Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:40

Vjestagirl schreef:
Ik ben een agnostische atheïst, ik geloof niet in god omdat ik vind dat er te weinig (lees: geen) wetenschappelijk bewijs voor is.

Als mensen me gewoonlijk naar mijn geloof vragen zeg ik dat ik lid ben van de kerk van het FSM (Flying Spaghetti Monster), en dus Pastafari ben. Het is een geloof wat voor mij erg logisch is en veel meer betekend dan een regulier geloof.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster

_O- Veeg mezelf op aan gaat zich ook aanmelden voor de FMS kerk. Nog nooit van gehoord +:)+

chevax

Adem in, adem uit, Salsa! Je kunt het! Al dan niet met een beetje hulp van boven óf van het FSM! ;-)

Vjestagirl

Tieneke schreef:
Anders niet.

Dus je kunt nog zo'n goed mens zijn, als je niet in jezus geloofd is het einde verhaal?

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:41

Ik zou best willen geloven in iets (noem het god), maar het is voor mij te tegenstrijdig dat diezelfde god er ook voor heeft gezorgd dat er rampen, oorlogen, moorden, kindermisbruik, misvromingen bij geboorten en noem maar op zijn. Als er zoiets gebeurt dan gaat menig men bidden om vergiffenis of om hulp. Ik zie niet in hoe je kan geloven in de god die je met dingen moet helpen, als hij/zij ook degene is die diezelfde dingen heeft veroorzaakt.
Dus waarom doet god dit dan als hij zou bestaan?
Laatst bijgewerkt door filou op 26-07-13 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Tieneke schreef:
Anders niet.

Is m.i. ook een vorm van angst zaaien.

Anoniem

Vjestagirl schreef:
Dus je kunt nog zo'n goed mens zijn, als je niet in jezus geloofd is het einde verhaal?

:j

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:42

@vjestagirl

Ik heb het gelezen, en weet je, dat is een geloof waar ik me nu wel in zou kunnen vinden ;-) Ben dol op pasta.

Maar het geeft wel aan, dat het hele godsgebeuren een ding is puur om mensen bijelkaar te krijgen. Groeperingen, alleen dan met een zgn persoon erboven die alles wel of niet goedkeurt...Soms wel makkelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:43

Ik ben maar een mens, dus hoe moet ik nou zeker weten of er wel of niet een God bestaat?
Het woord 'geloof' zegt het al; er zijn mensen die dat gelóven. Maar het heet nog steeds niet 'zekerweet' of bewijs... Wie ben ik (in zo'n geval dus echt als snotneus van 42...) dan om iets zeker te weten?

Ik denk wel dat er 'iets' is, anders zou het toch maar een zinloze vertoning zijn, die draaiende bovenmaatse molshoop waarop wij (nu?) leven. Een God? Een Energie? Reïncarnatie? Of ergens een soort grote Regiekamer waarin voor iedereen een scriptje ligt wat je desgewenst kunt volgen? Desgewenst ja, want ik geloof in eigen verantwoordelijkheid, en ook ergens wel in Karma; what goes around, comes around.

Geloof brengt een hoop ellende en oorlogen. Maar komt dat door betreffende God, of zijn het de mensen die daarin doorslaan, het zeker denken te weten (en daarmee pogen op Goddelijk niveau te komen?) en anderen te willen 'redden' danwel zichzelf hoger op de ladder te proberen te plaatsen door betreffende God meer volgelingen te geven?
En aan de andere kant brengt geloof ook heel veel liefde, rust en troost. Dat vind ik ook altijd wel weer mooi om te zien.

Ik denk dat het in welk (on-)geloof ook altijd weer op 1 ander noodzakelijk woord terugkomt: RESPECT.

Ik respecteer gelovigen, twijfelaars en ongelovigen. Ik ben er nog niet uit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-07-13 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:44

Ik geloof ook niet in god. Ik ben van oorsprong katholiek maar doe er helemaal niets mee. Ben ook niet voor de kerk getrouwd en als ik ooit kinderen zou krijgen hoeven ze wat mij betreft ook niet gedoopt worden. Waarom geloof ik niet??? Tja, ik heb er gewoon niets mee en geloof er dus ook echt niet in.

