Hoe vertel je iemand dat ze niet zo fris ruiken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:28

Ja, een vriend van ons heeft een vieze geur bij zich. Dit hebben we meerdere malen subtiel tegen heb verteld. Maar er veranderde helaas erg weinig. Op een gegeven moment ben ik er erg hard in geworden en heb ik gewoon gezegd: joh, je stinkt. Nu geeft hij eindelijk toe dat hij zichzelf de afgelopen jaren verwaarloosd heeft. Het is nu eindelijk aan het verbeteren

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:33

Of je probeert heel subtiel te beginnen over het wassen. Dat je heel fijn wasmiddel hebt ofzo, of iets wat goed werkt waardoor je kleding lang fris blijft. Gewoon niet direct zeggen dat ze stinkt en ze moet gebruiken maar op die manier gaat ze het misschien wel proberen. Ik verwacht dat ze toch wel eens ruikt dat haar kleren niet fris zijn?

Maartje1990

Re: Hoe vertel je iemand dat ze niet zo fris ruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:40

Dat subtiele denk ik dat toch niet werkt hoor :') Gewoon duidelijk en vriendelijk zeggen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:42

Ik denk dat dat zogenaamde "subtiele" als een steek onder water voelt. Wees dan gewoon dapper genoeg om recht voor z'n raap te zeggen waar het op staat.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:50

Niet :n

Het was ooit tegen mijn nichtje gezegd door een vriend. Het arme kind voelde zich zo beroerd hierdoor
dat de volgende keer dat ik haar zag, heel haar oksel rood en geïrriteerd waren doordat ze zoveel deo
gebruikte. Ze is nog steeds er onzeker over haar geur, terwijl ze voor mij gewoon lekker ruikt hoor ;)

Als je je er echt zo aan ergert, koop een parfumpje voor iemand. Een beetje grappen wanneer je hem/haar
ziet: 'oh, waarom heb je mijn luchtje niet op?' Zodat ze de volgende keer jouw parfum ophebben wat de
geur verbloemt? In ieder geval nooit op een directe, botte manier. Je kan mensen er erg mee kwetsen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:55

@ Mitchall: Maar ze wilt het toch ook niet op een botte manier doen? En wat is er mis met een duidelijke maar vriendelijke manier? Hoe had die vriend dat gevraagd?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:58

De TS is 21, ik neem aan haar vriendin en die vriendin waar het om gaat ook ongeveer... Dat is wel net boven de superonzekere puberleeftijd, mag ik hopen.

Ik erger me er niet aan als iemand stinkt, maar ik vind het wel sneu voor diegene en persoonlijk zou ik het zelf graag willen weten als iemand mij ruikt, zodat ik er wat aan kan doen.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:06

Sababber schreef:
Of je probeert heel subtiel te beginnen over het wassen. Dat je heel fijn wasmiddel hebt ofzo, of iets wat goed werkt waardoor je kleding lang fris blijft. Gewoon niet direct zeggen dat ze stinkt en ze moet gebruiken maar op die manier gaat ze het misschien wel proberen. Ik verwacht dat ze toch wel eens ruikt dat haar kleren niet fris zijn?

ik denk juist dat je er niet teveel om heen moet draaien. Als je zo een gesprek aangaat zie ik die vriendin al zo kijken van; huh waar heb je het over?
Dan moet je uiteindelijk toch zeggen wat je nou eigenlijk bedoeld en is het helemaal awkward.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:07

Ik denk dat veel mensen hier het effect van zo een gesprek onderschatten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:14

Ik weet van mijzelf dat ik een sterke zweetlucht heb, gebruik in de zomer dan ook altijd een andere deo dan bijvoorbeeld in de winter.
Ik merk wel dat als ik een oud shirt aan heb bij de paarden dat daar die zweetlucht nog altijd inzit ook al is dit gewassen geweest, de zweetlucht wordt denk ik geactiveerd door mijn lichaamswarmte. Heb ik een nieuw shirt aan heb ik hier geen last van..
Was tegenwoordig wel mijn kleding met een extra toevoeging voor sportkleding en dat voorkomt dat die zweetlucht er echt in gaat zitten zoals bij mijn oude kleding.

