Wie kan mij helpen?. welke instantie met mijn probleem?.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:47

janouk schreef:
Dat gaat dan alleen over de kinderen, dat is wettelijk geregeld. Voor de mamma is niets geregeld, als ze zelf niets regelt.

Ik weet niet hoe het bij TS zit omdat het huis niet van hem is maar van de schoonouders, maar ik heb vruchtgebruik over het huis zolang ik leef. Zelfs mijn kinderen kunnen als ze het huis erven mij er niet uitzetten.

Rocamor

Re: Wie kan mij helpen?. welke instantie met mijn probleem?.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:04

Hoewel ik op basis van jouw verhaal met geen goud met je zou willen ruilen, kan ik me ergens ook wel voorstellen dat je vriend er flink de balen van heeft. is zijn moeder niet aan het zagen over een schoondochter die haar niet aanstaat, is het wel een zwangere hormonenbom ( ;-)..) die tegen hem "zeurt".

Laat ik aannemen dat het verder tussen jou en je vriend goed zit. Aangezien je van je vriend geen oplossingen kunt verwachten, zul je mijns inziens zelf met een overzicht moeten komen waar je tegenaan loopt. En met die problemen, kun je zelf oplossingen verzinnen.

Kort voorbeeldje:
- aan ene kant van het huis is het te warm, niet handig voor jou en je kinderen, waardoor je OF in huis moet zitten OF bij je schoonouders --> Mogelijke oplossing: maak een overkapping of zet grote parasols voor jou en de kinderen. Dus een eigen stekje.
- Schoonma komt te pas en te onpas bij jullie in huis en neemt een deel van je huishouden over. --> mogelijke oplossing: maak afspraken wanneer je schoonmoeder wel en niet mag komen (bordje op de deur? bepaalde uren?). En kijk of er in jouw huis zaken zijn die ze bijvoorbeeld kan overnemen omdat jij daar een hekel aan hebt (strijken?). Op die manier heb jij een vinger in de pap wat wanneer gebeurt en schoonma kan zich nuttig voelen
- volgens mij mis je een deel van je privacy, man, 3 (bijna 4 kinderen) en ook nog je schoonouders. Dan heb je een stekje voor jezelf nodig. Mogelijke oplossing --> zoek uit wat de kosten zijn voor een eigen ingang met eigen badkamer en eigen toilet. Kijken of het mogelijk is dat de tussendeur dan weg komt, zodat de drempel voor je schoonmoeder hoger wordt.

En correct me if I'm wrong, maar volgens mij mis je ook een stuk voor jezelf. Je hebt (als ik goed interpreteer) altijd gewerkt, dus een ander sociaal leven gehad. Je leven speelt zich nu af op de boerderij met kinderen, vriend en schoonouders. Kom je wel toe aan een eigen leven? Is dit kleine wereldje wel wat je wilt? Of wil je misschien stiekem wel vaker iets met vriendinnen doen of wat anders? Je kunt bijvoorbeeld voorstellen dat je schoonmoeder (tricky) 1 dag per week op de kinderen past, zodat jij wat kunt werken of wat voor jezelf kunt doen. Wellicht als je weer iets voor jezelf hebt, dat je daar ook weer energie uit kunt halen.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen: denk in oplossingen. Geef je vent per "probleem" een aantal oplossingen of geef aan wat het probleem is en vraag of hij er bezwaar tegen heeft dat je X doet of Y probeert. Op die manier neem je je eigen leven weer in handen en ben je "slachtoffer-af" van je schoonmoeder. En heeft je vriend ook minder "gezeur" aan zijn hoofd.

Of je moet het allemaal zo zat zijn, dat je de deur achter je kinderen en jou dichttrekt en alles achterlaat.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:08

Wauw, Rocamor, goede post!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:27

dank :oo

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:28

Rocamor rules! :j _/-\o_

Sccount123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:01

Hallo Allemaal,

Iedereen bedankt voor het meedenken en de nuttige informatie.

