Hoeveel fooi geven in restaurant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:07

Als ik goed heb gegeten en de bediening was me naar mn zin dan geef ik ook 10% fooi. Moet er ook bij zeggen dat ik altijd direct geholpen wordt in zaakjes waar is eerder ben geweest en ze op drukke dagen altijd een tafeltje voor me regelen ook al heb ik niet gereserveerd.
En bij de taxi het zelfde. Als ik ze bel staan ze gelijk voor me klaar. Ook al heb ik echt veel te veel gedronken of mn hond mee. Ze brengen me graag naar huis.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:12

Ik geef eigenlijk altijd wel wat fooi, meestal geen hele grote bedragen (max. 5 euro), maar toch wel wat. Voor zover ik mij kan herinneren heb ik een keer geen fooi gegeven, het eten was koud, niet lekker en de serveerster stootte tot twee keer toe met haar elleboog tegen mijn hoofd aan terwijl ze achter mij langs liep. Toen heb ik echt tot op de cent precies afgerekend :P

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:14

Als de service en het eten goed zijn, geef ik minimaal 10% fooi. Ondanks dat het in Nederland niet verplicht is, vind ik het wel netjes en volgens de etiquette om fooi te geven.

Als ik in een hotel verblijf, laat ik ook fooi achter voor bv. de facilitaire dienst en de portier. Vorige winter was ik in London en had ik een probleem met mijn bagage (kwijt op Heathrow), toen de bagage gevonden was heeft heathrow mijn hotel gebeld en is de hoofd-concierge op eigen initiatief mijn koffer gaan ophalen op het vliegveld. Die heb ik dus ook een dikke fooi gegeven. :)

Als mensen een stap extra voor je doen mag je daar best je waardering voor laten blijken vind ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:14

Ik moet zeggen dat de bediening en het eten in Picasso gewoon ECHT heel goed is en eigenlijk helemaal niet duur. Je hoeft ook geen uren te wachten op je eten. Het komt eigenlijk bijna te snel achter elkaar :=
De bediening was ook wel fijn. We zijn er ook weleens geweest dat het ietsje minder was, maar het eten is ook van hoge kwaliteit. Achteraf was het misschien wat teveel geld, maar dat compenseer ik dan wel met de volgende keer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:17

Ik geef 9 van de 10 keer ook geen fooi. Uit eten is al duur genoeg als student. Dan neem je een wijntje minder stelde iemand voor hier. Ik drink er maar 1 of neem 2 cola en neem een gerecht die bij de goedkoopste op de kaart hoort. Die mensen krijgen gewoon betaald om die specifieke functie uit te voeren. Ik werk mij op mijn bijbaantje ook compleet uit de naad, heb amper tijd voor pauze, sta de hele dag, moet klantvriendelijk zijn de hele dag en alles voor iedereen op lossen (en je hebt zeikerds niet normaal). Als ik naar huis wil nog even dit en dat voor klanten, na alles schoon gemaakt te hebben toch nog een biefstuk snijden. Daar krijg ik nooit een fooi voor, want ik krijg daar voor betaald. En nee zo geweldig is mijn uurloon ook echt niet. Mij is het dus een raadsel waarom je in de horeca daarvoor wel fooi krijgt en in de supermarkt etc niet.

In Londen ook keer percentage fooi op de rekening gekregen. Het eten viel tegen, de bediening was slecht, alles duurde lang. We hebben het bedrag zonder fooi op de tafel gelegd en zijn opgestapt. Zoek het lekker even uit. Ik ben niet van de fooi, maar zo al helemaal niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:25

Hier ook een student, maar ik geef echt wel altijd fooi als ik uit eten ga. Ik heb zelf in de horeca gewerkt en het is gewoon fijn als je beloond wordt wanneer je je hebt uitgesloofd. Natuurlijk krijg je salaris maar ik werd van fooien altijd heel blij. Ook als student kun je een euro best missen.

