Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:18

roxiie schreef:
Ennuuuh, Makkum Beach niet vergeten hea! {:} _/-\o_ :')

Ben ik echt nog nooit geweest :')

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:21

Ja op de IJsselmeerstranden kan ik me ook prima vermaken. En als ik écht naar het strand wil pak ik de boot naar Vlieland of Terschelling, de veerhaven is voor mij amper tien minuten fietsen :D

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:24

Ik als Groningse zou er dood nog niet gevonden willen worden. :D
Vind de Friezen persoonlijk nogal stug en net iets te trots op hun provincie. :o

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:29

Ik denk niet dat ik me er echt thuis zou kunnen voelen. Even afgaande op het stereotiepe kleine dorpjes/veel weilanden dan - ik vind het echt oneindig veel fijner om alles binnen 'handbereik' te hebben, en dus niet altijd van een auto afhankelijk te zijn. Dat heeft er ook mee te maken dat ik heel dichtbij Amsterdam opgegroeid ben, op fietsafstand, en ik kan er echt oprecht zenuwachtig van worden als ik niet gemakkelijk ergens heen kan als, en op het moment dat, ik daar zin in heb :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:32

Ik woon hier nu 1,5 jaar. Sinds kort ook een hele toffe groep meiden hier ontmoet en dat miste ik nog. Dus ja nu voel ik me hier ontzettend thuis. Ik kwam weg bij Rotterdam maar doe mij dit maar, lekker rustig (maar niet te rustig), mensen zijn een stuk relaxter en mijn katten kunnen veilig rondlopen buiten.

Roosch

Re: Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:38

Je bent zelfs al helemaal ingeburgerd, Inge. :') Compleet Friesisme: Ik kwam weg uit..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:39

Roosch schreef:
Je bent zelfs al helemaal ingeburgerd, Inge. :') Compleet Friesisme: Ik kwam weg uit..

oliebol hey... :') -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:39

Net als sommige (normale) woorden die niet friezen niet kennen , zoals Zinnig en Beurs (voor je geld).

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:40

Loose schreef:
Vind de Friezen persoonlijk nogal stug en net iets te trots op hun provincie. :o

De mooiste opmerking die ik een Fries ooit heb horen maken: 'Groningen is de mooiste stad van Noord-Nederland'. :')

Ik ben dan geen echte Fries, maar ik blijf juist het liefst zo ver mogelijk weg van Groningen :o Wat het is weet ik niet, maar de mensen heb ik he-le-maal niets mee (niets persoonlijks!).

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:53

takkie_muis schreef:
Net als sommige (normale) woorden die niet friezen niet kennen , zoals Zinnig en Beurs (voor je geld).

Bússe (broekzak) :))

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:54

Ik ben een geboren fries, denk niet dat ik ooit midden in de stad wil wonen. Vlakbij een stad met genoeg ruimte voor dieren en vriendelijkheid denk ik dat ik vrijwel overal wel zou kunnen aarden. Ben van friesland wel het "boerenleven" gewend en zelfs dat begint hier aardig in te krimpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:55

roxiie schreef:
takkie_muis schreef:

Bússe (broekzak) :))

Klopt :')

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:55

__denise schreef:
Heb je dat al bij Arnhem Rebecca? :))

Ik woon zelf ook bij Arnhem en vind het prima hier. Of ik in Friesland thuis zou kunnen voelen... hmmm, denk het eerlijk gezegd niet zo. Wat mij irritant lijkt is de lange afstanden naar de rest van het land en de grote steden zeg maar. Als ik rust wil kan ik ook wel midden op de hei gaan zitten, dat is lekker dichtbij. :))
Al ben ik ook echt geen stadsmens, maar dat is natuurlijk heel anders als je er getogen bent.

Ik weet niet wat jij lange afstanden vind maar als ik nu in de auto stap dan ben ik nog voor 22.00 in Amsterdam :D

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:59

Kirsha schreef:
Loose schreef:

De mooiste opmerking die ik een Fries ooit heb horen maken: 'Groningen is de mooiste stad van Noord-Nederland'. :')

Ik ben dan geen echte Fries, maar ik blijf juist het liefst zo ver mogelijk weg van Groningen :o Wat het is weet ik niet, maar de mensen heb ik he-le-maal niets mee (niets persoonlijks!).