Mn vriend kwam thuis met een heftige migraine aanval dus die is na het eten gaan slapen.
Ben net klaar met alles :) .

Het probleem is dat er altijd wat gebouwd moet worden of bezig is met iets, daarom is het komen van een eigen opgang, wc, douche, etc totaal geen oplossing de eerste 3 a 4 jaar.
Dat is 1 nadeel.

Verder ben ik het heel erg eens met Rocamor.

Ben er nu wel anders tegen aan gaan kijken en wil eerst met mn vriend gaat praten.
Ik ben geen goeie prater als iemand rechtstreeks wat terug kan zeggen, ik klap dan dicht en kraam de meest gekke zinnen er uit die er bestaan, ook komen de onderwerpen dan niet aan orde die ik belangrijk vind omdat hij sneller is met kletsen.

Ik heb tijdens het eten voorzichtig aangekaart over het feit dat er de hele tijd in ons huis gelopen word als wij er niet zijn.
ik weet dit omdat ik altijd wat voor de deur leg wat mee schuift als je de deur open doet..

Hij werd eerst boos en gaf n moeder gelijk dat ze wel in haar huis mag komen wanneer en waar ze dat wil.
ik gaf aan dat ze mij toe gelaten heeft en daarom verlang ik ook wat privacy

Ik gaf aan dat hij eens voor mij op moest komen, ze heeft er niks te zoeken er staan geen spullen van haar in het huis.
Stel dat ik per ongelijk eens iets liet liggen, bijv de kleur babykleertjes of het papiertje met de namen, etc..Ik moet toch niet zo op m'n tenen lopen en bang zijn dat ik wat vergeet omdat ik weet dat zij er loopt.
daar gaf hij mij gelijk in. ze hoorde dan ook niet bij ons te komen.

Dus stap 1..Nu heb ik gezegd omdat Oude oma van 91 ook nog in het huis woont aangegeven dat zei overal een slot op heeft dat ik dat ook wil...Hier was hij niet zo heel happig op omdat alle deuren net nieuw zijn haha
Ondanks dat hij het nou met mijn eens is heb ik nog geen oplossing..

Iedereen bedankt.

Stel dat het wel goed komt, wat moet ik dan regelen voor in de toekomst?.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:09

Zorgen voor een samenlevingscontract en kijken of je toch niet een stuk financiële onafhankelijkheid kan krijgen.

Sccount123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:10

Nikka: ik heb nu ook vooral omdat ik dus een andere ritme wil weer werken..Na deze zwangerschap.
Even kijken hoe dat uit komt als ik alles in de opvang moet doen, etc..

Samenlevingscontract is een goeie! ga ik na kijken

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:18

Je zegt dat je geen goeie prater bent, misschien kan je voor hem opschrijven wat het allemaal doet met jou, vanuit je eigen gevoel. Lees het een dag later nog is door en kijk of het er dan echt staat zoals je het eigenlijk zou willen zeggen.
Dan geef je hem de brief op een goed moment. Niet te lang mee wachten uiteraard.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:20

Ennuh, dat door jullie deel heen lopen zou ik ook niet willen hoor, wat heeft ze daar te zoeken idd.
Waarom heeft oma wel sloten?

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:48

Sccount123 schreef:
Stel dat het wel goed komt, wat moet ik dan regelen voor in de toekomst?.

Op z'n minst langs de notaris voor een samenlevingscontract. Jij hebt de laatste jaren helemaal niets opgebouwd, geen carriere, geen eigen spaargeld, geen pensioen. Zo te zien heb je je eigen spaargeld zelfs in iets gestoken dat niet van jou is, terwijl daar niks over is vastgelegd. Ik kan best begrijpen dat jullie met (straks) 4 kinderen ervoor kiezen dat jij tijdelijk niet werkt, maar daarom zou ik wel snel duidelijke afspraken gaan maken. Als ik dit zo lees dan ben je behoorlijk benadeeld als jullie op dit moment uit elkaar zouden gaan.

