Belachelijk hoge eindafrekening Essent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Re: Belachelijk hoge eindafrekening Essent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:29

Wat een nare toestand!
Ik houd mijn meterstanden (allemaal) al enkele jaren bij met deze site:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu/ ... nline.html

Superhandig, zo heb je al je standen bij elkaar. Je stelt een normaal verbruik in voor jouw huishouden en soort woning, en je ziet direct of je daar overheen gaat.

Daarnaast trek ik altijd direct na een jaarafrekening en nieuw maandbedrag deze wat omhoog. Ik krijg liever terug dan dat ik moet bijbetalen. Terugkrijgen is ook nog fijn in de zomer (Nuon, juli) en winter zo rond de feestdagen (Eneco, december).

Sterkte in de strijd!

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:34

EvaC schreef:
letrow schreef:
Ik zou eerst uitsluiten dat de fout niet bij jullie zit.
Schrijf nu eens de meterstanden op voordat je gaat slapen en kijk 's ochtends nog eens wat het verbruik 's nachts is geweest.
Als je overdag wilt testen, haal dan de stekkers van alle elektrische apparaten uit het contact en kijk dan of de stroommeter nog blijft doortellen.

Geef niet Essent / huisbaas te snel de schuld :)

Met het opschrijven van de meterstanden ben ik gisteravond begonnen op aanraden van een collega. Ik heb ze vanmorgen weer netjes opgeschreven. Overdag testen ga ik van het weekend of morgenmiddag doen. Daar heb ik doordeweeks helaas geen tijd voor.

Ik wil op dit moment ook absoluut niemand de schuld geven. Maar het enige wat me wel steekt is gewoon dat mijn huisbaas dit kennelijk wist.

Voor ons nieuwe huis ga ik ook op zoek naar een andere energieleverancier. Ik heb dit contract bij Essent netjes uitgediend dus het lijkt me niet dat dit een probleem moet zijn. Maar dat kan ik vanmiddag meteen wel even vragen.

Kijk inderdaad eens een paar dagen wat je verbruik is per dag is en vergelijk dat met een buurman/vrouw of kijk op internet wat een normaal verbruik is voor een vergelijkbare woning & gezinssituatie. Jullie hebben wel een behoorlijk verbruik maar onmogelijk is het zeker niet.

Wat ik eerder poste over sluipverbruik, dat is natuurlijk niet verantwoordelijk voor de grote naheffing maar alle beetjes tellen wel mee. Zo heb ik bijvoorbeeld in onze woonkamer 2 plafonnières hangen met in totaal 5 lampen van (even uit mijn hoofd) 52W. Ik heb de lampen nu vervangen door ledlampen van 9W met een vergelijkbare lichtsterkte en kleur. Dat scheelt dus alleen al voor die lampen 215W minder verbruik als ik ze 's avonds aan heb. Alle beetjes helpen, alle bespaarde euro's per maand worden tientjes tot honderden euro's per jaar.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 10:36

Zoolgangster schreef:
Ik had dus een buurman (huurbaas!!!) die stroom aftapte, en nee, dat kun je niet aan iemands neus of welstand zien of zo'n persoon dat doet. (Ik kwam erachter doordat zijn vrouw wroeging kreeg en boos op hem werd.) Ik zou Essent toch even tippen, zeker omdat je geen enkele reactie krijgt van je huurbaas.
En als aftappen is uitgesloten (naar alle kanten) kan het idd aan een lek liggen.

Ik weet wel heel zeker dat het mijn huurbaas niet is. Hij woont aan de andere kant van het dorp. Ik heb geen verstand van aftappen, maar dat hij het is lijkt me wel heel stug.

stefje schreef:
Wat een nare toestand!

Superhandig, zo heb je al je standen bij elkaar. Je stelt een normaal verbruik in voor jouw huishouden en soort woning, en je ziet direct of je daar overheen gaat.

