Doe demotiveer je jongeren om te gaan sparen....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:19

Ik vind t zeer logisch dat je geen kwijtschelding krijgt.. Waarom zou je het niet van je spaargeld kunnen betalen ??

Offtopic : ik vind belasting over spaargeld ook belachelijk.. Over dat spaargeld is al eens belasting betaald. Reden voor ons geweest om wel wat geld van de spaar af te halen en zo geen belasting te hoeven betalen...

Voor de rente hoef je het er ook niet op te laten staan...

xMarieke

Re: Doe demotiveer je jongeren om te gaan sparen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:38

Ik snap best dat het balen is dat je vanwege je spaargeld geen kwijtschelding krijgt. Als je mooie spullen had gekocht ervan, had je wel kwijtschelding gekregen...
Maar als je het idd kunt betalen, is het ook niet eerlijk om anderen ervoor te laten opdraaien.
In Nederland zijn financiele voordelen helaas zo ingericht dat je met onverstandig leven er eerder voor in aanmerking komt. Ik ben ook ooit een uitkering misgelopen omdat ik te veel spaargeld zou hebben. Ondertussen was ik hartstikke arbeidsongeschikt....

LePinto07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:46

Kwijtschelding krijg je alleen als je ern oud barrel als auto hebt en geen euro spaargeld. Ik zit zelfs in een situatie waarin ik 1spaarrekening heb waar nog geen 1000euro op staat maar die kan ik om perdoonlijke redenen niet opzeggen en krijg daarom ook geen kwijtschelding.
Miss een tip voor volgend jaar laat je spaargeld thuis liggen want het bedrag wat je aan kwijtschelding krijgt zal hoogst waarschijnlijk meer zijn dan de rente die je op dit geld krijgt!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:48

Hoe demotiveer je jongeren om geld te verdienen... Door ze te leren dat je ook overal kwijtschelding voor kunt krijgen. Nee zeer terecht vind ik dit. Je hebt geld en zul je net als ieder ander de jaarlijkse rekeningen moeten betalen. Wil je dat niet? Je bent nog jong... Dan ga je weer gewoon bij paps en mams wonen. Er zijn veel mensen voor wie deze rekeningen een flinke klapper zijn. Ik ben er daar zeker ook eentje van, maar daar reken je op en houd je rekening mee. Als jij ze niet betaalt... Wie dan wel? Een willekeurige en die krijgt dan te maken met steeds hoger wordende lasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:50

LePinto07 schreef:
Kwijtschelding krijg je alleen als je ern oud barrel als auto hebt en geen euro spaargeld. Ik zit zelfs in een situatie waarin ik 1spaarrekening heb waar nog geen 1000euro op staat maar die kan ik om perdoonlijke redenen niet opzeggen en krijg daarom ook geen kwijtschelding.
Miss een tip voor volgend jaar laat je spaargeld thuis liggen want het bedrag wat je aan kwijtschelding krijgt zal hoogst waarschijnlijk meer zijn dan de rente die je op dit geld krijgt!

Dit is gewoon een vorm van fraude... >;)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:55

Ja en wij maar lekker meer betalen voor de mensen die het dus wel gewoon kunnen betalen!! Daar word ik nou boos van!
Echt, iedereen moet het gewoon betalen en voor ieder die dat niet doet betalen de anderen meer. Dat is niet erg als het heel erg nodig is maar anders......... Grrrrrrr!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:59

Waarom is dat fraude ?? Je bent niet verplicht om je spaargeld op een bankrekening te zetten hoor...

Voorheen was het de moeite voor de rente dat is niet meer ... Kun je het net zo goed in een oude sok stoppen...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:06

Je bent dat zeker niet verplicht, maar om je straatarm voor te doen om zo geld van de gemeenschap op te strijken, terwijl je het gewoon thuis hebt liggen, is knap asociaal ...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:10

Asociaal is het zeker ... Maar het mag ..

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:11

Nee het mag niet dacht ik. Het is alleen niet aan te tonen. Je moet je vermogen opgeven en daaronder valt ook wat je in een sok hebt zitten.

