Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:10

Als ik met zijn tweeen zou zijn, zou ik ook niet voor meerdere dagen koken. Maar koken voor 1 persoon is zowat onmogelijk zonder eten over te houden. Verder maak ik voor het gemak vaak van die knorr wereld gerechten. Dat is vaak zoveel, daar kan ik gerust 3 dagen van eten. Meestal doe ik twee dagen hetzelfde eten en dan nog 1 portie invriezen voor een week later of zo.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:41

WilmaBoy schreef:
dat doe ik bv niet. Ik ga/wil niet koken voor 3 dagen.. iedere dag staat er iets ander op tafel hier.
ik denk dat het er ook aan ligt in welke winkel je de boodschappen gaat doen, en daar ligt het verschil in prijs meestal. Zou ik het goedkoper kunnen maken? Ben er zeker van, maar aan de andere kant stel ik me vragen bij de kwaliteit van sommige producten zoals Aldi of Lidl, dus ik ga niet naar zo een winkels. Maar opnieuw, dat is mijn persoonlijke keuze en ben dus ook bereid om daarvoor extra te betalen.

Je kan het ook invriezen zodat je het later nog kan eten dus je hoeft niet 3 dagen achtereen hetzelfde te eten.

Beetje kortzichtig van de goedkope winkels wat je zegt. De meerderheid van de gewone boodschappen kun je prima bij de Lidl of Aldi halen, waar de kwaliteit prima van is. Sommige dingen zijn zelfs lekkerder van daar. Sommige dingen ontkom je niet aan om bij een duurdere winkel te halen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:27

WilmaBoy schreef:
dat doe ik bv niet. Ik ga/wil niet koken voor 3 dagen.. iedere dag staat er iets ander op tafel hier.
ik denk dat het er ook aan ligt in welke winkel je de boodschappen gaat doen, en daar ligt het verschil in prijs meestal. Zou ik het goedkoper kunnen maken? Ben er zeker van, maar aan de andere kant stel ik me vragen bij de kwaliteit van sommige producten zoals Aldi of Lidl, dus ik ga niet naar zo een winkels. Maar opnieuw, dat is mijn persoonlijke keuze en ben dus ook bereid om daarvoor extra te betalen.

Aldi en vooral Lidl, hebben juist erg goede kwaliteit. De groenten bij de Lidl (ja ook ik kook vrijwel iedere dag vers, maar geef max. 100 euro per maand uit aan boodschappen) zijn juist meestal beter dan die bij de AH. De c1000 is echt belabberd in groenten, daar zou ik niks kopen al was het de helft van de prijs wat ik bij Lidl betaal..

Murthul

Re: Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:38

Het is mogelijk! Ik heb een tijdje van 500 euro in de maand geleefd.. Dit was toen mijn lijstje..

Uitgaven:
Huur: 325
Gas: incl
Elektra: incl
Water: incl
Afvalstoffenheffing/Reinigingsrecht: kwijtschelding ivm laag inkomen
Waterschapsheffing: kwijtschelding ivm laag inkomen
Rioolrecht: kwijtschelding ivm laag inkomen
Telefoon/kabel/internet: WiFi had ik via mijn buurman gratis, ik kocht alleen beltegoed als ik geld over had.
Zorgverzekering: 92.25 via zekur (hier kreeg ik zorgtoeslag á 80 euro voor = 12.25 per maand zelf betalen)
Inboedelverzekering: had ik niet
Aansprakelijkheidsverzekering: had ik ook niet
Studie: Mijn baas vergoedde mijn opleiding, dus ik had geen kosten
Abonnementen: Ik had geen abonnementen.. Veel te duur..
Verzekering scooter: Op mn fiets redde ik t ook wel
Onderhoud: 1x in de 3/4 maanden 5 euro voor een nieuwe binnenband ivm lek (is ruim gerekend)
Brandstof: -
Overig vervoer: 10,-
Kleding ed / recreatie: 50
Niet-vergoedde ziektekosten: Ik ging nooit naar de dokter zodra iets niet vergoed werd, dat kon ik niet betalen..
Boodschappen: 100
Uitgaan: 20
Totaal uitgaven: 500

