Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:27

Ik gebruik mijn auto bijna niet meer.. De dichtstbijzijnde winkel ligt 7 km verderop, maar ik ga altijd met mijn ouders mee die naast me wonen :Y) Dat scheelt me weer een ritje van een aantal euro :D

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:32

Anoniem schreef:
Reken je benzine ook onder de vaste lasten? Ik kan me voorstellen dat je zo wel wat vaker met de fiets zou gaan.

Mijn vriend heeft een auto, die hij ook zelf betaald. Die auto heeft hij nodig voor zijn werk.. Zelf doe ik alles met de fiets, behalve naar mijn werk, dan ligt beetje aan het weer wat ik doe, fiets of tram

Naar mijn paard fiets ik altijd ongeveer 7 km heen en 7 km terug :)

Winkels zitten hier om de hoek (Digros, AH, Jumbo, Aldi en Lidl iets verder, C1000 en Plus kom ik langs als ik naar paard fiets en Hoogvliet werk ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:32

Hier geen rijbewijs, geen alcohol/uitgaan en niet roken.
Dat maakt het wel wat makkelijker inderdaad. :j

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:39

Voor €50 per week aan boodschappen zou ik me wel kunnen redden. Zou dan wel gewoon brood bij de bakker kopen en voor de rest alles bij de supermarkt, zoveel mogelijk A merken. Gewoon alles opmaken en niets weggooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:40

Ah voor mij is het 16 km in 1 richting. :o Ook wel te doen hoor, maar dan heb je regelmatig dat je onderdelen van je fiets moet vervangen wegens slijtage. Ik ga ook wel eens met de auto omdat ik niet altijd in topconditie ben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:42

Ik kan niet fietsen, in oktober heb ik dalijk weer een paard. Moet dan ook weer zuiniger gaan leven, maar de auto heb ik wel nodig om naar mijn paard te gaan, omdat daar geen OV in de buurt komt.

Naar mijn werk ga ik met het OV (die betaald mijn werkgever volledig *\o/* ) op die manier kan ik ook met OV naar mijn vader of de stad etc...Scheelt toch ook weer een hoop geld.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:46

Mando schreef:
een hele uitdaging. Ik ga t volgen.

Wij werken samen maar ik heb geen gat in mijn hand. Ik heb geen handen.

Hier ook. Verdien aardig en woon nog thuis, hoef nergens naar te kijken dus ik koop wat ik wil :o . Goed initiatief dit TS, wie weet waag ik me er ook nog een keer aan.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:51

Geen gat in mijn hand, maar vind het soms ook moeilijk om iets over te houden. Ga ook proberen het van minder te redden, leuke uitdaging.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:56

Ik ben een krent :o
op zaterdag haal ik voor de hele week groente en fruit. Hier geef ik max 12euro aan uit (excl aardappels).
brood doen wij voor 1 euro per week (alleen weekend, rest is lunch op werk, dat kost mij op het moment 2 euro per week)
drinken is water, bruisend bronwater (76 cent voor 3 liter) of aanmaak limonade.
vlees is meestal wat er in de aanbieding is en dus vooral gehakt en kip.

wij hebben echt meer dan genoeg te eten in huis. Ik reken op 15 euro op pw aan boodschappen. Hier houden wij eigenlijk altijd van over.
en dan eten we behoorlijk wat fruit (passievruchten, meloen, banaan, appel, ananas, limoentjes etc)

als je weet waar je het beste je boodschappen kan doen is het zeer goed haalbaar.
restjes gaan hier vaak de soep of diepvries in

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 20:57

Wat leuk al jullie reacties!

Om even wat dingen te beantwoorden die aan bod zijn gekomen ;-)

Ik had eigenlijk nog niet echt nagedacht over een 'termijn'. Logisch is dat ik dit zeker 1 maand moet volhouden om te zien wat ik kan overhouden van mijn salaris. Ik wil denk ik wel stoppen voordat de feestmaand (december) er aan komt. Ik zit qua budget nu al in de knoop vanwege een weekendje weg dat op de planning staat begin oktober := Maar misschien kan ik daar ook creatief mee omgaan :+

Ik heb geen eigen paard of huidieren, dat scheelt natuurlijk al enorm. Ik vind het echt bewonderenswaardig hoe je met een laag inkomen toch alles opzij zet voor je (huis)dier :j

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:03

Geryon schreef:
Succubi schreef:
50,- per week? Das véél!
Wij leven als we mazzel hebben van 25,- per week *fantaseert meteen van 25,- meer per week*

Hoe in hemelsnaam is dat mogelijk? :wow: Moet je daar ook boodschappen van doen?

