Neger of zwarte? Discussie met een Engelsman.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:11

Citaat:
Mwah ik niet. Ik ken iemand die ook gevoelig reageert op 'neger of nigger', maar haar familie werd mishandeld tijdens de slavernij en toen was het dus ook een scheldwoord. Dan kan ik het me best voorstellen dat het gevoelig ligt.
en zij is zo oud dat ze dat nog kan herrinneren?

Geryon

Re: Neger of zwarte? Discussie met een Engelsman.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:41

Ik heb eigenlijk altijd neger gezegd en dat doet iedereen in mijn omgeving (inclusief alle negers zelf alle andere 100 nationaliteiten hier :')). Het is gebruikelijker dan iemand een zwarte noemen. Eerlijk gezegd klinkt dat voor mij zelfs iets racistisch :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:44

Ik vind een zwarte ook negatievere lading hebben dan neger.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:45

En ik ken dan weer iemand die niet 'zwart' genoemd wilde worden, want ze was niet zwart, maar bruin. Tja... Ik gebruik alles door elkaar zonder dat er voor mij discriminele waarde aan zit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:47

Je zou haast zeggen; ' niet-blanke' :=

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:49

Ik zelf zelf altijd die donkere man want neger vind ik op een een of andere manier een beetje discriminerend (als ik het zo goed schrijf) klinken. Het woord nigger is gewoon de andere vorm van neger het betekent hetzelfde maar eigenlijk is het (volgens mij) de vorm van straattaal.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:51

Ik ken negers die in een breuk liggen als je ze 'donkere man' noemt. Dat roept onmiddelijk beelden van duistere steegjes en bange jongedames op _O-

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:53

Ik heb het eigenlijk nooit over iemands huidskleur. De woorden neger of zwarte neem ik absoluut niet in mijn mond en witte ook niet. ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:59

Valerieex schreef:
Ik zelf zelf altijd die donkere man want neger vind ik op een een of andere manier een beetje discriminerend (als ik het zo goed schrijf) klinken. Het woord nigger is gewoon de andere vorm van neger het betekent hetzelfde maar eigenlijk is het (volgens mij) de vorm van straattaal.

Ik vind nigger wel iets negatiever klinken dan neger. Gebruik het dan ook niet. Dat is meer iets voor negers onder elkaar :+

phormicola schreef:
Ik ken negers die in een breuk liggen als je ze 'donkere man' noemt. Dat roept onmiddelijk beelden van duistere steegjes en bange jongedames op _O-

_O-

Jessix schreef:
Ik heb het eigenlijk nooit over iemands huidskleur. De woorden neger of zwarte neem ik absoluut niet in mijn mond en witte ook niet. ;)

Haha iemand wordt hier zelfs ''die neger'' genoemd :+ En hij noemt zichzelf ook aap, en altijd als hij hier weg gaat neemt hij lachend een banaan mee.

Heerlijk, mensen met zelfspot :D

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:59

Stinkmodder schreef:
Ik zeg wel gewoon neger en de negers ( :D ) uit mijn omgeving hebben daar geen problemen mee. Daarentegen zou ik nooit 'nigger' zeggen, net als 'die zwarte'. Klinkt imo heel negatief.

Ben ik het mee eens :j

Dat Amerikanen en Engelsen er wat heftig op reageren ben ik het wel mee eens trouwens.
Ik vind het sowieso apart dat ik het niet mag zeggen, als blanke, maar dat het bij de 'donkere mensen' onder ons het meest gebruikte woord is om elkaar aan te spreken.
'Yo nigger, pass me the ... ' 'Whats up nigger'.

Dat mag wel, dat is ook oké. Maar zeg het niet als blanke.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:13

'Zwarte' vind ik net zo raar klinken als 'gele' tegen een chinees.
Ik snap het probleem nooit zo met 'neger' wat eigenlijk negro (zwart) betekent.
Ik bedoel; wit zijn ze niet en dat willen ze niet worden ook. En terecht! Waarom zouden ze.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:16

Ach ik ken een Indo die zichzelf Pinda noemde :=

Volgens mij ligt het er maar aan welk 'ras' wat zegt. Afro-Amerikanen noemen zichzelf wel nigger, maar dat moet de blanke Amerikaan niet doen. Ken ie rennen :D 'White trash' is ook gewoon een uitdrukking daar :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:29