In mijn omgeving ken ik iegenlijk weinig mensen die echt gelovig zijn, maar ik zie op tv toch regelmatig programma's waar hele gelovige (jonge) mensen in voorkomen. Ik begrijp dat het ook heel erg regio gevoelig is. Ik ben daar echt verbaasd over aangezien het bij ons in de omgeving dus niet veel gelovigen zijn.
Sommige gelovigen gaan (vind ik) heel erg ver in hun geloofsbetuiging. Ik kan dat eerlijk gezegd niet begrijpen (maar dat is mijn mening :o ).

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:44

Ik geloof vooral in mezelf en wat ik zelf meemaak. De dingen hoe ík ze ervaar is voor mij het belangrijkste. Daar komt geen God of iets dergelijks bij kijken.

Waarom? Omdat ik niet geloof dat iemand 'bewust' alles in de wereld zo laat gebeuren. Ik kan dat niet geloven en dat wil ik niet geloven. Als dit wat er allemaal gebeurd in de wereld een bewuste keuze is van 'iets' of 'iemand', dan mag ik diegene of datgene bij voorbaat al niet :n

ivy_power89

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:47

Ik denk dat mensen die wel geloven in god, hier nauwelijks zullen reageren.....

Tieneke

Vjestagirl, de basis van het christendom is Jezus aannemen = gered. Dan heb je al die verschillende stromingen met eigen ideeën, waarin de mensen vaak zelf ook nog eigen interpretaties erop na houen.

Wel denk ik, maar dat weet God alleen, dat God rechtvaardig is en kijkt naar elke mens apart en dat er dus misschien wel omstandigheden zijn waarin iemand die Jezus niet heeft aangenomen, toch wel gered kan worden. Maar dat weet ik niet, dat is een persoonlijk idee.

Nu ja, voor mij moet niemand geloven hoor en iedereen is er vrij in wat hij of zij denkt of doet. Als mensen bewust atheïst zijn, moeten ze het zelf weten, net als dat gelovigen het zelf moeten weten om gelovig te zijn.

Ik geloof trouwens ook in mezelf, maar ik geloof ook dat God me helpt om mezelf te zijn, en dat ik talent van hem gekregen heb om bepaalde dingen te kunnen doen. Het is geen of-of-verhaal. Mear, wat er in de wereld gebeurt, is een samenloop van mensenkeuzes. Niemand van bovenaf stopt een pistool in de hand van een mens, dat nemen ze toch echt wel zelf.

Ik ben trouwens moderator van Credible.nl, een christelijke jongerensite met een groot forum. Wie interesse heeft, kan daar ook wat kennis opdoen of delen of vragen stellen. Niet als spam bedoelt, gewoon ter info :)

Vjestagirl

[***] schreef:
Vjestagirl schreef:

En dat vind jij eerlijk? Dat vind jij getuigen van liefde? Zelfs de paus heeft nu gezegd dat alle mensen naar god zijn evenbeeld zijn geschapen, niet alleen de gelovigen...

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:48

[***] schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar wanneer kom je daar dan (volgens gelovigen) achter? Niet tijdens het leven zelf.
En geloven jullie -in deze moderne tijd- dan ook nog dat ik, als niet gelovige, naar de hel zou gaan om te boeten voor mijn zonde-volle leven?

Anoniem

filou schreef:
Ik zou best willen geloven in iets (noem het god), maar het is voor mij te tegenstrijdig dat diezelfde god er ook voor heeft gezorgd dat er rampen, oorlogen, moorden, kindermisbruik, misvromingen bij geboorten en noem maar op zijn. Als er zoiets gebeurt dan gaat menig men bidden om vergiffenis of om hulp. Ik zie niet in hoe je kan geloven in de god die je met dingen moet helpen, als hij/zij ook degene is die diezelfde dingen heeft veroorzaakt.

Dat komt door ons zelf , door de zondeval hebben wij er voor gekozen dat wij het wel alleen kunnen, en daar door was de wereld die eerst zo mooi was, veranderd in deze wereld met de dood, pijn en verdriet.
God heeft hier niet voor gekozen, maar wij.

