Advies gevraagd: Geldkwestie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:31

Ik zou een goed tehuis voor ze zoeken. Indien een van de katten ziek wordt... Dan heb je een megaprobleem!

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:33

Ik vind dat je trots op jezelf mag zijn. Dit is de weg naar weer een goede toekomst. Zet m op!!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:39

Verstandig besluit TS.
De eerste 'verleiding' heb je goed overwonnen.
Het is ontzettend moeilijk als je krap bij kas zit, maar (zoals je zelf hebt ervaren) geldproblemen hebben een 'probleem aanzuigend effect'.
Het ene gat met het andere dichten, houd je niet lang vol.

Heb jij ook begeleiding hoe je nu je geldzaken op orde houdt?
Dat lijkt me namelijk heel belangrijk.
Het is, zeker nu je net schuldenvrij bent en nog geen buffer hebt opgebouwd, de kunst om uit de schulden te blijven.
(en heel eerlijk: aan de reactie van je familie te horen, hebben zij niet voldoende inzicht om jou te kunnen helpen)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:42

little_king schreef:
Haren verven kost 5 euro bij de action :P
Ondergoed daar ook niet veel.
Daar kun je wellicht wel op besparen zodat je richting die 45 euro komt.

Kun je je ouders niet vragen 5 euro in de maand te betalen zodat je die 45 terug kunt betalen?

ik snap je redenering maar ze is net uit de schulden dan moet je niet opnieuw beginnen. ook als is het maar.... al is het maar 1 euro.
niet doen verstandige keuze ts. echt super. wat je gewoon niet hebt kun je gewoon niet uitgeven.
gewoon lekker sparen en rondneuzen

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:04

Ben ik met je eens hoor.
Maar voor mij gaan dieren dan toch weer boven andere dingen.
Maar ik denk wel dat als ik in die situatie zou zitten ik zou proberen een ander huisje voor de katten te krijgen.

Anoniem

Re: Advies gevraagd: Geldkwestie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:11

Alhoewel ik persoonlijk groot voorstander ben van katten buitenlaten, begrijp ik de noodzaak even niet waarom de katten van TS nu opeens naar buiten moeten? Hoe lang zitten deze katten al binnen? Dan maakt een paar maanden langer ook niet uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:47

Jammer dat je hem afgezegd hebt, maar je kunt hem misschien alsnog gaan halen...ik zou het toch ernstig overwegen als ik jou was hoor!

Je twijfelt er over dus je ziet blijkbaar wel een mogelijkheid om hem te kopen, dus het geld is er wel op 1 of andere manier ;)

Als de afweging eigenlijk alleen maar is of je voor de katten kiest of voor jezelf...dan zouden de katten bij mij echt voor gaan :j

Is het zo dat je het geld ècht nodig hebt om een openstaande rekening te betalen ofzo, of als investering in de toekomst waardoor je binnenkort meer geld krijgt (zoals die sollicitatie, hoe belangrijk is het om daar geen grijze haren te hebben :P ) dan heb je het geld gewoon echt niet.

Maar blijkbaar heb je het wel....anders zou je het niet overwegen.

Erg zonde om dan een superkoopje aan je neus voorbij te laten gaan, het is iets dat je eigenlijk gewoon echt nodig hebt en sowieso wilt hebben, en voor je beestjes en jezelf erg veel plezier zal geven.... lijkt me veel beter besteed geld voor iets dat harder nodig is dan een rolgordijn of ondergoed :P

Verwacht je niet dat je de komende maanden weer lekker kunt gaan sparen, dan zou ik toch serieus op zoek gaan naar een fijn ander plekje voor de katten :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:51

Dat is absoluut niet waar pmara, je moest eens weten hoeveel mensen overwegen geld uit te geven wat ze niet eens hebben en er heel hard aan twijfelen, om toch nog maar een schuldje op te bouwen "want het is toch niet zooo veel en het is wel nodig want...", die denken "ach ik geef het geld uit en als de rekening komt die ik dan niet kan betalen dan zie ik dan wel wat ik ga doen." Dat is juist iets heel typisch en juist door dat blijven mensen maar in de schulden zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:28