Haha, dat valt me mee. :')

takkie_muis: Die woorden gebruiken ze in Groningen ook hoor. :o Ik hoop niet dat ik alle Friezen nu over me heen krijg :o , maar die taal/dialect is soms wel iets waar ik me aan kan ergeren.. Men denkt dat óf iedereen Fries kan, óf dat het iets heel unieks is wat niemand verstaat. Voorbeeld 1: Ging een keer iets kopen in Friesland, en die vrouw zegt: Njogge viefenjoggetig (vast verkeerd geschreven :P ). Dus ik zeg: Sorry, wat zei je? En gewoon weer stug de prijs in het Fries zeggen. :+ Na nog een keer 'Wat?' viel het kwartje en zei ze gewoon €9.95. Voorbeeld 2: Ik zat in de bus achter 2 Friezen die het erover hadden hoe fijn en handig het wel niet was dat ze hun eigen taal hadden en dat mensen ze dan niet konden verstaan enzo. Uh, ik volgde alles? }:0
Of mijn dyslectische neefje dat naar Friesland verhuisd en per se Fries moet leren op school, sorry dat is hartstikke moeilijk voor dat kind en wat heeft ie er uiteindelijk aan? :? Al die kinderen uit dat gezin hebben daardoor ook een beetje een aversie tegen het Fries gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:00

@loose , het is niet perse iets fries maar ik zeg ze weleens en zuiderlingen snappen het dan niet...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:02

Takkie_muis dat zijn normale woorden in heel het noorden :)

Ik zou wel in Friesland willen wonen, maar dan wel in 1 van de grotere steden waar Fries spreken niet vanzelfsprekend is :P
In Leeuwarden spreken ze stadsfries en dat versta ik een stuk beter!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-08-13 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:03

Loose schreef:
takkie_muis: Die woorden gebruiken ze in Groningen ook hoor. :o Ik hoop niet dat ik alle Friezen nu over me heen krijg :o , maar die taal/dialect is soms wel iets waar ik me aan kan ergeren.. Men denkt dat óf iedereen Fries kan, óf dat het iets heel unieks is wat niemand verstaat. Voorbeeld 1: Ging een keer iets kopen in Friesland, en die vrouw zegt: Njogge viefenjoggetig (vast verkeerd geschreven :P ). Dus ik zeg: Sorry, wat zei je? En gewoon weer stug de prijs in het Fries zeggen. :+ Na nog een keer 'Wat?' viel het kwartje en zei ze gewoon €9.95. Voorbeeld 2: Ik zat in de bus achter 2 Friezen die het erover hadden hoe fijn en handig het wel niet was dat ze hun eigen taal hadden en dat mensen ze dan niet konden verstaan enzo. Uh, ik volgde alles? }:0

Ik moet zeggen, de eerste keer dat iemand in het Fries aan mij de weg vroeg voelde ik me best euh, vereerd ofzo :P De vrouw in kwestie was iets minder enthousiast toen ik in het Nederlands antwoord gaf, maar dat terzijde.

Ik vind het altijd weer knap hoe ze aan je zien dat je import bent. In de Aldi hier zit een vrouw die tegen alle klanten Fries praat, maar als ik dan aan de beurt ben schakelt ze over op Nederlands. En ja, dat deed ze de eerste keer ook, toen ik nog geen woord had gezegd :')

Ik kan wel altijd lachen om de verschillen tussen Friezen onderling. De stadsfriezen hier voelen zich een stuk beter dan de dorpsfriezen en andersom is dat ook wel in zekere mate zo (wordt ook bevestigd door henzelf). Wij hebben op school mensen uit alle hoeken van het noorden en de Friezen die uit Drachten e.o. komen verstaan de Friezen uit de regio Bolsward niet en andersom :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:05

@vuurneon , aha dan weet ik dat hihi , hoef ik niet een alternatief daar te bedenken :')

@Kirsha , dat is wel heel knap haha , en erg fijn voor jou :).

Als iemand fries praat en ik praat nederlands ertussen door schakelen ze ook over , praat ik gebrekkig fries terug dan praten ze fries terug :+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:07

Mijn huisbaas is een echte Friese boer en bij hem hoor je het verschil tussen Fries en Nederlands nauwelijks. Inmiddels versta ik hem vlekkeloos maar dat was in het begin wel anders :P En ik heb ook nog een Friese huisgenoot die er gewoon lol in heeft om Fries te blijven praten. Ik praat Nederlands terug :') Krijg na 2 jaar nog steeds geen Fries woord normaal mijn strot uit.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:08