Daarnaast trek ik altijd direct na een jaarafrekening en nieuw maandbedrag deze wat omhoog. Ik krijg liever terug dan dat ik moet bijbetalen. Terugkrijgen is ook nog fijn in de zomer (Nuon, juli) en winter zo rond de feestdagen (Eneco, december).

Sterkte in de strijd!

Daar heb ik gister ook een programmaatje voor gedownload. Het heet geloof ik NIBFU, maar dat is niet zo uitgebreid als wat jij nu verteld. Ik ga het thuis direct eens downloaden. Bedankt voor de tip!

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:45

Ik houd zelf ook het stroomverbruik bij op de site van Nuon (klinkt niet echt heel cool maar ik heb verder we leen leuk leven hoor :') ) om dit soort verrassingen te voorkomen.
Meestal 1 x per 14 dagen vul ik de meterstanden in, zo zie ik ook vrij vlot als er iets mis is of dat er een bepaalde besparing ook echt werkt. Ik heb een paar maanden geleden mijn decoder (UPC Horizon) in standby laag gezet, stroomverbruik is nu 1W ipv 30 / 35W en dat scheelt toch wel in je dagelijkse verbruik. Nadeel is dat je nu 1 minuut moet wachten voordat hij is opgestart maar het direct-aan effect is mij geen € 80,- aan stroomverbruik waard :Y)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:46

Ik wens je er heel veel sterkte mee. Mijn moeder heeft jaren een verbruik gehad van meer dan 15.000 (!!!!!) kuub.

Is een heel verhaal wat ik niet hier ga neerschrijven, we hebben aangetoond dat het niet aan ons ligt en er iets niet klopt, maar energie bedrijven werken gewoon per definitie niet mee in dergelijke gevallen.

Ik weet ook dat bij het bedrijf van mijn vriend de energie rekeningen zelden kloppen (belichte groente teelt, dus denk je maar in om wat voor bedragen dat gaat :P ). Over het algemeen werken ze dan wel goed mee.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:47

EvaC schreef:
stefje schreef:
Wat een nare toestand!

Sterkte in de strijd!

Daar heb ik gister ook een programmaatje voor gedownload. Het heet geloof ik NIBFU, maar dat is niet zo uitgebreid als wat jij nu verteld. Ik ga het thuis direct eens downloaden. Bedankt voor de tip!

... je hoeft niet eens iets te downloaden maar doet alles online, vandaar de naam Energie Manager Online :-).

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:57

Ik heb dit probleem vorig jaar ook gehad. Wij zijn toen in oktober 2011 ingetrokken in ons eerste appartementje. Slecht geïsoleerd maar wel op de 6e verdieping in een seniorenflat. Dus ons appartement was altijd warm omdat de mensen onder ons flink stookte. Wij hadden de thermostaat op laag staan als wij er niet waren en snachts ook laag. Als wij wel thuis waren stond hij op 20 graden.

Wij hebben heel veel problemen gehad met een super oude cv ketel, waardoor wij 3 maanden ( van december tot begin maart) ZONDER warm water zaten. Verwarming deed het dus ook niet.

Na 3 maanden en 8 monteurs verder ( wij huren bij vrije sector bij woningbouwvereniging) werd er eindelijk een item vervangen van de ketel. Toen wij de eindrekening kregen vielen wij ook stijl achterover.

Wij hadden in een jaar ( plus die 3 maanden waar alles uit stond) 4x een gezinsverbruik er doorheen gejaagd! Wij hebben hem mooi moeten betalen ;( woningbouw/ beheerder en de energiemaatschappij stonden niet open voor onderzoek etc.

Wij zijn toen gaan kijken en hebben zelf een monteur gehuurd.. Bleek dus dat in de maanden dat de cv ketel het niet deed. Hij wel constant probeerde aan te tikken om zichzelf te verwarmen.. Daarbij verbruikte hij enorm veel gas. Ook scheen de ventilatie klep van de afvoerschacht van het hele complex op het dak dicht te zitten.. waardoor overige gassen niet weg konden. ( hoe hoger je woont hoe sneller je er last van hebt) daardoor viel de cv ook steeds uit. Met als resultaat dat hij zich ook hier weer probeerde te resetten.