Ik haal juis veel steun uit God, als ik iets belangrijks moet doen, of er is een situatie waar ik er tegen op zie, vertrouw ik op Hem en bid ik. Natuurlijk gaat dan niet alles goed, en gaat het niet zo als ik wil, maar dat is logisch. God is geen Sinterklaas , je kan niet een lijstje maken of bidden met dit wil ik , dat wil ik, en wilt U ook zorgen dat dit en dat en zus en zo goed komt. Dan zou het leven wel heel makkelijk zijn, en daarnaast ligt de duivel op de loer, en door dat wij verkeerde keuzes maken gaat niet alles even goed.

Raponsje

Ik geloof niet in god.

Het hele gedoe met dat de bijbel pas later geschreven is door monniken omdat zij vrijwel de enige waren die konden schrijven. Tja.

Iedereen heeft wel eens een roddel gehoord. Het begint met de roddel dat Truusje verkering heeft met Henk. Drie dagen later is de roddel ineens dat dat Truus haar vriend Henk gestolen zou hebben van een ander meisje. De dag erna is de roddel dat ze zwanger is. De dag erna is de roddel dat ze samen met kind naar verweggiestan willen verhuizen.

Ik kan me niet voorstellen dat de bijbel een betrouwbare bron had.

Maar ik vind het wel mooi dat mensen kracht kunnen vinden in iets wat zij geloven.

Vjestagirl

Tieneke schreef:
Vjestagirl, de basis van het christendom is Jezus aannemen = gered. Dan heb je al die verschillende stromingen met eigen ideeën, waarin de mensen vaak zelf ook nog eigen interpretaties erop na houen.

Dus als ik het goed begrijp kan ik volkerenmoord plegen, als ik Jezus maar aanneem ben ik gered en ga ik naar de hemel?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:49

[***] schreef:
filou schreef:

Dat komt door ons zelf , door de zondeval hebben wij er voor gekozen dat wij het wel alleen kunnen, en daar door was de wereld die eerst zo mooi was, veranderd in deze wereld met de dood, pijn en verdriet.
God heeft hier niet voor gekozen, maar wij.

Ik haal juis veel steun uit God, als ik iets belangrijks moet doen, of er is een situatie waar ik er tegen op zie, vertrouw ik op Hem en bid ik. Natuurlijk gaat dan niet alles goed, en gaat het niet zo als ik wil, maar dat is logisch. God is geen Sinterklaas , je kan niet een lijstje maken of bidden met dit wil ik , dat wil ik, en wilt U ook zorgen dat dit en dat en zus en zo goed komt. Dan zou het leven wel heel makkelijk zijn, en daarnaast ligt de duivel op de loer, en door dat wij verkeerde keuzes maken gaat niet alles even goed.

Fijn dat je er zoveel steun aan hebt.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:50

Sonja: Waarom zou alles een zinloze vertoning zijn als er geen God is? Ik draag mijn steentje bij aan de maatschappij, ik baar kinderen, deze kinderen zetten de lijn voort, help naasten en dierbaren (soms zelfs een compleet vreemde) en als ik te oud ben of ik ben ziek en kan niet meer mij doen ga ik dood. Ik heb mijn taakje volbracht en ben niet meer nodig. banketstaaf voor mij maar that's life.

Het "hiernaarmaals" is niet de beloning maar het leven is beloning. Zonde om te wachten tot je dood bent.

Verder ben ik het helemaal eens met dat geloof mensen groepeerd zodat ze makkelijk te leiden zijn. Daarnaast is het een mooie verklaring voor alles wat nog niet te verklaren is zoals de dood. Door het geloof hoeft men niet bang te zijn voor het onbekende. Vroeger dacht men dat een vuurgod oid zorgde voor vuur nu weten we inmiddels hoe het werkt en hebben we zelfs aanstekers :o

Tabaluga12

Vjestagirl schreef:
Tieneke schreef:

Dus als ik het goed begrijp kan ik volkerenmoord plegen, als ik Jezus maar aanneem ben ik gered en ga ik naar de hemel?

Als je je wendt tot god en oprecht spijt hebt dan wel, god vergeeft.

