Emetofobie, ff m'n verhaal kwijt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Re: Emetofobie, ff m'n verhaal kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:17

Aurelia : http://emetofobie.nl/cms/index.php?mid=201188&kid=1
Zelf heb ik ook geen hele zware vorm denk ik hoor. Ik blijf niet bij zieke mensen uit de buurt bijvoorbeeld en het is ook niet de reden dat ik niet drink. Maar zodra iemand misselijk is, of ik dat zelf ben, dan is er paniek :j

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:18

Op het vliegtuig heb ik het ook meegemaakt. Ik zat aan het raampje, de persoon die aan het gangpad zat werd ziek. Ik werd helemaal gek toen, ik kon geen kant op en kon me echt niet concentreren op wat anders. Wat was ik blij toen ze die vrouw hebben meegenomen naar 1e klas zodat ze kon neerliggen. Moet je rekenen dat ik 12u op dat vliegtuig moest zitten, helse vlucht en daarna had ik nog een vlucht van 11u voor de boeg :=

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:19

LS_ schreef:
Op het vliegtuig heb ik het ook meegemaakt. Ik zat aan het raampje, de persoon die aan het gangpad zat werd ziek. Ik werd helemaal gek toen, ik kon geen kant op en kon me echt niet concentreren op wat anders. Wat was ik blij toen ze die vrouw hebben meegenomen naar 1e klas zodat ze kon neerliggen. Moet je rekenen dat ik 12u op dat vliegtuig moest zitten, helse vlucht en daarna had ik nog een vlucht van 11u voor de boeg :=

:(:) dat lijkt me echt drama!
Afsluiten voor geluid/zicht kan misschien nog wel.. Maar er komt ook nog een geur bij kijken..

En hoe is dat bij jullie als jullie tv kijken en iemand begint over te geven (in de film/serie oid dus)? Ik ben dan spontaan misselijk..

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:27

Heb die kaart even gelezen en zo erg is het allemaal niet.
Het beinvloed mijn leven niet, maar als ik weet dat iemand misselijk is blijf ik het liefst zo ver mogelijk uit de buurt. Voor het geval ze moeten overgeven maar ool voor het geval ik het andera krijg.
Als het mijn vriend is, of kleine broertje bvb dan kan ik er wel gewoon bij blijven maar dan ook noet op mijn gemak, en als ze moeten dan ben ik toch wel ergens anders met de handen tegen mn oren :P
Ook zie ik nu al op tegen de zwangerschaps misselijkheid, ook al ga ik dat nog lang niet zijn. En de kotsende kindjes die ik later ga krijgen. Bah. Ik dat geval hoop ik dat mijn vriend thuis os maar zo niet moet ik het toch echt zelf gaan doen.
Tis niet dat ik het vies vind of een eng geluid, want het is gewoon vies en een stom geluid voor iedereen :p maar ik wordt er gewoon helemaal gek van ik wil weg buiten de hoor-ruik-zie zone xD haha soms lig ik gewoon bijna te janken in bed, wc is naast mijn slaapkamer en mijn stiefvader maakt zooon overdreven vies geluid.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 13:29

ik vind het bij het uitgaan niet erg, ik draai me wel weg natuurlijk, wil het niet zien, maar ik weet dat het dan komt door teveel drinken en niet door buikgriep ofzo dat ik eventueel over kan krijgen....dus dat kan ik veel beter handelen :j Ik drink zelf niet, maar dat heeft niks te maken met de fobie, ik lust gewoon geen alcohol :P

Balen van zo'n nare ervaring op het vliegtuig LS...Maar daar kan ik dus ook wel vrij goed mee om :j Zeker omdat ze die dame verplaatsten, probleem opgelost voor mij :P reisziekte is ook niet besmettelijk :Y)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 13:32

Aurelia schreef:
Heb die kaart even gelezen en zo erg is het allemaal niet.
Het beinvloed mijn leven niet, maar als ik weet dat iemand misselijk is blijf ik het liefst zo ver mogelijk uit de buurt. Voor het geval ze moeten overgeven maar ool voor het geval ik het andera krijg.
Als het mijn vriend is, of kleine broertje bvb dan kan ik er wel gewoon bij blijven maar dan ook noet op mijn gemak, en als ze moeten dan ben ik toch wel ergens anders met de handen tegen mn oren :P
Ook zie ik nu al op tegen de zwangerschaps misselijkheid, ook al ga ik dat nog lang niet zijn. En de kotsende kindjes die ik later ga krijgen. Bah. Ik dat geval hoop ik dat mijn vriend thuis os maar zo niet moet ik het toch echt zelf gaan doen.
Tis niet dat ik het vies vind of een eng geluid, want het is gewoon vies en een stom geluid voor iedereen :p maar ik wordt er gewoon helemaal gek van ik wil weg buiten de hoor-ruik-zie zone xD haha soms lig ik gewoon bijna te janken in bed, wc is naast mijn slaapkamer en mijn stiefvader maakt zooon overdreven vies geluid.