Op de dag van vandaag hebben wij niks meer gehoord van beide partijen.. en zitten we nog altijd met een prehistorische ketel die hier en daar wat opgelapt is. ( ik hou mijn hart vast voor de eindafrekening voor dit jaar.. maar dan kunnen we nu tenminste aantonen wat er is.. en gaat er zeker een rekening naar de beheerder toe voor nalatigheid)

Toen wij erachter kwamen dat het gas door tikte.. hebben wij de gaskraan dichtgedraaid.. en alleen open gezet als we gingen douchen of koken etc. Scheelde wel heel veel.

Edit: typo

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:05

Mijn vriend heeft dit ook gehad, maar dan van de waterrekening. Er was een lek ergens in een keldertje, waar al 100 jaar niemand meer komt, dus ook niemand hoort of ziet. Die kregen dus ook ineens een flinke rekening. Misschien kun je nagaan of ergens je verbruik ineens heel hoog is geworden? Dat zou duiden op een lek..

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:52

Ik heb zoiets gehad bij nederlandse energie maatschappij.
Alleen wij waren van essent naar hun toe gegaan toen heb ik alle papieren van essent erbij gepakt en naar hun verzonden.. Maanden niks gehoort toen kreeg ik een incasso brief of ik even de eind afrekening van bijna 3600 euro wilde betalen ook hun alles weer verzonden toen was dat bedrag ineens verlaagd en had ik alleen de incasso kosten moeten betalen toen heb ik gezegt ga op het dak zitten en ben over gestapt. blijkbaar zat de fout wel bij hun en niet bij mij

ik zou essent eens bellen zij sturen jou een papier die je in kan vullen zodat zij kunnen kijken waar iets fout gegaan kan zijn,succes want dit is nooit leuk! wel voor de betaal datum bellen anders krijg je er een boete boven op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:00

Ik denk dat je zelf ook wel inziet dat dit niet klopt, ik zou essent laten komen.

Aftappingen laten controleren, meters laten doormeten.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 12:15

OnlyFroukje schreef:
ik zou essent eens bellen zij sturen jou een papier die je in kan vullen zodat zij kunnen kijken waar iets fout gegaan kan zijn,succes want dit is nooit leuk! wel voor de betaal datum bellen anders krijg je er een boete boven op..

Gelukkig heb ik automatische incasso, dus hoef ik me over betaaldata nooit druk te maken. Maar dit ga ik absoluut storneren zodra het eraf gehaald wordt. Ik ga met een kwartiertje Essent bellen, dan heb ik pauze en kan ik er even rustig voor zitten.

russel schreef:
Ik denk dat je zelf ook wel inziet dat dit niet klopt, ik zou essent laten komen.

Aftappingen laten controleren, meters laten doormeten.

Het doormeten e.d. wil ik pas afspreken zodra ik van mijn huisbaas duidelijk heb dat hij voor die kosten wil opdraaien. Ik ga absoluut niet nog meer geld uitgeven aan dingen waar hij misschien wel voordeel uit kan halen. Hij wist dat dit vorig jaar al niet klopte en heeft nagelaten mij dit te vertellen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:19

Bel even van tevoren naar je bank of dat gaat. Ik heb ook een automatische incasso terug willen laten boeken, maar dat ging niet.

