Discussie : Alimentatie bij ongeplande zwangerschap..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 01:55

Sara_Silver, wat vind jij er zo geëmancipeerd aan? Dat je niet over jezelf heen laat lopen snap ik, maar doe je dat werkelijk als je iemand om geld vraagt?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 01:57

En wat als jij het kind niet wil houden en hij wel? Wat dan?

Iedereen heeft recht op een keuze. Ook de man. Hij mag dus ook kiezen niet voor het kind te gaan, als de vrouw dit wel doet. Ik vind het heel egoïstisch voor iemand anders te bepalen dat hij vader wordt tegen zijn wil. Als je dan al zo geëmancipeerd bent, dan zorg je lekker zelf voor het kind waar jij voor kiest. Dwing een ander niet om voor iets te kiezen wat die persoon niet wil.

Een ander dwingen is geen recht, dat is schandalig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:00

Niks om geld vragen. Het is zijn plicht om te betalen heel simpel. De dag dat een kerel met mij naar bed gaat, mij zwanger maakt en daarna er tussen uit wil knijpen, die komt gewoon van de koude kermis thuis. Ik geloof dat meerdere mensen hier iets niet begrepen hebben, en dat is dat er geen sprake is van 'recht' of 'keuze'. Maar van plicht, hij is letterlijk wettelijk verplicht te betalen. Niemand staat boven de wet. En dat is niet voor niets bepaald, ben het er dan ook helemaal mee eens. Zoals ik al zei, hij wist de risico's al vantevoren, dan moet ie achteraf niet komen miepen, maar het accepteren als een echte man, heel simpel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:05

Lara_Silver schreef:
Niks om geld vragen. Het is zijn plicht om te betalen heel simpel. De dag dat een kerel met mij naar bed gaat, mij zwanger maakt en daarna er tussen uit wil knijpen, die komt gewoon van de koude kermis thuis. Ik geloof dat meerdere mensen hier iets niet begrepen hebben, en dat is dat er geen sprake is van 'recht' of 'keuze'. Maar van plicht, hij is letterlijk wettelijk verplicht te betalen. Niemand staat boven de wet. En dat is niet voor niets bepaald, ben het er dan ook helemaal mee eens.

Oh ja want wetten zijn absoluut en mogen nooit, maar dan ook nooit herzien worden! Foei!

Zoals ik het zie, is die mogelijkheid om een man tot alimentatie te dwingen an sich een fijn iets, want er zijn talloze situaties te benoemen waarin dit een uitkomst is.

Maar als ik zwanger raak dan was ik daarbij, en als ik dan besluit om het niet weg te laten is dat mijn keuze. En als de man dan besluit dat hij er niets mee te maken wilt hebben dan respecteer ik dat. Ik zou hem dan misschien kunnen dwingen om zijn 'plicht' uit te voeren, maar daar heb ik helemaal geen zin in, ik ben geen hulpeloos vrouwtje dat moet teren op het geld van anderen. Cisca Dresselhuys heeft haar sporen wel nagelaten hier.

Dan kun je wel roepen dat meerdere mensen iets niet begrepen hebben maar hey, we verschillen van mening, daar heeft iets begrijpen of niet begrijpen niets mee te maken toch?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:08

Nuance. Er bestaat ook nog zoiets als voorbehoedsmiddelen, als beide ter goede trouw handelen, en het gaat toch niet helemaal goed (condoom scheurt, bijv.) en de vrouw wil het kind houden en de man niet, moet hij dan zijn leven lang opdraaien voor iets dat puur pech was?

Of vrouw handelt niet ter goede trouw, zegt dat ze de pil slikt maar doet dit stiekem niet en wordt zwanger. Moet de man dan zijn leven lang de gevolgen dragen dankzij zo'n sekreet?

En ook al waren beide dom, seks heb je samen, dus beiden hebben de keuze wel of niet voor een eventueel kind te gaan. Wil de vrouw het kind niet, dan moet de man zich daarbij neerleggen. Wil de man het kind niet, dan moet de vrouw zich daarbij neerleggen. Hoog tijd dat het laatste rechter getrokken wordt en niet constant in het voordeel van de vrouw uitslaat.

Urbanus

Re: Discussie : Alimentatie bij ongeplande zwangerschap..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:20

Wat ik me oprecht afvraag, voor degenen die alimentatie willen afdwingen... Hoe zie je dat voor je, heeft de man dan ook recht om het kind te zien? Want als zo'n man kwaad wilt, kan hij dus contacturen afdwingen?

