wat te doen? lastige (t)huissituatie...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: wat te doen? lastige (t)huissituatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:58

@ TS dat snap ik, want ik lees in jouw verhaal mijn eigen verhaal. Maar neem 1 ding van deze oude muts aan. Nu red je het nog, maar kijk uit dat je niet over een jaar of 15-20 in een burn out terecht komt, omdat er altijd anderen belangrijker zijn jijzelf (zegt ze uit ervaring). Moeders moet maar leren dat je nu volwassen bent, een eigen mening hebt en dat jij niet meer in de houding springt als zij met haar vingers knipt.

Je weet dus heel goed wat je wel wilt. Je wilt ruimte en niet drie hoog achter. Je wilt wat dorpser en niet grote stad. Je wilt ruimte voor je paard en een paard dat minimaal de hele dag buiten kan staan.

Waarom ga je, nu de vakanties eraan komen, niet gewoon (zonder je ouders en je ex te vertellen) lekke orienteren. Zoek een stalletje dat jullie allebei aanstaat. En kijk waar in Dordt/Papendrecht je wilt wonen.
Je weet waarom het de vorige keer fout is gegaan. Dat hoef je dus deze keer niet nog een keer fout te doen.

Is jouw paard trouwens van jou of van je ouders? Wie betaalt er?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:59

TS: van fouten leer je. En een fout meer of minder... Je moet voor jouw eigen geluk gaan. Zoals iemand al zei: Als je zelf al niet voor jouzelf kiest...

Is het een mogelijkheid dat je jouw paard in de weekenden rijdt en door de week iemand anders laat rijden? Dan kan paardlief blijven staan waar ze staat, kun jij naar Rotterdam. Vervolgens studie afmaken en daarna kun je altijd nog zien wat je doet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:05

SunNDLM schreef:
Hmm ja jullie hebben ook gelijk! Ik moet ook voor mezelf kiezen maar ik ben zo bang om (weer) de fout in te gaan...

Ik heb twee jaar terug in Rotterdam gewoon, drie hoog in een appartement, vond er echt niks aan. Ik weet dus wel zeker dat ik mezelf meer thuis voel in Dordrecht/Papendrecht (waar ik al 12 heb gewoond) dan hier.

De reden dat mijn ouders het niet goed vinden dat m'n paard mee gaat is omdat dat ook 'mis' is gegaan in Rotterdam. De overgang 10 uur weidegang en een box van 3x6 naar 4 uur weidegang en een box van 3x3 was te groot. Voor het eerst in 8 jaar was paardjelief ziek, meerdere waren. Van sociaal paard veranderde ze in eentje die niet meer samen kon staan i.v.m. vechtpartijen. Ik kan het dus ook wel begrijpen als ik mijn paard niet mee 'mag' nemen...

@Rocamor, Ik ben inderdaad iemand die vooral alles goed wil doen voor anderen en zichzelf daarbij wegcijfert. Het is nu al een stuk minder maar mijn moeder... Tja dat is gewoon niet iemand waar je tegenin gaat :o

Kun je dan niet zoeken naar alternatieve stalling, met weidegang en dan maar niet de luxe van een binnenbak en een bak met supergoede bodem? Of is dat er echt niet in de randstad? (Woon zelf op de Veluwe waar je dat volop vindt ;) ).

En is in Zeeland blijven geen optie, maar dan in een grote stad zoals Vlissingen of Goes? Ook daarbuiten genoeg fijne plekken voor je paard en dan woon je ook in een levendige omgeving.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 17:09

Het paard is op papier van mijn moeder maar ik ben degene die er al meerdere jaren voor zorgt en het "onderhoud" betaalt.

Het klinkt ook allemaal zo logisch, als ik mezelf terug lees dan denk ik ook dat ik mijn keuze al heb gemaakt. Maar elke keer als ik er over wil praten met mijn ouders, aan wil kaarten wat ik wil, krijg ik weer dat gevoel dat het zo word afgekeurd. En enerzijds denk ik dan van ja stik er lekker is... Maar aan de andere kant, het zijn wel m'n ouders en ze waarschuwen me niet voor niks..

Ik ben ook wel aan het kijken voor een ander huisje, gewoon oriënteren. Maar dat is nog moeilijk. Via de woningbouw kom je er eigenlijk niet tussen en particulier vragen ze echt achterlijke bedragen... Naar kamers heb ik ook wel veel gekeken, maar ik heb zoooo veel spullen :+

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 17:11

simodi schreef:
SunNDLM schreef:

De reden dat mijn ouders het niet goed vinden dat m'n paard mee gaat is omdat dat ook 'mis' is gegaan in Rotterdam. De overgang 10 uur weidegang en een box van 3x6 naar 4 uur weidegang en een box van 3x3 was te groot. Voor het eerst in 8 jaar was paardjelief ziek, meerdere waren. Van sociaal paard veranderde ze in eentje die niet meer samen kon staan i.v.m. vechtpartijen. Ik kan het dus ook wel begrijpen als ik mijn paard niet mee 'mag' nemen...