Ligt aan het soort incasso (vraag me niet meer wat precies, maar een belletje naar de bank is wellicht kleine moeite, groot plezier)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 12:22

Dank! Ik heb gister de rabo aan de telefoon gehad om te vragen of ze de AI voor Essent wilden blokkeren. Dat konden ze niet voor me doen, maar ik kon altijd storneren als het maar binnen 8 weken na incasso was. Ik heb ook aangegeven om welk bedrag het ging en volgens de medewerkster moest dat gewoon kunnen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:24

AI’s van gewone bedrijven is vrij ruim, hoor :) 56 dagen dacht ik zelfs. (alleen bij consumenten!) Alleen kansspelbedrijven is max 7 dagen. Het kan zijn dat energie ook onder een kortere periode zit, maar binnen 7 dagen zit je standaard goed lijkt mij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:33

Je kan sowieso essent bellen en dan willen ze het vaak wel in gedeeltes afschrijven.

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:45

Ik snap dat het een fors bedrag is maar je ehbt nog steeds niet duidelijk of het aan jullie eiegn verbruik ligt of dat er een probleem is bij Essent. Als de begin- en eindstanden kloppen dan is het toch afgenomen. Of je dan lekkage hebt of veel verbruikt is dan weer iets om te bekijken maar je zult het toch wel moeten betalen. Ik zou inderdaad Essent even bellen om het te overleggen, dat werkt beter dan zonder melding storneren.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:49

Wij hebben trouwens mede om die reden een hele tijd niks meer via automatische incasso betaald bij Essent.
Bij ons was het namelijk niet de eindafrekening, maar steeds het voorschot die gewoon over de 1000 euro was t/m gekste van bijna 3600 euro.
Er is van alle mensen die wij aan de lijn gehad hebben (en die waren echt heel erg onbeschoft: Ja het zal wel kloppen hoor :? Een voorschot van 1100 euro, tuurlijk) maar 1 iemand aan de lijn gehad die ons geprobeerd heeft te helpen, maar zelfs hij snapte het niet en adviseerde ons zelf om gewoon niet te betalen en de volgende rekening af te wachten en dossier op de bouwen.
Uiteindelijk, na mijn brief, op briefpapier van het advocatenkantoor waar ik destijds werkte, is het opgelost maar hebben we eerst alles meoten betalen, bij de afrekening kregen we dus ook bijna 6000 euro terug :=

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:50

EvaC schreef:
NenaC schreef:
toch meer als €100 per maand toch? 2600€ in een jaar.... naast de voorschotten...
Veel geld... pff... eigenlijk zouden ze bij Essent of uberhaupt een melding moeten maken naar de consument toe als ze zien dat je belachelijk hoog komt.... Dat zou wel zo vriendelijk zijn, lijkt me dat er dan een hoop ellende kan worden voorkomen. Je zou der aan failliet gaan.....:(

Als je inderdaad het eindbedrag door 12 deelt kom je op zo'n €225 per maand extra. De enige keer dat ze melding hebben gedaan is op 30 augustus toen er gecheckt moest worden of de doorgegeven meterstanden wel klopten omdat ik een erg hoge rekening zou krijgen.

Is die 2700 niet incl de eerste volgende termijn?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:52

Noooouuuuu Ietrow... dat is niet per definitie waar hoor dat als de meterstanden zo staan dat het verbruik dan klopt.

Ik heb het namelijk ook gehad, maar dan andersom. Twee keer zelfs, in twee verschillende huizen.

Ik kreeg beláchelijk veel geld terug, maar ik had toch echt stroom en gas gebruikt!

In 2004 heb ik eens 1400,- teruggekregen.
(meterstanden gaven aan dat ik in een jaar gebruikt had wat je normaal per maand zo'n beetje hoort)

Afgelopen jaar (ander huis, andere meter) heb ik 900,- teruggekregen.
En ik betaal gewoon rond de 100,- per maand (woon alleen).
Ik moet er wel bijzeggen dat er wat metergedoe was, ik heb in februari een nieuwe meter gekregen omdat de oude stuk was, deze deed niets meer. Maar dan nog, de nieuwe stond logischerwijs netjes op 0, dus die meterstand was niet zo ingewikkeld. En bij de afrekening kreeg ik toch 900,- terug.
Schiet mij maar lek.

Heb natuurlijk nergens lastig over gedaan.

