Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:19

Wat een interessant topic. Ik kom mij hier ook maar eens melden.

Ook ik ben een vegetariër en nieuwe leren dingen koop ik niet. Maar de oude spullen die ik al had gooi ik ook niet weg, dat is zonde van het dier (of althans zo ervaar ik dit). Dit wordt nog lastig als mijn twenter onder het zadel komt als hij groot is.

Mooie links en mooie filmpjes, de app heb ik ook meteen gedownload!

Sinds een jaar speelt bij mij de gedachte veganist te worden. Vriendlief ziet dit niet zitten omdat ik dan andere tot last ben. Wanneer wij dan ergens gaan eten moet zij dan met mij rekening houden e.d. Dit snap ik heel goed en daarom ben ik nog niet compleet overgestapt. Maar alles wat biologisch en/of ecologisch kan koop ik zo, ook voor vriend die wel vlees eet. Inmiddels eet hij geen vis meer omdat hij toch wel schrok van de wijze waarop vis gevangen etc. wordt. Biologisch vlees eet hij wel maar zeer beperkt, misschien een keer of twee/drie per week. De rest eet hij ook vegetarisch *\o/* En dit allemaal voor mij haha.
Ons wc papier is bijvoorbeeld ecologisch, mijn schoonmaakmiddelen ook. Mijn "missie" is om milieu en dier zo min mogelijk schade toe te brengen. Helaas heb ik wel een auto nodig dus flawless zal het nooit worden, maar verbeter de wereld begin bij jezelf toch?!

Is hier iemand die veganist is en een goed handboek heeft? Ik wil ook echt varkensvrij douchen etc. Maar dit vind ik allemaal nog erg lastig.

Mijn beesten zijn op 1 na allemaal vegan dus zij zijn mijn grote voorbeeld haha. Op naar de sla/wortel en hooi :)

Snorretje

Re: Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:23

Ook ik ben vegetariër, en eet alleen vrije uitloop eieren :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:28

Vind je vrije uitloop voldoende? Ik persoonlijk vind dat net niks uitmaken met de "eierfabrieken".

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:32

Wat een toptopic! Ik woon helaas nog thuis en heb geen inkomsten, dus ben afhankelijk van de boodschappen van mijn moeder. Gelukkig is mijn moeder ook een dierenvriend net als ik. Wij hebben jaren lang elk dierendoel die wij tegen kwamen, maandelijks gesteund, maar helaas hebben we nu niet meer zoveel geld over in de maand.

Mijn moeder kiest vaak bewust haar boodschappen, maar is daar niet heel gedreven in. Als ik zelf boodschappen haal met mijn vriend kiezen wij heel bewust onze producten. Ik zou het liefst vegetarier worden, maar daar is veel verandering voor nodig (in mijn eetpatroon etc.) en moet nog even zien hoe dat allemaal kan gaan lukken.

Zie er naar uit om zelf mijn boodschappen te kunnen doen als ik op mijzelf woon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:32

@ Selka: 't is te doen hoor, mijn ouders waren eerst ook in shock, mijn lief minder, maar vegan hapjes bleken best te maken, ook uit eten gaat prima, als je vraagt of ze het vlees eruit willen laten en eieren, ben je vaak al een heel eind. Op http://www.vegetus.nl staan super vegan recepten, en met organische shampoo en conditioner ben je een heel eind al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:34

@ Geryon: ik ben veganist, heb de pest aan soja.... Het kan..... Je voedingspatroon wordt wat minder traditioneel, maar hoe erg is dat? Juist macaroni bv kan echt heel makkelijk vegan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:36

Yamcha schreef:
@ Geryon: ik ben veganist, heb de pest aan soja.... Het kan..... Je voedingspatroon wordt wat minder traditioneel, maar hoe erg is dat? Juist macaroni bv kan echt heel makkelijk vegan.

Totaal niet erg, maar ik weet nog niet of het wel gaat lukken omdat ik bijna niets lust (écht niet lust). Maar daar heb ik een eigen topic over aan gemaakt :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:48

Thanks Yamcha! Wat een geweldige gerechten, ik krijg er spontaan trek van :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:55

Selka schreef:
Vind je vrije uitloop voldoende? Ik persoonlijk vind dat net niks uitmaken met de "eierfabrieken".

Hoezo? Ik woon naast meerdere vrije uitloop boerderijen en ik moet zeggen dat die kippen het aardig naar hun zin hebben als ik het vergelijk met scharreleieren.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:02

Als je kijkt naar de voorwaarden voor zo'n vrij uitloop ei, zijn deze imo niet veel beter dan de "scharrel" eieren.