Wie is pmara :P

Uiteraard weet ik dat het bij veel mensen zo werkt, maar ik zie niet dat TS het heeft over een schuld...maar meer over een keuze tussen het 1 of het ander :)

Daarbij zegt ze ook dat ze zelf juist geen gat in haar hand heeft en vanaf nu weer kan beginnen met sparen, dus als dat zo is zou ik het persoonlijk geen enorm probleem vinden om nu die paar tientjes uit te geven voor zo'n buitenkansje.

Het gaat niet om een navelpiercing ofzo, maar om iets dat best wel belangrijk is en over een paar maanden veel meer geld gaat kosten :)

Als ze nu in de WW zat ofzo waardoor de toekomst erg onzeker is....maar ze geeft aan dat ze nu weer kan beginnen met sparen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:33

pmarena schreef:
Je twijfelt er over dus je ziet blijkbaar wel een mogelijkheid om hem te kopen, dus het geld is er wel op 1 of andere manier ;)

Dat is echt een heel groot misverstand, echt waar :) . Daar zit hem nou net de crux: dat geld is wel misschien wel af en toe, máár, het is keihard voor eerste levensbehoeften! Juist door die manier van denken komen er zo ontzettend veel mensen serieus in de problemen te zitten.

"Dan betaal ik de ziektekostenverzekering volgende maand wel, of ik betaal de huur wel wat later. Oeps, nu heb ik ineens een onvoorziene omstandigheid (auto/fiets kapot, noem eens wat). Nou ja, dan moet de huur nog maar een maandje wachten...." Zie daar het begin van iets waar nauwelijks meer uit te komen valt als je al geen enkele reserve hebt.

Bij TS is de oorzaak weliswaar anders, maar het blijft zo dat dat geld er nu gewoon niet is. Het is hartstikke knap hoe ze dat nu oppakt. En heel fijn van dat begripvolle mailtje dat ze terugkreeg :) .

TS, misschien kun je aan je vrienden ook een envelopje vragen ipv een cadeautje, wie weet levert dat alsnog genoeg op om bij die kattenren te doen :)) .

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:37

TS zegt dat ze nog maar net uit de schulden is, er nog een grote rekening aankomt waarvoor ze spaart en ze hierdoor geen enkele euro op overschot heeft. Dat wil zeggen dat ze het geld nu waarschijnlijk wel thuis heeft liggen, maar dan heeft ze wel niet meer voldoende om die rekening te betalen. Uit de schulden is niet hetzelfde als direct terug geld om alles te kunnen gaan doen. En honderd euro, zelfs vijftig euro, is véél geld voor een persoon die de touwtjes aan elkaar moet knopen. Als je hiervoor geld moet gaan uitgeven wat je niet hebt dan blijft het niet goed. Dan kan ze dat geld dat ze nu aan het sparen is, weer gebruiken voor haar schuld van de rekening nog maar eens af te betalen. En dan komt er weer een "buitenkansje" waardoor je weer een schuld maakt, want altijd vindt je wel ergens een "buitenkansje dat je écht wel nodig hebt". Het is een goede gewoonte gewoon hard te zijn voor jezelf en er juist geen gewoonte van te maken om geld uit te geven dat er niet is of dat je nodig hebt in de nabije toekomst, zelfs niet voor één keertje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:43

Volgens mij worden er conclusies getrokken die je aan de hand van het verhaal van TS, of mijn reactie, eigenlijk helemaal niet kunt trekken :)

Ze vertelt toch vrij duidelijk dat ze overwoog om de ren te gaan halen.
Ze weet dat ze er dan voor moet betalen.
Ze wil ook geen geld er voor lenen.

