Brontofobie (angst voor onweer) Wie nog meer ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RusselNuwell

Re: Brontofobie (angst voor onweer) Wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 01:30

Haal me nou niet uit mijn droom jij :') Jij zou gaan slapen.
Punt is, ze fietste op een plek waar een boerderij zo goed als naast staat, en ook genoeg bomen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 01:48

Ja, geleiding en materiaal maakt natuurlijk ook uit. En de bliksem 'zoekt' altijd maar in een beperkte omgeving op het moment dat hij wil inslaan dus het afleidende element moet behoorlijk dichtbij je staan en verleidelijker zijn voor de bliksem om in te slaan, dus van beter geleidend materiaal.

Dat van die vrouw op de fiets kan ik me best voorstellen. Fietsbanden zijn niet dik genoeg, zeker als ze niet goed opgepompt zijn. Het metaal van de wielen zit dan heel dicht bij de grond. En wie weet stond die vrouw wel net met haar voet aan de grond, of fietste ze met paraplu.

Het gaat erom dat bliksem echt niet zomaar willekeurig ergens inslaat als het onweert en dat je maar moet hopen dat het niet toevallig bij jou is. Heel vaak slaat de bliksem überhaupt nergens in. Zolang jij jezelf en/of je huis maar onaantrekkelijker maakt dan een object in je directe omgeving, qua materiaal en hoogte, dan kan je nagenoeg niks gebeuren. Een waxinelichtje branden is gevaarlijker. Maargoed, dat zal wel net zoiets zijn als met vliegangst; het heeft met risico vrij weinig te maken.

EDIT: Ik zit hier in Barneveld super-veilig. Om de 10 meter een kerk. ;)

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 01:53

Haat onweer, de flitsen, harde knallen en angst voor brand. Doe meteen alle ramen dicht, tv uit, stroom overal af enz. Tellen na de flits zodat ik weet of het dichterbij komt of weggaat. Wonen dicht bij de Maas en daar blijft t vaak wat "hangen". Ben al lang moeder, maar niet minder bang geworden. Vorig jaar hadden we een doorslag bij ons in de tuin (bliksem was zo´n 50 m verderop ingeslagen). Keiharde knal en in een klap alles donker, dacht dat het bij ons was ingeslagen.. Later bleek er een stuk vd houten schutting te zijn "opgetild" (waar de bliksem uit de grond kwam (doorslag). Door buienradar is het ook niet minder geworden, eerder erger.
Zal ook de paardjes niet buiten zetten als er onweer voorspeld wordt.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 01:57

@ LindyH : Vroeger is het bij ons ingeslagen. Woonden in een rijtjeshuis met veel andere huizen in de buurt. Bij ons zijn een aantal apparaten kapot gegaan tijdens de inslag, maar het een na laatste huis in ons blok is een vuurbal door het huis geweest. Ik geloof er echt niet meer zomaar in dat de onweer het huis wel over zal slaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 01:59

LindyH schreef:
Dat van die vrouw op de fiets kan ik me best voorstellen. Fietsbanden zijn niet dik genoeg, zeker als ze niet goed opgepompt zijn. Het metaal van de wielen zit dan heel dicht bij de grond. En wie weet stond die vrouw wel net met haar voet aan de grond, of fietste ze met paraplu.

Nee; in een auto ben je veilig omdat je onder/in een metalen kooi zit.
Op de fiets slaat de bliksem bv in je hoofd in... en dat overleef je zelden.
In een auto kom je niet in contact met de bliksem, omdat deze via de buitenkant (dak->zijkant->grond) van de auto loopt.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 02:05

Mag je dan wel meteen uit de auto stappen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 02:07

Fanniehh schreef:
Mag je dan wel meteen uit de auto stappen?

Ja, je kan evt wel een statisch schokje krijgen (net als die wel eens vaker kunt krijgen).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 02:10

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 02:19

Brainless schreef:
LindyH schreef:

Nee; in een auto ben je veilig omdat je onder/in een metalen kooi zit.
Op de fiets slaat de bliksem bv in je hoofd in... en dat overleef je zelden.
In een auto kom je niet in contact met de bliksem, omdat deze via de buitenkant (dak->zijkant->grond) van de auto loopt.

Ja, dat weet ik. Dit was een antwoord op iemand die zei dat een fiets wel veilig had moeten zijn vanwege de rubberen banden.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 02:21

@ Brainless: Bedankt! Heb wel bij natuurkunde de kooi van Faraday uitgelegd gehad maar ook ooit gehoord dat je de auto eerst tegen iets van metaal moest parkeren... Zou het liefst van mijn huis ook zo'n kooi maken!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 11:11

Bah bah het gaat hier nu weer flink tekeer !!!! -O- Iemand nog een schuilkelder over ? :=

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:15

Hier gaat het ook tekeer, lees ik net dat als je fiets de onweer in je hoofd inslaat en je dood bent. En ik, ik moet zo fietsend naar het werk..

