Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:13

Dat zei ik toch, dat je een notarieel samenlevingscontract nodig hebt? Over de andere opties hadden we het niet hè.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:14

Ik vul je ook alleen maar aan ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:15

Ok :).

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 07:05

Ben je inmiddels wat wijzer geworden, TS?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:59

joyce2 schreef:
Dat is precies wat ik ook wou zeggen!

Wij hebben 5 jaar geleden gekozen voor een samenlevingscontract. Bij ons zijn er financieel wat dingen die we goed geregeld wilden hebben. Zo heeft mijn vriend een voorschot op een erfenis gekregen, waar hij een deel van de verbouwing van het huis mee heeft bekostigd. Stel dat wij uit elkaar gaan, dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat ik de helft van zijn erfenis krijg. Ook wilden wij elkaar aanwijzen als erfgenaam (of hoe je dat ook noemt) voor als de ander komt te overlijden, zodat de partner alles krijgt en het niet naar de familie gaat terwijl een doodongelukkig partner met lege handen komt te zitten. Overigens denken wij niet dat onze ouders zo harteloos zouden zijn hoor, maar je kan het maar beter gewoon netjes geregeld hebben.

Verder vonden we het ook heel prettig dat we in "goede tijden" hebben nagedacht over hoe we alles geregeld zouden willen hebben op het moment dat we uit elkaar zouden gaan. In sommige gevallen gaat dat natuurlijk heel netjes, maar dat weet je niet van tevoren. Je hoopt natuurlijk nooit uit elkaar te gaan, maar stel je zou met knallende ruzie uit elkaar gaan, dan is het wel super fijn dat op papier al vast staat hoe de grote zaken geregeld moeten worden. Wie krijgt de huisdieren, hoe moeten de spullen verdeeld worden, stel dat het huis verkocht moet worden hoe verdeel je dan de kosten, etc.

Wij hebben van tevoren "geshopt" om te zien welke notaris het goedkoopst was en ik kan je zeggen dat die kosten toen heel erg ver uit elkaar lagen. Dus zeker de moeite waard om goed rond te kijken!

Om deze reden kiezen wij ook voor een samenlevingsovereenkomst. Vriendlief heeft het huis gekocht en stel dat we uit elkaar gaan zou ik met lege handen staan. Omdat we dit beiden niet willen omdat ik toch ook investeer in het huis, hebben we een redelijk bedrag afgesproken wat ik meekrijg mocht dit gebeuren. Genoeg om ergens weer te beginnen. Hij kan dan in het huis blijven wonen, zonder mij uit te hoeven kopen en ik kan ergens anders opnieuw beginnen.
Ook het aanwijzen van een erfgenaam vinden wij heel belangrijk. Het zou heel dom zijn dat ik met, misschien dan wel kinderen, het huis uit zou moeten omdat mijn schoonouders de woning krijgen.

Echter, dit moet nog steeds even......
Binnenkort toch maar eens een afspraak maken bij de notaris want belangrijk is het wel.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 10:34

dejong_wever schreef:

We zijn hard aan het nadenken eigenlijk.....Mocht ik een vaste baan krijgen, dan gaan we sowieso opnieuw naar de hypotheekadviseur zodat we samen de hypotheek gaan aflossen (in plaats van alleen mijn vriend). We hebben samen voor het huis getekend, alleen is mijn vriend nu nog verantwoordelijk voor de hypotheeklasten.

Lastig lastig......Zeker omdat het heel wat centjes scheelt ook!

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:43

Wij hebben eerst 6 jaar samen gewoont. Zelf vond ik dat wel eng soms, want ik had altijd het idee, wat als er wat gebeurd.

Nu alleen nog de hypotheek en dan zijn we helemaal klaar.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:47

Coconut schreef:
dejong_wever schreef:

We zijn hard aan het nadenken eigenlijk.....Mocht ik een vaste baan krijgen, dan gaan we sowieso opnieuw naar de hypotheekadviseur zodat we samen de hypotheek gaan aflossen (in plaats van alleen mijn vriend). We hebben samen voor het huis getekend, alleen is mijn vriend nu nog verantwoordelijk voor de hypotheeklasten.

Lastig lastig......Zeker omdat het heel wat centjes scheelt ook!

TS, hoe zit het nu precies met het huis? Want hetgeen je hierboven schrijft is wel een verschil met hoe het in eerste instantie op mij overkwam..
Hebben jullie het huis samen gekocht (ieder voor de helft) of heeft je vriend alleen het huis gekocht?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:47

Mijn vriend heeft een vaste baan, ik niet. Het huis staat op zijn naam officieel, maar we hebben wel beide de koopakte getekend.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:57

Coconut schreef:
Mijn vriend heeft een vaste baan, ik niet. Het huis staat op zijn naam officieel, maar we hebben wel beide de koopakte getekend.

Als het huis op zijn naam staat heeft hij alleen de koopakte getekend en jij (met hem ) de hypotheekakte.
Indien jij mee hebt getekend met de koopakte is het officieel ook jouw huis.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 15:16

Oh oke! Ik heb beide aktes getekend :-)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:31

Dan is het huis van jullie samen, ieder voor de helft.
Dan is het verhaal gemeenschap van goederen vanuit dat oogpunt niet heel spannend meer.

Mijn advies zou zijn: ga naar een notaris en laat je goed voorlichten. Een eerste gesprek is in de meeste gevallen kosteloos en dan weet je in ieder geval zeker dat je de juiste keuze maakt!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 20:46

Dat gaan we ook zeker doen, dank je wel! :-)