Enige conclusie die je daar uit kunt trekken is dat het geld er dus wel IS...anders bestaat de optie van het halen van de ren niet eens :)

Het lijkt mij dus vooral de overweging WAT ze van dat geld (dat er is) gaat kopen :)

Ondergoed, een rolgordijn, haarverf...die kun je in principe altijd nog wel halen. Dat zijn standaard producten.

Deze ren niet...dat is een buitenkansje en ik denk dan: als de komende maanden er rooskleurig uitzien, dan beter nu een paar tientjes uitgeven en volgende keer dat er geld binnenkomt die andere rommeltjes halen, dan andersom en veel meer betalen voor zo'n ren...die dan waarschijnlijk ook nog minder mooi wordt.

Maar dat is dus een overweging die TS alleen zelf kan maken, zij kan alle zaken er in mee betrekken qua toekomstperspectief en noodzaken, terwijl wij hier nu een beeld zitten te vormen dat waarschijnlijk toch wat diepte mist :)

Bijvoorbeeld dat we niet weten waarvoor die grote rekening die er aan komt, precies is, wanneer die verwacht wordt, of dat wellicht nog uitgesteld kan worden omdat het gaat om een product of dienst die nog niet geleverd is en niet per-sé belangrijk is....

Ik kan me prima voorstellen dat door de voor ons wat onduidelijke omstandigheden het verstandiger zou kunnen zijn om nu die ren voor een appel en een ei te gaan halen, in plaats van over een maand of wat meer kosten er voor te maken...gezien de ren toch iets is dat TS echt lijkt te willen gaan aanschaffen en het niet om een onzin-aankoop gaat :)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:46

Onwijs knap ts, en ook ik denk de juiste beslissing hoor. En wie weet wat er nog op je pad komt...ik weet niet waar je woont, maar wij bijvoorbeeld hebben misschien nog wel wat voilieregaas (grinnik...even wat spelproblemen geloof ik) liggen op stal...ik zou es kunnen kijken of dat nog goed is en als je in de buurt woont mag je dat vast wel meenemen van diegene waarvoor het is....maargoed, ik weet niet of het spul nog goed is en ook niet waar jij woont...ik bedoel maar te zeggen, dat dingen soms toch wel een weg vinden.

En ik wil ook toch echt even zeggen dat ik het bijzonder knap vindt, dat je zo goed bezig bent geweest met je financiele situatie en bijna bijna gewonnen lijkt te hebben :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:49

Nee, het geld is er niet! Het is er nu ja, maar ze heeft het nodig om over een tijdje een rekening te kunnen betalen. Dus ze zal het geld nu wel op haar rekening hebben staan en zo de ren kunnen kopen, maar die honderd euro die ze dan uitgeeft was eigenlijk honderd euro voor een rekening die ze verwachtte. En dan zit de TS in de problemen, want dan heeft ze het geld niet voorhanden en moet ze weer een schuld aangaan.

aldus hier:
Naamloos1 schreef:
Nu verwacht ik nog 1 rekening van een redelijk groot bedrag en dat geld heb ik nu bijna bij elkaar gespaard. Maar dus nog niet helemaal.
Naast dit geld heb ik echt niks extra's.. Dus eigenlijk kan je het zien alsdat ik geen geld heb nog.

edit: als je doelt op haar zin van onderbroeken en haar verven: Onderbroeken kan je eventueel mee wachten maar dat gaat je geen honderd euro besparen. Haar verven deed ze al heel goedkoop en kon ze ivm haar werkfunctie ook niet uitstellen. Verder geeft de TS al aan dat ze overal al op bespaart en alles verkocht heeft wat ze kan missen...ik ga er niet van uit dat er nog meer "luxe"dingen zijn die ze gerust even kan laten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:57

Dat WEET je dus niet, of ze in de problemen gaat komen ervan :)
Gezien je geen idee hebt hoe het zit met die rekening :)*

Wat voor rekening het is, of de product / dienst al geleverd is, of dit iets is dat vooruit geschoven kan worden omdat het niet zo heel belangrijk is...wie weet is TS wel van plan om 1 of andere luxe gadget te kopen dat ze niet per-sé nodig heeft, en doelt ze daar op met die grote rekening die er nog aan komt :P