Solleke_Noah

Om het met Laplace te zeggen:

"I have no need for that hypothesis"

De hypothese dat er een god zou bestaan, is veel meer vergezocht en onwaarschijnlijker dan andere hypotheses, zoals bijvoorbeeld gesteld door de wetenschap. De wetenschap krijgt van mij dus voorrang ;)

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:51

Alle nare, moeilijke, verdrietige dingen e.d. zijn gekomen door de zondeval.
God heeft de aarde en de mensen gemaakt, met als doel om ons zo gelukkig mogelijk te maken, en zo hem ook. (Ken je het wel, als je kinderen tevreden zijn, ben je dat als ouder ook)
Maar omdat Hij niet wou dat de mensen marionetten zijn, heeft hij ons een eigen wil gegeven.
De eerste tijd op aarde was alles goed en mooi, maar de mens heeft ervoor gekozen om het te verwoesten. (Ze mochten alles eten behalve van een boom, dit deden ze dus wel. En dat wordt zondeval genoemd).
Toen is het kwaad in de wereld gekomen.

Om het niet voor altijd verprutst te laten heeft God Jezus gestuurd. Omdat Jezus gestorven is voor alle dingen die wij verkeerd hebben gedaan, hoeven wij daarvoor niet meer 'gestraft' worden.
Jezus heeft ervoor gekozen om dat te doen, voor iedereen die dat wil aanvaarden. Niet omdat je iets goeds gedaan hebt oid, maar gewoon omdat Hij van je houdt om wie je bent. En omdat Hij graag wil dat je bij hem bent.

Een korte versie van het christelijke geloof.
Ik geloof dit.

Tabaluga12

Salsa schreef:
Sonja: Waarom zou alles een zinloze vertoning zijn als er geen God is? Ik draag mijn steentje bij aan de maatschappij, ik baar kinderen, deze kinderen zetten de lijn voort, help naasten en dierbaren (soms zelfs een compleet vreemde) en als ik te oud ben of ik ben ziek en kan niet meer mij doen ga ik dood. Ik heb mijn taakje volbracht en ben niet meer nodig. banketstaaf voor mij maar that's life.

Het "hiernaarmaals" is niet de beloning maar het leven is beloning. Zonde om te wachten tot je dood bent.

Verder ben ik het helemaal eens met dat geloof mensen groepeerd zodat ze makkelijk te leiden zijn. Daarnaast is het een mooie verklaring voor alles wat nog niet te verklaren is zoals de dood. Door het geloof hoeft men niet bang te zijn voor het onbekende. Vroeger dacht men dat een vuurgod oid zorgde voor vuur nu weten we inmiddels hoe het werkt en hebben we zelfs aanstekers :o

Ik kon het niet beter zeggen.

Anoniem

Wij zijn geen kopie van God, wij kunnen zelf keuzes maken.
Als je heel goed leef, maar toedeloe en bekijk het maar zegt tegen God, dan kan je wel nog zo goed leven maar dan kom je er gewoon niet.
Dat is eerlijk, het is je eigen keuze om wel of niet in hem te geloven, dat heb je zelf in de hand want je hebt de mogelijkheid om daar zelf over te beslissen.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:52

Ten eerste , wat of wie bedoel je met God?
Ik heb geleerd dat God zoiets is als een mens, maar dan niet levend , hij zou de aarde geschapen hebben en de wereld regeren.
Daar geloof ik Niet in. Waarom niet? Omdat ik me vroeger vaak afgevraagd heb waar die * dan was. Als God zo goed en aardig was, en ik goed en aardig moest zijn om in de hemel terecht te komen, dan begrijp ik echt Niet waarom de dingen die me overkomen zijn, me zijn overkomen.
Ik ben ook snel gestopt met geloven in hemel en hel toen ik voor de eerste keer met het vliegtuig ging, ik heb nergens daarboven in de lucht de hemel gevonden (en dat hebben ze me als kind wel zo wijsgemaakt)

Ik geloof niet.
Niet in hemel of hel, in leven na de dood, karma , of wat dan ook.

Wat ik denk is dat we komen van hetzelfde, weer gaan naar hetzelfde, maar hier als mens de mogelijkheid krijgen om onszelf als een individu te ervaren met (beperkte) keuzevrijheid. Dus in feite is de mens god.
Ik heb al vaak geprobeerd mijn hoofd te breken over WAT het precies is, maar dat gaat volgens mij niet lukken, dus ik heb maar aangenomen dat we allemaal in wezen hetzelfde zijn, maar hier op aarde elk onze eigen weg mogen/kunnen volgen.