Geweerd van het terras vanwege adhd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 23:19

Depende schreef:
franka75 schreef:
Ehm ik denk dat er nog wel meer bij komt kijken , ik heb ook wel eens gevraagd of ik daar vrijwilliger mocht worden. Enja ik praat wel veel. Ik doe wel de bingo in het bejaardenhuis aan elkaar praten dan mag het wel uiteraard. en ik ben gewoon heel erg open heb geen geheimen voor niemand.

Hier zou misschien ook wel de crux kunnen zitten, tenminste als ik naar mijzelf kijk dan praat ik ook wel eens met onbekenden op een terrasje, (of in de bus of in de rij bij de supermarkt of of) dat is echt een familie trekje. Nu niet met iedereen en niet met mensen die al in gesprek zijn. Echter als ik iemand zie met een vrolijk kindje, een mooie aparte tas etc. dan geef ik daar wel snel een complimentje over of begin ik een gesprekje. Eigenlijk is daar nog nooit raar op gereageerd. Maar om nu je gehele levensverloop te gaan vertellen aan een onbekende die daar niet naar vraagt of om uitgebreid te gaan beschrijven wat je als ontbijt hebt gegeten daar zitten mensen niet op te wachten.

Kortom in denk dat je moet leren wanneer anderen aangeven (ook non verbaal) of ze open staan voor contact en wat gewenste gespreksonderwerpen zijn op een terras (misschien zijn dat er wel niet zoveel)

Ja dat zal er ook wl mee te maken hebben denk ik, pff lastig hoor.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:20

franka75 schreef:
Heino schreef:
Dit gedrag heeft geen zak met ADHD te maken, maar met je niet in kunnen leven in anderen. Als je al voor de derde keer weggestuurd bent en geen flauw idee hebt waarom, zou ik daar toch eens hulp voor zoeken want hier wordt niemand vrolijk van.

en dat niet in kunnen leven komt dus wel door adhd, jij snapt het dus echt niet

Je hoeft je ook niet in te leven. Gewoon niet het gesprek aan gaan.. Al vraag ik me ook af of het niet in kunnen leven een ADHD kwestie is overigens..

Maar lees ik nou serieus dat je met mensen over problemen wilt praten? Natuurlijk willen ze dat niet. Ze komen daar om een gezellige middag te hebben met elkaar. Niet voor een wildvreemde die problemen wilt bespreken.

Waarom is het zo lastig om te accepteren dat mensen niet willen praten?
Laatst bijgewerkt door zap op 01-07-13 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 23:21

savieralover schreef:
="franka75"]
="jiehaaa"]
Blijkbaar ben je te opdringerig. Misschien eens opletten wat voor non verbale signalen mensen geven, niet iedereen zal zeggen dat ze liever weer verder willlen praten met hun eigen gezelschap.

Hoi dat is nou net een probleem ik zie die signalen niet goed tot niet. Ik leer mezelf wel er op te letten en als iemand reageert van ik wil ff niet praten dan doe ik dat ook niet meer. Dan is voor mij tenmiste duidelijk. En helaas zijn er tegenwoordig inderdaad heel veel mensen die zeuren om niks. En zeker niet iedereen maar wel veel.[/quote]

ja maar vind jij het normaal om op een terras te zitten met vrienden/familie en aangesproken te worden door een complete vreemde die zich met mijn gesprek gaat bemoeien? ik niet namelijk...[/quote]
Dat vind ik alleen maar leuk tenzij het een zwerver is die zich echt opdringt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:21

Kan je nu eens duidelijk vertellen wat je eigenlijk doet? Onderbreek je mensen in hun gesprek? Of praat je met mensen die langs komen? Wat gebeurt er?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 23:22

[="zap"]
[="franka75"]
Heino schreef:
Dit gedrag heeft geen zak met ADHD te maken, maar met je niet in kunnen leven in anderen. Als je al voor de derde keer weggestuurd bent en geen flauw idee hebt waarom, zou ik daar toch eens hulp voor zoeken want hier wordt niemand vrolijk van.

en dat niet in kunnen leven komt dus wel door adhd, jij snapt het dus echt niet[/quote]

Je hoeft je ook niet in te leven. Gewoon niet het gesprek aan gaan..[/quote]
haha ja das kort maar krachtig en waar

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 23:23

Gini schreef:
Kan je nu eens duidelijk vertellen wat je eigenlijk doet? Onderbreek je mensen in hun gesprek? Of praat je met mensen die langs komen? Wat gebeurt er?

Ja ik probeer een gesprek aan te knopen op zn adhds dus niet altijd even handig en ik weet dat niet adhders bij mij onrust kunnen veroorzaken net als wij bij jullie, ik pak het dus niet handig aan in jullie ogen vanwege dat radiofrequentie verschilletje

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 23:25

zap schreef:
[="franka75"]
="Heino"]

en dat niet in kunnen leven komt dus wel door adhd, jij snapt het dus echt niet[/quote]

Je hoeft je ook niet in te leven. Gewoon niet het gesprek aan gaan.. Al vraag ik me ook af of het niet in kunnen leven een ADHD kwestie is overigens..

