Vriendschappen, wat is het tegenwoordig nog waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 17:10

Rowdine schreef:
Het hele Facebook leven is een vertekende waarheid doordat mensen juist of alleen maar negatieve dingen plaatsen of juist (zoals het gros), alleen maar positieve verhalen plaatsen.
Want waarom wil je alleen maar positieve dingen plaatsen bijvoorbeeld? Ik ben daar wel benieuwd naar?
Het is gebleken dat mensen hierdoor depressief kunnen worden! (Bron kan ik later opzoeken, nu ff telefoon bokken)

Ikzelf vind het ook bijzonder irritant als mensen alleen maar hun positieve, goede ervaringen op Facebook zetten. Tenminste het ligt er een beetje aan wat voor ervaringen. Mensen die steeds opschepperig zijn in hun voorkomen op fb blok ik gelijk.

Dat is het een beetje. Zet je er positieve dingen op is het prima, maar negatief word meteen als 'aandachtzoeker' o.i.d bestempeld terwijl niemand z'n leven 'rooskleurig' is.
Plus, ik ga echt niet al mijn drama, ruzie's en negatieve dingen zomaar online zetten, even min als al het positieve :')

En over het 'complete leven op FB', tja. Ik snap ook niet waarom mensen dat doen, ik vind 't eerlijk gevaarlijk. Vaak hebben die mensen hun profiel ook totaal niet afgeschermd staan, dus iedereen kan 't meelezen. Ik heb alles beperkt tot vrienden, en van m'n verzoeken zoek ik eerst uit wie het zijn en wat ze 'van me moeten' :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:10

imd schreef:
Rowdine schreef:
Het hele Facebook leven is een vertekende waarheid doordat mensen juist of alleen maar negatieve dingen plaatsen of juist (zoals het gros), alleen maar positieve verhalen plaatsen.
Want waarom wil je alleen maar positieve dingen plaatsen bijvoorbeeld? Ik ben daar wel benieuwd naar?
Het is gebleken dat mensen hierdoor depressief kunnen worden! (Bron kan ik later opzoeken, nu ff telefoon bokken)

Goeie vraag eigenlijk, interessant. Ik denk omdat ik geen zin heb om drama's op het internet te gooien ofzo? Ik zit eens te denken welke negatieve dingen ik dan op het internet zóu kunnen gooien. Dat zal dan vooral een kapotte wasmachine (meh, niet boeiend voor anderen. Waarbij ik me nu realiseer dat ik bij de dingen die ik wél post dus eigenlijk aanneem dat ze wél boeiend zijn, wat helemaal niet zo is/hoeft te zijn.), een rotdag (vind ik zo'n vervelende manier van aandacht vragen, en het gaat niet iedereen wat aan waarom mijn dag rot is) of een niet-gehaald tentamen (schaam schaam) zijn denk ik.

Schaamtjedingetjes of baaldingen gooi ik er ook weleens op hoor, laatst nog had ik mijzelf buitengesloten uit m'n huis := En soms wat gezeur over hoe hard ik wel niet aan het studeren ben en hoe saai het wel niet is.. Maar voornamelijk positief, 80% gok ik?

Persoonlijk ben ik meestal ook wel positief ingesteld en heb ik vaak de neiging om alles van de goede kant te zien. Glas halfvol enzo. Wellicht dat dat er wat mee te maken heeft?

Hoewel ik bijna niks post op Facebook en met name actief lezer ben, maak ik mezelf er ook schuldig aan hoor.
Maar eigenlijk is het vreemd om vrijwel alleen positieve dingen te posten die nooit een afspiegeling van je echte leven kunnen zijn. (Tenzij je leven 100% perfect en positief is).
Ik vraag me dus echt af waar ooit het idee vandaan is gekomen jezelf zo leuk voor te doen komen en zo positief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:12

capopjekop schreef:
Ik zet er ook niet veel negatief nieuws op. Ik zit er ook niet op te wachten om alle oliebol van anderen via facebook voorgeschotelt te krijgen. Het is juist leuk om te zien waar iedereen zich mee bezig houdt. Een keertje een berichtje als het minder gaat is uiteraard prima. Maar mensen die elke keer negatief zijn die ontvriend ik. Ik houd niet van negatieve mensen, die ga ik in het echte leven ook uit de weg.

Dat wil niet zeggen dat ik mijn ogen sluit voor slecht nieuws. Een kennis van me hield zijn fb vrienden op de hoogte van zijn ziekteproces. Maar hij stond heel positief in het leven ondanks alle moeilijke dingen die hij tegen kwam. Confronterend, maar tegelijk een inspiratie.