Is het niet "normaal" om minimaal een samenlevingscontract te hebben, als je samen kinderen hebt?
Laatst bijgewerkt door PanniePannie op 16-09-13 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:52

Vind ik wel. Echt het minste dat je hebben kunt. Samen naar de notaris en wat stukken op laten stellen. Doen hoor! :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:53

ook als je geen kinderen hebt PanniePannie :)
En wat betreft eigen geld wat je in het huis hebt gestoken, de accountant kan dit gewoon vermelden in de balans.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:56

Probleem is wel dat het huis van derden is.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:59

Kinke schreef:
ook als je geen kinderen hebt PanniePannie :)

Ja, I know :) Ik bedoelde het vooral verontwaardigd: dus dat het uberhaupt voorkomt dat mensen 3 kinderen hebben zonder minimaal een samenlevingscontract. Ik vind dat nogal wat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:02

Nikka schreef:
Probleem is wel dat het huis van derden is.

Maar zij wonen daar met hun eigen gezin, iedereen, ook je ouders en schoonouders hebben gewoon niet het recht om in je privacy te snuffelen als je er niet bent. Probleem is wanneer je er sloten op zet dat schoonma helemaal over de rooie gaat. Zet op papier wat je wilt zeggen en ga het gesprek aan met haar. Vraag haar hoe ze het zou vinden als er iemand in haar huis rondloopt zonder dat zij erbij is, geef aan dat ze welkom is maar alleen op jouw voorwaarden. Wil ze dat niet dan sloten zetten of man voor het blok zetten dat het afgelopen is en je verhuist met de kinderen, hij denkt natuurlijk dat het gezeur is maar ik kan me goed voorstellen dat dit heel vervelend is.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:11

Dat snap ik, ik reageer op de post boven me. Wat betreft het geld dat ze er ingestoken heeft.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:11

Sccount123 schreef:
IMJ: 29 weken momenteel.

Percy: hier was ik al bang voor, omdat hij de boel niet op papier wilt hebben, heb ik geen poot om op te staan.

Als Jij officieel bij jou vriend inwoond heb je weldegelijk rechten! Dat zou mooi zijn, een moeder met 3 (bijna 4) kindjes met niets de deur uit doen. Nee hoor, zo werkt dat echt niet!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:12

Heel goed dat je dit hebt aangegeven vanuit jezelf gesproken, dus wat het met jou doet. Lijkt er nu iig wel op dat je vriend er inderdaad moeite mee heeft met die onzin die je uitkraamt als je je niet begrepen voelt.

Ik zou gewoon opschrijven wat je dwarszit, evt met een mogelijke oplossing erbij. Hoef je niet in 1 keer te doen, maar telkens als je iets te binnenschiet, even snel noteren. Dat allemaal verzamelen.

Over die opgang, ga gewoon eens met zijn allen om tafel zitten. Als jij meer privacy krijgt, zal het lontje ongetwijfeld ook minder lang worden. Lijkt me voor allemaal toch een betere situatie. Wie weet kunnen je schoonouders of Oude Oma ook nog iets betekenen. Niet geschoten is ten slotte altijd mis.

Ik weet niet hoe "vrij" jij je voelt en hoe "vrij" je schoonmoeder is, maar als je wilt voorkomen dat ze in jouw deel gaat lopen neuzen, kun je natuurlijk ook wat pikante zaken links en rechts laten slingeren (videootjes, boekjes, speeltjes, al is het alleen maar voor het plagen ;-)...)

Als je wilt gaan werken, is schoonmams geen mogelijkheid om op te passen? Moet je natuurlijk wel duidelijke afspraken maken, dat zij zich niet bemoeit met jouw opvoeding en zal voor jou misschien lastig zijn om te zien dat zij het in die oppastijd misschien net iets anders doet dan je zou willen. Maar ja, dat zal met andere oppasmoeders of creche of school of wat dan ook ook wel zo zijn.