Maar lees ik nou serieus dat je met mensen over problemen wilt praten? Natuurlijk willen ze dat niet. Ze komen daar om een gezellige middag te hebben met elkaar. Niet voor een wildvreemde die problemen wilt bespreken.

Waarom is het zo lastig om te accepteren dat mensen niet willen praten?[/quote]
nee hoor ik praat liever niet over problemen maar als ik zeg dat ik adhd hebt denken zij ojee problemen

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:26

Ik snap er niks van.. Als het je al zo tegen heeft gezeten en dit 3x meegemaakt hebt dan heeft het gros toch gewoon last van jou? Stop dan met mensen lastigvallen en praat niet tegen vreemden. Anders knopen ze wel een gesprek met jou aan.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:27

franka75 schreef:
Ligt het aan mij dat zij mij ontlopen omdat ik veel praat als zij niet zeggen dat ze dat niet willen, hoe kan ik nou te ver gaan als ik probeer overal rekening mee te houden. Ik kan me niet een verdedigen want ik weet niet wie het zijn.

Ik bedoel dat je onbewust te ver gaat, ik geloof gelijk dat je geen slechte bedoelingen hebt. :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:29

franka75 schreef:
Heino schreef:

Ik ben zowel ADHD ervaringsdeskundige als psycholoog, dus ik zal er idd wel niet veel van snappen :+
Je verschuilt je ontzettend achter je beperkingen ipv de hand in eigen boezem te steken. Zo werkt het niet in het leven, get real.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:29

Mijn visie, kan bot overkomen maar doe er je voordeel mee. :j

Als ik naar het terras ga zit ik er niet op te wachten dat een onbekende met een praatje al mijn aandacht opeist. gebeurt dit wel, reageer ik afwezig/ ongeïnteresseerd en verwacht ik dat de ander dat zeker doorheeft. Als dat niet gebeurt en ik volgende keer dezelfde persoon keer op keer weer zie zitten zou ik zeker liever een blokje omlopen (lees: andere lokatie zoeken). Ik vind het namelijk ook niet leuk om iemand botweg in zijn gezicht te moeten zeggen dat hij/ zij op moet sodemieteren voor de bedoeling duidelijk is O:)

Nogmaals, volgens mij ga je alleen naar die locatie en om je 'ADHD' kwijt te kunnen spreek je iedereen aan. Zorg dat je dus niet zulke sitatuaties alleen op zoekt, neem bv je vriend mee en richt je op hem. Hij kent je en zit er wel op te wachten, de rest heeft er geen behoefte aan blijkbaar. En dat is aan jouw om wat mee te doen..

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:33

Heino schreef:
franka75 schreef:

Ik ben zowel ADHD ervaringsdeskundige als psycholoog, dus ik zal er idd wel niet veel van snappen :+
Je verschuilt je ontzettend achter je beperkingen ipv de hand in eigen boezem te steken. Zo werkt het niet in het leven, get real.

Psycholoog van de harde aanpak? Zachte heelmeesters maken stinkende wonden?
Van een psycholoog had ik iets meer tact verwacht (no offense, gewoon verbaasd, geen ervaring met psychologen).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:34

Even een vraag: Heb je ADHD of ben je het?
Blijkbaar heb je geen beeld van wat het gedrag (wat jij ADHD noemt) bij anderen oproept.
Vraag een goede vriend/vriendin regelmatig om feedback. Alleen zo kun je het leren herkennen.
Als jij 'vermoeiend bent voor anderen omdat je de grenzen van anderen niet herkent', zul je idd snel tegen afwijzing oplopen.
(let wel.. het gaat om afwijzing om wat jou gedrag bij anderen teweegbrengt.. niet om jou als complete persoon)
Of misschien kun je een training sociale vaardigheden doen of/en vraag advies bij de huisarts.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:34

Waarom kun je niet gewoon niet die mensen aanspreken? Ik weet bijna zeker dat zo goed als niemand als ze met een vriend/vriendin op het terras zijn of aan het lunchen het op prijs stelt als ze door een vreemde onderbroken worden.
Omdat 1: het onbeleefd is om iemand uberhaupt te onderbreken
je 2: een vreemde bent en die mensen daar zitten om met elkaar te praten.

Ik denk dat ik ook heel snel weg geweest zou zijn als je echt doet zoals je nu overkomt, ik heb er een hekel aan als mensen zich met me gaan bemoeien en al helemaal als het een vreemde is. Blijkbaar kom je ook nog eens heel snel vertellen dat je ADHD hebt, mensen weten niet wat ze moeten met die boodschap.