Overigens is alimentatie niet zaligmakend, mijn kapster krijgt het fantastische bedrag van 6 euro per maand. Fijne charmante man die een heel mooi spel heeft gespeeld.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:23

Zes euro zet wel zoden aan de dijk, inderdaad :'). Ik snap dat gehuil van vrouwen om alimentatie nooit. Jij kiest voor het kind, betaal er dan ook zelf voor als de man niet wil. Het wordt anders wanneer de man er ook voor koos en er daarna een scheiding is of zo, maar dat doet hier weer niet ter zake.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:32

Ik denk persoonlijk dat deze discussie een eindeloze discussie is. Althans ik kan jullie visie wel begrijpen, de hele zelfstandige houding, 'stoere' vrouwen. Maar vergeet niet dat deze wetten er zijn om een bepaalde doelgroep te beschermen. En dat vind ik persoonlijk heel erg logisch. Jullie begrijpen toch hopelijk dat je een abortus niet even doet, en als je het wel doet dat soms verschrikkelijke psychische littekens achter kan laten en in sommige gevallen zelfs onvruchtbaarheid. Ik begrijp echt gerust dat er veel vrouwen zijn die eenmaal zwanger gewoon voor dat kind kiezen.

En dan nogmaals, de kerel was er toch echt wel bij toen het gebeurde, dus hij heeft gewoon zijn verantwoordelijkheid. Als hij blindelings op de vrouw vertrouwd dan is het alsnog zijn probleem, ik zou niet weten wat dat aan de zaak zou veranderen. Dat is hetzelfde als een wildvreemde die zegt 'kom laten we het doen zonder condoom, ik heb toch geen aids' en dat later wel zo blijkt te zijn, beetje naïef moet je dan zijn. Mijn standpunt gaat niet veranderen, seks is nu eenmaal nooit zonder risico's, maar dan ook nooit. En dat horen beide partijen te weten, zo niet; "l'ignorance de la loi n'excuse personne."

Veel mannen vatten de daad heel licht op, om vervolgens zwaar geschokt te zijn als er iets uit voor komt. Terwijl het basiseducatie is. Dus ik vind, dat als je als vrouw er voor kiest om de vader van jou kind een steentje te laten bijdragen voor de toekomst, dat daar niets mis mee is. Heeft helemaal niets met hulpeloosheid te maken. Ik vind dat er hier hele rare uitlatingen gedaan worden, ook gewoonweg respectloos tegenover de vrouwen die er voor alimentatie kiezen. Ook weer zo iets, altijd over afdwingen praten, wat een neerbuigendheid. Nee, zeker niet iedere vrouw in ieder situatie. Als je dit wel geloofd is dat een geweldig voorbeeld van kortzichtigheid.

De alimentatie word nog altijd berekend vanuit het inkomen en bepaalde normen. Als het bij een goed betaalde vrouw gebeurd zal de alimentatie wezenlijk lager zijn dan bij een slecht of niet betaalde tiener. Kijk dat zijn dus de details die ik allemaal mis in deze discussie. Feiten. Het is vooral een discussie over persoonlijke principes, en daar is niets mis mee, maar dat begeeft het geheel wel op heel glad ijs vind ik persoonlijk. Dat is ook te zien aan de hoeveelheid sneren en gevoelsargumenten.

Ik ga bij deze ook naar bed, weltrusten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:35

Het is toch wat, je partner niet kunnen vertrouwen wat de anticonceptie betreft :D.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:36

Ik ben geloof ik juist het tegenovergestelde van kortzichtig. Ik ben juist enorm openminded, en ik hou alle opties open. Maar iemand lastig vallen met een 'probleem' waar hij niet voor kiest en de vrouw wel, vind ik gewoon afschuwelijk.

Ook dat klemzetten van de man. In een perfecte wereld betaalt de man alimentatie en is er sprake van co-ouderschap.

Maar nu heb ik alsnog geen antwoord op mijn vraag, Lara_Silver, hoe zie je de contacturen voor je? Want je dwingt iemand om te betalen maar dan heeft hij dus ook spreekrecht en bezoekrecht en papadagen?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:39

Dat ben ik met je eens Lara_Silver. Het is ook niet zwart-wit. Elke situatie is anders en in elk geval kan het alimentatie verhaal ook anders liggen.
Het is goed dat er wetgeving is want dit valt niet gevoelsmatig te bepalen.