Persoonlijk zou ik het graag weten als ik erg ruik, je eigen geur ben je vaak wel gewoon.
Zou zoiets zeggen zonder andere erbij of met die ene vriendin maar zeker niet met meer personen.
Sommige mensen kunnen zich erg opgelaten voelen hierdoor.
(pas nog tegen een vertegenwoordiger die langs de deur kwam gemeld dat hij onder de vogelpoep zat, hij was er erg blij mee want mocht nog de hele middag langs de deur gaan...)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:48

meggiemag: even een scheut azijn in je voorwasvakje doen en daarna wasprogramma met voorwas draaien (ook gewoon wasmiddel gebruiken natuurlijk. Dan is je oude kleding weer als nieuw :)Ik had dat namelijk ook met wat werkkleding, die ik dan te lang niet had gewassen (lui :+ ). Daar was m'n zweetlucht ook in gaan zitten. Met azijn krijg je dat er weer uit :)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:50

Ik heb geleerd dat je zweten hebt..en zweten...Ik heb een tijd in het buitenland gewerkt met iemand die zo enorm kon stinken dat je bijna flauw viel als je dicht bij haar stond (ik zag mensen echt terugdeinzen als ze bij haar in de buurt kwamen), maar bij haar was het een logische combinatie van dingen; ze douchtte gewoon heel erg weinig, en dat met 40+ graden, buiten in het veld werken en een eigen lichaamsgeur die ook enorm aanwezig was...Toch heb ik het nooit over mijn hart kunnen krijgen om het tegen haar te zeggen. Ik dacht altijd maar dat haar vriend daar een betere reden voor zou hebben dan ik, zolang als hij maar bij bewustzijn zou blijven :o . Ik zou het nog steeds niet durven te zeggen, geloof ik.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:53

Zo heb ik een keer een metroritje in Brussel gemaakt, hartje zomer. Ik durf te zeggen dat dat één van de meest traumatisch ervaringen in m'n leven is geweest. Dat was niet één iemand die zo'n sterke zweetlucht had, maar honderden mensen bij elkaar, 35 graden, geen raampjes open, niemand had van deo gehoord. Ik dacht de hele weg dat ik ging overgeven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:59

Tytonidae schreef:
Een woord: Niet :Y)

Sommige mensen voelen zich hier heel erg zelfbewust over en ookal is je advies goedbedoeld, het kan ze heel erg kwetsen. Een familielid van me heeft dezelfde 'oude' penetrante zweetlucht. Maar hoevaak ze haar kleren ook wast, de lucht blijft er in hangen, en hoeveel deo ze ook spuit, de lucht blijft ze hebben. Dus zelf kan ze er eigenlijk weinig aan doen. Grote kans dat jou vriendin hetzelfde probleem heeft ;)

Als je je kleren voorwast met Biotex en daarna met een gewoon wasmiddel heb je kans dat de bacterieën die de geur veroorzaken wel worden aangepakt. Er is een Biotex die dat doet en kan.

Ik had vroeger een collega een systeembeheerder en die stonk echt heel erg, en hij was vaak met snoeren e.d. onder je tafel bezig en dat was dan niet te harden. Iedereen wist het natuurlijk, ik heb een keer toen we alleen waren iets gezegd als "weet je dat je behoorlijk ruikt" ofzo iets, maar dan wel vriendelijk gezegd en gevraagd of hij ook een deo gebruikte? Nee dat deed hij niet. Het heeft bij hem wel geholpen, het was wel even raar maar ik was blij dat ik er iets van gezegd had. Sommige mensen (en vaak mannen) zijn het zich echt niet bewust.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:08

Ik had een collega die voor het eerst was, en die stonk echt best wel..
Dat rook je zeg maar als hij langsliep na 5 minuten nog!