Boodschappen, benzine, cadeautjes.
Kleren krijg ik van een vriendin, die is gek op merkkleding :D. Vakantie? Dat kan ik bij mijn paarden hebben, wij gaan nooit weg. De bioscoop heb ik al zeker 3 jaar niet van binnen bekeken. Uitgaan? Drankjes kunnen betalen? Wij gaan naar de kinderboerderij en nemen (zelfgemaakte) ijsthee mee :).
Eten doen we van aanbiedingen.
Iedereen bedenkt wat hij wil eten en gaat dat halen. Wij gaan naar de winkel en kijken wat er in de aanbieding is en dat gaan we dan eten.

Bij ons was het ook geen keuze, 2 paarden en zo weinig inkomen. Manlief had een zeer goed betaalde en zekere baan. Dus 1e paard, daar een veulen uit en we konden ze ook gewoon houden... En toen verloor hij zijn baan en is nu al 4 jaar aan het solliciteren. Hij heeft nu wel een baan, maar verdient nog geen 1/3 van het loon dat hij gewend was.

En ik ben het met (ik weet niet wie het zei eens) als je het vrijwillig doet is het leerzaam maar de angst van je rekeningen niet kunnen betalen, nog maar 0,35 cent op je rekening en nog 2 weken moeten eten. Niet eens wc papier of tandpasta KUNNEN halen en dán een rekening op je deurmat krijgen of denken dat je de aankomende week nog wel 20,- hebt om te eten! Vetpot! En dan worden je ziektekosten afgeschreven en sta je -200,- en dan moet je nog 2 weken én begin je de maand met 200,- minder dan wat je al hebt.
En dat niet een week, 1 maand, nee 4 jaar lang. Dat alles om je heen stuk gaat, vaatwasser, wasmachine, je computer, je telefoon, de lak van je kozijnen, geen telefoon meer, geen internet, ... Dán.... Dan heb je een idee wat bijstand met je doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:05

Vreselijk... :\

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:06

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:08

Ik lees ook even mee. Wij hebben twee goede salarissen, en ik kan wat sparen en heb onlangs mijn restschuld van de hypotheek (meer dan 10k) afgelost dus weer wat lucht.
Nou staat er een grote verbouwing op de planning dus enig budgetteren is wel weer welkom, en altijd goed om bewust te zijn van het geld.
We gaan een deel samen sparen, en een deel zelf, maar voornamelijk met de boodschappen kom ik altijd in de knoei. Nou kom ik er ook wel achter dat vriendlief de kar onbewust vol stouwt met snoep en chocola dus dat mag ie mooi van zijn eigen budget doen :+
Eens in de week maak ik een menu lijstje, wat ik wil koken, dan kijk ik via de ah webwinkel wat dit kost. Doorgaans zijn groenten bij lidl, aldi of op de markt goedkoper, zo ook het vlees, maar het is een richtlijn en kan altijd maar meevallen.
Ik kook voor 3 a 4 personen, dan bewaar ik een portie voor de lunch van de dag erna, en een deel vries ik in, om lunch te kunnen afwisselen. Scheelt ook weer geld, bovendien eet ik volgens het paleo principe dus een snel boterhammetje zit er niet in.

Is het een idee om menulijstjes/recepten te wisselen? Misschien hebben anderen er ook wat aan om toch een volledig weekmenu op te stellen.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:09

Wat goed dat je het gaat proberen! Vind het zeker een goede les, succes! :)
Ik leef ook van zoiets hoor, maar moet zeggen, red het wel prima.
Mijn meeste geld gaat uit naar m'n beeste bende.....
Zou ik geen dieren hebben, zou ik rond de 400 euro per maand meer te besteden hebben. :)
Maar vind het niet erg, voor de rest leef ik gewoon zuinig :)
Heb alles wat ik wil, nodig heb, dus prima zo haha.
Maar word soms wel moe van het telkens "opletten"
En einde van de maand denken oh oh oh..... :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:17

Bijstand alleenstaande zonder kinderen is 880,16 (die toeslag van 264,71 krijg je nl vrijwel altijd, mits je zelfstandig woont). Wajong is iets van 50 euro meer, dus valt in dezelfde categorie.

Eigen paard/pony ga je op een normale pensionstal vaak niet redden. Op dhz stal/huurweide is het wel degelijk te doen. Geluk hebben met gezonde dieren en veel zelf kunnen helpt wel heel veel.