Maar mensen die altijd alleen maar gave dingen meemaken en altijd alleen maar positief zijn bestaan in het echte leven ook niet.

XxLMMxX

Re: Vriendschappen, wat is het tegenwoordig nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:15

Ik vind het een verrijking!
Wel moet het op de juiste manier gebruikt worden idd.
Met je telefoontje bezig zijn in gezelschap betrap ik mezelf ook weleens op, moet je echt op letten, vind dat sommigen daar veel te ver in gaan.
Hele leven op internet kwakken ben ik inderdaad ook niet zo van.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:22

Rowdine schreef:
Hoewel ik bijna niks post op Facebook en met name actief lezer ben, maak ik mezelf er ook schuldig aan hoor.
Maar eigenlijk is het vreemd om vrijwel alleen positieve dingen te posten die nooit een afspiegeling van je echte leven kunnen zijn. (Tenzij je leven 100% perfect en positief is).
Ik vraag me dus echt af waar ooit het idee vandaan is gekomen jezelf zo leuk voor te doen komen en zo positief.

Ik snap wat je bedoelt :j
Toch denk ik dat mijn facebook-leven en echte leven wel aardig overeenkomen :P Ik zou mijn real life ook als minstens 80% positief omschrijven. Ik ben behoorlijk onhandig en veel van die acties komen - al dan niet door mij geplaatst :') - ook op Facebook terecht, en de baalmomentjes zitten er ook wel tussen, soms.
Dus ik denk dat het mijne wel redelijk overeenkomt. Anders dan als whatsapp, dat wil ik nog wel eens als frustratieuitlaat gebruiken, waardoor er soms op een dag meerdere negatieve dingen staan, terwijl ik mijn dag als positief zou omschrijven.

Wel een bijzondere eigenschap van mensen inderdaad. Ik denk dat dat met de instelling en manier van denken te maken heeft, als alles wat je meemaakt leuk is, dan zal je wel gelukkig zijn en gelukkige mensen benijden we, zo willen we zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:27

imd schreef:
Rowdine schreef:

Ik snap wat je bedoelt :j
Toch denk ik dat mijn facebook-leven en echte leven wel aardig overeenkomen :P Ik zou mijn real life ook als minstens 80% positief omschrijven. Ik ben behoorlijk onhandig en veel van die acties komen - al dan niet door mij geplaatst :') - ook op Facebook terecht, en de baalmomentjes zitten er ook wel tussen, soms.
Dus ik denk dat het mijne wel redelijk overeenkomt. Anders dan als whatsapp, dat wil ik nog wel eens als frustratieuitlaat gebruiken, waardoor er soms op een dag meerdere negatieve dingen staan, terwijl ik mijn dag als positief zou omschrijven.

Wel een bijzondere eigenschap van mensen inderdaad. Ik denk dat dat met de instelling en manier van denken te maken heeft, als alles wat je meemaakt leuk is, dan zal je wel gelukkig zijn en gelukkige mensen benijden we, zo willen we zijn??

Dat is het denk ik ja.
Ik merk ook dat wanneer mensen iets plaatsen ze daarna vaak verlegen zitten om zoveel mogelijk likes en reacties. Misschien logisch, want je post het denk ik vaak om gelukkig/leuk over te komen en je wil ook dat mensen dat zien met als gevolg dat ze het dan liken.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:37

Ik heb ook whatsapp en facebook! Ik vijd het in sommige gevallen echt heel handig :j
Mijn vriendin woont op 1, 5 uur afstand en dan is het wel fijn :j
Maar waar ik mij aan erger zijn al die fb en whatsapp ruzies.. alles moet maar open en bloot op internet..
Ik plaatd ook wel foto's van mijn paarden en andere dieren voor de rest vrij weinig!
Ik moet zeggen dat ik in het verleden ook veel op mijn telefoon zat bij anderen, maar dat is nu al een heeeeel stuk minder gelukkig!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:44

Rowdine schreef:
capopjekop schreef:
Ik zet er ook niet veel negatief nieuws op. Ik zit er ook niet op te wachten om alle oliebol van anderen via facebook voorgeschotelt te krijgen. Het is juist leuk om te zien waar iedereen zich mee bezig houdt. Een keertje een berichtje als het minder gaat is uiteraard prima. Maar mensen die elke keer negatief zijn die ontvriend ik. Ik houd niet van negatieve mensen, die ga ik in het echte leven ook uit de weg.

Dat wil niet zeggen dat ik mijn ogen sluit voor slecht nieuws. Een kennis van me hield zijn fb vrienden op de hoogte van zijn ziekteproces. Maar hij stond heel positief in het leven ondanks alle moeilijke dingen die hij tegen kwam. Confronterend, maar tegelijk een inspiratie.