Hoe jij het beschrijft is het ongeveer hetzelfde als bij mij nu, is wel degelijk de emetofobie :j Bij mij is het ook lang zo ernstig niet dat ik niets over datum durf eten of van die dingen :n ook heb ik absoluut geen smetvrees, zou dat beter wel een beetje hebben, dan had ik misschien niet zo'n hekel aan schoonmaken :')

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:32

phormicola schreef:
Als ik overgeef dan komt het er toch ook wel bij m'n neus uit :Y)

:wow: ieeek!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:33

Ah oké.. Bij mij maakt de oorzaak dus niet uit :P Ik vind buikgriep oid niet eng omdat ik niet bang ben dat ik zelf ga overgeven. Door mijn angst blokkeert alles en hoef ik dus nooit over te geven. Het is bij mij dus echt puur het overgeven zelf, ongeacht de oorzaak, waar ik zo van in paniek raak..

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:35

Ja bij mij ook echt het overgeven.
Nou ik ga morgen als ik thuis ben er eens meer over lezen :P
Nooit geweten dat het echt iets is.

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:35

Ik Wil eigenlijk blijven kijken maar meestal zap ik weg uit stress. Soms moet ik van mezelf blijven kijken maar ik krijg het dan helemaal benauwd en warm.

1 keer kwam mijn moeder uit het ziekenhuis na een narcose. ook zoiets engs want narcose staat bekend als misselijk makend. En ja hoor, op de terug weg begon ze te spugen. ik zat samen met haar op de achterbank en ik heb me helemaal tegen de deur aangedrukt aan de kant waar ik zat. met het raam open. gelukkig wordt ik zelf niet misselijk maar de angst die je dan op dat moment in z'n greep heeft is ontzettend frustrerend omdat je het zelf niet meer in de hand hebt.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:37

Ik kreeg het wel even héél warm. Vooral omdat ik zelf instant misselijk word als ik iemand anders ziek zie worden. Bij mij is het niet per se angst voor besmetting, puur angst om zelf te moeten braken omdat ik zo misselijk word van zicht/geluid/geur..
Ik heb niet kunnen slapen tijdens geen van beide lange vluchten. In Londen dan ook een complete mental breakdown gehad op de luchthaven. En nu ik eraan terugdenk was er in Londen ook nog een meisje die aan het overgeven was in de gang, ik heb rustig iemand verwittigd en gemaakt dat ik daar weg was :=

Als ik het zo terug bekijk waren dat echt de ergste 30 uur van mijn leven :')

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 13:39

Ik heb het ook heel lang niet geweten, tot ik het toevallig tegen kwam op internet :P Was een hele opluchting voor me omdat mijn familie altijd maar tegen me zei dat ik me niet zo moest aanstellen en normaal moest doen en ik probeerde dat wel, maar het ging écht niet...toen ik klein was heb ik ook lang tijd gedacht dat de angst die ik voelde normaal was bij braken, dat iedereen dat had ...niet dus :+ ik heb dat laten lezen en snapten ze het eindelijk :j Sindsdien zijn ze heel begripvol en proberen te helpen (niet fobie-voedend!) ipv me af te snauwen dat ik overdrijf :P

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:41

Zinn, waarschijnlijk als ik het aan mijn vriend laat laat lezen is het iets van 'ja ze verzinnen toch overal een naam voor' of zo :')

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:10

Zinn schreef:
Ik heb het ook heel lang niet geweten, tot ik het toevallig tegen kwam op internet :P Was een hele opluchting voor me omdat mijn familie altijd maar tegen me zei dat ik me niet zo moest aanstellen en normaal moest doen en ik probeerde dat wel, maar het ging écht niet...toen ik klein was heb ik ook lang tijd gedacht dat de angst die ik voelde normaal was bij braken, dat iedereen dat had ...niet dus :+ ik heb dat laten lezen en snapten ze het eindelijk :j Sindsdien zijn ze heel begripvol en proberen te helpen (niet fobie-voedend!) ipv me af te snauwen dat ik overdrijf :P

Dat heb ik nu dus ook nu ik dit zo lees.. En ook lees dat er eigenlijk best veel mensen last van hebben..

