Onzeker, verlegen, introvert.. Slecht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:11

Ik ga dan weer graag naar feesten als Trance Energy en Sensation White. Dat verwachten mensen nooit van me :') Maar ik vind nooit iemand die mee wil dus dan ga ik maar niet. Kost ook wel een hoop geld trouwens. Gewoon stappen vind ik vaak ook wat saai. De muziek is 't net niet of de sfeer is 't net niet.

Proberen jullie elkaar dan te motiveren tot dingen doen die buiten je comfort zone liggen, Niwla? Want ik ben zelf wel van mening dat dat wel goed voor je is, om dat soms te doen. Maar als je beiden introvert bent, blijf je misschien eerder hangen in je introvert zijn? Of je begrijpt elkaar juist heel goed en kunt elkaar juist motiveren tot blijven werken aan dingen buiten je comfort zone doen.
Daarmee bedoel ik niet dat introvert zijn iets slechts is trouwens! Maar meer wat hier eerder ook al aangehaald werd, introvert zijn is niet erg, als 't je maar niet belemmerd in mensen durven bellen/dingen durven vragen enz enz.

Gekvanfleur zegt 't meer zoals ik bedoel inderdaad, het verschil tussen introvert en onzeker :j

Ik word vaak heel erg moe van extroverte mensen :') Dan denk ik: sjees doe 's normaal! Maar ook weer meer omdat als mensen extrovert doen in mijn bijzijn, dat ik daar weer door uit m'n omfort zone gehaald wordt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:11

Ik ben in wezen ook introvert, maar dat is niet altijd aan me te zien... het is soms best lastig omdat het inderdaad lijkt alsof een "brutaal mens de halve wereld heeft".

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:14

Heel interessant Tara, dat ga ik zeker onthouden dat gewoon 'pushen' meestal niet de goede optie is. Ik probeer het zelf met mijn vriend zo weinig mogelijk te doen (en eigenlijk is dat ook voor mijzelf goed: ik ben vanbinnen heel nerveus, en door met hele rustige vriend dingen te doen, op een rustig tempo, kalmeer ik zelf ook).

Dat ze je handen vastpakken en je dwingen om te dansen is ook voor mij erg herkenbaar. Vreselijk vind ik dat!

Gekvanfleur: Ja dat begrijp ik ook niet goed. Mijn LBE-kant komt vooral naar voren als het om objectieve discussieonderwerpen gaat. En net door mijn LBI-zijde probeer ik eerst alles grondig te overdenken en te argumenteren, en mezelf eerst in de andere partijen te verplaatsen, anders kan je toch geen normale discussie voeren? Maar sommige extroverte mensen lijken het soms inderdaad nodig te vinden (niet iedereen natuurlijk!) om over iedereen een mening te hebben, die altijd neerkomt op dat die personen eigenlijk minder goed/slim/aardig... zijn dan hen.

Hoe kijken jullie trouwens aan tegen knuffels van je niet hele dichte vrienden/familiekring? Ik kan er niet aan doen, maar ik verstijf bij lichaamscontact dat niet van mijn 'dichtste kring' komt. Wat soms wel genant is op familiefeestjes, want als een verre nonkel of tante (of schoonmoeder :P) mij plots vastneemt, verstijf ik helemaal, en zie ik die mensen nogal vreemd kijken :o

_Tara_

Re: Onzeker, verlegen, introvert.. Slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:19

Ik ben sowieso niet zo'n knuffelig/aanrakerig persoon. Weer hetzelfde verhaal als met dat pushen, als je me te vroeg aanraakt/knuffelt, klap ik dicht. Wegwezen en afblijven is dan 't enige wat ik denk. Met vriendinnen knuffel ik ook nooit. Met m'n ouders heel soms als ik bv op vakantie ga en weer terug kom of soms als ik weer met de trein naar m'n kamer ga.
Als ik een relatie heb, knuffel ik diegene dan wel weer graag. Dat dan weer wel :P

Ik weet niet of dat voor iedereen zo is hoor, met dat pushen. Heb je 't hem nog nooit gevraagd, wat hij 't fijnst vindt? Ik denk dat 'ie dat vast wel waardeert. Zou ik wel doen iig, als iemand die mij wilde motiveren tot iets zou vragen hoe 'ie dat 't beste kon doen :j

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:24

_Tara_ schreef:
Ik ben sowieso niet zo'n knuffelig/aanrakerig persoon. Weer hetzelfde verhaal als met dat pushen, als je me te vroeg aanraakt/knuffelt, klap ik dicht. Wegwezen en afblijven is dan 't enige wat ik denk. Met vriendinnen knuffel ik ook nooit. Met m'n ouders heel soms als ik bv op vakantie ga en weer terug kom of soms als ik weer met de trein naar m'n kamer ga.
Als ik een relatie heb, knuffel ik diegene dan wel weer graag. Dat dan weer wel :P

Hmm heel herkenbaar!

