Krijsend buurmeisje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:08

Ik ben poosje geleden naar de overburen gelopen ivm overlast van hun kinderen.
De kinderen spelen vrijwel altijd op straat, prima geen enkel probleem. Ze groeten altijd vriendelijk.
Wat wel een probleem is dat ze niet kunnen spelen zonder te schreeuwen, gillen, krijsen, bleren en huilen. Tevens lieten ze hun speelgoed midden op straat liggen, er kon niemand meer langs.
Op een gegeven moment heb ik de spullen niet meer ontweken, dan maar kapot door de auto.

Vrije opvoeding prima, maar wel graag rekening houden met een ander.
Zo heb ik het letterlijk gezegd. Moet zeggen, het heeft geholpen! *\o/*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 21:10

MightyMike schreef:
Waarom zou dat vroeger niet zo geweest zijn? Alleen had je er zelf toen geen last van, omdat jezelf jong was, dan ervaar je toch alles anders. Wanneer je jouw ouders vraagt, kunnen ze vast ook wel verhalen vertellen. Erg kortzichtig, strak zijn en grenzen stellen is heel belangrijk, consequent zijn, maar sinds wanneer is een kind fysiek op hun donder geven nou een oplossing..

Nogmaals, al zou ze de meest slechte opvoedster zijn ter wereld, dat is toch haar zaak (zolang een kind niet mishandeld wordt, maar dat is natuurlijk iets heel anders). Je kunt niet meer doen bij jezelf dan denken hoe jij het zou doen wanneer het je eigen kind zou zijn.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Hè leeft nu eenmaal in een maatschappij en ik een maatschappij dien je rekening met elkaar te houden (hoewel veel bokkers vinden van niet ;) )
Hoe ik was aks kind heb ik al geschreven, blijf niet in herhaling vallen ;)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:10

tja ik had ook altijd heeeele ideeën over opvoeden en dacht ook al snel bij andere van nounou

tja ik heb er nu 2 en niks van wat ik dacht werkt ook werkelijk.
sterker nog ik ben toevallig 1 van die mensen waarvan de oudste net overal buiten de lijntjes zit (ja ik noem het lijntjes en boekjes opvoeding), waarmee ik bedoel dat ik alle adviezen opgevolgd heb die ik kreeg en uiteindelijk maar een eigen plan heb getrokken, nu gaat het redelijk goed, maar ik ben dan ook heel erg streng, helaas heeft hij dat nodig.

mijn jongste is echt een lijntjes en boekjes kind, negeren werkt het best en vooral dingen zelf laten ontdekken, maar ik moet zeggen dat ook hij bepaalde regels moet na leven en anders straf krijgt, ik heb geen makkelijke kinderen en kan dus ook geen makkelijke moeder zijn.....

wij buitenstaanders denken het altijd te weten, maar ik zou zeggen neem haar een maandje in huis, kun jezelf zien of het echt aan de ouders ligt. :P

mijn beste vriendin vertelde altijd dat haar jongste toch wel een moeilijk kind was en zo druk ook, iedere maandag waren ze bij mij, nooit nergens last van, toen ik naar school ging, ging zij 1x in de week op mijn kinderen oppassen, ze hield het 2 maanden vol, waarbij ik in de laatste maand steeds vaker te horen kreeg dat ze niet wist wat ze met mijn oudste aan moest, dat hij der uitdaagde, het bloed onder de nagels uithaalde en dat niks werkte, en dat terwijl ze kleuterleidster is, tja welkom in mijn wereld haha *\o/* helaas reaakte ze zwanger en mochten ze niet meer komen, want ze kon er niet meer tegen :+
het is maar goed dat wij er wel wat mee kunnen, maar leuk is anders, want heeeel heeeel erg streng zijn en geen vingerbreedte mee kunnen geven is ook niet erg leuk en bovendien erg vermoeiend, gelukkig word hij nu 5 en word hij steeds iets makkelijker, helaas komt onze jongste nu in de peuterpubertijd :')

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:14

Ragdollcat schreef:
Nee hoor, ik verneem steeds meer en meer van de oudere mensen van rond de leeftijd van mijn ouders, dat het tegenwoordig Hell is met die rotkinderen, vroeger waren ze veel meer opgevoed.

Er worden gewoon niet meer opgevoed en ze doen maar wat.

en hoe zie jij die opvoeding dan?
ik ben erg streng voor mijn kinderen, met de oudste had/heb ik geen keus en is het er ingeslopen, omdat niks anders hielp.
moet je kijken hoe mensen je aankijken als je je kind bij de arm pakt en mee trekt om maar een voorbeeld te geven

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:14

Vraag toch ook niet hoe jij als kind was, maar over je ervaringen van je ouders over andere kinderen? Dat waren vast ook niet allemaal lieverdjes die na 1 correctie poeslief waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:15

Nikeyy schreef:
Ik ben poosje geleden naar de overburen gelopen ivm overlast van hun kinderen.
De kinderen spelen vrijwel altijd op straat, prima geen enkel probleem. Ze groeten altijd vriendelijk.
Wat wel een probleem is dat ze niet kunnen spelen zonder te schreeuwen, gillen, krijsen, bleren en huilen. Tevens lieten ze hun speelgoed midden op straat liggen, er kon niemand meer langs.
Op een gegeven moment heb ik de spullen niet meer ontweken, dan maar kapot door de auto.