Op het gegeven moment heb ik hem even apart genomen en gevraagd of hij deo bij zich had.
Dat had hij niet en hij vroeg gelijk: Stink ik dan? :o
Dus ik heb gewoon gezegd: Nouja je ruikt een beetje, we hebben deo in de kast staan dat je mag gebruiken.
Hij pikte het prima op en hij was me heel dankbaar dat ik het tegen hem heb gezegd!
Hij heeft daarna altijd deo meegenomen en hij rook een stuk frisser :j

Ik zou het zelf ook graag willen weten als ik stink!
Ik wil niet dat andere mensen 'last' van mijn stank hebben zeg maar!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:14

meggiemeg schreef:
Ik weet van mijzelf dat ik een sterke zweetlucht heb, gebruik in de zomer dan ook altijd een andere deo dan bijvoorbeeld in de winter.
Ik merk wel dat als ik een oud shirt aan heb bij de paarden dat daar die zweetlucht nog altijd inzit ook al is dit gewassen geweest, de zweetlucht wordt denk ik geactiveerd door mijn lichaamswarmte. Heb ik een nieuw shirt aan heb ik hier geen last van..
Was tegenwoordig wel mijn kleding met een extra toevoeging voor sportkleding en dat voorkomt dat die zweetlucht er echt in gaat zitten zoals bij mijn oude kleding.

Persoonlijk zou ik het graag weten als ik erg ruik, je eigen geur ben je vaak wel gewoon.
Zou zoiets zeggen zonder andere erbij of met die ene vriendin maar zeker niet met meer personen.
(pas nog tegen een vertegenwoordiger die langs de deur kwam gemeld dat hij onder de vogelpoep zat, hij was er erg blij mee want mocht nog de hele middag langs de deur gaan...)

Dat heb ik dus ook alleen bij mijn paardrijkleding, dus inderdaad met witte azijn voorbehandelen of toevoegen of voorwassen met Biotex of zo'n sportkledingmiddel.
Heb jij een linkje naar het middel dat jij gebruikt?
Laatst bijgewerkt door fargo op 22-07-13 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:16

heel herkenbaar, wij hebben een collega gehad bij kantoorautomatisering die altijd enorm zweete en stonk en die ging dus naar de afdelingen toe bij storingen, op een bepaald moment kregen we van 3 afdelingen tegelijk de vraag of we hem niet meer hun kant op wilden sturen, want als hij al weg was roken ze hem nog en moesten alle ramen open, we dachten dat het kwam omdat ie nogal zwaar was, maar na wat moed te hebben verzameld hebben we hem gevraagd wat ie aan lichamelijke hygiene deed, zn mannelijke collega's durfden het niet, hij bleek nooit DEO te gebruiken, we hebben hem gezegd dat het misschien handig was om een ander shirt op weg naar het werk te dragen en dan op t werk pas zn overhemd aan te doen, als ie fris was en anders even snel in de wc zich te wassen aan de kraan, is toch niets mis mee immers, hij was wat opgelaten en wij hadden ook een rode boei, maar het hielp wel en ik had het idee dat ie er zelf ookwel blij mee was uiteindelijk, hij heeft ons gelukkig niets kwalijk genomen, maar we hebben het wel heel vriendelijk gebracht, want je komt toch aan iemand zn zelfbeeld

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:19

fargo schreef:
meggiemeg schreef:

Dat heb ik dus ook alleen bij mijn paardrijkleding, dus inderdaad met witte azijn voorbehandelen of toevoegen of voorwassen met Biotex of zo'n sportkledingmiddel.
Heb jij een linkje naar het middel dat jij gebruikt?

Ik gebruik deze: http://www.deonlinedrogist.nl/wasmiddel ... 18670.html

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:24

Het ligt aan de situatie en de relatie hoe je het moet brengen denk ik.