Citaat:
Het scharrelei komt van kippen die in schuren leven met legnesten, zitstokken, strooisel op de grond en daglicht door de ramen. De kippen kunnen vrij rondlopen en zoeken naar het rondgestrooide voedsel. Ze leggen hun eieren in eigen nesten.

De scharrelhouderij is een verbetering ten opzichte van legbatterijen, maar de snavels worden nog steeds gekapt, en de kippen kunnen niet naar buiten. Er zijn maximaal negen kippen per m2. Scharreleieren zijn, naast het keurmerk, te herkennen aan een gestempelde code op het ei die begint met 2.

Vrije uitloop
Het vrije-uitloopei komt van kippen die buiten kunnen scharrelen op een oppervlak van minimaal 2,5 m2 per kip. Verder zijn de levensomstandigheden binnen en de welzijnseisen vergelijkbaar met die van scharrelkippen.

Vrije-uitloopeieren zijn, behalve aan het keurmerk, ook te herkennen aan een gestempelde code op het ei die begint met 1.
bron: http://www.milieucentraal.nl/themas/keu ... -op-eieren

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:04

Selka schreef:
Wat een interessant topic. Ik kom mij hier ook maar eens melden.

Ook ik ben een vegetariër en nieuwe leren dingen koop ik niet. Maar de oude spullen die ik al had gooi ik ook niet weg, dat is zonde van het dier (of althans zo ervaar ik dit). Dit wordt nog lastig als mijn twenter onder het zadel komt als hij groot is.

Mooie links en mooie filmpjes, de app heb ik ook meteen gedownload!

Sinds een jaar speelt bij mij de gedachte veganist te worden. Vriendlief ziet dit niet zitten omdat ik dan andere tot last ben. Wanneer wij dan ergens gaan eten moet zij dan met mij rekening houden e.d. Dit snap ik heel goed en daarom ben ik nog niet compleet overgestapt. Maar alles wat biologisch en/of ecologisch kan koop ik zo, ook voor vriend die wel vlees eet. Inmiddels eet hij geen vis meer omdat hij toch wel schrok van de wijze waarop vis gevangen etc. wordt. Biologisch vlees eet hij wel maar zeer beperkt, misschien een keer of twee/drie per week. De rest eet hij ook vegetarisch *\o/* En dit allemaal voor mij haha.
Ons wc papier is bijvoorbeeld ecologisch, mijn schoonmaakmiddelen ook. Mijn "missie" is om milieu en dier zo min mogelijk schade toe te brengen. Helaas heb ik wel een auto nodig dus flawless zal het nooit worden, maar verbeter de wereld begin bij jezelf toch?!

Is hier iemand die veganist is en een goed handboek heeft? Ik wil ook echt varkensvrij douchen etc. Maar dit vind ik allemaal nog erg lastig.

Mijn beesten zijn op 1 na allemaal vegan dus zij zijn mijn grote voorbeeld haha. Op naar de sla/wortel en hooi :)

Mag ik vragen wat voor dieren je hebt?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:05

Scharrelkippen zitten met 9 kippen op 1 vierkante meter en vrije uitloop kippen hebben 2,5 vierkante meter per kip. Ik vind dat een aanzienlijke verbetering! Ook kunnen ze buiten meer natuurlijk gedrag vertonen door het zoeken naar insecten en dergelijke.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:10

Ik begrijp dat het een verbetering is Moonfight, maar voor mij persoonlijk niet voldoende :)

Mijn dieren sunshine: Hond (niet vegan dus ;) ), konijnen en paard :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:13

Dat kan natuurlijk Selka. Maar ik vond je reactie zo hard. Je gaf aan dat het niks uitmaakt, en dan vind ik zonde. Dan overtuig je namelijk mensen om gewoon scharreleieren te kopen. Het maakt namelijk toch niks uit....