Ik kan me goed voorstellen dat het voor een jongen/man niet leuk is om opeens voor iets te betalen waar je niet voor gekozen hebt maar de vrouw heeft ook geen eerste keus gehad. Zij moet kiezen tussen abortus met alle eventuele gevolgen van dien of het houden van de baby wat voor haar leven heel veel impact gaat hebben. Meer dan elke maand een bedrag overmaken in elk geval.

Ik kan hier geen harde eens of oneens op zeggen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:42

Tevens het recht te beslissen over de toekomst van het kind dat hem is opgedrongen. Hij betaalt ook voor het kind, dus de zeggenschap zou gelijk moeten zijn. Dat is zo goed als nooit het geval en vaak wordt de man genaaid waar hij bij staat. Maar moeders heeft dan tenminste wel haar 150 euro alimentatie. Whoopty-doo!

Ik heb regelmatig medelijden met mannen die maar moeten betalen voor de vrouw, die oh zo geëmancipeerde vrouw die haar eigen boontjes wel dopt, haar eigen keuzes maakt en haar eigen leven leidt. Maar vervolgens wel alimentatie eisen, want hij was er immers ook bij. Klopt, maar zij heeft een keuze, geef hem die dan ook.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:43

Percy, je hebt gelijk, er is natuurlijk geen 'correct' antwoord en we antwoorden allemaal vanuit onze eigen ervaring en perceptie.

Ik had het voornamelijk over de ts in het andere topic, die situatie, hoewel de informatie die ik daar over heb heel summier is. Niettemin vind ik de discussie wel interessant.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:45

Tsja, wat vind Bokt? Is dat zo interessant dan? Ik vind het persoonlijk veel interessanter wat de wet zegt en dat is dat als je de vader bent, je moet betalen.
Of je al dan niet de vader bent, kan door middel van DNA worden vastgesteld.
En betalen zul je moeten naar kunnen/naar draagkracht.
De wet zegt en vraagt niet naar op welke manier het kind verwekt is en dat vind ik persoonlijk ook niet zo interessant. Het kind is er, en er moet voor gezorgd worden.
De moeder heeft het recht om alimentatie te eisen. Dit kan ze ook niet doen, om welke reden dan ook.

Iedere situatie is anders en om een einde te maken aan oeverloos gezeur van iedereen, is er zo iets uitgevonden als de wet. Heel handig!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:46

Ilzas schreef:
Tsja, wat vind Bokt? Is dat zo interessant dan? Ik vind het persoonlijk veel interessanter wat de wet zegt en dat is dat als je de vader bent, je moet betalen.
De wet zegt en vraagt niet naar op welke manier het kind verwekt is en dat vind ik persoonlijk ook niet zo interessant. Het kind is er, en er moet voor gezorgd worden.
De moeder heeft het recht om alimentatie te eisen. Dit kan ze ook niet doen, om welke reden dan ook.

Iedere situatie is anders en om een einde te maken aan oeverloos gezeur van iedereen, is er zo iets uitgevonden als de wet. Heel handig!

Ja maar je kunt als vrouw de keus maken om gebruik te maken van dat recht, daar gaat de discussie over. Ik zie dat mijn vraagstelling op een andere manier gesteld had moeten worden. Sorry!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:46

_San87_: Zoals ik al zei, en dat gaat echt niet veranderen, oliebol happens. Soms kom je een gestoorde trut tegen, maar dan moet het wel een groot toeval zijn dat net dan de condoom scheurt etc. etc. En als je haar als man op het woord vertrouwd dan is dat naïef. En als het over je partner gaat, waar je al lang mee samen bent en ze flikt je zo iets, dan lijkt het me meer dan onwaarschijnlijk dat je als kerel dan nog de benen neemt. Zeker als je al langer met die vrouw samen bent en gelukkig verder had geleefd met haar samen als ze geen kinderen had gewild net als jou.

Je stelling is te zwart wit, interessant maar er bestaan te veel nuances op te verzinnen die het ietwat irreëel maken. Maar zou de wereld echt zo zwart wit zijn en alimentatie word 9 van de 10 keer misbruikt, dan mag het gelijk afgeschaft worden ja! Maar gelukkig is dat niet het geval, en dat probeer ik eigenlijk duidelijk te maken.

lieveli: Heel simpel antwoord: als hij mij zou gebeuren zou hij die hebben ja. Hij is de papa, dan heeft hij recht op bezoek, en papadagen en verjaardagen etc.

Maareh ik ga het hier nu echt bij laten, welterusten allemaal.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 24-08-13 02:47, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:47

Ilzas schreef:

Jij mist volledig het punt van de discussie.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:47

_San87_ schreef:
Nuance. Er bestaat ook nog zoiets als voorbehoedsmiddelen, als beide ter goede trouw handelen, en het gaat toch niet helemaal goed (condoom scheurt, bijv.) en de vrouw wil het kind houden en de man niet, moet hij dan zijn leven lang opdraaien voor iets dat puur pech was?