Citaat:
Bij de jaarlijkse belastingaangifte, moet u opgeven hoeveel vermogen u hebt. Een bedrag van ruim € 21.000 is vrijgesteld. Boven dit bedrag moet u rekening houden met een heffing van 1,2 procent over het vermogen. Geld dat in een oude sok wordt bewaard, wordt niet anders behandeld als geld dat u op een spaarrekening hebt staan. De Belastingdienst heeft echter geen zicht op het geld dat u thuis hebt liggen, toch bent u verplicht om ook uw vermogen thuis op te geven.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:14

Sansje schreef:
Nee het mag niet dacht ik. Het is alleen niet aan te tonen. Je moet je vermogen opgeven en daaronder valt ook wat je in een sok hebt zitten.

en als je je vermogen niet opgeeft (of een deel en de oude sok 'vergeet') wat willen ze daar dan aan doen?
ik zie de belastingdienst niet heel nederland doorzoeken naar contant spaargeld..

overigens vind ik ook dat als je het geld hebt de gemeentelijke belastingen gewoon betaald moeten worden.. je bent geen uitzondering hoor als je het moeilijk hebt om dat bedrag op te hoesten.
gelukkig mag je het in 10 termijnen betalen :)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:15

Nee dat kunnen ze idd niet... Maar dat neemt niet weg dat het niet 'mag'

LePinto07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:16

Mag niet gebeurt heel veel hoor.
Laatst bijgewerkt door LePinto07 op 19-08-13 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:16

Babsiej schreef:
Asociaal is het zeker ... Maar het mag ..

Natuurlijk mag dat niet :D. Het is alleen niet controleerbaar.

TS, ik snap je probleem echt niet. Ik zou in mijn handen knijpen wanneer ik afvalstofheffing zou moeten gaan betalen, dat zou namelijk betekenen dat ik eindelijk weer een baan heb en dus genoeg geld om op mezelf te gaan wonen.

Ah, daar is de eerste racistische opmerking al, jottem!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:17

Tsja wat je zegt natuurlijk is dat vermogen maar niemand die t opgeeft ...

Vroegah loonde het tenminste wel dan woog de rente zwaarder dan de lasten en dat is helaas niet meer ...

Wij zijn ook enorme spaarders.. Maar als je ziet wat ik voor rente krijg ...

Op mijn 20000 spaargeld op de bank krijg ik t wereldschokkende bedrag van 66 euro rente per kwartaal..dus echt de moeite niet meer ... Als k daar dan ook nog weer belasting van moet gaan betalen.. Nu strijk ik geen geld op van de gemeenschap en stuurt de belasting mij zelf een brief dat ik geen aangifte hoef te doen :+ we zijn nu aan het uitpluizen of het loont om de hypotheek versneld af te lossen..

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:17

Dat heet idd zo... Hoe frustrerend het ook is. Het mag niet... Met andere woorden het is strafbaar. Slecht of nauwelijks aan te tonen, maar wel strafbaar.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:20

Ik begrijp ts dat je jong bent, geen baan, je vriend studerend. Dan vind ik eigenlijk dat je van geluk mag spreken dat jullie een leuke eengezinswoning hebben en spaargeld. Vind het ook heel normaal dat je geen kwijtschelding krijgt, al voelt het misschien zuur, maar zo gaat het, iemand moet er voor opkomen, meer dan terecht dat ze eerst naar je spaarrekening kijken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:20

Het is helemaal niet zo'n ramp als je je "sokkengeld" niet opgeeft, zolang je maar niet probeert dan misbruik te maken van één of andere uitkering of kwijtschelding !

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:25

LePinto07 schreef:
Zeker geen fraude je mag datgeld ook thuis bewaren.
Als je een hoofddoek op doet krijg je wel alles zelfs een laptop nieuwste smartphone en dan ook nog internetgeld om je abbonement van te kunnen betalen.
Maar als je nood gedwongen op jezelf moet wonen omdat beide ouders overleden zijn krijg je niks. En moet je maar lenen omdat je graag je opleiding af wil ronden.
Dat noem ik pas krom. Dan mag je je spaargeld niet thuis bewaren zodat jij ook ergens recht op hebt en het niet alleen naar asielzoekers gaat, en nee ik heb niks tegen buitenlanders die hier netjes wonen werken en studeren want dan heet het fraude. :?

Nou dan denk ik dat dit het beste moment is om te leren een hoofddoek netjes om te doen en die laptop en smartphone te gaan regelen. Dat wil ik graag bewezen zien dat dat kan.

Overigens kan je prima een huis kopen zonder spaargeld, misschien niet direct dat kasteel waar je op hoopte, maar als je een redelijk salaris hebt is het gewoon mogelijk.