Maar mensen die altijd alleen maar gave dingen meemaken en altijd alleen maar positief zijn bestaan in het echte leven ook niet.

Dat ben ik me helemaal bewust. Maar in het echte leven ga je ook niet al je problemen tegen iedereen verkondigen die je tegen komt. Die deel je met je familie en beste vrienden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:11

Net als je niet alle positieve zaken die je mee maakt met Jan en alleman deelt. Dus die vlieger gaat wat mij betreft niet op.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:20

Rowdine schreef:
Net als je niet alle positieve zaken die je mee maakt met Jan en alleman deelt. Dus die vlieger gaat wat mij betreft niet op.

Dat kan, daar is iedereen anders in. Positieve dingen deel ik eerder met mensen die verder van me afstaan dan dingen die vervelend zijn.

En waarom zou facebook het echte leven moeten naspelen/evenaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:56

capopjekop schreef:
Rowdine schreef:

Dat kan, daar is iedereen anders in. Positieve dingen deel ik eerder met mensen die verder van me afstaan dan dingen die vervelend zijn.

En waarom zou facebook het echte leven moeten naspelen/evenaren?

Dat zeg ik nergens. Ik zeg alleen dat het opvallend is dat het gros van de mensen op Facebook er alleen maar mooi weer spelen :)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:56

Als ik om me heen kijk qua vriendinnen merk ik het helemaal niet zo. Als ik met vriendinnen afspreek hebben we echt tijd voor elkaar en kijken we niet om de haverklap op de telefoon. Eigenlijk kijken we alleen eventjes als we een berichtje krijgen, en ook dat niet altijd, maar zowel ik als mijn vriendinnen appen niet of nauwelijks als we elkaar zien. Lijkt me bloed irritant inderdaad!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:09

Er zijn ook mensen die domweg openbaar op fb zetten dat ze zo weer naar hun K-werk moeten, Albert Einstein gaat nog gelijk krijgen, helaas.

Albert Einstein was niet heel erg onder de indruk van de mensheid. Zo zei hij: ‘Er zijn maar twee dingen oneindig: het universum en de menselijke stompzinnigheid, en over die eerste weet ik het niet zeker.’

‘Ik vrees de dag de technologie onze menselijke interactie voorbijstreeft. De wereld zal dan bestaan uit een generatie van idioten.’

En aangezien het al bewezen is dat jonge kinderen die te vaak met i net bezig zijn toch echt iq inleveren???

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:12

Als ik met mensen afspreek/terrasje etc dan zit de telefoon de hele avond in de tas, ik vergéét het eenvoudigweg of ik denk 'straks' en dan is de avond voorbij. Vriendje vind dat weleens een tikje irritant denk ik, mja, gezelschap is toch veel belangrijker!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:32

Hier is een hele ruzie ontstaan/bepraat via de What's app. Schoonzusje was het ergens niet mee eens, en ging maar berichten sturen. Dat werd steeds erger tot ik dus zelf de foon pakte, om het uit te praten. Maar daar werd dan niet op gereageerd en kreeg ik nog meer rare berichten. Uiteindelijk heeft ze wel haar excuses aangeboden omdat het te ver ging, die berichten.. maar waarom niet meteen bellen dan?

Ik stuur ook regelmatig berichtjes, vind ik toch handiger omdat je later kan kijken. Maar ga geen ruzie uitvechten en verergeren zeg.

FB doe ik wel actief, maar volg meer dan dat ik zelf schrijf. Af en toe eens wanneer we (ik en pony bijv) een mijlpaal ergens mee hebben bereikt.

ps: sinds wanneer hebben we hier spellings controle? Ik krijg telkens rode streepjes die me nooit eerder opgevallen zijn?

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:37

Ik stuur inderdaad ook regelmatig berichtjes, wat groepswhatsappen, op facebook de nodige berichtjes. Alleen zijn er gewoon grenzen en dat is idd in gezelschap is het wat mij betreft prima als je een keer op je telefoon kijkt maar constant gaat gewoon echt te ver. Ga dan thuis op de bank zitten

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:59

Ik ben het helemaal met je eens.