Moet de vrouw toch ook?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:48

Dat vind ik sterk van je, dat je dan ook accepteert dat hij papatijd verdient!

En ik ga ook slapen, vriendjelief is klaar met TLC kijken. >;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:49

Ilzas schreef:
_San87_ schreef:

Moet de vrouw toch ook?

De vrouw maakt een keus en de man moet zich erbij neerleggen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:52

lieveli schreef:
Ilzas schreef:

Ja maar je kunt als vrouw de keus maken om gebruik te maken van dat recht, daar gaat de discussie over. Ik zie dat mijn vraagstelling op een andere manier gesteld had moeten worden. Sorry!

Ah! Ja dat is dan een betere stelling. Of je als vrouw er gebruik van moet maken. Dat is inderdaad een wat persoonlijkere vraag. En daar kun je toch niet zo unaniem antwoord op geven? Dan komen er wel dingen bij kijken als verwekkingsmanieren, de relatie tussen de twee ouders, de welstand van beide ouders.... Tenminste dat zou IK denken, maar daar kan iedereen weer anders overdenken. Denk dus dat dat een overloze discussie gaat worden.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:53

Lara_Silver schreef:
_San87_: Zoals ik al zei, en dat gaat echt niet veranderen, oliebol happens. Soms kom je een gestoorde trut tegen, maar dan moet het wel een groot toeval zijn dat net dan de condoom scheurt etc. etc. En als je haar als man op het woord vertrouwd dan is dat naïef. En als het over je partner gaat, waar je al lang mee samen bent en ze flikt je zo iets, dan lijkt het me meer dan onwaarschijnlijk dat je als kerel dan nog de benen neemt. Zeker als je al langer met die vrouw samen bent en gelukkig verder had geleefd met haar samen als ze geen kinderen had gewild net als jou.

Je stelling is te zwart wit, interessant maar er bestaan te veel nuances op te verzinnen die het ietwat irreëel maken. Maar zou de wereld echt zo zwart wit zijn en alimentatie word 9 van de 10 keer misbruikt, dan mag het gelijk afgeschaft worden ja! Maar gelukkig is dat niet het geval, en dat probeer ik eigenlijk duidelijk te maken.

lieveli: Heel simpel antwoord: als hij mij zou gebeuren zou hij die hebben ja. Hij is de papa, dan heeft hij recht op bezoek, en papadagen en verjaardagen etc.

Maareh ik ga het hier nu echt bij laten, welterusten allemaal.

Je hoeft niet duidelijk te maken hoe alimentatie werkt, dat weet ik wel. Dat weet Lieveli ook, dat is het punt niet. We weten ook allemaal dat de vrouw volgens de wet recht heeft op alimentatie. De discussie gaat erover of het terecht is dat ze daar gebruik van maakt. Jij vindt van wel, ik vind dat dit niet altijd zo is.
Ilzas schreef:
_San87_ schreef:

Moet de vrouw toch ook?

Ze kiest er zelf voor om het kind al dan niet te houden. De man heeft daarin nooit een keuze, dat blijkt wel weer uit sommige meningen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:55

lieveli schreef:
Ilzas schreef:
Moet de vrouw toch ook?

Ja maar iedere maand een bedrag storten of 24/7 voor een kind zorgen, dat is wat anders. Daar hoeft de man niet voor te kiezen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 02:58

Ilzas schreef:
MarcoBorsato schreef:

Ja maar iedere maand een bedrag storten of 24/7 voor een kind zorgen, dat is wat anders. Daar hoeft de man niet voor te kiezen.

Een vrouw hoeft ook niet voor een kind te kiezen. De man heeft nooit een keuze. Of het kind komt en hij betaalt, of het kind komt niet en hij heeft daar niks over te zeggen. Dat is het punt van Lieveli.

Tenzij de man een vrouw als Lieveli of mij treft, dan hoeft hij niet voor het kind te kiezen en ook niet te betalen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 03:01

Nee maar als een vrouw voor een kind wil kiezen, moet ze er ook 24/7 voor zorgen. Als de man enkel en alleen een bedrag moet betalen als gevolg van zijn sexuele escapades, vind ik dat niet zo schokkend. Draai het eens om: dus een vrouw moet maar abortus laten doen, om te voorkomen dat een man moet betalen?