Dan is een ren voor de katten ineens een veel betere besteding van het geld. Beestjes blij, TS minder last van d'r allergie en een betere nachtrust...is best wel veel waard hoor :)

En we weten ook niet hoe lang het duurt voordat die paar tientjes van die rekening in de toekomst weer aangevuld zijn. Wellicht volgende maand al? Misschien is die rekening er dan nog niet eens :P

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het ook heel wijs en verstandig om geen geld uit te geven dat er niet is, maar dat is een andere situatie dan wanneer het simpelweg gaat om keuzes maken.

Dan kan het wel eens verstandiger zijn om de ene aankoop een maandje uit te stellen omdat de andere aankoop je meer rust geeft.

In deze situatie hebben we volgens mij niet genoeg info om met zekerheid te zeggen welke keuze meer rust / voldoening zal geven :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:03

TS: Waarom laat je je katten niet gewoon naar buiten zonder ren :o?

Ik lees hier allerlei adviezen over rennen en tuigjes, sinds wanneer mogen katten niet meer gewoon kat zijn en er zelf op uit :) ?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:07

Omdat de buurman niet op katten overlast zit te wachten?
Maar dat is een andere discussie :)

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:11

Ik weet niet of je iets aan mijn tip hebt, maar misschien iemand anders wel.
Er zijn tegenwoordig op Facebook '' hoeken'' waar dingen worden weggegeven. Of bijvoorbeeld een rommelhoek voor dingen die op marktplaats niet meer verkocht kunnen worden en voor 5 of 10 euro weggaan.

Zo'n weggeefhoek heeft bijna elke plaats tegenwoordig wel, misschien dat je daar eerst op kan kijken.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:16

Ik zou de katten ook de deur uit doen. Ik snap hoe moeilijk het is om je huisdieren weg te doen, maar als je zelf niet eens fatsoenlijk rond kan komen moet je niet de verantwoordelijkheid van dieren op je nemen. Die kiezen er niet voor om (Bijvoorbeeld!!!) 2 weken te wachten op de DA in geval van nood, omdat er op dat moment geen geld voor is. Daarnaast snap ik niet dat er anno 2013 nog mensen zijn die dieren cadeau doen. Het in huis nemen van dieren is een grote verantwoordelijkheid en die dat mag je mensen niet ongevraagd opleggen. Daarnaast vraag ik me af hoe geholpen een kat is met een ren van 2 bij 3 meter. MI horen katten vrij rond te lopen, of t nou een vuilnisbakkenras is of een dure raskat. En gezien de situatie lijkt het mij ook niet zo moeilijk een thuis te vinden waar ze er op vooruitgaan, iedereen acht zichzelf een betere eigenaar dan de rest van Nederland, maar dat valt vies tegen over t algemeen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:20

TS: soms lees je verhalen van mensen die weinig geld hebben maar hélemaal verknocht zijn aan hun huisdier en elke cent met liefde aan dat beestje uitgeven. Bij lees ik echter niet zo'n zelfde verknochtheid, maar eerder een verantwoordelijkheidsgevoel. Klopt dat? Kan jij echt niet zonder die katten, of ben je vooral bang voor waar ze terecht komen als je ze herplaatst?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 17:42

Oke even wat reacties op een paar reacties :P

@ Pmarena: Zoals je ergens kan lezen bij mijn reacties, zei ik ondergoed als 1 van de voorbeelden. En je ziet er ook bij staan, dat ik dit dus niet koop. Aangezien ik er geen geld voor heb! Dat ik daarom zo twijfelde over die ren, om daar wel ineens 100 aan uit te geven.. Aangezien ik het eigenlijk niet heb!

W.b.t. die rekening: Dit is vanuit de gemeente hier, en als die rekening op de mat valt moet ik hem gewoon betalen. Het is dus geen luxe iets ofzo.. (Was het maar zo, dan kon ik dat afzeggen) Maar helaas. Dus die rekening zal hoe dan ook betaald moeten worden..

