Studentenwoning: hoe kaart ik het schoonmaken aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:28

capopjekop schreef:
Ik poets af en toe in een studentenhuis. Echt, ik weet nu weer precies waarom ik niet in een studentenhuis wilde wonen :')

Als praten niet lukt kun je altijd nog de smaakpolitie uitnodigen :')

Inderdaad, en dan krijg je zoiets:http://www.youtube.com/watch?v=0NpWXkW0R14

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 19:56

vuurneon schreef:
Halen ze ook netjes de haren uit het putje? Want ik vind het echt heel smerig om ook andermans haren eruit te moeten vissen :')

Wel uit het putje ja... daarin moet ik sowieso meer mijn best doen, lang krulhaar. :') Maar de anderen doen dat ook wel. Het slingert wel in de rest van het huis rond...

IMJ

Re: Studentenwoning: hoe kaart ik het schoonmaken aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:10

En? Plan de campagne al klaar?:)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 22:26

Oh oliebol, nu je het zegt, nee eigenlijk. :+
Gewoon zeggen...?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:30

Ja, tijdens het 1e dinsdagavond van de maand drankje!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 00:08

No way, dan rijd ik paard. :P
En moet ik dan elke maand een drankje doen zeker.

Ik zit half te denken van misschien maar zo laten. Niet meer omdat ik niet durf, maar omdat ik onderhand gewoon geen zin meer heb... :') Ik hoef niks met ze.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:56

Wow, wel élke maand één keer een drankje doen. Wat een opgave :=

Tja, jouw woonplezier, jouw keuze. Ik zie nog steeds het probleem niet van ze even aanspreken, regelen dat iedereen even bij elkaar is en het dan kort bespreken. Paar maanden lijkt kort, maar kan verdomd lang zijn als je met tegenzin ergens zit.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 10:44

Hahaha tja ik was van te voren al niet van plan echt vriendjes te worden tenzij het gewoon zo loopt, ik hou er niet van om zoiets te forceren, want ze leven heel erg in hun eigen holletje. :') Een kort praatje zit er wel in maar dan doe ik liever gezellig, vandaar.

Maar je hebt wel gelijk hoor, een paar maanden kan anders heel erg lastig worden dus ik moet gewoon even zien wanneer ik ze tegenkom.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:03

@TS: Beter van niet. Niets is zo vervelend als één huisgenoot die alle vormen van samen dingen doen blokkeert. Ik ben zelf wel eens die huisgenoot geweest, maar ben er ook wel eens tegenaan gelopen. Een tijdlang zat er een meisje in huis dat niets met ons wilde. Oprotten moesten we als we aan haar deur kwamen vragen wanneer we eens met zijn vieren konden eten! (Het was een paardenmeisje trouwens. Dus als je meeleest: dat was niet leuk!)

Behalve dat je studententijd er is om contacten te leggen en barrières te overwinnen, leert de praktijk ook dat je geen donder bereikt als je je zo opstelt. Hoe moeten de anderen nou doordrongen raken van jouw noodzaak tot schoonmaken als jij zo tegen ze doet?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 11:12

Ik snap wel wat je bedoelt, maar er komt van deze huisgenoten óók niets uit. Als iemand mij vraagt om iets leuks te gaan doen ben ik daar heel makkelijk in: als ik kan doe ik mee. Maar als ik ze spreek gaat het hoogstens over hun dag en dan verdwijnt men weer. Dan is het voor mij gewoon wat spannender om zelf iets te starten.

Ik "doe niet zo" tegen ze dus. :) Ik doe vriendelijke praatjes en that's it want meer zie ik ze ook niet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:24

Laat jij dan zien dat het ook anders kan!

Het is gewoon ook heel erg goed voor jezelf om zoiets is te doorbreken, uit je veilige omgeving, grenzen verleggen! Jij kan dat!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 11:37

Ja precies, maar het staat me gewoon tegen omdat ik niet per se zin heb iets met ze te hebben, zeker omdat ik er niet lang blijf. Dat is natuurlijk geen goed excuus, maar ik vind het ook geen motivatie om er tijd in te steken dikke vriendjes te worden.

Misschien lees ik het verkeerd en is dat helemaal niet wat jullie bedoelen hoor!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:42

Je hoeft toch ook geen dikke vriendjes te worden als je eens een keer een drankje met ze doet? Maar als je elkaar ook op een andere manier beter leert kennen is het wel makkelijker om problemen aan te kaarten. Juist als je aangeeft dat je het spannend vindt om zoiets uit je zelf te organiseren zou je het juist moeten doen. Dan zul je achteraf zien dat je je voor niets zo 'druk' hebt gemaakt.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 12:00

Kijk dat is inderdaad wat ik zou moeten doen. :j En wat IMJ ook al aangeeft, ik kan dat eigenlijk wel, grenzen over en iets spannends doen. Ben ik groot genoeg voor toch? ;)

Alleen heb ik ergens weer verzonnen dat men vindt dat ik vriendjes zou moeten zijn... kreeg ik meteen een afkeer van. Maar dat is verzonnen. _O-
Dus ik zal als ik er morgen ben meteen een briefje ophangen wanneer we een keer een drankje kunnen doen, ik kan zelf alleen niet zo veel deze week, maar anders wordt het volgende week.