Ik haal hier in de aanbieding 3-4 verschillende soorten groentes, aanbieding vlees en maak daar van alles mee wat grotendeels meteen de vriezer in gaat. Paar weken daarna heb ik snel, makkelijk en gezond eten en weinig afwas (waar ik toch een hekel aan heb). Zijn er te weinig groentes in de aanbieding, dan maak ik die gerechten met diepvriessoepgroente. Ui en champignons gaan er al standaard in. Pakjes en kant en klaar mixen gebruik ik zelden tot niet (kosten, maar ook allerlei troep waar mijn lijf niet goed tegen kan).

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:18

Wauw.. Respect! _/-\o_

Ik vind het echt een goed ding, je bewust zijn van wat je uitgeeft. Toevallig had ik het er gister nog over met mijn huisgenootje, mijn geld is ook altijd zomaar weg. En ik ben nu juist in de mogelijkheid om veel te sparen.

Denk dat ik mijn pinpas ook maar in ga leveren binnenkort. Nog even een paar nachtjes over slapen :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 21:21

Succubi schreef:
En dat niet een week, 1 maand, nee 4 jaar lang. Dat alles om je heen stuk gaat, vaatwasser, wasmachine, je computer, je telefoon, de lak van je kozijnen, geen telefoon meer, geen internet, ... Dán.... Dan heb je een idee wat bijstand met je doet.

Pfff.... ik ken de situaties... zelf nooit meegemaakt.. maar het leven is zo ongelooflijk genadeloos als je het simpelweg niet kan betalen.

Ik heb wel eens een periode gehad waarin ikalleen nog boodschappen kon doen van de lege flessen die ik al een poos had liggen. Een paar euro. Maar met mijn eerstvolgende salarissen kon ik het dan weer rechtbreien.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:21

[/quote]

Boodschappen, benzine, cadeautjes.
Kleren krijg ik van een vriendin, die is gek op merkkleding :D. Vakantie? Dat kan ik bij mijn paarden hebben, wij gaan nooit weg. De bioscoop heb ik al zeker 3 jaar niet van binnen bekeken. Uitgaan? Drankjes kunnen betalen? Wij gaan naar de kinderboerderij en nemen (zelfgemaakte) ijsthee mee :).
Eten doen we van aanbiedingen.
Iedereen bedenkt wat hij wil eten en gaat dat halen. Wij gaan naar de winkel en kijken wat er in de aanbieding is en dat gaan we dan eten.

Bij ons was het ook geen keuze, 2 paarden en zo weinig inkomen. Manlief had een zeer goed betaalde en zekere baan. Dus 1e paard, daar een veulen uit en we konden ze ook gewoon houden... En toen verloor hij zijn baan en is nu al 4 jaar aan het solliciteren. Hij heeft nu wel een baan, maar verdient nog geen 1/3 van het loon dat hij gewend was.

En ik ben het met (ik weet niet wie het zei eens) als je het vrijwillig doet is het leerzaam maar de angst van je rekeningen niet kunnen betalen, nog maar 0,35 cent op je rekening en nog 2 weken moeten eten. Niet eens wc papier of tandpasta KUNNEN halen en dán een rekening op je deurmat krijgen of denken dat je de aankomende week nog wel 20,- hebt om te eten! Vetpot! En dan worden je ziektekosten afgeschreven en sta je -200,- en dan moet je nog 2 weken én begin je de maand met 200,- minder dan wat je al hebt.
En dat niet een week, 1 maand, nee 4 jaar lang. Dat alles om je heen stuk gaat, vaatwasser, wasmachine, je computer, je telefoon, de lak van je kozijnen, geen telefoon meer, geen internet, ... Dán.... Dan heb je een idee wat bijstand met je doet.[/quote]

Dit is zo herkenbaar :( soms word je er compleet moedeloos van en ik heb niet eens een paard meer

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:23

Ik heb wel een snorfiets, maar das meer medisch noodzakelijk, ik kan niet goed gewoon fietsen, maar ik rijd niet veel dus tank 1 keer in de maand als het al niet minder is, dat kost me ong 6 euro per tankbeurt, die gaat van het boodschappengeld af.
Bij mij op de zorgboerderij kan ik groenten en eieren voor halve prijs meenemen, dat scheelt ook, volgend jaar mag ik daar ook zelf een stukje grond gebruiken voor moestuin, daar ben ik nog over aan het nadenken of ik dat ga doen (vanwege medische redenen) ik heb geen tuin of goed balkon dus thuis kan dat niet.
Ik koop ook zoveel mogelijk euroshopper etc, weinig A merken, eet niet veel vlees en zo wel dan aanbiedingen.
Kleding bij e kringloop vandaan, of van mams krijg ik soms wat.