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 16:15

Ik las net ook ergens dat het van onvriendelijk naar vriendelijk als volgt is:

Legbatterij
Scharrelkip
Vrije uitloop kip
Biologische kip

Ben alleen even de bron kwijt.. -O-

Edit: Die link staan trouwens aantrekkelijke recepten op zeg! Krijg er honger van :')
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 25-07-13 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:15

Oke, dat was niet zo bedoeld! Ik doelde meer op weinig verbeteringen dan dat het niets uit zou maken.
Alles beter dan scharreleieren, daarom is het juist mooi dat Johma salades voortaan ook vrije uitloop of biologische? eieren gebruikt :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:19

Inderdaad! Als grote bedrijven die dierproducten gebruiken zo iets besluiten dan heeft dat echt wel invloed op de markt +:)+ Dan zullen dingen misschien ook wel veranderen :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:19

Ik probeer ook zoveel mogelijk op te letten. Eet eigenlijk bijna nooit vlees en als het kan biologisch. Als ik vlees eet is het rund of paard. Vlees zit barstensvol hormonen en dan vindt men het gek dat iedereen hier dik wordt. De hormonen waarvan een koe zo snel groeit krijgen wij ook weer binnen. Melk drink ik sowieso amper, hebben we nergens voor nodig en is totaal onnatuurlijk. Eieren vind ik niet lekker. :+

Heb vanochtend het begin van Earthlings gekeken, maar heb hem afgezet. Ga hem nog wel afkijken want ik vind dat dat moet. Mensen moeten bewust worden van al het leed in de wereld. Als wij met zijn allen minder vlees gaan eten zal de massaproductie in ieder geval omlaag gaan. Plus dat we het gewoon echt niet nodig hebben. En al helemaal niet elke dag.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:25

Vind het altijd zo verschrikkelijk als ik in de winkel aan het werk ben en hij gaat dicht, dat er veel vlees wordt weggegooid... En dan vooral een hele kip, kip heeft dan voor niks zijn vlees afgestaan.....

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:28

Oh Batlow houd op! Ik ben al zo'm emo-muts als het om dieren gaat. Dat zo'n kip voor niks dood is gegaan vind ik zo vreselijk jammer. Dan baal ik echt even van de wereld. Zo kan ik ook nog steeds niet langs de vrachtwagens met allemaal beestjes voor de slacht rijden zonder emotioneel te worden..

Katten die doodgereden worden langs de weg probeer ik (tenzij het echt niet veilig is) ook altijd naar de DA kliniek te brengen voor chip. Kan dit niet, dan bel ik de dierenbescherming en die halen het beestje op. Lijkt mij vreselijk als je als eigenaar op zoek bent naar je dier en maar niks weet.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:34

ik zou wel vrije uitloop eieren doen ipv biologische.
biologisch wil alleen zeggen dat ze geen onnodige rotzooi binnenkrijgen , dat zegt niets
over de huisvesting ( als ik mij niet vergis dan )

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:38

romyloverrr schreef:
biologisch wil alleen zeggen dat ze geen onnodige rotzooi binnenkrijgen , dat zegt niets

Klopt.

Zit even te graven in mijn geheugen, is alweer een aantal jaar geleden dat mijn ouders een pluimveehouderij gingen en overgingen van uitloop naar bio... (bio is trouwens een rámp om te hebben, hebben nog nooit zo'n beroerd koppel kippen gehad.)

Wij hebben namelijk ergens in de laatste jaren extra zitstokken in de stallen gehangen. Maar ik geloof dat we ze al hadden in de tijd dat we alleen uitloop hadden. Voordeel van zitstokken is dat de dieren altijd omhoog kunnen als ze willen namelijk.

Maar, ik vond destijds het voer van bio wel beter ruiken dan het andere voer. Maar dat is dan wel weer heel persoonlijk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:39

Hier geen vegetarier maar zeker zeer bewust met vlees kopen!
Kip? Komt hier niet meer in huis, tenzij het biologisch is.
Geld ook voor varken en koe!

Eieren, melk en kaas ook van de betere producten zodat ik weet dat de dieren er niet onder hebben geleden.
Heb op een melkveehouderij gelopen die de koeien "zo veel mogelijk" buiten en als ze buiten staan, mogen ze kiezen of ze nu buiten willen staan of binnen. Boven de 25 graden overdag, gaan de koeien overdag naar binnen en in de nacht naar buiten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:44

romyloverrr schreef:

Als ik eieren koop, zijn het de blije eieren :D http://www.blijekip.nl/blije+kip+eieren/biologisch+
Maar liever geen eieren!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:46

Ik heb net mezelf verplicht de docu earthlings te kijken maar ik kom niet langer dan 15 minuten, wat een zeer trieste wereld als het gaan om dieren die gebruikt worden als voedsel. Mijn maag heeft zich 2 keer gedraaid. -O-

Wij hebben onze eigen kippen en daar halen we altijd de eieren van weg, ze staan 24/7 in een ren met een nachthok met klim stokjes en mandjes met stro. Ik ben niet zo'n vlees liefhebber en koop het dan meestal ook niet.