Alleen in een relatie heb ik het ook :o

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:26

Ik heb het proefondervindelijk ontdekt, door te zien hoe hij bij anderen dichtklapte. Dat wilde ik voorkomen, dus probeerde ik andere dingen uit :+

Alleen zou ik hel héél graag aanzetten om soms ietsje assertiever te zijn met het oog op het latere beroepsleven. En als ik daar heel voorzichtig over begin, dreigt hij sowieso dicht te klappen... Tot nu toe lukken nieuwe dingen het beste als ik er voor zorg dat het voor hem zo makkelijk mogelijk is om het te doen, en wanneer ik vervolgens doe alsof ik absoluut niets verwacht (en misschien wel even iets anders ga doen?), dan neemt hij zelf initiatief :)

Ik knuffel ook alleen graag met mijn vriend, broertje of zusje. Mijn moeder zo heel af en toe een keer kan ook nog, maar verder dan dat hoef ik niet :o Mijn vriend heeft hetzelfde. Zelfs wanneer mijn schoonmoeder me een high five wil geven weet ik al niet goed hoe ik me moet gedragen :')

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 14:27

Knuffelen en zoenen doe ik dan wel weer heel erg graag! Maar ik ben wel vaak afwachtend, zet niet echt de eerste stap zeg maar. Met vriendinnen hebben we nu gewoon een groepje die het wel doet en dan doe ik vrolijk mee. En er zijn een aantal die hebben aangegeven niet te willen, ook prima. :j

Voor mij is pushen trouwens echt dat drammerige van 'stel je niet aan, doe het gewoon'. Dan klap ik echt dicht. Beter is voor mij om te vragen van goh, waarom vind je het zo lastig en mij vervolgens de ruimte te geven om het toch te doen uit mezelf. Maar het allerbelangrijkste is denk ik dat diegene er voor open staat dat als ik nee zeg, het ook nee is. Als ik iets echt niet zie zitten, dan moet je er niet tegen aanduwen om mij het toch te laten doen. Maar ik denk dat dat voor veel mensen geldt :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:28

Heb nog even over dit onderwerp nagedacht, en ondanks het feit dat ik introvert ben, kan ik dat op nodige momenten heel goed van me af zetten.

Ik heb een webwinkel en zeker in de opstartfase moet je zelf initiatief nemen en jezelf verkopen. Dat lukt me wel.
Hiervoor heb ik twee jaar in bij een grote elektronicazaak en drie jaar bij een groot warenhuis op de klantenservice gewerkt, wat soms best pittig is. Lastige en koppige klanten. Maar omdat ik daar sta als werknemer van een bedrijf, kan ik me heel goed opstellen. Als ik me niet achter een bedrijf kan verschuilen, vind ik het ineens wel moeilijk. Dan voel ik me persoonlijk aangevallen door boze klanten, terwijl ze eigenlijk gewoon uitvallen tegen de winkel en ik toevallig voor hun neus sta. Hetzelfde met mijn webwinkel: het lukte wel om die te 'verkopen', maar toen ik laatst voor een stage solliciteerde en de manager vroeg of ik mezelf in een minuut kon pitchen, klapte ik mooi dicht. Mijn vriend (extravert) kan dat dan weer onwijs goed en snapte niet dat ik dat moeilijk vond.

Sentido schreef:
@Szan: mooi verteld! Ik herken me heel erg in je verhaal. Heb je ook dat je in grotere groepen nog stiller wordt? De balans vinden is inderdaad het grote toverwoord, maar ik heb gewoon soms het idee dat extravert zijn als beter gezien wordt (door bijvoorbeeld werkgevers). En ik zie dat graag ontkracht worden door bokt haha.

Ik schrijf op dit moment mijn bachelorscriptie en hoop over 2 jaar helemaal uitgestudeerd te zijn. Met andere woorden, ik ben nu al een beetje aan het oriënteren hoe de arbeidsmarkt werkt en hoe je contacten legt. Ik merk dat ze daar niet zozeer extravagantie waarderen, maar wel zelf initiatief nemen, jezelf laten zien en jezelf laten horen. Over het algemeen lukt dat extravagante mensen wel beter, maar ik denk zeker niet dat introverte mensen dat per definitie niet kunnen.