Het is dus zeker wel mogelijk, maar je moet een hoop inleveren, en als ik hier zo naar kijk dan ben ik ook niet blij dat ik het zo heb moeten doen en ben ik veel blijer met de situatie zoals ie nu is, maar dat had ik op dat moment ook niet voor het kiezen..
Later nam ik een kat, dus kocht ik haast geen kleding meer.. Moest echt keuzes maken tussen dingen.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:11

Ik ben bij ons in de buurt 1 maal een aldi binnen gestapt. Toen ik zag hoe de verse groenten op een hoop werden gegooid gaf het mij totaal geen zin om het kopen en nog minder om op te eten. Ik zei net daarom in mijn voorgaande post dat het ook mijn eigen (bewuste) keuze is om meer te betalen en dat ik me ervan bewust ben dat het best goedkoper kan. Als het past zal ik nog eens binnen springen, een foto nemen en dan mogen jullie mee oordelen of jullie de hygiëne en de kwaliteit ervan zouden kopen of niet.

wat ik wel een even wil aanhalen, meerderheid van de boodschappen kan je wel degelijk in Aldi kopen, wat koop je dan niet? en waar haal je dat wel? Ik doe al mijn boodschappen in 1 winkel (Colruyt - België) die door de consumentenbond ook aangeschreven staat. Ik verlies dus geen tijd (benzine/tijd) door naar meerdere winkels te rijden en dus spaar ik daar misschien uit wat anderen uitgeven?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:12

Ja, daar ben ik het dan ook wel weer mee eens. Ik doe ook amper boodschappen bij de aldi of lidle. Toen ik daar een keer een stuk kaas echt helemaal groen van de schimmel in het schap heb zien liggen, wil ik daar écht niks vers meer halen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:49

WilmaBoy schreef:
Ik ben bij ons in de buurt 1 maal een aldi binnen gestapt. Toen ik zag hoe de verse groenten op een hoop werden gegooid gaf het mij totaal geen zin om het kopen en nog minder om op te eten. Ik zei net daarom in mijn voorgaande post dat het ook mijn eigen (bewuste) keuze is om meer te betalen en dat ik me ervan bewust ben dat het best goedkoper kan. Als het past zal ik nog eens binnen springen, een foto nemen en dan mogen jullie mee oordelen of jullie de hygiëne en de kwaliteit ervan zouden kopen of niet.

wat ik wel een even wil aanhalen, meerderheid van de boodschappen kan je wel degelijk in Aldi kopen, wat koop je dan niet? en waar haal je dat wel? Ik doe al mijn boodschappen in 1 winkel (Colruyt - België) die door de consumentenbond ook aangeschreven staat. Ik verlies dus geen tijd (benzine/tijd) door naar meerdere winkels te rijden en dus spaar ik daar misschien uit wat anderen uitgeven?

ik doe mijn boodschappen bij de albert heijn, mcd en de lidl, want onze(dorp verderop) lidl heeft betere groentes dan de appie bij ons op het dorp en de mcd betere scharrel en bio producten wat betreft vlees, AH is nogal een laaielichter wat betreft hun puur en eerlijk merk.
maar ik kom ook echt niet aan 500 euro en wij eten ook vrijwel altijd vers, gevarieerd, inclusief een aantal zaken waar ik voor mijzelf op moet letten(tarwe, toevoegingen, suiker, kleurstoffen etc ) en bepaalde zaken haal ik ook bij de natuurwinkel ivm niet te krijgen in normale super,
ook al kun je het op je gemak missen, 500 euro voor 2 personen is , ook met vers en gevarieerd en bio eten, echt een heel groot budget :j

SHiloh, dat soort dingen kom ik in iedere super wel eens tegen, aldi, lidl nog het minste trouwens, appie, jumbo, c1000, coop, etc heb het in al die winkels wel eens gehad, dat je bijvoorbeeld een zak wortels pakt en je grijpt in een klodder vergane wortelprut, of een blok kaas met defecte verpakking waardoor het schimmelt etc , dat is echt niet iets voorbehouden aan zo gezegde budget markten :n dat is gewoon iets dat gebeurt wel eens, omdat het allemala mensenwerk is , dus word er wel eens iets over het hoofd gezien :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:54

Shiloh schreef:
Ja, daar ben ik het dan ook wel weer mee eens. Ik doe ook amper boodschappen bij de aldi of lidle. Toen ik daar een keer een stuk kaas echt helemaal groen van de schimmel in het schap heb zien liggen, wil ik daar écht niks vers meer halen!

