familie ben iig) Nu hebben we weer alle dagen 'vrij' om te kiezen wat we gaan doen.
Heel uitgedacht die chocolade kommetjes!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:56

secricible schreef:
Monster_tos:
Jij had dees toch: [ Afbeelding ]
Ik heb het plaatje bewaard, vond het erg mooi :D

...

:~

Ik hoor net dat mijn schoonouders ook zijn uitgenodigd bij mijn ouders en mijn broetje (= chefkok dus speel een beetje vals) en ik gaan koken.
Wel irritant dat mijn SO niet zo van de experimenten zijn. Ze eten netjes mee hoor maar vinden nieuwe dingen snel al een beetje eng. >;)

Mijn ouders kan je werkelijk alles voor zetten haha

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:28

Ik lees nog steeds mee, en krijg spontaan zin in het bakken van koekjes in kerstvormpjes.
Vorig jaar heb ik voor al onze gasten een zakje met koekjes gebakken met op elk koekje een ander woord...
Zodat alle koekjes samen "merry christmas and a happy new year" vormden. Was erg succesvol :j

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:49

Nog geen idee wat we precies met kerst gaan doen, maar toch leuk om alvast te lezen al die recepten! Ik vind normaal/dagelijks koken eigenlijk helemaal niet leuk, maar heel af en toe een speciaal diner samenstellen en maken waar je echt wat van maakt vind ik dan weer wel heel leuk!

Laatst hadden we familie te eten en heb ik 'ragout-tompoucen' gemaakt als voorgerecht, dat was superleuk. Halve bladerdeegplakjes gevult met zelfgemaakte bospaddenstoelenragout ertussen, en met gemengde bospaddenstoelen in knoflook gebakken bovenop. Het was goed gelukt (ik had nog nooit zelf ragout gemaakt), erg lekker en het zag er ook nog leuk uit!

Als hoofdgerecht hadden we toen gebakken slibtong, rozemarijn aardappeltjes uit de oven en gestoomde broccoli. En als toetje brownies met witte chocoladetopping, een bolletje bosvruchtensorbetijs en verse rode vruchten. Het was een geslaagd etentje.

Edit: Ik vind het altijd moeilijk om groenten te verzinnen bij zo'n uitgebreidere maaltijd die ook nog een beetje chique of apart zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 15:25

Wat een leuk idee anoli!

Cerilene, ik heb ook ooit ragouttompoucen gemaakt, was idd super!

Qua groente: ik vind het afhankelijk van wat je wil. Als je het in aparte kommen erbij wilt serveren ga ik vaak voor bijvoorbeeld broccoli met nootjes oid. Kun je ook op de receptenvinder van de ah kijken.
Als ik het op het bord wil doen in de opmaak kies ik meestal voor diverse groentes geroerbakt.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:36

Ik probeer altijd met groente om net even iets anders te doen met gewone winter groentes. Spruitjes, broccoli of witlof. En vaak lekker een luxe salade erbij met geitenkaas, brie, noten o.i.d.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 16:16

Ik lust bijna geen wintergroentes, wat het best heel lastig maakt :) welke ik lust, lust mijn man of vader niet...
Dit jaar een stoofpeertje, uitjes, champignons, pompoen... En een lekkere salade er naast.