Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DaniBanani schreef:Het is lontje.Detail.
Vervelend dat het is gebeurd, kan me ook goed voorstellen dat het je bang/boos maakt na het vorige incident waarbij je in elkaar werd geslagen. Maar je moet het ook niet overdrijven - dat 12-jarigen (flink) schelden betekent niet dat ze later ook effectief gewelddadig of zelfs moordzuchtig zullen worden.
Kinderen doen wat kinderen doen. Klieren, geintjes uithalen. Sommigen gaan daar verder in dan anderen. De één komt nooit verder dan belletje trekken, anderen gooien harde sneewballen naar auto's, en weer anderen gooien water over fietsers/scooterrijders en gaan dan schelden als je stopt. Volgende keer ze die lol niet gunnen en gewoon doorrijden. Of er daadwerkelijk op af stappen en ze goed de wacht aanzeggen, vaak is die grote bek dan spontaan verdwenen. Je hebt er altijd rotkinderen tussen zitten; vandaag, over 20 jaar, en 50 jaar geleden ook al. Het is irritant, het is vervelend en frustrerend als je er regelmatig last van hebt, maar probeer het van je af te zetten.
marit_xx schreef:ik ben 2 maanden geleden overvallen op mijn werk (supermarkt). 4 gemaskerde jongens met pistolen, messen en teasures. gasten waren echt niet ouder dan 17-21 jaar oud (iedereen dacht hetzelfde over de leeftijden). hoe vaak er wel niet: 'waar gaat het heen met de wereld' door mijn hoofd gaat...
ben zelf 19 jaar oud, maar als ik om een groepje gasten heen kan fietsen doe ik het graag. En oja, ze roepen ook steeds jonger heeee chicky hee chicky naar meen oja als je dan niet reageert ben je natuurlijk een kk prutsmuts...
Remark schreef:Pfff lekker is dat!
Maar ik vind het aan de andere kant wel een beetje overdreven als je zo boos wordt omdat er met water of iets wordt gegooid.
Ben zelf pizzakoerier en ben vandaag ook zo'n 3x natgespoten/natgemaakt door kinderen langs de weg of uit de flat en kan er ergens wel om lachen. Het is hardstikke goed weer joh... "vroeger" had je toch ook "nozems". Dat je laatst in mekaar bent geslagen vind ik dan weer een heel ander verhaal hoor, dat vind ik écht erg maar een beetje natgemaakt worden op een super warme dag....
C_arola schreef:Ik denk dat de ouders tegenwoordig juist minder beschermend zijn maar ontkennend en helemaal niet gericht op de opvoeding. We moeten 2.3 kinderen, beiden een full time baan, minimaal 2 keer in het jaar op vakantie en 2 auto's hebben anders kunnen we niet op het werk komen. Oh en een grote koophuis is ook geen slecht idee. Veel ouders denken dat de kinderen opgevoed moeten worden op school want daar zijn ze het meeste en daar betalen ouders voor terwijl docenten denken dat de ouders horen op te voeden. Ouders hebben het te druk met alles en weinig/soms/vaak geen tijd voor de kinderen. Logisch dat het escaleert want de kinderen krijgen imo een slechte voorbeeldkunctie, krijgen geen goede opvoeding en aandacht wat juist zo belangrijk is voor hun ontwikkeling. Er wordt niet of te weinig in ze geinvesteerd, logisch dat het dan de verkeerde kant op gaat.
xSlvna schreef:Terwijl ik even van Den Haag af (Katwijk) juist geen enkele negatieve ervaring heb opgegaan, wat een vriendelijke mensen en ook jongeren.
Al is Den Haag gelijk een grote stad, maar nog.
Mensen die mij kennen weten bij voorbaat dat ze bij mijn hond of paard uit de buurt moeten blijven, en onbekende komen daar wel gauw achter, als ik iets niet kan hebben is asociaal gedrag van vreemde mensen, als het nu mensen zijn waar je ruzie mee hebt, oké, maar niet van vreemden.
Laatst eens jongens die vroegen of ik wilde daten, maar na een korte 'Ik ben 13, gedraag je' waren ze weg![]()
Of iemand die mijn paard bang wilde maken (wat aan het schreeuwen, ik was een stad verder) dus draaide ik me gelijk om met paard en al, en er achteraan, 'Had je wat?', 'Nee nee' was zijn reactie, en snel dat die weg was![]()
'Ken' ook mensen die asociaal zijn om aan geld te komen, en mensen 'bestelen' die zelf illegaal geld verdienen, maar hier zie je nauwelijks dat oma's overvallen worden, ingebroken wordt of doden vallen, mensen zomaar in elkaar getimmerd worden of uitgescholden worden door jongeren.
