[LZP] gesubsidieerd sporten voor gehandicapten! waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:07

Ik vind het juist goed dat er extra geld is voor deze groep mensen zodat zij zich ook menswaardig kunnen voelen in de maatschappij. Kijk ns wat een werk een vakantie is voor jezelf en bedenk dan wat er bij komt als jij dit niet zelf kunt, fijn dat je dan anderen kunt betalen voor de hulp! Als er een gezin op vakantie gaat, mag alleen de persoon die een pgb heeft hiervan betaald worden.
En je krijgt niet zomaar een pgb, zeker nu niet. Sterker nog, er wordt meer ZIN afgegeven waardoor je vast zit aan instellingen die iets met ZIN kunnen.. je kunt dud niet meer overal je zorg inkopen. Aan de ene kant handig ivm fraude, aan de andere kant zit je toch vast aan een standaard.

Shadow0

Re: [LZP] gesubsidieerd sporten voor gehandicapten! waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:33

Aangezien zorg in natura over het algemeen duurder is vind ik het niet eens erg logisch.
Volgens mij zijn er betere manieren om fraude aan te pakken.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:12

Ik ben zelf ook "gehandicapt", een loophulpmiddel, dus mijn rolstoel in mijn geval krijg ik vergoed. Maar wil ik fietsen? (een handbike) moet ik hier een eigen bijdrage voor betalen.. Wil ik naar buiten kunnen? (drempelhulp) mag ik ook een eigen bijdrage betalen.. wil ik ook mijn voordeur uitkunnen? (deuropener ivm hele zware deur) ook een eigen bijdrage..
Je moet een heleboel zelf betalen, prima. Gelukkig zit er ook een limiet op wat je max. moet betalen.

Als ik wil sporten krijg ik voor 1 sport een hulpmiddel vergoed, dus bijvoorbeeld een tennisstoel, contributie mag ik zelf betalen, als ik geen vervoer heb dan kun je aanspraak proberen te maken op een vergoeding, maar dat kan alleen als je een teamsport doet. sportkleding en dergelijke mag ik ook allemaal zelf betalen, net als iedere andere nederlander die wel gewoon kan lopen.

Als je van je PGB een sport gaat betalen en jij komt uit de steekproef moet je je bonnen en dergelijke kunnen overleggen, dan ben je dus flink de banketstaaf als je daar je sporten van hebt betaald, je krijgt een PGB voor (bijvoorbeeld) het kopen van een rolstoel, dan moet je niet opeens een fiets gaan kopen..

Natuurlijk zijn er fondsen voor aangepast sporten, deze fondsen zijn (over het algemeen) voor meervoudig gehandicapte kinden, vaak past een ouder fulltime op zijn/haar kind, dus valt er al een inkomen weg, en vergis je niet in de kosten.. Er is een heuleboel dat je gewoon zelf mag betalen. Ik kan me voorstellen dat het voor die mensen heel erg prettig is dat zoiets dan even bestaat.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 13:56

jullie hebben helemaal gelijk :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:01

quera schreef:
Aprils_joke schreef:
ik lees hier net dat een speciaal bed. rolstoel . sta zit stoel . looprek, ect ect , ook worden vergoed

Tot je gpb op is :)

Dit komt niet uit het PGB... Pgb is echt enkel en alleen voor begeleiding en zorg.
http://www.pgb.nl/per_saldo/up1/Zcgvrel ... wijs_5.pdf

Kijk hier wat je met pgb kan doen, daar staat dat je niet met dat geld mag sporten. Dat heet dus fraude als mensen dat wel doen.

Speciaal bed komt volgens mij uit de zvw of de wmo, rolstoel komt uit de wmo of awbz, afhankelijk van welke zzp indicatie je hebt, sta op stoel wordt helemaal nergens door vergoed, looprek/rollator ook niet, kun je wel gratis lenen voor een half jaar bij de thuiszorgwinkel.
Waar heb je gelezen dat het vergoed zou worden?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 15:38

inj het boekje hier in de la van stickting sovak

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:39

Weet je zeker dat dat erin staat? Dat klopt nl niet. Heb er pas nog een cursus over gehad dus weet precies wat waar aangevraagd kan worden en wat zelf gekocht moet worden :=

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:47

Voor een rolstoel kan je ook een pgb aanvragen.

Dit is enigszins verwarrend! Dit pgb is namelijk een totaal ander pgb dan de pgb's uit de awbz.

Voor een rolstoel heb je de keuze om een rolstoel via de gemeente te laten regelen of een bedrag te ontvangen waarmee je zelf een rolstoel aanschaft. Dit is een WMO voorziening.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:15

Aprils_joke schreef:
voor het wonen op een woongroep betaal je een eigen bijdrage (ligt aan de hoogte van je uitkering.)
met bijv. 600 euro uitkering moet je 150 euro eigen bijdrage betalen(bij het cak) . heb je meer dan betaal je ook meer eigen bijdrage heb je minder dan minder , en dan worden er nog kosten gerekend voor het wassen van de kleding of het gebruik maken van een wasmachine. deze kosten kunnen uiteenlopen maar die liggen gemiddeld op maximaal 20 euro in de maand.

dit was wat ik moest betalen. dus 170 euro in de maand voor mn zorg 24 uurs , voedsel en onderdak en dagbesteding 4 dagen in de week .dit was overigens wel gewoon werken dus niet knutselen ofzo.

Nou mijn broertje moet van die 600 het cak betalen a 150.
wassend inderdaad ongeveer 20. Vervoer naar het werk 125 .
Zorgverzekering a 125 .
telefoon a 20 euro. Boodschapjes 50 euro
1 a 2x pm uitgaan 40.
kleding 40 euro per maand
sport 20 euro p/m
20 euro p/m huisdier
110 euro houden we dan over. Maar hij moet regelmatig naar het ziekenhuis daar zijn kosten aan verbonden en hij moet medicijnen hebben.
Uiteindelijk kan hij net krap aan rond komen.