Ik ben wel heel goed in me van te voren om niets druk maken ja, dat heb je goed gezegd. _O-

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:04

Ik herken het :') Ben zelf ook zo. Maar ik moet van mezelf juist dingen doen die ik eigenlijk eng/spannend vind of waar ik onzeker over ben. Merk wel dat me dat als persoon sterker maakt. Al moet ik nog heeeeeel veel leren :Y)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 12:19

Ja dat zit ik ook hoor.
En zolang ik geen hele vriendschap zou moeten forceren vind ik het eigenlijk ook wel best dat ik hier even overheen stap en een briefje ophang.

Als ik weg ben mogen ze weer doen waar ze zin in hebben, en als ze nu geen zin hebben er rekening mee te houden mogen ze dat van mij ook zeggen maar dan maken we dus wel even een aantal andere afspraakjes... :=

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:10

Je hoeft er ook geen BFF's mee te worden, maar het komt nou over alsof je nog net niet niks met ze te maken heeft. Je praat nogal denigrerend over ze.

Met mijn huisgenoten in Ierland wist ik van tevoren dat ik maar een half jaar met ze samen zou wonen. Kun je twee dingen doen, je kunt je zelf voor houden 'ik hoef ze niet aardig te vinden want ik woon er toch maar kort' maar je kunt ook denken 'Die toch al korte periode ga ik wel zo gezellig mogelijk maken.'
Dus wij zaten de eerste week al met de bewoners van drie appartementen samen in het centrum van Galway pizza's te eten, bier te drinken en elkaar te leren kennen. Paar maanden later vielen we elkaar huilend in de armen omdat iedereen weer naar huis ging := Heb er hele fijne mensen leren kennen, waardevolle vriendschappen 'gemaakt'. Nou hoef jij dat niet te doen, maar het kan je verblijf wel een stuk aangenamer maken als je wat opener en anders opstelt.

Je wilt dat het veranderd maar aan alle kanten wil je er ook heel erg niets voor doen. Briefje is zozo, je wilt geen vriendschappen forceren (een drankje doen met z'n allen is geen vriendschap forceren!) en zo heb je eigenlijk voor alles wel een excuus. Weet je, het is heel simpel. Jij hebt er last van. Zij schijnbaar niet. Dus je kunt van je troon afstappen en er wat aan gaan doen of je kunt excuses blijven verzinnen, er niks aan doen en later met weerzin naar deze periode terugkijken terwijl dat niet nodig was geweest.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:12

Oei, het is nooit mijn bedoeling geweest denigrerend over ze te praten. := Daar zal ik eens op letten inderdaad. Kan zijn dat ik door mijn irritatie wat feller word, maar ze zijn gewoon zoals ze zijn en ze zijn heus niet vervelend in de omgang.

Ik zal het in mijn oortjes knopen dat er ook middenwegen zijn en inderdaad van mijn troon af stappen. :j Wel lief dat je me er op wijst!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:18

No probs, anytime :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:24

Het stamt nog uit de tijd dat ik een keiharde kritische trut was, vandaar dat ik blij ben dat je me er even op wijst. Op momenten dat ik me ergens niet prettig voel komt die gewoonte weer een beetje boven denk ik...

En trouwens, ik lust best een wijntje!
Qua tijdschema zal het vast niet voor volgende week worden maar dat moet dan maar. Dan zit ik er in ieder geval nog een paar maanden gezellig.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:28

Geloof me, ik ken het. Als ik me ergens ongemakkelijk voel dan is het heel makkelijk om een koud, hard masker voor te doen. Maar daarmee jaag je ook makkelijk mensen weg, en zeker in een situatie met huisgenoten is het lastig om dat soort zaken weer te repareren. En het is ook gewoon zonde! Zeker als het ook gewoon gezellig én schoon :P kan zijn :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:29

Dan vind ik schoon zelfs nog belangrijker dan gezellig! Maar dat is in dit geval ook een vrij specifiek iets. :+

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:22

Ik zie je topic en wil je even laten weten dat het echt wel te doen is! Ik woon op kamers in een studentenhuis met 18 man en geloof me, bij ons kunnen we er ook wel wat van. Bij een gezamenlijke huisvergadering hebben we het er ooit over gehad en iedereen bleek het fijn te vinden als ze een schoon huis hebben. Alleen was er bij ons geen structuur in en niemand had zin om altijd als enige schoon te maken, Wij hebben er toen onderlinge afspraken over gemaakt en een rooster gemaakt. Verschillende taken opgesteld en verdeeld over een rooster. Omdat we met 18 man zijn ben je dus slechts eens in de 6 weken aan de beurt. Kleine moeite en we hebben er allemaal veel plezier van!

Mijn advies zou zijn om een keer met je huisgenoten wat te gaan drinken of samen te gaan eten (naast erg gezellig vaak ook goedkoper dan voor een persoon koken). Probeer het dan eens op tafel te leggen , waarschijnlijk krijg je dan echt wel positieve feedback. ;-)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 23:28

Dank je wel hoor! :)
Het staat in de planning maar ik heb ze echt serieus de hele week nog niet gezien. :?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 21:22

Het wees zich vandaag vanzelf. Ik kon niks meer vinden en durfde niet meer van het aanrecht af te koken want mijn darmen reageren daar eigenlijk meteen ongelukkig op. :o

Dus ik had alles mooi schoongemaakt en het duurde niet eens zo lang.
Was dat net het moment dat de huisgenoten los van elkaar langskwamen en me een zooi complimenten gooiden.
Toen heb ik maar eens gezegd van tja zo moet het gewoon want ik heb er last van.

De antwoorden waren vooral "Dat was ik al van plan ja als ik eens tijd had" maar alles van het weekend stond er nog. Ik hoop dat ze het meenden... en dat dat niet een afwimpel was.
Anders toch nog eens duidelijker zeggen denk ik.