LoveUggs schreef:Waarom ik liever niet heb dat het woord allochtoon teveel naar boven zou komen in het topic is omdat ik niemand wil kwetsen/ beledigen. Er zijn ook heel veel Nederlandse jochies die zich zo gedragen. Ik werk in een supermarkt en daar lopen regelmatig Nederlandse 13/14 jarige kinderen rond die taakstraf hebben voor STELEN. Ook grote monden enz enz. Mijn collega is van Turkse afkomst en een schat van een meid. Kan haar alles vragen over haar cultuur en geloof. Je scheert al snel een heel ras over een kam. Ik gong flink tekeer thuis, maar mijn ouders weten hoe ik ben. Mijn collega is een hele goede vriendin van mij en vind het ronduit belachelijk hoe sommige mensen kunnen doen.
Ik woon dan ook in een buurt waar mensen/kinderen als dit die mensen rustig neersteken bijwijzevan.. Ik ben hier opgegroeid en vroeger speelden de kinderen buiten. Op de leeftijd van 10 zat ik nog in mijn hut in de bosjes. En op 12 jarige leeftijd ging ik als puppy doodbraaf naar school en speelde buiten met vriendjes en vriendinnetjes. Misschien is het idd dat de tijd veranderd, maar mijn mening is dat het een kwestie is van normale opvoeding. Een goede opvoeding, hoe zeg je dat? Er zijn weinig grenzen meer.
En zoals RusselNuwell al zegt: er zit een verschil tussen een kwajongensstreek en asociaal gedrag.
xSlvna schreef:Ja serieus? Ben er een dagje wezen 'stappen', iedereen spontaan, gezellig... vele keren in de avond rond gewandeld, maar nooit 'rare types' tegen gekomen.
C_arola schreef:Ik denk dat de ouders tegenwoordig juist minder beschermend zijn maar ontkennend en helemaal niet gericht op de opvoeding. We moeten 2.3 kinderen, beiden een full time baan, minimaal 2 keer in het jaar op vakantie en 2 auto's hebben anders kunnen we niet op het werk komen. Oh en een grote koophuis is ook geen slecht idee. Veel ouders denken dat de kinderen opgevoed moeten worden op school want daar zijn ze het meeste en daar betalen ouders voor terwijl docenten denken dat de ouders horen op te voeden. Ouders hebben het te druk met alles en weinig/soms/vaak geen tijd voor de kinderen. Logisch dat het escaleert want de kinderen krijgen imo een slechte voorbeeldkunctie, krijgen geen goede opvoeding en aandacht wat juist zo belangrijk is voor hun ontwikkeling. Er wordt niet of te weinig in ze geinvesteerd, logisch dat het dan de verkeerde kant op gaat.
Hannapony schreef:ik heb hetzelfde maar dan wel minder erg.. mijn school zit naast een andere school en op mijn school zit havo/vwo/gymnasium en bestaat uit bijna alleen maar kinderen van nederlandse afkomst. op de andere school zijn de niveaus onder de havo en bestaat bijna alleen maar uit kinderen van buitenlandse afkomst. de scholen zitten samen in 1 gebouw, ieder een andere kant. Maar als ik naar huis moet, ga ik altijd over het plein van de andere school omdat ik anders om rijd. maar als ik langsfiets dan gaan ze expres als ik fiets er voor springen en roepen van allerlei dingen. Niet dat ik dit vervelend vind of wat tegen kinderen met buitenlandse kinderen heb, maar valt het niet op dat de meeste 'pestkinderen' altijd van buitenlandse afkomst zijn? ts, waren dit ook kinderen van buitenlandse afkomst? Dit zeg ik omdat aan de kant van onze school vrijwel iedereen sociaal is tegen elkaar
lieveli schreef:Gelukkig ben ik gisteren gewoon bedreigd door Nederlandse meiden die in mijn straat stonden
Ik word wel over het algemeen vaker lastig gevallen door Surinamers maar eerlijk is eerlijk, het zijn mooie negers, ze zijn lekker zelfverzekerd en er zijn vast meisjes die op hun avances ingaan.
Asociaal gedrag en vervelende acties beperken zich niet tot een kleurtje of een 'ras'. Ik vind ook niet dat we daar onderscheid in moeten maken.
Ter illustratie: Op mijn school ben ik 1 van de weinige blanke studenten. In mijn klas de enige. Ik studeer NederlandsHow do you like dem apples
unihorses schreef:en er wat van zeggen en meteen alle moeders op je dak want die kinderen doen nooooooit wat fout...![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()