Zo ken ik een meisje van 14 die een paar maanden geleden een vriendje had, ze praatten met elkaar via What's app en durfden elkaar niet eens aan te kijken als ze bij elkaar waren! Die ''relatie'' duurde ook niet zo lang :=
Maar dit vond ik toch wel heel uh.. apart. >;)

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:07

annnepannne schreef:

Zo ken ik een meisje van 14 die een paar maanden geleden een vriendje had, ze praatten met elkaar via What's app en durfden elkaar niet eens aan te kijken als ze bij elkaar waren! Die ''relatie'' duurde ook niet zo lang :=

Dat had je "vroeger" via msn :j
Dat is nu whatsapp geworden.
Wat ik veel opvallender is dat er meisje van 10/11 jaar lopen met een smartphone om te whatsappen. Vandaag ook bij het zwembad, twee meisjes met der iphone in zo'n speciaal zakje om ook te kunnen zwemmen met de iphone.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:08

Bij ons is het op familiebijeenkomsten standaard raak, het merendeel heeft meer aandacht voor een beeldscherm(pje) dan voor degene die naast hem zit. Ik was er zo klaar mee dat ik, toen de meute bij mij kwam voor het kerstdiner de regel heb ingesteld dat de eerste die een mobiel of tablet beet zou pakken de gehele afwas moest doen. Er waren een paar met behoorlijke afkickverschijnselen maar blijkbaar niet erg genoeg om de hele afwas te doen. Helaas......

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:10

Reneee_ schreef:
annnepannne schreef:

Dat had je "vroeger" via msn :j
Dat is nu whatsapp geworden.
Wat ik veel opvallender is dat er meisje van 10/11 jaar lopen met een smartphone om te whatsappen. Vandaag ook bij het zwembad, twee meisjes met der iphone in zo'n speciaal zakje om ook te kunnen zwemmen met de iphone.

Ja, maar ''vroeger'' zat je niet naast elkaar via msn te praten als ''stelletje''.
Als je elkaar dan in het echt zag praatte je wel gewoon, hun zaten constant te Whatsappen naar elkaar zonder elkaar aan te durven kijken of iets te durven zeggen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:18

Je had ook stelletjes die alleen via msn praatten en elkaar op school niet aan durfden te kijken hoor :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:02

_kajo_ schreef:
Bij ons is het op familiebijeenkomsten standaard raak, het merendeel heeft meer aandacht voor een beeldscherm(pje) dan voor degene die naast hem zit. Ik was er zo klaar mee dat ik, toen de meute bij mij kwam voor het kerstdiner de regel heb ingesteld dat de eerste die een mobiel of tablet beet zou pakken de gehele afwas moest doen. Er waren een paar met behoorlijke afkickverschijnselen maar blijkbaar niet erg genoeg om de hele afwas te doen. Helaas......

_O- Das een goeie! :')

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 03:11

Als ik met vrienden wat ga doen, blijven we allemaal gewoon van onze telefoon af. Ik heb er een bloedhekel aan als ik met iemand op een terrasje zit en diegene zit de hele tijd aan zijn telefoon.
Ik zat niet zolang terug met de zus van mijn host op een terrasje in Brisbane en ze zat alleen maar met haar telefoon. Daar zat ik dan bij.. Om me heen kijkend want ik had niks anders te doen omdat zij met haar telefoon bezig was. Gadver. Heb er een bloedhekel aan. Gelukkig zijn mijn vrienden niet zo, als we wat doen samen, dan blijven we van de telefoon af.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 06:50

Het heb geen facebook, twitter, hyves, smartphone niets. Alleen een bokt account en 2 andere minifora waar ik beperkt ben. Is me meer dan genoeg.

Maar ik kan ook echt met verrbazing en soms ergernis kijken naar al die "ik moet mijn telefoon bij de hand hebben want ik mis iets of ik heb 5 minuten niets te doen dus ik ga er op kijken" mentaliteit. Ook de reclames van fototoestellen met wifi waarmee je meteen je foto kunt rondsturen. Ik snap het niet en maak me er ook best zorgen over.

Niets zo erg als bijna als enige aan een tafeltje te zitten met fanatieke telefoonstaarders bij je. :n je voelt je dan compleet overbodig, soms heb ik het idee dat het niet eens gemerkt zou worden als je zou weglopen.

Daarnaast waarom is het zo belangrijk om iedere seconden van je leven te melden waar je bent of wat je doet? Is er iemand die er echt in geinteresseerd is of doen mensen het uit angst vergeten te worden. Het is wel handig voor criminelen je weet meteen of iemand thuis is of niet, handig met inbraken of andere illegale activiteiten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:05

Heb zelf facebook en dat is het wel. Heb geen internet op mijn telefoon en wil ik graag zo houden. Alles draait alleen nog daarom en hier wil ik niet aan meedoen. Willen mensen een antwoord? dan wachten ze maar. Ze kunnen me bellen of mailen maar zelfs als je binnen 10 uur niet terug mailt krijg je al commentaar. Vind dat echt belachelijk. Ook die mensen die in pauzes, verjaardagen met de telefoon voor de neus zitten.... kan me er zo aan ergeren en vind het rond uit associaal.