AH is net zo, ik ben een keer op een haastige dag thuisgekomen met een grote fles olijfolie die vol met schimmel zat. Eergisteren nog een doos aarbeien waar 1/3 van beschimmeld was en zo kan ik nog wel een aantal keren opnoemen dat allemaal bij de AH gebeurde.

Conclusie: dit kan dus bij iedere winkel gebeuren, niet alleen bij de goedkopere.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:55

Ik woon ook op mezelf.. Zal proberen m'n inkomsten en uitgaven op een rijtje te zetten..

Inkomsten:
Studiefinanciering: €522,-
Werk(zeer wisselend): gem €100
Toeslagen
Huur: €115
Zorg: €88
Totaal: €825
Uitgaven:

Huur: €405,-
Zorverzekering *aanvullend €110,-
Mobiel: €22,50
Sportschool *spijt €30,-
Benzine(scooter) €30,-
Boodschappen €60,-
Recreatie €50,-
Totaal: €707,50

Toch hou ik echt zelden 100 euro over in de maand. Er zijn zoveel onverwachte kosten. Nu schaal ik boodschappen en recreatie ook laag in maar dat zijn dan ook mijn streefbedragen.
Komt bij dat benzine in de winter een hogere kostenpost is, daar ik dan de auto van mijn ouders leen ipv mijn zuinige scooter.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:06

PowerReiner schreef:
Shiloh schreef:

AH is net zo, ik ben een keer op een haastige dag thuisgekomen met een grote fles olijfolie die vol met schimmel zat. Eergisteren nog een doos aarbeien waar 1/3 van beschimmeld was en zo kan ik nog wel een aantal keren opnoemen dat allemaal bij de AH gebeurde.

Conclusie: dit kan dus bij iedere winkel gebeuren, niet alleen bij de goedkopere.

eerlijksheidshalve moet ik zeggen dat ik in onze Colruyt zoiets nog niet ben tegen gekomen. Niet gezegd zijnde dat het idd niet noodzakelijkerwijs een fout van winkel hoeft te zijn. Wat ik meer wil duiden is, in ieder geval bij ons, de low budget winkels het minder nauw nemen met hygiëne.. en dat schrikt me wel keihard af.
En nogmaals, mijn budgetten liggen nu eenmaal anders. Ik zie hier budgetten voorbijkomen die bij mij enkel en alleen al naar de auto, taks en verzekering gaan
Laatst bijgewerkt door WilmaBoy op 22-08-13 12:09, in het totaal 2 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:09

WilmaBoy schreef:

Sommige dingen vind ik van de Aldi minder lekker, zoals chocolade bijvoorbeeld. Maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. Vers vlees haal ik liever bij de AH, vraag me niet waarom.
Ik verlies geen tijd/benzine doordat de Aldi bij ons naast de AH zit :D

Ook wil ik even aangeven dat bij meerdere consumententests over bepaalde producten de Aldi of Liddl beter uit de tests kwamen bij Kassa!
Dat zegt natuurlijk ook wel iets.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:12

PowerReiner schreef:
Ook wil ik even aangeven dat bij meerdere consumententests over bepaalde producten de Aldi of Liddl beter uit de tests kwamen bij Kassa!

Hier ben ik het dus niet volledig met eens, want die testen gaan niet over smaak, enkel prijs/kwaliteit worden aangegeven.
Je voorbeeld van chocolade: het zal best wel een pak goedkoper zijn, maar de smaak is gewoon minder lekker. Vervolgens moet je eens op de additieven gaan letten en dan pas ga je eigenljik ook merken dat het kwalitatief gewoon anders is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:15

Als je op de additieven gaat letten moet je gewoon biologisch kopen, de rest zit sowieso vol rommel, duur of niet.