_Tara_ schreef:

Ik weet niet of dat voor iedereen zo is hoor, met dat pushen. Heb je 't hem nog nooit gevraagd, wat hij 't fijnst vindt? Ik denk dat 'ie dat vast wel waardeert. Zou ik wel doen iig, als iemand die mij wilde motiveren tot iets zou vragen hoe 'ie dat 't beste kon doen :j

Tara, het is alsof ik jouw posts had kunnen schrijven. Heel erg herkenbaar!
Dat geluid ook. Alhoewel ik harde muziek heerlijk kan vinden als ik het zelf aan zet. Dus dat is dan weer een beetje hypocriet van me.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:38

Bhriseis, dat werkt vaak wel het beste denk ik ja :j Zorgen dat de drempel om het te doen zo laag mogelijk is en de tijd geven om het ook te doen. Al heb je natuurlijk ook wel weer een punt dat iets meer assertiviteit in 't bedrijfsleven wel nodig is. Daar is niemand die ervoor zorgt dat de drempel zo laag mogelijk is.

Sentido, stel je niet aan is zo verschrikkelijk om te horen! Dan is 't bij mij echt alsof er een stel stalen deuren voor m'n neus dichtklappen. Dan doe ik niks meer :')

Szan, heb je webwinkel even bekeken, gaaf! Site ziet er heel erg netjes uit :j Als ik 't niet had geweten, had ik niet verwacht dat achter die webwinkel iemand van nog jonger dan mij zou zitten!
Dat zou ik ook echt niet kunnen trouwens, op zo'n sollicitatie...
Ja maar wat dat geluid betreft. Als ik alleen thuis ben en ik heb zin om muziek te luisteren, zet ik 't ook nog wel eens wat harder inderdaad. Maar dan kies ik daar zelf voor. Ik heb 3 hamsters op m'n kamer staan wat 's nachts altijd wel geluid maakt, niet per se herrie, maar iig geluid. Vind ik niet erg. Maar als er dan iemand gaat douchen (badkamer is onder mijn kamer) terwijl ik wil slapen, erger ik me rot. Is inderdaad ergens wel hypocriet, maar ik kies er gewoon niet voor dat dat douchegeluid er is en dan vind ik dat moeilijker om te accepteren. Maar daar ben ik me idd ook wel bewust van dus dat is dan altijd een goede ontspanningsoefening :')
Gelukkig woon ik nu met mensen die hun muziek of met oortjes luisteren of het geluid binnen hun kamer houden. Daar ben ik echt heel erg blij mee :) Sowieso heb ik hele fijne huisgenootjes nu.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:38

Pushen, hmm, dat vind ik wel een goede vraag. Dwingen werkt bij mij inderdaad ook niet, dan klap ik dicht. Hetzelfde geldt voor stem verheffen/schreeuwen, dat werkt bij mij alleen maar averechts. Wat mij wel helpt is rustig de tijd krijgen om ergens over na te denken en erover praten met mensen die ik vertrouw. Meestal heb ik pas de behoefte om erover te praten als ik in mijn hoofd al een heel plan uitgedacht heb. :P

Aanraken houd ik ook niet zo van. Als mensen die ik niet (goed) ken me zomaar aanraken, ben ik ook altijd heel snel weg. :))

Ik houd wel heel erg van muziek en heb eigenlijk bijna altijd wel iets van muziek aanstaan. Tv kijk ik dan weer vrijwel nooit en ik heb er een hekel aan als mensen de tv aanzetten als achtergrondgeluid, ik word al snel gek van dat onzinnige geklets. :+ Dansen doe ik ook heel graag! Ik ga niet zo vaak uit, maar als ik uitga wil ik wel lekker kunnen dansen. Vroeger deed ik nog wel eens mee aan balletvoorstellingen, maar dat vond ik eigenlijk helemaal niks. Op een podium gaan staan en dan al die mensen die naar je kijken, nee, dank je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:46

_Tara_ schreef:
Ik ga dan weer graag naar feesten als Trance Energy en Sensation White. Dat verwachten mensen nooit van me :') Maar ik vind nooit iemand die mee wil dus dan ga ik maar niet. Kost ook wel een hoop geld trouwens. Gewoon stappen vind ik vaak ook wat saai. De muziek is 't net niet of de sfeer is 't net niet.

Proberen jullie elkaar dan te motiveren tot dingen doen die buiten je comfort zone liggen, Niwla? Want ik ben zelf wel van mening dat dat wel goed voor je is, om dat soms te doen. Maar als je beiden introvert bent, blijf je misschien eerder hangen in je introvert zijn? Of je begrijpt elkaar juist heel goed en kunt elkaar juist motiveren tot blijven werken aan dingen buiten je comfort zone doen.
Daarmee bedoel ik niet dat introvert zijn iets slechts is trouwens! Maar meer wat hier eerder ook al aangehaald werd, introvert zijn is niet erg, als 't je maar niet belemmerd in mensen durven bellen/dingen durven vragen enz enz.