Ik ben geboren en opgegroeid in leeuwarden dus met andere woorden een rasechte fries maar fries praten doe ik niet hahahahaha.
Op mijn 24ste ben ik verhuist naar een dorp in friesland (sexbierum) waar ik nu 13 jaar later nog woon.
Terug naar een stad wil ik niet meer en we hebben hier alles voor handen en anders op zes kilometer hier vandaan genoeg stadjes om inkopen te doen.
Als ik ver weg moet (amsterdam bijv) dan doe ik daar echt niet extreem lang over met de auto dus nee mij zie je niet vertrekken uit friesland tenzij het het buitenland is.
Kirscha en ook qua werk zit het hier wel goed toch :) :D

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:08

Kirsha schreef:
Ik moet zeggen, de eerste keer dat iemand in het Fries aan mij de weg vroeg voelde ik me best euh, vereerd ofzo :P De vrouw in kwestie was iets minder enthousiast toen ik in het Nederlands antwoord gaf, maar dat terzijde.

Ik vind het altijd weer knap hoe ze aan je zien dat je import bent. In de Aldi hier zit een vrouw die tegen alle klanten Fries praat, maar als ik dan aan de beurt ben schakelt ze over op Nederlands. En ja, dat deed ze de eerste keer ook, toen ik nog geen woord had gezegd :')

Ik kan wel altijd lachen om de verschillen tussen Friezen onderling. De stadsfriezen hier voelen zich een stuk beter dan de dorpsfriezen en andersom is dat ook wel in zekere mate zo (wordt ook bevestigd door henzelf). Wij hebben op school mensen uit alle hoeken van het noorden en de Friezen die uit Drachten e.o. komen verstaan de Friezen uit de regio Bolsward niet en andersom :')

Ik zal er wel Fries uitzien dan. :') Tegen mij gaan ze altijd in het Fries.
Ook een keer ging ik met een vriendin naar de hotelschool in Leeuwarden te kijken en wij vroegen de weg aan een vrouw in het Nederlands, en toen ging ze alsnog Fries terugpraten. :') Wel heel lief trouwens, ze heeft ons toen met de auto gebracht. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:09

In een dorpje moest ik afrekenen en die vrouw vertelde de prijs in het Fries. Ik kon het echt niet begrijpen :') Zij kon echt geen Nederlands dus ik heb maar een tientje gegeven en gekeken wat het wisselgeld was :=

Mijn tante spreekt ook zeer gebrekkig Nederlands, want ze maakt in het Nederlands zinnen die grammaticaal vreselijk slecht in elkaar zitten incl zwaar Fries accent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:11

vuurneon schreef:
In een dorpje moest ik afrekenen en die vrouw vertelde de prijs in het Fries. Ik kon het echt niet begrijpen :') Zij kon echt geen Nederlands dus ik heb maar een tientje gegeven en gekeken wat het wisselgeld was :=

Mijn tante spreekt ook zeer gebrekkig Nederlands, is best komisch want ze maakt in het Nederlands zinnen die grammaticaal vreselijk slecht in elkaar zitten incl zwaar Fries accent!

Vindt ik ergens best slecht , mijn neefje wordt 2 talig opgevoed (hij is 2) maar zijn vader kon eerst ook geen nederlands en mijn zus maar nederlands praten en ondertussen hebben ze allebei de andere taal onder de knie :')

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:17

meisje2000 schreef:
Kirscha en ook qua werk zit het hier wel goed toch :) :D

Zeker! :D

takkie_muis schreef:
vuurneon schreef:

Mijn tante spreekt ook zeer gebrekkig Nederlands, is best komisch want ze maakt in het Nederlands zinnen die grammaticaal vreselijk slecht in elkaar zitten incl zwaar Fries accent!

Vindt ik ergens best slecht , mijn neefje wordt 2 talig opgevoed (hij is 2) maar zijn vader kon eerst ook geen nederlands en mijn zus maar nederlands praten en ondertussen hebben ze allebei de andere taal onder de knie :')

Valt me wel op dat er veel Friezen zijn die de Nederlandse en ook Engelse taal erg slecht beheersen, voornamelijk in geschrift... Niet onaardig bedoeld en ik snap ook wel dat de Friese grammatica anders is maar ik heb al aardig wat verslagen mogen herschrijven op school :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:21

Bah nee, vind het echt verschrikkelijk. Dat taaltje alleen al, sorry := Zou sowieso niet in the middle of nowhere willen zitten, al heb ik ook niet weinig met de stad.

Waar ik met mijn vriend woon zit ik echt perfect, in een rustige wijk in de stad. 15 minuten rijden en je staat op het vliegveld, een half uur rijden en je zit in de bergen. <3