Mijn beste vriendin en ik kunnen dat gewoon lekker lomp tegen elkaar zeggen.
"Heb je bloemkool gegeten ofzo? Hier neem 3 kauwgompjes."
En dat is dan geen probleem. :D

Tegen kennissen/gewone vrienden zou ik het persoonlijk wel zeggen. Ik denk dat heel veel mensen zich er echt niet bewust van zijn. En persoonlijk vindt ik het lu.lliger om achter iemands rug om te roddelen dan om die gene even apart te nemen en het vriendelijk even te vertellen.

Ik denk niet dat ik stink (hoop ik) maar als ik uit mijn giechel meur of spinazie tussen mijn tanden heb dat hoor ik dat heel graag. Beter er even iets aan doen dan er heel lang mee rondlopen.

Ik heb/had een nieuwe collega die ook erg stonk. Naar koffie, tabak en oude zweetlucht. Ik ben een parttimer die er bijna nooit is en bovendien ben ik 20 jaar jonger dan deze collega. Deze collega heeft ook een hogere functie dan dat ik heb.
Kan me goed voorstellen dat deze volwassen oudere man niet van een studentje zoals ik wil horen dat hij stinkt.
Naar aanleiding van geroddel wat ik mee kreeg tijdens de pauzes ben ik er gewoon mee naar onze leidinggevende gestapt. Van joh zus en zo nu wordt er geroddeld en klanten zie ik terug deinsen voor hem, doe er wat mee. Als oplossing heeft mijn colllega meerdere werkblousjes meegekregen om vaker af te wisselen en zijn heeft hij elke dag kauwgom bij zich. Probleem opgelost. :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:25

Ik heb gezegd tegen mijn vriendin/klasgenoot... je ruikt een beetje, toen kwam ik erachter dat ze er zwaar onzeker over was en zijn we samen naar een goede deo gaan kijken en naar haar dieet (ze at echt heel veel kaas) maar sommige mensen kunnen er echt niks aan doen dat ze ruiken.

Succes TS !

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:27

Heeft (veel) kaas invloed op je geur ja? Nooit geweten joh :p

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:35

Kana schreef:
Heeft (veel) kaas invloed op je geur ja? Nooit geweten joh :p

Kan hoeft niet perse, bij haar had wel veel invloed ze dronk ook heel weinig water dus 1+1 is toch niet zo fris ruiken in haar geval.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:38

Het is een rot gesprek hoe je het ook gaat brengen, toch zou ik het waarderen als iemand het tegen mij zou zeggen. Ik werk zelf op een woongroep met jong volwassen en moet dat gesprek met regelmaat voeren vond het elke keer weer moeilijk. Aan de andere kant zou ik het willen weten als ik onfris zou ruiken. Ik zou er niet te veel om heen draaien. Maar aangeven dat je het moeilijk vind en dat je niet goed weet hoe je het moet zeggen maar dat het je opvalt dat ze niet fris ruikt maar omdat ze je vriendin is je het wel wil zeggen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:39

meggiemeg schreef:
<quote="fargo">
meggiemeg schreef:

Heb jij een linkje naar het middel dat jij gebruikt?</quote>

Ik gebruik deze: http://www.deonlinedrogist.nl/wasmiddel ... 18670.html

Dank je wel, die hebben wij ook in huis, was even benieuwd!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:50

ik zat vroeger in het onderwijs en heb leerlingen gehad die zo stonken, dat ze van hun stageadres werden teruggestuurd naar school. Ook leerlingen (dames nog wel) die zo stonken dat de rest van de klas gewoon spijbelde als het warm weer was. De mentor moest dan het gesprek aangaan met die leerlingen en dat was niet eenvoudig.
We hebben een tweeling gehad waarvan er 1 het goed oppikte en de ander meteen van school ging na het gesprek, zo kwaad was ze.

In al deze gevallen was het een combinatie van (voor ons) exotisch voedsel, te weinig kleren wassen en te weinig douchen.

Ik hen ook collega's gehad waarbij de leerlingen kokhalzend de les uit liepen, aan de leidinggevende de schone taak om er iets van te zeggen.