Sammie

Re: Hoeveel fooi geven in restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:28

Ik geef nooit fooi. En dat terwijl ik zelf zes jaar in een restaurant heb gewerkt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:30

Ik vraag me toch wel af of de mensen die een fooi normaal vinden als bedankje voor iemand die goed zijn best doet, overal fooien uitdelen dus ook bij een kassière in de supermarkt enzo...want waarom zij niet en haar zus die serveert wel? :P

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:31

Leuk onderwerp dit :j
In nederland geven veel mensen geen fooi maar hier is dat toch wel echt normaal. 15% is hier zo'n beetje de regel :) Ik werk in een hotel en ik krijg regelmatig tips van over de 20/25%

Hier is het wel zo hoe beter je je werk doet hoe meer je krijgt. Als je snel bent en iets extra's voor ze doet geven ze je al gauw meer.

Ik werk niet in het restaurant gedeelte maar in Banquets (niet heel erg bekend in nl) en in banquets zitten de gratitudes al bij de prijs in. dus wij krijgen automatisch 15% van alle mensen die eten.
Maar de servers die in het restaurant od de pool bar werken verdienen al gauw $200/300 per avond alleen aan tips.

Het is wel zo als je zelf het werk doet ben je ook sneller geneigd om meer tye geven omdat je weet hoe hard ze werken. Maar als ze hun werk niet doen geef ik ze ook niets.

Ook als je uit gaat hier is het normaal om tips te geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:32

pmarena schreef:
Ik vraag me toch wel af of de mensen die een fooi normaal vinden als bedankje voor iemand die goed zijn best doet, overal fooien uitdelen dus ook bij een kassière in de supermarkt enzo...want waarom zij niet en haar zus die serveert wel? :P

Omdat ik ook vermoed dat de caissière (en vele beroepsgroepen) het niet mag aannemen van hun contract. Er zijn wel mensen die zeggen 'hou maar' als ze teveel geven, maar dat mogen ze niet aannemen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:34

Ik geef geen fooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:36

De ene student is de ander niet denk ik dan maar. Een euro scheelt voor mij wel veel. Ik drink al niet veel en kies niet het duurste, omdat ik dan al krom moet liggen. Maar goed, nooit mee uit eten kunnen is ook niet gezellig. Als er dan een euro fooi bijkomt lijkt dat idd niet veel. Echter is dat wel weer een brood of yoghurt voor een hele week voor mij. Sorry dan kies ik liever voor mijn ontbijt, want ze krijgen gewoon betaald. Op mijn bijbaantje sloof ik mij tenslotte net zo goed uit. Meer als een bedankje krijg ik daar niet. Hoe vriendelijk ik ook ben en hoeveel moeite ik ook voor sommige mensen doe.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:37

Cassière die niet mag aannemen:

Zouden ze in restaurants ook in moeten voeren :j
Dan heb je niet meer die twijfels van valse aardigheid zeg maar :o

Doet een cassière aardig en leuk dan weet je dat ze het gewoon oprecht meent, bij een serveerster moet je maar gokken of het geen slijmerij voor de extra centjes is.... ik vind dat echt zonde :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:39

Ik snap dat hele fooigedoe niet. Je moet gewoon je werk doen en daar krijg je voor betaald. Je geeft een politieman toch ook geen fooi als hij je een bon geeft? Hij voert dan ook gewoon zijn werk uit.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:39

ik geef ook geen fooi meer want ik zou eigenlijk niet weten waarom. Het is toch werk waar ze voor betaald worden en vriendelijkhied hoort bij hun beroep. Dat verwacht ik ook bij een cassiere en die geef je toch ook niks

zelf werk ik in de kinderopvang en mag (cru gezegd) stront en kots opruimen, nou geen ouder die een fooi geeft aan het einde vd dag hoor :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:53

ik geef geen fooi. klantvriendelijk en service lijkt me meer dan logisch als je in een restaurant werkt, anders blijven de mensen weg, en heb je ook geen baan meer.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:58

ik geef alleen fooi als het echt supergoed bevallen is kwa eten en bediening.
wel doe ik vaak het bedrag makkelijk afronden, echter gaat het dan om centenwerk