Kun je dan niet zoeken naar alternatieve stalling, met weidegang en dan maar niet de luxe van een binnenbak en een bak met supergoede bodem? Of is dat er echt niet in de randstad? (Woon zelf op de Veluwe waar je dat volop vindt ;) ).

Heel veel alternatieve stalling is er niet volgens mij... Of het zit vol (bij boeren bijvoorbeeld) of het is nog vele malen duurder dan een luxe stal en alles erop en eraan...

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:11

Jammer dan, is jouw paard, jouw leven. Er moet toch wel iets zijn in de buurt van de randstad? De reisafstand naar je school wordt minder als je daar in de buurt woont, misschien kan je de reisafstand naar je paard iets vergroten waar je paard het goed heeft. Succes met je keuze en kies voor jezelf !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:21

Je zou op ED (Ervaringen & Diensten) hier op Bokt wle een topic kunnen openen of iemand misschien een stal met plaats kent die aan de eisen voor jouw paard voldoet? Dus minstens zoveel uur buiten?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:26

Nu ga ik toch nog even advocaat van de duivel spelen. Sorry daarvoor.

Ik zag in een ander topic dat je in een depressie zit (kom ik lekker aan met een waarschuwing, mooi op tijd :-(...). Wat zeggen jouw psychologen hierover? Als je in een depressie zit, is het dan wel verstandig om dit soort rigoreuze beslissingen te nemen? Ben je dan niet min of meer aan het vluchten voor je situatie?

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:29

Poeh Heftig!

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 18:03

Rocamor schreef:
Nu ga ik toch nog even advocaat van de duivel spelen. Sorry daarvoor.

Ik zag in een ander topic dat je in een depressie zit (kom ik lekker aan met een waarschuwing, mooi op tijd :-(...). Wat zeggen jouw psychologen hierover? Als je in een depressie zit, is het dan wel verstandig om dit soort rigoreuze beslissingen te nemen? Ben je dan niet min of meer aan het vluchten voor je situatie?

Hier heb je zeker een punt. Momenteel heb ik met twee psychologen contact. De ene zegt dat ik heel duidelijk voor mezelf moet kiezen en als ik daarbij andere mensen kwets dan moet dat maar. Eigen geluk komt voor alles.
Met mijn andere psycholoog heb ik het hier nog niet concreet over gehad. Hij zegt vooral heel duidelijk dat ik niet alles voor 110% kan doen en dus keuzes moet gaan maken.

Ik wil me altijd 110% inzetten maar doordat ik nu 'zoveel' dingen heb waarvoor ik me in wil zetten, gaat een soort niks goed en alles half. Doordat ik voor mezelf de lat gigantisch hoog leg, 'faal' ik (bijna) altijd. Ik moet voor mezelf een nieuw soort manier van denken ontwikkelen waarin ik dat niet meer doe. Maar ja, afleren is moeilijker dan iets nieuws aanleren... Enerzijds lijkt het me verstandig om even helemaal niks te doen en me alleen te focussen op mijn gezondheid en mijn opleiding. Wanneer dat goed gaat dan kan ik van daar uit weer meer dingen erbij gaan doen. Maar anderzijds wil ik dat ook niet, ik kom heerlijk tot rust bij mijn paard en kan mezelf zijn, even alles vergeten. En dat ik me ook heel veel waard...

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:59

SunNDLM schreef:
SunNDLM schreef:

Heel veel alternatieve stalling is er niet volgens mij... Of het zit vol (bij boeren bijvoorbeeld) of het is nog vele malen duurder dan een luxe stal en alles erop en eraan...[/quote]

Nee dat vind je hier niet indd. En waar dat wel is zit vol. ;)
(woon zelf in de buurt en ken vele stallingen hier ook.. )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:48

Zorg er dan eerst maar eens voor dat je ook jezelf kunt zijn zonder je paard, lijkt me gezonder. Ga gewoon voor je studie zonder verplichtingen en zet je paard bij je ouders neer. Over een jaar is die er nog wel.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 06:00

bigone schreef:
Zorg er dan eerst maar eens voor dat je ook jezelf kunt zijn zonder je paard, lijkt me gezonder. Ga gewoon voor je studie zonder verplichtingen en zet je paard bij je ouders neer. Over een jaar is die er nog wel.

Hier ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens, ik heb zelf nooit een depressie gehad, maar ben (net als ieder ander denk ik) ook weleens erg verdrietig (al dan niet om m'n studie of thuis) of teleurgesteld (in andere mensen of in mezelf) geweest. Op zulke momenten was ik toch heel erg blij dat ik redelijk makkelijk 'even' op de fiets naar stal kon en met m'n paard iets kon doen.