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 11:18

Brrrr echt niet dat ik dan op de fiets spring ..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:21

hier is helemaal niks :D

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:21

Ik vrees dat ik weinig keus heb :\

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:22

Ja hoor Mondy, alleen is maar een klein beetje bij je uit de buurt :+
Ik zit me dus ook alweer te verheugen op vanmiddag....not :n Het zal hier tegen een uur of 2 zijn. De paarden ga ik voor die tijd binnenhalen. Maar das op het moment normaal, de dazen zijn hier echt niet leuk meer en mijn paarden willen niet eens buiten zijn overdags :n Die heb ik tegen 8 uur op de wei gezet, en als ik zo die kant op ga staan ze op me te wachten zo graag willen ze naar binnen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:26

Ik kan juist heel erg genieten van onweer. Mag er graag naar kijken en als het 's nachts is dan probeer ik een foto te nemen op het juiste moment. Vind het juist jammer dat het altijd weer zo snel voorbij is.

Vervelend dat zoveel mensen het zo eng vinden en ik kan daar wel in komen. Gelukkig onweert het niet zo heel erg vaak in Nederland. Gewoon deken over je hoofd trekken en oortjes indoen met muziek :)

Edit: Lees dat er op dit moment bij veel mensen onweer is? Hier in het hoge noorden is het nog stralend mooi weer! Kom deze kant maar op, hihi.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:28

hier probeer ik al dagen de flits op de foto... maar hij alleen droge onweer, met wat gerommel :( en als er feest is is me batterij leeg

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:29

Toen ik nog klein was, was ik ook doodsbang. Iemand heeft toen tegen mij gezegd: het zijn gewoon rijdende kliko's. En dat heeft mij geholpen :'). Ik heb nu nergens laat meer van en slaap er meestal doorheen.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 11:30

Nou we waren net klaar met het toppen van een hoge boom, die kan je dan natuurlijk niet zo laten staan dus ben blij dat we klaar waren !
Rina hier staan de paarden snachts buiten vanwege de dazen, en mn enige angst is dat het dan snachts gaat onweren. Gelukkig houdt de stalhouder het weer goed in de gaten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:34

Dioxide schreef:
Ik ben het vanuit Limburg al omhoog aan het blazen! Hier heeft het heel de ochtend lekker geklapperd :D *\o/*

@ TS: ik heb ook geen angst voor onweer, maar vroeger had ik het er ook niet op. Uiteindelijk ben ik me gaan pushen om naar de bliksem te gaan kijken en dan gewoon gaan tellen om te berekenen hoe ver dat het weg is. Op die manier was ik bezig met tellen, zodat die klap eigenlijk alleen maar een trigger was om het rekensommetje te maken. Klinkt idioot, maar het heeft me wel geholpen. Inmiddels zit ik bij fel onweer echt voor de ramen te kijken naar mooie bliksemschichten.

Hier eigenlijk net zo.
Als kind was ik er doodsbang voor, als het 'snachts onweerde lag ik tussen m'n ouders in hihi
Mijn man vind het dus helemaal geweldig, en die kan echt buiten gaan kijken naar de flitsen. Ik werd zowat naar buiten gesleept door hem om ook te komen kijken. Het heeft mij hierdoor wel minder angstig gemaakt.
Idd ik ben ook gaan tellen tussen de flits en de knal in. En het heeft mij ook echt geholpen.
Nu ben ik zelf moeder van 2 kinderen. En ja hun zijn kunnen ook genieten als ze buiten onder de luifel naar de flitsen kijken.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:41

Geen schrik maar de knallen komen soms heel hard aan waardoor de glazen wand van ramen thuis aardig gaan daveren :D dat vind ik meestal niet zo leuk.
Ik ben meestal bij de paarden als het onweert omdat er eentje jawel er echt niet tegen kan en begint nerveus te worden en het wit van haar ogen te laten zien.
Ik heb thuis ook al inslag gehad, net naast mij in de gang, toen kon ik wel even jodelen :D
Ben altijd wel op mijn hoede, maar niet dat ik schrik heb.
's avonds is het niet leuk als de stroom af slaat want dan moet ik in de donker weer alles gaan zoeken :')

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 11:45

Hier gelukkig weer stil nu.. t geeft super gabe foto's maar bah wat haat ik t :=

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:50

_Mondy_ schreef:
Hier gelukkig weer stil nu.. t geeft super gabe foto's maar bah wat haat ik t :=

oeh, er komt dus heftig weer deze kan op <<) ik wil ooooook foto's

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 11:51

Hahaha veel plezier... je mag t hebben.