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:59

pmarena schreef:
Cassière die niet mag aannemen:

Zouden ze in restaurants ook in moeten voeren :j
Dan heb je niet meer die twijfels van valse aardigheid zeg maar :o

Doet een cassière aardig en leuk dan weet je dat ze het gewoon oprecht meent, bij een serveerster moet je maar gokken of het geen slijmerij voor de extra centjes is.... ik vind dat echt zonde :)

Geloof me, je mag lang niet altijd meer fooi aannemen in de horeca..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:25

Bij mij ligt het er echt totaal aan. Een keer op een terasje in Noordwijk waren we serieus 2,5 uur verder en heb ik 3x het verkeerde eten voor mn neus gekregen van ze. Een excuses of een drankje op hun kosten kon er niet vanaf. Heb toen dus ook 0,0 fooi gegeven. Als het eten of de bediening slecht is, krijgen ze ook slecht fooi, ben ik vrij simpel in.

Maar meestal, als het gewoon okee, goed of prima is en we zijn met een clubje, maken we er een rond bedrag van zodat we niet allemaal met klein geld zitten. Beetje afhankelijk van de grootte van de groep en de totaalprijs, maar die fooi varieert dan van 5-30 euro. Uiteraard betalen we die in groepsverband.

Als ik pin, pin ik niet extra en krijgen ze dus ook geen fooi.

Het is bij mij eigenlijk ook meer gewoonte/opvoeding dan dat ze het verdienen. Inderdaad, ik werk ook hard voor mn centen en ik krijg ook geen fooitjes aangeboden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:29

Ik geef bijna altijd fooi, of het moet wel erg slecht zijn geweest. In principe 10% en dan rond ik meestal naar boven af. Mijn man geeft meer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 20:32

Ik vind het verbazend dat er toch veel mensen zijn die 10% fooi geven!

wilweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:34

Ik geef wel fooi, maar het moet wel verdiend zijn. Toen ik zelf nog in de horeca (disotheek toen) werkte was je salaris er ook wel enigzins op gebaseerd, maw vrij laag voor de arbeid.

Maar ik ben dus wel echt van het verdienen, niet goed bedienen, dingen vergeten en je kan het echt schudden.
Daarintegen bij heel goede bediening en eten ook een goede fooi. (10%)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:34

ik rond het af bijv 19.50 word 20 etc. maar ik zou zeker niet meer als 2 euro geven. tja gierig dat kan maar het is allemaal al duur genoeg. en als je kijkt wat je soms al af moet rekenen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:35

Ik rond meestal gewoon naar boven af en dan nog wat klein geld. Als de service slecht was krijgen ze helemaal niks en soms heb ik veel klein geld op zak waar ik maar niet vanaf kom en dan hebben ze geluk. Zelf heb ik in een winkel gewerkt en dan mochten we inderdaad geen fooi aannemen, sommige klanten kwamen dan met een doosje bonbons langs, is toch leuk als mensen dat doen vind ik. :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:36

Ligt aan de service ook denk ik.
Bij sommige restaurants waar we komen geven we standaard meer fooi dan bij andere bijvoorbeeld.
En als diegene die afrekent uit is op fooi kan hij het vergeten.

Laatst hadden we pizza gegeten, wilden afrekenen en het was niet eens zo'n raar bedrag en die jongen ging echt cent voor cent uittellen(en ik met mijn dyscalculie had meteen door hoeveel het moest zijn), in de hoop dat we zouden zeggen dat 't zo goed was. Nou ja dan krijg je niks :')
Ik bepaal of je fooi krijgt, niet jij :)