Ik ben bijna afgestudeerd juf en weet zeker dat er een moment gaat komen dat er een kind gaat overgeven in mijn klas.. Vind dat ook doodeng.. Ben bang dat ik er dan niet voor hem/haar kan zijn ofzo..
Heb het al meegemaakt tijdens mijn stage, toen ben ik heel snel naar de keuken gevlucht om een "handoek te halen" .. Gelukkig mocht ik daarna met de kinderen naar buiten en heeft mijn mentor het opgeruimd.. Helaas herinnert de geur van het schoonmaakmiddel dat hij toen in overvloed heeft gebruikt me nog steeds aan overgeven :+

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 19:25

Aurelia schreef:
Zinn, waarschijnlijk als ik het aan mijn vriend laat laat lezen is het iets van 'ja ze verzinnen toch overal een naam voor' of zo :')

Ach, als hij zo'n blok voor z'n hoofd wilt hebben, is dat maar zijn zorg dan ;) Mijn vriend snapt het ook nog steeds niet helemaal want hij kent die paniekgevoelens niet, hij snapt niet goed dat ik zoiets niet onder controle kan hebben. Maar hij doet wel z'n best en snapt dat het niet gemakkelijk is voor mij :) Dat is voor mij al voldoende, want iemand die geen fobie heeft, zal ook nooit helemaal begrijpen wat er dan door je heen gaat, wat je voelt en hoe extreem het kan zijn in je doen en laten...

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:39

Ik was ook een emotofoob, niet hele extreme maten maar ik heb in mijn hele leven denk ik 2x overgegeven, voordat het gebeurd raak ik in paniek en ga ik hyperventileren, ná het spugen ben ik lichamelijk helemaal uitgeput omdat ik me zo druk hebt gemaakt.

Helaas kreeg ik tijdens mijn zwangerschap met 7 weken hyperemesis, normaal stopt dit met zo'n 18 weken, maar een paar procent houdt het de hele zwangerschap, ik was er daar één van.

De eerste paar weken was het regelrechte paniek, huilen, hyperventileren, zweten en er tegen vechten, ik kan je vertellen dat ik na zo'n 6 weken heb "leren" spugen.

Ik vind het nog steeds niet fijn maar ik weet nu wel hoe ik me erop moet instellen.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 19:41

super, daarvoor lijkt een zwangerschap me dus ideaal :')

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:17

Zo super was het niet.. het spugen was zo ernstig dat aderen in mijn neus sprongen en bloed tegen de muren opvloog, ik ben zelfs ingeleid met 37 weken omdat het zo slecht met me ging..

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:31

Ik bedoel natuurlijk super omdat je het hebt geleerd hé ;) Verder is dat natuurlijk niet fijn, nee...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:25

bah wat een nachmerrie Friemel.

Ik heb gelukkig tijdens heel mn zwangerschap niet 1 keer moeten overgeven,ook amper misselijk geweest.

hverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:31

Ik ben tijdens mijn zwangerschap wel wat misselijk geweest. Maar gelukkig hoefde ik niet over te geven.
Ik had wel eens gelezen dat je tijdens de bevalling ook kan overgeven door alle spanning en zo.
Nou idd, tijdens mijn bevalling tot vijf keer aan toe. Maar je leeft zo in een roes dat je het allemaal laat gebeuren. Maar fijn was het niet :o

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:33

Heel herkenbaar!!
Zo heb ik mijn vriend na avondje stappen, de auto uitgezet en naar huis laten lopen, compleet in paniek omdat hij teveel gedronken had!

Vorige week lag ik op de SEH en dat is vragen om moeilijkheden, en wederom een vrouw die vreselijk aan de kots was. Even later werd ik opgenomen, en de dag daarop allebei de dames op de kamer aan de kots....

Normaal was ik in blinde paniek weg gelopen, maar nu kon ik redelijk rustig blijven :)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 12:35

hihi, bij mij zou het juist andersom zijn , kotsen door drinken kan ik redelijk verdragen (al zou ik wel in staat zijn hem met een taxi naar huis te sturen ofzo, uit schrik dat hij in de auto zou overgeven, en opruimen, dat kan ik nog niet), maar zieke mensen , neeeeeeeeeeeee :D

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:56

hverbeek schreef:
Ik ben tijdens mijn zwangerschap wel wat misselijk geweest. Maar gelukkig hoefde ik niet over te geven.
Ik had wel eens gelezen dat je tijdens de bevalling ook kan overgeven door alle spanning en zo.
Nou idd, tijdens mijn bevalling tot vijf keer aan toe. Maar je leeft zo in een roes dat je het allemaal laat gebeuren. Maar fijn was het niet :o

Ik heb tijdens de bevalling extreem overgegeven, ik geloof zo'n 12 van die kartonnen ziekenhuis bakjes vol terwijl ik al 24 uur niets meer had gegeten, het blééf komen, uiteindelijk kreeg ik een spoed keizersnede en zelfs tijdens de keizersnede heb ik nog even de O.K ondergekotst :Y)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:58

brrrr..... nu durf ik niet meer aan kinderen hoor haha

Ik heb het erger bij mensen die ziek zijn, deels ook echt bang om zelf ziek te worden!