Ik vind het wel een verschil hoe iemand zichzelf noemt en hoe hij door een wildvreemde wordt aangesproken :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:37

Tuurlijk, maar het is wel raar als je jezelf Pinda of Nigger noemt, maar kwaad wordt als een ander dat doet :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:40

Sammie schreef:
Tuurlijk, maar het is wel raar als je jezelf Pinda of Nigger noemt, maar kwaad wordt als een ander dat doet :=

:=
Ja dat is inderdaad raar :')
(Leuk om diegene op de kast te krijgen ~~}> )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:50

Het woord Neger is eerder vergelijkbaar aan het Engelse woord Negro dan aan Nigger. Tenminste,...qua gebruik van het woord.
De manier waarop ze in Amerika Nigger gebruiken zo werder door de Nederlanders meestal het woord Kaffer gebruikt. Gelukkig was het in Nederland niet heel gebruikelijk om iemand aan te duiden op basis van afkomt zoals dat in de VS wel gebruikelijk is.
Neger is niet erg netjes om te bebruiken,...kaffer is erger. Zo ook met Negro versus Nigger.

Ik zal het woord neger niet snel gebruiken. Het doet voor mij namelijk niet terzaken hoe iemand eruit ziet of waar hij/zij vandaan komt.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:17

Racisme is nog zó sterk aanwezig in elke Westerse maatschappij, en het is white people privilige dat de meesten daar geen weet van hebben. In het Engels zeg je geen nigger, gewoon niet. Dat het er per ongeluk een keer uit komt, dat kan, maar dan moet je je er ook van bewust zijn dat het gewoon niet oké is, en er geen slappe excuses voor maken. De beste Engelse term is 'people/person of colour', afgekort als poc.

Cayenne schreef:
Ik snap uberhaupt niet waarom er aangeduid moet worden dat het een persoon is met een andere huidskleur. We zijn allemaal hetzelfde. De kleur doet er niet toe, dus ik noem ze gewoon 'mensen' net als jij en ik :P

Google eens op colour blindness/racism. Dat geldt voor iedereen die zegt 'ik zie geen kleur' :) Hoe goed bedoeld ook, dat is een vorm van racisme.

Uberhaupt vind ik het geen overbodige luxe als men zich als overduidelijk privileged persoon wat meer zou inlezen over racisme, want de meeste opmerkingen in dit topic zijn gewoon racistisch, hoe leuk of grappig je het ook zegt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:24

Ik zie niet per definitie racistische opmerkingen voorbijkomen :) weliswaar wel onhandige opmerking.
Ik maak geen onderscheid tussen mensen en behandel niemand anders naar afkomst of kleur. Ik let er serieus niet eens op :') Ik ben multicultureel opgegroeid en het zal me aan mijn reet roesten of je paars, groen, oranje, zwart of spierwit bent :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:35

Wat betreft racisme en opmerkingen in dit topic kun je ook op elke slak zout leggen... Er zit geen bijbedoeling of nare achtergrond achter.

Toevallig alleen de Westerse maatschappij die zich op de een of andere manier in allerlei bochten wil wringen omdat de schijn te voorkomen..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:38

Killyenn schreef:
Racisme is nog zó sterk aanwezig in elke Westerse maatschappij, en het is white people privilige dat de meesten daar geen weet van hebben. In het Engels zeg je geen nigger, gewoon niet. Dat het er per ongeluk een keer uit komt, dat kan, maar dan moet je je er ook van bewust zijn dat het gewoon niet oké is, en er geen slappe excuses voor maken. De beste Engelse term is 'people/person of colour', afgekort als poc.

Google eens op colour blindness/racism. Dat geldt voor iedereen die zegt 'ik zie geen kleur' :) Hoe goed bedoeld ook, dat is een vorm van racisme.

Uberhaupt vind ik het geen overbodige luxe als men zich als overduidelijk privileged persoon wat meer zou inlezen over racisme, want de meeste opmerkingen in dit topic zijn gewoon racistisch, hoe leuk of grappig je het ook zegt.

Als we het zo gaan bekijken is Poc ook racistisch. In principe is dan niet anders dan donker persoon, getint persoon, wat dan ook. Het is een feit dat er verschillende kleuren huid zijn, big effing deal. Ik weet niet waarom daar zo moeilijk over gedaan moet worden. Alle negers in mijn omgeving zullen zo ongeveer hetzelfde zeggen :j

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:40

'Nigger' heeft een totáál andere connotatie dan neger, zeker niet gelijkwaardig! 'Nigger' is eerder equivalent aan 'nikker', wat je in het Nederlands ook écht niet kunt gebruiken.