@ Kwanyin, jij snapt het idd :) Dat geld wat ik nu dus 'heb' is dus gespaard voor DIE rekening. Hiernaast heb ik nog niks!

Dan nog iets, ik zit nu in de WW, en heb aanvullende bijstand. Mijn inkomen is p.m. dus krappe 900! Ik heb dus werk gevonden, maar dit is maar voor 18.5 uur, aangezien de banen niet voor het oprapen liggen. Dus mijn inkomen blijft alsnog rond die 900. De WW vervalt, maar de aanvulling hou ik (helaas) Dus 'even snel' een paar tientjes sparen p.m. gaat gewoon niet lukken.
(Ik woon alleen en heb geen vriend)

@ Cynthia5: Dankje voor de tip!! Ik zal eens kijken! :j

@ LenaBaars: Die katten heb ik 4 jaar geleden gekregen als 'verassing' toen woonde ik dus samen, en deelden we de kosten. Maar aangezien het verkeerd is gegaan tussen ons, en ik gigantische schulden heb gekregen door hem! Woont hij hier niet meer, en zodoende heb ik dus de katten nog. (Waar ik erg gek op ben)

@ Dani: Van beide wat. Ik ben echt helemaal gek op ze, maar ook ben ik wel 'realistisch' en weet ik dat ik ze eigenlijk meer plezier doe denk ik als ze ergens op een boerderij kunnen rondlopen. Maar ik ben idd erg bang voor waar ze terrecht komen. En ik heb ook de instelling: Een dier neem je voor je leven en niet voor even. (Dit is dus mijn grootste struikelpunt om ze weg te doen.)

En nu ga ik eventjes eten maken :Y)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:48

Ik zou mijn katten als laatste de deur uitdoen :o
Sterker nog, ik leef de laatste tijd op kliekjes van klanten, en mijn katten vreten Royal Canin ...

Maar 100 euro voor een fatsoenlijke ren is echt een koopje. Nu weet ik niet waar ie van gemaakt is, maar mijn kleinste ren van aluminium panelen was 325 euro en die is 1 bij 3 bij 2.65 ..

Je kunt veel op kleding etc besparen door naar de rommelmarkt te gaan.
En de lidl en de action.
Een keer boodschappen doen bij de Lidl kan zo al een paar tientjes schelen bijvoorbeeld.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:55

Gekke vraag misschien, waarom kijk je op facebook niet naar een aantal weggeefhoeken in de omgeving en vraag je daar niet om een kattenren, c.q kippengaas en wat houten palen en planken? :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:31

Tja ik weet niet hoor, ik ben heus ook opgevoed met het idee dat je verantwoordelijk bent voor je dieren en er dus altijd voor dient te zorgen... Maar TS aanraden om zo'n bak geld uit te geven terwijl ze het geld eigenlijk niet 'heeft' - het is immers al gereserveerd voor een rekening, waar ze niet omheen kan - dat vind ik gewoon te ver gaan. De katten krijgen hun natje en hun droogje, dus het is niet alsof ze plots geen eten krijgen; ze zitten nu ook binnen en weten dus momenteel niet wat ze 'missen'. Die ren heeft imo dus echt geen voorrang op een belangrijke rekening van de gemeente....

Spullen verkopen of droog brood eten zou mij ook wat ver gaan (los van het feit dat TS al aangaf dat er ook geen spullen meer zijn om te verkopen). Er zijn grenzen hoor - ik zou persoonlijk eerder een nieuw huisje voor een huisdier zoeken dan dat ik droog brood ging eten om de katten Whiskas te kunnen blijven geven. Los daarvan; dat vind ik helemaal aan TS om te beslissen! :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:33

Ja, maarja, zo aan de situatie af te lezen gaat TS wel weer vooruit en kan ze langzaam maar zeker wel weer haar natje en droogje bij elkaar krijgen omdat het 'probleem' van de schuld, haar ex, niet meer schulden kan bezorgen..