Vrije opvoeding prima, maar wel graag rekening houden met een ander.
Zo heb ik het letterlijk gezegd. Moet zeggen, het heeft geholpen! *\o/*

Gevalletje wie niet horen wil moet maar voelen. }>

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:16

MightyMike schreef:
Vraag toch ook niet hoe jij als kind was, maar over je ervaringen van je ouders over andere kinderen? Dat waren vast ook niet allemaal lieverdjes die na 1 correctie poeslief waren.

:j +1

bovendien zullen weinig ouders van hun eigen kinderen toegeven dat het ettertjes zijn :+

LadyMadonna

Re: Krijsend buurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 21:18

Oh misschien niet ;)
Maar als jouw kind overlast veroorzaakt, wat doe je dan?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:19

Duidelijk dus.......... dat men niet meer weet wat opvoeden is.

Toch triest dat de ouders ze niet meer de baas kunnen zijn en geen rekening houden met anderen.

Ga maar hulp zoeken dan weet je hoe te handelen.

Ik ben geen nanny en kan dus hier niet zomaar adviseren hoe op te voeden, ik weet wel dat het veel erger is tegenwoordig, want dat zie ik ook om me heen.

En de mensen zeggen het.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 11-08-13 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:20

Ouders waarvan kinderen al een stuk ouder zijn (lees minimaal volwassen en de deur uit) vergeten volgens mij alle nare herinneringen en ervaringen met hun kids. Mijn moeder doet dat ook met alles uit het verleden, idem de opvoeding van haar kids, waaronder natuurlijk ik :+ Ik was niet een lief kind 24/7 :n Beter gezegd, ik was behoorlijk achterbaks zelfs.

In geval van TS, lijkt me heel moeilijk. Praten met de ouders kan inderdaad helemaal fout vallen....

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:21

Zoals mijn moeder al riep, toen zij klein was werd er ook al gepraat over de jeugd van tegenwoordig.. Kinderen groeien met hun maatschappij mee, de maatschappij van nu is niet meer die van vroeger, maar je kunt mij niet vertellen dat de kids van nu monsterlijker zijn dan kids van vroeger en ouders nu ineens niet meer kunnen/willen opvoeden. Tijden veranderen, kinderen zijn nu wellicht mondiger door alle media etc, het klinkt wellicht anders, maar volgens mij blijft het punt hetzelfde.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:22

@Mindim
Ik snap echt wel dat de emoties oplopen. Het knelpunt hier is de houding van de ouders en het structurele karakter van het lawaai.
Dat ze opgroeien zonder ouders bedoel ik fictief: ze krijgen geen sturing of kaders mee. Dat zal dus later best lastig zijn voor de kinderen, vandaar dat ik het sneu vind.
Twee voorbeelden (wat m.i. anders opgelost had kunnen worden)
1. Dat gegooi met de kastdeur, was dochterlief en heeft serieus ruim 10 minuten geduurd. Ik kan me dan niet voorstellen dat je als ouders geen grens stelt. Je laat je meubilair toch niet slopen? Maar goed, de ramen en deuren bleven gewoon open, zodat de buurt volop meegenoten heeft.
2. Dochter staat op de 2e verdieping minutenlang te krijsen. Roept vader vanuit de tuin (vanachter zijn krant): 'ik zit hier!' Gestommel in het huis, slaande deuren (oké - prima). Guess what? Gaat dochterlief op een paar meter afstand van paps in de tuin verder met krijsen en daar wordt dan vervolgens pas 5 minuten later wat van gezegd.
Tja.... dan houdt het voor mij écht een beetje op.
Je kunt er als ouder gewoon lang niet altijd wat aan doen als er wat is, maar van deze houding gaat m'n haar wel overeind staan :+

vuurneon

Juist door negeren maak je een sterk opvoedkundige statement, alleen dat ziet niet iedereen :)
Dan zeg je als ouder eigenlijk; 'denk je nou echt dat ik aandacht ga schenken aan jouw geëtter? Dan heb je aan mij de verkeerde!'
(Negeren is niet altijd de oplossing, maar in geval van krijsen kan het echt nuttig zijn)

(Ik weet al niet eens meer precies hoe ik als puber was, mijn herinningen veranderen ook mee met ouder worden.)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-08-13 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ragdollcat schreef:
Nee hoor, ik verneem steeds meer en meer van de oudere mensen van rond de leeftijd van mijn ouders, dat het tegenwoordig Hell is met die rotkinderen, vroeger waren ze veel meer opgevoed.