Ik ben student en koop eigenlijk alles biologisch, bij EKOplaza, Jumbo en Lidl. Wel neemt mijn vriend ook veel mee uit zijn eigen biologische winkel, dat scheelt. Maar als je goed timet ben je niet per definitie duurder uit.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:17

WilmaBoy schreef:
PowerReiner schreef:

Hier ben ik het dus niet volledig met eens, want die testen gaan niet over smaak, enkel prijs/kwaliteit worden aangegeven.
Je voorbeeld van chocolade: het zal best wel een pak goedkoper zijn, maar de smaak is gewoon minder lekker. Vervolgens moet je eens op de additieven gaan letten en dan pas ga je eigenljik ook merken dat het kwalitatief gewoon anders is.

Bij die tests zit altijd een consumenten panel die de producten proeft, en de punten die daar gegeven worden worden ook meegenomen in uiteindelijke score.

Verder over de additieven ben ik het eens met lieveli.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:18

WilmaBoy schreef:
PowerReiner schreef:

Knap dat je dat merkt als je het zelf nog nooit gehad hebt omdat je er niets durft te kopen :D

Ik ben zulke dingen bij onze Aldi of andere winkels nog nooit tegengekomen, de pure chocolade van de Aldi is heeeeerlijk, lekkerste die er is en hun kaas is ook erg lekker :9

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:36

Overigens gaan de testen van de consumentenbond áltijd over smaak.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:37

Ik vraag me ook af hoe vaak WB daadwerkelijk in de Aldi of Lidl gewinkeld heeft.
Fijn trouwens dat jouw budget zoveel hoger is maar dan vraag ik me af wat je in dit topic doet behalve melden dat het zoveel hoger is gezien TS niet over dat geld beschikt. :?

Voor deze maand heb ik voor 110 euro gewinkeld. Hier zaten ook de nodige koekjes en snoepjes bij en wat lekkers dat op reclame was voor de hond. :) Dit is voor 2 personen. Dus met 1 persoon moet je met 100 euro imo echt luxueus kunnen eten...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:48

Ayasha schreef:
Ik vraag me ook af hoe vaak WB daadwerkelijk in de Aldi of Lidl gewinkeld heeft.
Fijn trouwens dat jouw budget zoveel hoger is maar dan vraag ik me af wat je in dit topic doet behalve melden dat het zoveel hoger is gezien TS niet over dat geld beschikt. :?

Voor deze maand heb ik voor 110 euro gewinkeld. Hier zaten ook de nodige koekjes en snoepjes bij en wat lekkers dat op reclame was voor de hond. :) Dit is voor 2 personen. Dus met 1 persoon moet je met 100 euro imo echt luxueus kunnen eten...

Ja jong volwassen is hij al een tijdje niet meer :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:54

Ik snap WB wel hoor. Mijn ouders en zusje deden voorheen ook altijd voor ruuuuuim 500 euro per maand boodschappen, misschien nog wel een stuk meer. Op dat moment was ons budget daar gewoon naar. Lang moeten bezuinigen en dan ineens heb je een stuk meer. Dan ga je een keer een stuk vlees op de biologische markt kopen, en dan haal je een keer je wijn bij de wijnboer in plaats van de goedkoopste uit de supermarkt. Dat is voor mij een heel groot gat geweest toen ik op mezelf ging wonen. Heb 50 euro per week om alles van te doen en zodra ik ook maar íets meer salaris binnen heb gekregen ga ik een keer naar de slager voor mijn vlees ipv het goedkoopste uit de supermarkt. Dat is gewoon een afweging die je maakt en als je gewend bent om voor veel boodschappen te doen, snap ik best dat WB zich erover "verbaasd" dat het dus ook voor een stuk minder kan.
Ik ben ondertussen gewend om als ik wat minder heb mijn boodschappen gewoon bij de Lidl te doen. Denk dat hygiëne heel erg filiaalsgebonden is, want er zijn gewoon bepaalde hygiëne codes voor álle supermarkten in NL (denk hetzelfde voor België) en daar moeten ze zich ook gewoon aan houden. Het kan in alle supermarkten voorkomen dat er een keer een rot artikel tussen ligt. Vaak is dat een fout van het hoofdkantoor of distributiecentrum, zij zijn namelijk degenen die dat eruit moeten pikken.