Dus die meterstanden..... ik weet niet hoor.... maar die kunnen gekke dingen doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:53

standen die teruggaan kan alleen als je bijv. zonnepanelen hebt of iets dergelijks. Dan vloeit er stroom naar de energiemaatschappij. Je kan dan geld terug krijgen.

Maar standen moeten in principe kloppen. Tenzij je er een andere meter inhangt. Maar dat mag niet en is fraude plegen. Andere optie is dat je ergens anders je gas/KwH vandaan haalt, maar dat is ook niet de bedoeling :P (aftappen)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:55

Heb je het tegen mij? Ik heb geen zonnepanelen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:57

Bij ons bleek het zo te zijn dat er nog een ander huurhuisje Gas bij ons weghaalde. dit wisten wij niet.

Heeft de huurbaas niet nog een huisje in de buurt staan wat hij verhuurt?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:14

Jeetje nog zo'n topic. Hoop dat het niet aan jullie blijkt te liggen en jullie niet hoeven bij te betalen. Vind het wel erg vreemd van je huur baas, maar begrijp ik het goed dat zijn zus de vorige huurder was? Dan zou hij toch goed op de hoogte moeten zijn zou je zeggen. Vreemd dat hij jullie er niet van op de hoogte heeft gesteld.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:23

Wij hebben een paar jaar terug ook een erg hoge afrekening gehad. Ze waren van een schatting uit gegaan obv de het verbruik van de oude bewoners. De meteropname was al weer een paar maanden oud ten tijden van de afrekening en die was naar hun mening aan de lage kant.
Ik snapte de hoogte van de rekening niet en ben toen op onderzoek uit gegaan. Toen kwam ik er erachter dat de standen zelfs veel hoger waren dan wat onze meter op dat moment aangaf. Een belletje en het doorgeven van de huidige standen leverde mij een nieuwe gecorrigeerde afrekening op.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 13:34

Zo, nou ik heb Essent en mijn huurbaas aan de lijn gehad. Ik heb niets dan lof voor Essent, elke keer als ik bel krijg ik ontzettend aardige, meedenkende mensen aan de lijn. De mevrouw van Essent schrok zich ook helemaal het leplazarus van de het eindbedrag en het nieuwe maandelijkse voorschot. Ze rade me aan, net als jullie ;) om iig metingen te laten doen om een lek uit te sluiten, de ketel na te laten kijken en in het ergste geval dus de meters na te laten kijken. Uiteraard in overleg met mijn huurbaas.

Daarna heb ik weer geprobeerd om mijn huurbaas aan de lijn te krijgen, helaas! Ik heb een voicemail berichtje achter gelaten dat ik begreep dat ie me erg vervelend vindt, maar dat ik nu toch echt antwoorden wil. Daarna belde hij meteen terug. Hij krijgt de meterstanden van zijn zus vanmiddag en vroeg mij om de meterstanden die wij in het begin hebben doorgegeven ook aan hem te geven. Dat heb ik meteen gedaan omdat ik gister al een foto had gemaakt van deze standen. Vanmiddag geef ik hem de huidige standen en die van gisteren door, mocht hier iets niet in kloppen laat hij zijn elektricien komen. En zo nodig moeten de meters maar nagekeken worden. Ik heb hem gezegd dat dat geld kost en daarbij verteld dat ik dat niet ga betalen. Het is zijn huis, niet het mijne.

wendyenbram schreef:
Bij ons bleek het zo te zijn dat er nog een ander huurhuisje Gas bij ons weghaalde. dit wisten wij niet.

Heeft de huurbaas niet nog een huisje in de buurt staan wat hij verhuurt?

Ik weet dat alle huizen in onze straat koopwoningen zijn. De buren waar wij aan vast zitten wonen er zelfs al 45 jaar. Hij zal vast meerdere huizen in het dorp en de omgeving hebben, aangezien wij onze huur elke maand overmaken aan ".... Vastgoed".