TS; ik zou het wellicht eerst nog met je andere psycholoog overleggen, maar sowieso je hart volgen. Doe waarvan jij denkt dat je gelukkig wordt en waar jij op dit moment achterstaan, zodat je niet over 1 of 2 jaar of nog langer spijt krijgt van de keuze die je gemaakt hebt! (hoe de keuze uitpakt weet je later pas, maar het was dan altijd jouw keuze, als t goed gaat fijn, mocht het niet gaan, kun je het ook niemand verwijten)

M.b.t. stalling, zou het erg zijn voor je om evt. bij een boer te staan? De stalling is vaak minder luxe, maar vaak komen ze wel veel buiten. Mijn ervaring is ook dat er vaak minder ambitieuze ruiters staan, waardoor ik de bak vaak voor mezelf had én ook leuke buitenrijmaatjes had wanneer ik evt. naar buiten wilde gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:13

Ts geeft aan dat ze alleen zichzelf kan zijn bij haar paard, het kan een steun zijn maar is ook niet gezond, je moet overal jezelf kunnen zijn. En als ts zichzelf niet kan zijn bij ouders, ex, enz dan moet je eerst daaraan werken. Ze kan altijd, wanneer het haar echt teveel word haar paard opzoeken.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 11:24

@ bigone, het is niet zo dat ik alleen bij m'n paard mezelf kan zijn hoor! :) maar het is af en toe wel een lekkere uitlaatklep waar ik al het 'gezeik' even kan vergeten.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 16:48

Even een update voor de geïnteresseerde:

Afgelopen weekend heb ik een meerdaagse wedstrijd gehad, oftewel ik was niet 'thuis'. Na thuiskomst is de boel direct weer 'ontploft' en nu, 2 dagen later, heb ik mijn spullen gepakt en ben vertrokken.
Mijn ouders zijn op het moment op vakantie dus ik maak lekker gebruik van hun huis, heerlijk in m'n eentje even tot rust komen. :)

Volgende week gaan we praten over het huis (ik, mijn ex en beide onze ouders). Ik hoop dat we tezamen tot een oplossing kunnen komen maar gezien de houding van mijn ex ga ik daar maar niet van uit...

Wat ik nu verder ga doen dat weet ik nog niet. Ik ben druk aan het zoeken naar een huurhuisje maar dat is erg moeilijk! De prijzen zijn erg hoog (particulier) en ik sta nog niet lang genoeg ingeschreven om iets via de woningbouw te bemachtigen...

Stukje bij beetje kom ik er wel. Ik ben in ieder geval blij dat ik de knoop heb durven doorhakken en niet meer constant gekleineerd en getreiterd wordt door een kinderachtige huisgenoot. :D

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:17

Gelukkig had je wel wat afleiding dit weekend ;)

Goed dat je een stap hebt genomen van deze situatie werd niemand beter.
Staan de paardjes daar nu nog wel?

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:53

Super goed van je, op onze steun kan je rekenen! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:28

Ik lees nu pas je berichtje. Goed dat je een stap hebt gemaakt.

Nu kun je echt behingen aan een gelukkige toekomst voor jezelf. En denk eraan, jij bent alleen verantwoordelijk voor je eigen geluk, wat anderen ook zeggen.

Toppie hoor!

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:35

Ben je eruit gekomen met het gesprek?

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 17:56

"Helaas" is er nog geen gesprek geweest. Ik heb net twee weken hertentamens gehad van school en het leek me beter om me daar eerst op de focussen. Ik hoop van het weekend of begin volgende week een gesprek te kunnen voeren. Het is ook wel een beetje ingewikkeld plannen aangezien 4 'partijen' aanwezig zullen zijn...
Maar de knoop dat ik weg ga is in ieder geval doorgehakt en daar heb ik best wel wat maanden tegenaan lopen hikken...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:54

En hoe voelt dat nu?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:43

Hopelijk lukt een gesprek gauw. Dan kun je weer een stapje verder.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 13:04

hmm enerzijds vind ik het hartstikke zonde, verlies wel mijn mooie huisje waarin ik veel tijd/geld heb gestoken. Maar ik merk dat het voor mijn gezondheid veel beter is! Ik zit nu zo'n 2 weken bij m'n ouders maar ben al veel meer ontspannen, lach meer enz. dus dan hou ik mezelf maar voor dat ik het daar voor doe, haha!

het gesprek plannen verloopt erg moeizaam tot nu toe... ik ga vandaag maar eens een lijstje maken met mijn wensen en de gesprekspunten dan kan ik dat vooral goed overleggen met mijn ouders.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:25

Kun je het gesprek ook niet beter opsplitsen in verschillende met je ouders, ex-vriend en schoonouders? Iedereen heeft andere ideeen en belangen en als je in 1x met iedereen om de tafel zit, wordt het msschien wel heel erg 'allen tegen 1', waarbij je je ook niet gemakkelijk zult voelen ...
Het is tenslotte geen vergadering, maar toch een emotioneel onderwerp en dat zal bij iedereen wel gevoelg liggen.