Dat wat succubus verteld klinkt heeel herkenbaar en is echt heel naar, ik begin de maand nu ook in de min door onverwachte rekeningen, dan ben ik echt blij als ik wtcg uitbetaald krijg of langdurigheidstoeslag zodat ik mn rekening weer recht kan trekken, en als er dan een klein beetje overblijft kan dag bewaard voor de volgende rekening :=

Vorige maand heel onverwacht geld terug gekregen van de stookkosten, gelijk laminaat gehaald voor mijn slaapkamer waar nog de afgelopen 3 jaar tapijt van de vorige bewoners lag (incl pisvlekken en geur van hun katten) dat was echt feest! Als je dan ineens een onverwachte rekening krijgt ga je twijfelen of je het had moeten bewaren... ik krijg dan ook een hartverzakking als mn wasmachine een raar geluid maakt (tot nu toe altijd loos alarm geweest gelukkig)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:26

Ik krijg nooit onverwachte rekeningen eigenlijk...ik ben overal op voorbereid. (probeer mij ook aan de verkeersregels te houden zodat ik daar ook geen onverwachte rekening van krijg. :+ )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:30

Tuin hier komen steeds meer eetbare dingen te staan, maar dat zijn vaak duurdere dingen als zacht fruit (doordragende aardbei, witte aalbes, want zoeter en geen vogelvraat), kruiden en eetbare vaste planten. Elk jaar op tijd zaaien, alles omspitten, etc. is voor mij ook geen optie. Kijk daarnaast eens goed rond wat er aan eetbaars naast de kleine weggetjes met weinig verkeer groeit. Hier beginnen de bramen bv nu te komen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:43

Leuk en goed topic die ik zeker ga volgen!

Succubi en Jilleroo: Ik weet precies wat jullie bedoelen.. En dat is echt heel erg kl*te!
Ik heb ook door een oude 'vriend' gigantische schulden gekregen, waar ik nu eindelijk vanaf ben sinds afgelopen juni!
Maar hier ook gedeeltelijke bijstand, werk parttime, en uitkering word dus aangevuld tot 880.
Ik woon alleen met mijn 2 katten.
Vanaf januari elke maand rond de 240 euro EXTRA aan schulden moeten aflossen, naast dus mijn vaste lasten.. Nou goeie grutjes.. Dan let je overal op hoor.. Lampen zoveel mogelijk uit, verwarming uit, alle extra's en luxe opzeggen, (denk aan fitness, goede doelen van 2 euro per maand, kapper, kleding enz.) dingen verkopen op marktplaats.. Nou zo kan ik nog uren doorgaan.
Gelukkig heb ik hele lieve ouders die mij enorm geholpen hebben met boodschappen enz. Maar vanaf a.s. week wil (en kan) ik het weer alleen af als het goed is.
Dus ik ga morgen ook nog even voor de zekerheid alle vaste lasten opschrijven, en dat verrekenen met mn inkomen. En het geld wat ik overhoud, wat zo ongeveer rond de 150/200 zal zijn hoop ik, zal ik moeten gebruiken voor boodschappen, katten, evt. leuke dingen en sparen.

Waar je trouwens ook veel geld op kan besparen: Alle abonnementen die je hebt vergelijken met goedkopere! Zo heb ik mijn tv en internet nu 13 euro per maand goedkoper dan ik had! In dec. kan ik eindelijk mn abonnement van mn telefoon opzeggen van 52.50!!!! (Hoe gek was ik 2 jaar geleden om dit af te sluiten?! :wow: ) en ga ik over naar simyo o.i.d... 7.50!

Het zijn de kleine dingen die het hem doen!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:50

lees ook mee, zit nu al 6 jaar in de Wia en door dat gedoe met de DSB toen al 4 jaar op bijstandsniveau, ik vergelijk me ook suf, begon uit nood en nu is het best een hobby geworden om goede spullen voor heel weinig te vinden, maar makkelijk is het niet hoor, zolang er niets gebeurd kan je er redelijk van leven, maar heb je bv schoenen nodig of medicijnen waarvoor je moet bijbetalen, dan houd je toch erg weinig over om gewoon eten te kopen, t is zeker geen vetpot wat wel eens gesuggereerd word

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:51

goed topic

Let eigenlijk nooit op hoeveel ik uitgeef bij boodschappen doen. Koop wat ik wil/nodig heb :D
Zou wel eens goed zijn als ik er wel op zou letten.
Met geld waar jullie het over hebben ga ik het sowieso niet redden. Red het al niet met 50,- in de week tanken :o . Dan heeft mijn vriend ook nog een auto.

doe ook vaak keer of 3 boodschappen per week, denk dat ik daar al stuk kan besparen