De overheid wil jongeren niet demotiveren om te gaan sparen maar juist in laten zien dat je spaargeld mede voor dit soort (vaste)lasten is bedoeld. Ik snap wel dat wanneer je net op jezelf woont en je daar niet op had gerekend dat zuur geld is. Je bent trots en blij dat je wat apart hebt staan en je moet weer rekeningen betalen. Het leven is gewoon ontzettend duur en het is moeilijker dan een aantal jaar terug om aan een baan te komen. Helaas is de consequentie van op jezelf wonen / samenwonen dat je een hoop extra kosten krijgt. Dat is even wennen, maar probeer goed inzichtelijk te krijgen welke vaste lasten je kan verwachten en reserveer daar een deel van je spaargeld voor. Aan het eind van de rit kun je veel trotser zijn op jezelf als je het zelf verdient en betaald hebt dan wanneer je je hand ergens op hebt gehouden.

Toch moet iedereen deze lasten betalen, mede door mensen die geld gaan "verstoppen" in een oude sok wordt het leven steeds duurder.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:27

Ja, sorry.. maar dat moeten betalen is toch gewoon normaal?

Ik snap dat je niet aan je spaargeld wil komen, dat wil niemand... Maar het zou toch te belachelijk voor woorden zijn als iemand met meer dan 1000 euro spaargeld, dat niet gaat betalen? Zijn genoeg mensen die ik ken die nauwelijks spaargeld hebben.... En zich druk moeten maken als er iets kapot gaat... Als je kijkt wat je hebt, dan vind ik dat al heel wat.... Hoeveel topics worden er niet geopend met "ik kan geen huisje vinden"?

En een baan zoeken... Tjah... Heel simpel, dan ga je een krantenwijkje erbij doen elke ochtend en dan heb je dat verschilletje er ook ruim weer bij ;)

Een uitkering en/of kwijtschelding prima, maar dan moet het echt nodig zijn... Zou wat zijn zeg... "Ja, sorry, heb net een dure auto gekocht, en een paard en weet ik veel wat nog meer, dus ik heb nog maar xduizend euro op mijn rekening, nu hoef ik dat bedrag niet te betalen toch?" :D

Tis zuur, maar die kosten horen er nu eenmaal bij...

En als je zo over buitenlanders gaat praten, tjah... dan verlies ik gewoon mijn respect meteen :') Heerlijk generaliseren... Genoeg Nederlanders die lekker een uitkeringetje krijgen en denken "het is wel goed zo" omdat ze te lui zijn om te werken :')

LePinto07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:38

....
Laatst bijgewerkt door LePinto07 op 19-08-13 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:43

Misschien klein off topic tipje. Die lenzen van 30 euro in de maand....Weet niet of het voor jou werkt maar bij het Kruidvat verkopen ze ook lenzen. 15 euro, kun je heeeel lang mee doen. Spekt je spaarrekening weer :)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:44

Je kunt het beste kijken op http://www.toeslagen.nl of bellen met de belastingdienst over oa de huurtoeslag. Die kun je nl wel krijgen ook al ben je geen 23. Hierbij gelden alleen wel andere huurbedragen en moet het huis/pand wel aangewezen zijn voor huurtoeslag (ook even navragen bij de huisbaas, wonen jullie begeleid?)
Daarnaast vind ik het apart dat jouw vriend zijn ouders zorgtoeslag zouden krijgen voor hem? Zodra hij nl 18 is geworden, kan hij alleen voor zichzelf zorgtoeslag aanvragen (of krijgen zij het op een bankrekening gestort? ). Ook dit heeft de overheid bewust zo ingericht zodat jongeren zich beter bewust worden van hoe je met geld om moet gaan.

Het moge duidelijk zijn dat er weinig zijn die jouw mening delen. Welkom in de volwassen wereld, als je niet de lasten kunt/wilt dragen van het zelfstandig wonen......... :n

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:44

Ik betaal liever voor mensen die het nodig hebben. Ongeacht hun kleur of afkomst. Mensen waarover jij niet zomaar kunt oordelen die vanwege oorlog of andere goede redenen weg moeten van huis en have, mensen die grote problemen hebben, mensen die er alleen voor staan en niks hebben. Ik betaal liever niet voor mensen die het zelf ook kunnen betalen (maar het niet willen, ongeacht de reden)... Eveneens ongeacht hun kleur of afkomst... Of dat nu de TS is of iemand van marrokaanse afkomst interesseert me geen boei.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:48

Stop met somberen, ga geld uitgeven! :D :D quote by rutte

Alle gekheid op z'n stokje: ik heb zo'n hekel aan dat soort mensen; nee ik wil het niet betalen, allerlei trucjes uithalen zodat puntje bij paaltje een ander voor je kan betalen, jaa 't is goed.. zolang jij gewoon nog kan sparen, kan je ook gewoon je belastingen betalen... zijn al genoeg mensen die t niet doen!