Er worden gewoon niet meer opgevoed en ze doen maar wat.

En hoe komt het dan? dat daar vroeger niet zoveel last van is als tegenwoordig?

Opvoeden en geef ze op hun donder.

En hoe oud zijn jouw ouders?
Men doet maar wat :') Das ook een beetje generaliseren, vind je ook niet?
Vroeger kreeg je een schop onder je kont, een draai om je oren en een tik. Moet je mee aankomen als ouder tegenwoordig, dan geeft je kind geen kik, maar ben je als ouders je kinderen aan het mishandelen.
Opvoeden heeft geen reet te maken met kinderen op hun donder geven hoor. Zeker niet als je structureel moet opvoeden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 21:23

Leonoor: dat is dus ook een beetje het punt. Ik wil dat het kind niet elke dag krijst, maar ik wil ook de ouders niet voor het hoofd stoten

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:24

LadyMadonna schreef:
Leonoor: dat is dus ook een beetje het punt. Ik wil dat het kind niet elke dag krijst, maar ik wil ook de ouders niet voor het hoofd stoten

Als moeder zou ik ook niet willen dat mijn dochter de hele dag krijst, maar wellicht dat zij inderdaad de negeer-techniek gebruiken als oplossing. En dát kan je wel vragen op subtiele wijze.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:25

LadyMadonna schreef:

De school vragen of ze eerder kunnen beginnen? :D

Maar je mag er best naar vragen; benoem het gerust; goh, ik merk op dat je dochter zo vaak een drama maakt, lijkt mij voor jou als moeder ook erg lastig', dat is al anders dan; 'je kind schreeuwt en daar heb ik last van'

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:28

Dat kan je ook zeggen ja.

Dan kunnen ze er iets mee doen, als het kind maar ophoudt met raar doen en krijsen.

Er worden gewoon niet meer opgevoed en manieren bijgebracht. Men doet maar wat inderdaad, als ze maar lekker eigen ding kunnen doen zonder dat ze lastig gevallen wordt door de kinderen, helaas zoiets kom je ook tegenwoordig tegen.

En dan overdrijf ik echt niet.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 11-08-13 21:31, in het totaal 3 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:28

Ragdollcat schreef:
Er worden gewoon niet meer opgevoed en manieren bijgebracht. Men doet maar wat inderdaad, als ze maar lekker eigen ding kunnen doen zonder dat ze lastig gevallen wordt door de kinderen, helaas zoiets kom je ook tegenwoordig tegen.

Dat is van alle tijden; tuig van vroeger voedt de jeugd van tegenwoordig op.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 21:29

Ik heb weleens lacherig gezegd: wat kan jouw dochter krijsen zeg! (Op een manier van:met een grote knipoog) en tja, meer dan: t is een spinnenkop, komt er dan eigenlijk niet uit. Dus t gesprek wordt ook biet echt geopend

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:29

Helaas wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:30

LadyMadonna schreef:
Ik heb weleens lacherig gezegd: wat kan jouw dochter krijsen zeg! (Op een manier van:met een grote knipoog) en tja, meer dan: t is een spinnenkop, komt er dan eigenlijk niet uit. Dus t gesprek wordt ook biet echt geopend

Ik zou ook op die manier reageren, terwijl je misschien diep van binnen wel hard kunt janken. Als jij op een lacherige toon iets zegt, kun je een dergelijke reactie terug verwachten.
Misschien gewoon eens langs om te vragen of je wat suiker mag lenen oid en dan een gesprek beginnen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:33

Ragdollcat schreef:

Haha, ik moet hier echt om lachen.

Tijden zijn veranderd Ragdollcat, toen ik klein was, was er geen pc, geen social media, alleen nederland 1 en 2, niet bar veel keuze in de supermarkt, men rookte gewoon op het werk, het was rechtuit rechtaan voor het grootste gedeelte en een draai om de oren was heel gewoon. De invloed van buitenaf was een heel stuk minder en niet anoniem. Vroeger was een hele andere tijd met hele andere regels en een hele andere instelling, simpeler. Je kunt het niet meer vergelijken. Kinderen in deze tijd opvoeden vergt hele andere dingen dan vroeger van ouders.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 21:33

Nouja, het met een knipoog deed ik eigenlijk bewust omdat ik niet direct wil confronteren. Tact is niet mijn sterkste punt.
Ik wil niet overkomen alsof ik vind dat ze een poedersuiker kind heeft... Dat vind ik nl niet

vuurneon

Re: Krijsend buurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:34

Is je man misschien tactischer? Dat hij eens met buurman kan praten? :)