Als er een geheel onbekend persoon ineens het gesprek met jou en je vriend binnen valt en zegt:' Ik ben autistisch.' Wat denk je dan?
Dan denk je toch 'oke vervelend voor je maar wat moet ik hier mee?'
Mensen hebben geen boodschap aan dat jij ADHD hebt, je moet mensen gewoon met rust laten als ze bezig zijn.
En je moet je niet zo verschuilen achter je ADHD.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:37

jiehaaa schreef:
Heino schreef:

Van een psycholoog had ik iets meer tact verwacht (no offense, gewoon verbaasd, geen ervaring met psychologen).

Waarom? Tactvol komt over het algemeen minder aan dan het recht voor zijn raap zeggen.

Subtiel kom duidelijk bij TS niet helemaal binnen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 23:38

Heino schreef:
[="franka75"]
[="Heino"]

Je verschuilt je ontzettend achter je beperkingen ipv de hand in eigen boezem te steken. Zo werkt het niet in het leven, get real.[/quote]
Ik steek wel mn hand in eigen boezem en als jij psycholoog ben kom ik bij jou niet graag langs als je mij zo aanspreekt bij jouw op spreekuur ben ik zo weer verdwenen , en ik kan toch toegeven dat ik veel praat en dingen niet inzien dusssss.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:38

Beste TS, wat goed dat je hier een topic over opent, en advies vraagt aan anderen. Ook al kost het het je soms moeite (je blijft vaak vanuit je eigen ik reageren) lees ik dat het je aan het denken zet. Dat is een belangrijke stap en heel goed. Er is al veel gezegd. Wat ik nog wil toevoegen is dat je steeds zegt dat je signalen niet opmerkt. Maar wat de terraseigenaar je laat merken, is geen signaal, dat is gewoon heldere communicatie. Duidelijker dan dit kun je het niet krijgen. Wees dankbaar voor zijn tip, en de adviezen die je hier krijgt en wie weet gaat het straks een stukje beter! Sterkte hoor!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 23:39

Samiyah schreef:
franka75 schreef:
Ligt het aan mij dat zij mij ontlopen omdat ik veel praat als zij niet zeggen dat ze dat niet willen, hoe kan ik nou te ver gaan als ik probeer overal rekening mee te houden. Ik kan me niet een verdedigen want ik weet niet wie het zijn.

Ik bedoel dat je onbewust te ver gaat, ik geloof gelijk dat je geen slechte bedoelingen hebt. :)

dank je

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:39

jiehaaa schreef:

Ik hou mijn werk en privé graag gescheiden dus mijn forumgedrag is verre van representatief voor mijn functioneren op mijn werk ;)
En ja, ik denk dat in dit geval zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Franka is niet zielig maar heeft imho een schop onder d'r kont richting hulpverlening nodig.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:39

Stop dan gewoon met mensen aanspreken als je het zo goed weet...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 23:40

Tabaluga12 schreef:
Ik snap er niks van.. Als het je al zo tegen heeft gezeten en dit 3x meegemaakt hebt dan heeft het gros toch gewoon last van jou? Stop dan met mensen lastigvallen en praat niet tegen vreemden. Anders knopen ze wel een gesprek met jou aan.

Dan kan ik beter stoppen met naar buiten gaan, maar inderdaad het gros snapt ook niet hoe het zit

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:41

Tabaluga12 schreef:
Stop dan gewoon met mensen aanspreken als je het zo goed weet...

_/-\o_

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:42

Misschien kan je je aanmelden bij het maatjesproject, dan je een maatje zoekt die je kan helpen met sociale omgangs-technieken.
Samen een terrasje pakken, en dat hij/zij je aanwijzingen kan geven over wat wel/niet sociaal geaccepteerd wordt.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:43

Ik snap helemaal niks van je verhaal.
Je zegt: Ik wil niet veranderen punt.
Die ken ik, dat heb ik ook. Maar mensen hebben op een gegeven moment geen zin meer in jou omdat je je niet wil en misschien ook niet kunt aanpassen. En dan blijft er een eenzaam persoontje over en wil je dat je je toch maar aangepast had.
Zo legde mijn praatmens het ongeveer uit :P en ze heeft nog verrekte gelijk ook.

Edit: Ik heb het wel wat ingekort, praatmens was er iets langer mee bezig...
Laatst bijgewerkt door CastaMickey op 01-07-13 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:43

Franka, het gaat verder. Alleen excuseren is wat anders dan er wat mee doen. Ik kan een keer een afspraak met een vriendin vergeten, maar als dat keer op keer gebeurt raakt een keer de maat vol en krijg ik daarvan de consequenties op mijn bord. Daar hoef ik geen ADHD voor te hebben, ook zonder heeft dat consequenties en wil ik daar voordat het uit de hand loopt wat aan doen. Hoe zit dat met jouw?