Topic begint een beetje te lijken op het leven op bijstandsniveau topic, maar ik denk dat TS toch zelf de afweging moet gaan maken. Dingen als een scooter zijn een overbodige luxe als je niet zo veel geld te besteden hebt, net zoals abbonementen. Echt niet dat ik hier een scootertje zou kunnen houden. Dan maar drie kwartier fietsen naar paard en dan maar op m'n boodschapjes en uitgaven letten. Ik vind dat op jezelf wonen een stap is die je moet maken als je er behoefte aan krijgt, en als je echt op jezelf wilt red je het wel met het budget wat je hebt, want je weet dat je niet anders kan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:00

Toen ik het breder had besteedde ik ook geen 500 euro aan boodschappen, jemig, weet je wat je nog allemaal kan doen met dat geld? In de GB enz (supermarkt in Belgie) betaal je vnl. voor het naampje. Want aan kwaliteitsvoorschriften moeten ze allemaal voldoen. Er zijn dingen die je van een merk gewoon lekkerder vindt, dat kan ik me dan ook voorstellen maar buiten dat?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:10

Dat ook ayasha. Ik ga eigenlijk voornamelijk altijd naar supermarkten als C1000, Jumbo of mijn plaatselijke favoriet de Hoogvliet. Zijn toch vrij goedkope supermarkten die wel gewoon merk artikelen verkopen. Ik heb lang niet altijd de merkartikelen, zeker als ik zuinig moet doen. Maar ik eet bijvoorbeeld nogal graag en veel yoghurt, maar ik vind dus echt alleen de magere yoghurt van Campina lekker. De rest vind ik veel te zuur.

Maar tot dusver verschimmeld als ik die kaas toen zag, gewoon helemaal voorin in het schap in het blote oog van alles en iedereen, blerg, nee, dat heeft mij echt voor eeuwig van die winkel afgeschrikt. Ik ben het zo erg nog nooit waar dan ook ergens anders tegen gekomen. Echt wel eens dat dingen niet helemaal meer goed waren. Maar gewone simpele kaas, dusver verschimmeld, moet dat ding er toch al minstens een week zo gelegen hebben sinds het uberhaubt begon met schimmelen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:39

Muisbal schreef:
Totaal inkomsten inclusief toeslagen: 1295

Uitgaven:
Huur: 390
Gas: 50
Elektra: 50
Water: 20
Afvalstoffenheffing/Reinigingsrecht: 20
Waterschapsheffing: 18
Rioolrecht: 11
Telefoon/kabel/internet: 50
Zorgverzekering: 130
Inboedelverzekering: 9
Aansprakelijkheidsverzekering: 5
Studie: 200
Abonnementen: 50
Verzekering scooter: 60
Onderhoud: 20
Brandstof: 50
Overig vervoer: 10
Kleding ed / recreatie: 150
Niet-vergoedde ziektekosten: 35
Boodschappen: 160
Overig huishoudgeld: 20
Totaal uitgaven: 1508

Is de verzekering van jouw scooter 60 euro per maand? All risk of?
Daarnaast ook brandstof: keertje fietsen tussendoor. Kleding en recreatie afvragen 'heb ik dit echt nodig?'

Sowieso heb je nu te weinig inkomsten tov de uitgaven. Kun je extra werken of kun je zaken afschrijven van de lasten die je hebt?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:55

brandstof en verzekering komt mij ook errug hoog over trouwens, ik was voor de verzekering van mijn scooter max 8 euro p/m kwijt, benzine , zoveel verstook ik met de auto, met de scoot bleef ik onder de 20 euro p/m , maar als je echt hele einden moet , dan kan het oplopen,
maar dan nog komt het bedrag me hoog over, scheelt sowieso al een 52 p/m te veel aan verzekering + zeg 20 te veel voor benzine
al weer 72 euro /p/m

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:14

Air schreef:
Knap dat je dat merkt als je het zelf nog nooit gehad hebt omdat je er niets durft te kopen :D

Ik ben zulke dingen bij onze Aldi of andere winkels nog nooit tegengekomen, de pure chocolade van de Aldi is heeeeerlijk, lekkerste die er is en hun kaas is ook erg lekker :9

daarvoor hebben wij onze consumentenbond (test aankoop in België)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:17

WilmaBoy schreef:

Ik heb het helemaal ideaal: aan de ene kant op 5 min afstand een Albert Heijn en een Lidl tegenover elkaar, aan de andere kant op 5 minuten een Jumbo en een Aldi tegenover elkaar.