En racisme in angelsaksische landen ligt nog een beetje anders dan bij ons, met name als het om de VS gaat. Rosa Parks / segregatie zijn nog maar heel kort geleden, de wonden zijn nog erg vers.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:05

phormicola schreef:
Killyenn schreef:

Als we het zo gaan bekijken is Poc ook racistisch. In principe is dan niet anders dan donker persoon, getint persoon, wat dan ook. Het is een feit dat er verschillende kleuren huid zijn, big effing deal. Ik weet niet waarom daar zo moeilijk over gedaan moet worden. Alle negers in mijn omgeving zullen zo ongeveer hetzelfde zeggen :j

Hoezo zou POC racistisch zijn? Nigger is racistisch vanwege de herkomst en de implicatie van het woord. POC wordt in bijvoorbeeld sociologische onderzoeken over racisme ed gebruikt als aanduiding zonder verdere connotaties en is widely accepted as such.

En natuurlijk is het wel een 'big effin deal'. Want poc ervaren nog steeds enorm veel racisme, zowel sociaal als institutionalised racism, en een van de vormen van racisme die juist zo gevaarlijk is, is colour blindness. Als white/white-passing persoon heb je geen idee van racisme, en dat is je privilege. Van dat privilege moet je je bewust zij, dat is niet makkelijk, maar wel je verantwoordelijkheid. Als je kijkt naar armoedecijfers, incarceration cijfers, media representation cijfers, die zijn allemaal ten nadele van poc. En dat komt niet omdat poc minder intelligent of goed in hun werk zijn, crimineler zijn of minder behoefte hebben aan media representation. Dat komt omdat de Westerse wereld nog steeds gedomineerd wordt door white men die hun privilege niet begrijpen. Zeggen dat je 'geen kleur ziet' is bullshit, iedereen ziet kleur. En door te zeggen dat je geen kleur ziet wis je niet alleen de negatieve connecties met huidskleur of ras, maar ook de culturele identiteit, herkomst, en bovenal de substantieel verschillende ervaring van poc in deze maatschappij. Het maakt wél uit of iemand getint, negroïde of caucasian is, wellicht niet voor jouw persoonlijke/ethisch oordeel, maar dat is heel wat anders. Natuurlijk kunnen daar persoonlijke verschillen in zitten en zijn er gelukkig heel veel poc die geen of weinig racisme ervaren. Maar er zijn er ook verschrikkelijk veel die dat wel doen.

En dat is niet op elke slak zout leggen, dat is ingelezen zijn over racisme. Voor wie geïnteresseerd is, dit is een redelijk artikel over colour blindness, en waarom het zo kwalijk is: klik. Wel in het Engels.

Edit: dit artikel is wellicht een wat betere source vanwege bronvermelding: klik.
Laatst bijgewerkt door Killyenn op 29-06-13 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:08

met "geen kleur zien" word door de meeste mensen (ik in elk geval) mee bedoeld dat je niemand anders behandeld en gewoon iedereen met respect behandeld. Daar komt geen racisme bij kijken ;)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 00:51

OK voor de zoveelste keer, dat het niet hetzelfde is is nu tot me door gedrongen. In de OP staat geloof ik ook dat die ene keer dat het me gebeurt, ik me gelijk corrigeer. En dat ik het niet zeg omdat ik een racist ben. Toe even zeg.
Wat ik de meeste mensen in Engeland heb horen zeggen in de tijd dat ik er gewoon heb is gewoon 'black person'. Ik persoonlijk heb 'person of colour' nooit horen gebruiken. En dan bedoel ik dus in het dagelijks leven, op straat, op je werk etc.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 01:05

"zwarte" vind ik zo'n min woord... Zal ik nooit in de mond nemen. Neger nog wel maar dat ligt aan de context. Als ik nieuwsgierig ben op basis van iemands uiterlijk waar zijn roots liggen vraag ik dat gewoon. "waar komen je voorouders vandaan" vind ik geen rare vraag. Dezelfde vraag stel ik aan een ieder waar ik nieuwsgierig van ben waar zijn roots liggen