Kinderen en dieren slachten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:33

Ik denk dat we het tegenwoordig meer bespreekbaar kunnen maken.
Vroeger was het heel normaal dat je dieren slachtte om te eten, maar in de jaren na 1960 leek het wel een tijdje uit den boze te zijn om te praten over ziekte, dood en slachten. Melk kwam uit pakken, dieren uit blik mentaliteit.

Ik vond het vroeger zelfs allemaal eng, omdat ik er niet mee geconfronteerd werd en mijn gedachten gingen een eigen leven leiden.
Nu ben ik op een leeftijd dat ik het zelf allemaal goed kan relativeren en merk dat ik veel minder moeite heb met de dood. Dit geldt ook voor het slachten van dieren, mits respectvol gedaan. Een beest geef je een goed leven en een nette dood in mijn visie.

Kinderen, die denken heel anders dan wij. De tere kinderzieltjes zit meer in de volwassenen lijkt wel :D :+ Hoe vroeger je ze laat inzien dat dit ook een stukje van het leven is, hoe beter ze er ook later mee omgaan. Geen taboes meer op dit vlak :Y)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:28

klien schreef:
Kinderen, die denken heel anders dan wij. De tere kinderzieltjes zit meer in de volwassenen lijkt wel

Die indruk heb ik ook.

NB. De titeltopic zou toch beter veranderd worden in "kinderen en het slachten van dieren".

vanLotje

Re: Kinderen en dieren slachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:34

nee, niet wijzigen de titel, ik vind 'm meesterlijk :D

OT: ik vind het alleen maar goed dat kinderen op vroege leeftijd leren dat 1) alles en iedereen op zijn tijd doodgaat en 2) wij baat hebben bij de dood van sommige wezens in de zin van eten.
Dus ja, volmondig ja!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:38

vanLotje schreef:
nee, niet wijzigen de titel, ik vind 'm meesterlijk :D

Eigenlijk heb je gelijk, ik ging ook een moment wtf, kinderen slachten?! :')

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:41

Ik heb niet het volledige topic doorgelezen maar om te antwoorden op de OP.

Bij mijn opa thuis fokten ze vroeger konijnen om daarna zelf te slachten. Normaal gezien slachtte zijn vader de konijnen. Toen mijn opa 9 jaar was stierf zijn vader en was het vanaf dan zijn taak en die van zijn broertje om de konijnen te slachten, zij waren dan immers 'de mannen' in huis. In die tijd was het dus doodnormaal dat kinderen hiermee geconfronteerd worden.
Tegenwoordig fok ik ook zelf vleeskonijnen om te slachten, dit gebeurt nog steeds door mijn opa, of als hij eens niet kan komen doe ik het zelf. Enkele maanden terug moest er weer eens een nest konijnen geslacht worden en mijn nichtje (9 jaar, die doodgraag diertjes ziet) heeft zelf gevraagd of ze dit eens moest zien (dus het effectief doden van het konijn). Ze heeft staan kijken bij het slachten van 2 konijnen, daarna is ze weggegaan want ze vond het saai om naar te kijken.
Kinderen moeten in mijn ogen dus zeker bewust gemaakt worden van het feit dat hun stukje vlees op hun bord van een levend dier afkomstig was. Ik zal kinderen nooit verplichten om te kijken terwijl er geslacht wordt, maar als mijn nichtjes thuis konijn op hun bord krijgen zijn ze zich er zeer goed van bewust dat dat een konijntje was die ze enkele weken geleden nog hebben zien rondlopen in de tuin bij mij.

Sammy_xxs

Re: Kinderen en dieren slachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:44

Mijn dochtertje ( van 5 ) weet ook nu waar haar vlees vandaan komt.
Kip en varken wilt ze wel eten, Koe niet dat vind ze zielig :+
Maar ik koop bijna nooit rundvlees dus dat vind ik niet erg.

Ze vraagt nu ook standaard wat voor vlees het is als ze het voor dr neus krijgt :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:45

Kinderen moeten weten hoe massaal er geslacht wordt en op welke wijze dat gebeurd omdat mensen teveel en veel te goedkoop vlees willen eten.
Dan kunnen ze als jong volwassenen ervoor kiezen het beter te doen en minder vlees te eten of vlees van beter kwaliteit.
Kinderen die nu met hun ouders de kiloknallers in een wagentje donderen zonder enige kennis of notie van de ellende waar dit mee gepaard gaat maken later dezelfde domme keuzes.

Dus ja: maak kinderen maar bewust. Dood hoort bij het leven wellicht, maar de bio-industrie niet me dunkt...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:47

TS, ik vind het niet verkeerd wat je doet. Je kinderen respect voor dieren en voor hun eten bijbrengen is niks mis mee.

Mijn vader is slachter geweest (voordat ik er was) en toen ik er al wel was had hij honden waar hij mee op jacht ging, en vaak genoeg gingen wij dan mee. Zowel voor de honden, patrijzen als voor de manier van met dieren omgaan van mijn vader heb ik toen meer respect gekregen. Ja, ik heb dieren zien sterven, en ik heb ze geplukt en schoongemaakt zien worden. Dat was een normaal onderdeel van mijn jeugd. En zelf zou ik het niet kunnen, maar het werd ook niet van mij gevraagd. Ik ben blij dat dit een stuk van mijn opvoeding geweest is. Zo heb ik in elk geval vergelijkingsmateriaal voor de bio-industrie, wat ertoe geleid heeft dat ik nauwelijks nog vlees eet.