Volgens mij heb je ze wel de eerste stap naar een verandering bewerkstelligt. En je weet dat je zelf onzin kunt gaan uitkramen als je je onbegrepen voelt. Merk je dat aan jezelf? Want dan kun je ook op dat moment even omdraaien met de woorden dat je merkt dat je onzin uitkraamt en dat je dus een discussie krijgt over bijzaken ipv over de hoofdzaken. Dan kun je een time out inlassen en later weer verder gaan.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:15

Dat hij niet inziet dat jij problemen hebt, naar mijn idee is hij best ego dan of niet? Waarom hij al moeilijk doet om gewoon sloten op een deur te doen, want dan is een deel van het probleem toch al opgelost en kan je ff kijken of je zo wel verder kan leven?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:39

Schoonmoeder oppassen echt NIET doen, is heel fijn voor incidenteel, maar op vaste basis moet je ontzettend op een lijn zitten, anders is het een recept voor een ruzie die zijn weerga niet kent. Het gaat tenslotte om je kinderen dus daar ben je nog feller in (ervaring mee)

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:37

Ik denk dat man en schoonouders in moeten zien, dat de eerstvolgende investering in jullie woongedeeltr zal moeten zijn!
Ik begrijp dat hun liever geld steken in t bedrijf, maar denk dat daar de enigste oplossing ligt.
Eigen voordeur, eigen badkamer( sowieso geen overbodige luxe met 4kids!)
En eigen tuintje.

Kan voor hun ogen als n flauwe eis, maar ik zou hard maken dat dit ook een investering is!
Een voor een gezonde relatie van hun zoon, tussrn hun en de kleinkinderen, kortom ook voor de hele familie.
Als jij vertrekt met kids, of vriend gaat mee, hebben zr nils meer, en is er misschien meer kapot (vof?) dan alleen de familie.

Op deze manier kijken of er echt geen geld is voor deze verbouwing, of dat men het als gezeur afwimpelt omdat eerst schuur dit, stal dat, dak zo.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:59

Ts, ik heb niet alles gelezen, maar ik begrijp je situatie heel goed wat betreft de situatie tussen jou en je schoonouders en verbouwingen. Zat net in hetzelfde schuitje en heb na 10 jaar de stap gezet om te scheiden. De invloed van schoonouders wordt door velen onderschat denk ik... Je kunt wel afspraken maken maar het blijft hun zoon en het blijven zijn ouders. En die bemoeienissen komen van twee kanten, hoe je het ook draait of keert. Als jouw vriend niet zo gehecht was aan zijn moeder, was het nooit zo ver gekomen dat je er nog maar over nadacht om weg te gaan.

Veel moed!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:18

ikkemetwikke schreef:
Ik denk dat man en schoonouders in moeten zien, dat de eerstvolgende investering in jullie woongedeeltr zal moeten zijn!
Ik begrijp dat hun liever geld steken in t bedrijf, maar denk dat daar de enigste oplossing ligt.
Eigen voordeur, eigen badkamer( sowieso geen overbodige luxe met 4kids!)
En eigen tuintje.

Kan voor hun ogen als n flauwe eis, maar ik zou hard maken dat dit ook een investering is!
Een voor een gezonde relatie van hun zoon, tussrn hun en de kleinkinderen, kortom ook voor de hele familie.
Als jij vertrekt met kids, of vriend gaat mee, hebben zr nils meer, en is er misschien meer kapot (vof?) dan alleen de familie.

Op deze manier kijken of er echt geen geld is voor deze verbouwing, of dat men het als gezeur afwimpelt omdat eerst schuur dit, stal dat, dak zo.

Helemaal mee eens.

Sccount123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 10:05

Iedereen weer bedankt voor het reageren, ik heb mn vriend gisteren avond met rust gelaten omdat hij giga hoofdpijn had.. :) vandaag wil ik eens gaan bellen met een notaris, over een samenlevingscontract, wat er op papier komt, en waar wij eerst over moeten praten qua zaken voor dat we het vast leggen.