Gekvanfleur zegt 't meer zoals ik bedoel inderdaad, het verschil tussen introvert en onzeker :j

Ik word vaak heel erg moe van extroverte mensen :') Dan denk ik: sjees doe 's normaal! Maar ook weer meer omdat als mensen extrovert doen in mijn bijzijn, dat ik daar weer door uit m'n omfort zone gehaald wordt.

herkenbaar!!!!!!!
Ik ging 'vroegah'dan wel weer graag wild stappen, maffe feestjes, extreem uitgedost...
Roze haar, piercings, tattoo's...daar was ik wel weer enorm extravert in :j
Dansen deed ik dan wel maar het waren wel altijd feestjes vol bekenden en 'mijn soort'mensen (alternatief).
In een gewone kroeg of feest zou ik minder snel willen opvallen.

Wat je eerder zei over dwingen dingen te doen, werkt bij mij ook niet echt.
Zeker niet als het een groep extraverte mensen is die dan roepen 'moet je doen ah doe niet zo saai joh'.
V-r-e-s-e-l-i-j-k!
Ik erger me dan ook al gauw aan de uitbundigheid van dergelijke mensen terwijl het soms,heel soms,ook wel wat jaloezie is.
(zij zijn open en ik gesloten).

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:00

http://www.psychologiemagazine.nl/web/A ... verten.htm
Vooral dit artikel wat iemand benoemde, zo herkenbaar!

Ik vind het ontzettend interessant :j
Ben persoonlijk een introvert persoon, maar als ik de lijstjes en schema's eens bekijk vind ik de verschillen tussen introvert en extrovert best heel groot en kan ik mij de verwarring die daardoor ontstaat goed voorstellen :j
Een introvert persoon denkt bij zichzelf, pfoe wat is die uitbundig, of denk nou eens na voordat je wat zegt, terwijl een extrovert persoon hier direct wat van zegt en zich hardop afvraagt waarom je zo stil bent of verlegen bent. Als je dit naast de schema's legt is dat eigenlijk heel logisch :)

_Tara_ wat ik denk dat werkt is eigenlijk niets doen. Ik herken wel dingen die je zegt in mijzelf en als ik dat reflecteer werkt het bij mij veelal het best als mensen me gewoon lekker laten wie ik ben, ik kom vanzelf wel los als ik die behoefte voel en zo niet dan niet.
Op een verjaardag bijvoorbeeld kunnen mensen ook vaak vragen of ik het wel naar m'n zin heb omdat ik zo stil ben. Ik kan een hele avond niets zeggen (wel genoeg denken) en het hartstikke naar m'n zin hebben :) Ik voel enkel de behoefte niet om mijzelf op de voorgrond te laten treden.
Zo kan ik bijvoorbeeld ook voor de deur horen dat er iemand uit het portiek naar buiten gaat en rustig even binnen wachten tot ik diegene de voordeur hoor sluiten omdat ik gewoon geen zin heb om iemand tegen te komen :+
In de eerste klas van de middelbare school ben ik vreselijk gepest om het verlegen zijn, ik kreeg overal een kleur van. Dan leer je jezelf wel aan dat je soms wat meer van je af moet bijten, maar ik denk dat ik er alleen maar introverter van geworden ben.
Maar ik durf mijzelf verder wel spontaan en sociaal te noemen. Heb veelal overal een direct antwoord op en durf goed op mensen af te stappen, ben absoluut niet bang voor directe confrontatie. Maar als de mogelijkheid er is, ga ik het wel uit de weg.
Ik heb ook echt de behoefte aan me-time en kan mezelf soms best een avondje opsluiten in de slaapkamer, lekker even alleen, heerlijk!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:04

_Tara_ schreef:

Vooral hij is heel erg uit zijn comfort zone gestapt. Hij is (pre-sales) consultant en komt veel bij klanten over de vloer, geeft ook trainingen e.d.

Ik ben trouwens geen introvert die over zich heen laat lopen. Durf wel mijn mening te zeggen (mits ik vind dat die toegevoegde waarde heeft) en zal ook gerust met mijn koude hamburger terug gaan naar de balie van de McDonalds om maar iets te noemen.

Mallow: heel herkenbaar van die verjaardag en het wachten tot iemand weg is zodat je niet hoeft te praten. :j
Mezelf verkopen lukt ook aardig, ben vorig jaar flink aan het solliciteren geweest en daar heb ik veel van geleerd. :j
Ik heb alleen het probleem dat ik mensen vaak te goed begrijp. Ik werk nu op de marketingafdeling en ben onder andere verantwoordelijk voor het verkrijgen van content van collega's. Als zij dan op de dag van de deadline aankomen met: "Sorry, ik was te druk om een nieuwsbrief te schrijven want we zijn bezig met een nieuwe release" dan begrijp ik dat, terwijl ik het volste recht heb om te zeggen dat dat niet de afspraak was en zeker niet mijn probleem.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:21

Bhriseis schreef:
@ Jade: En als introverte persoon, met welke manier van 'pushen' voel jij je zelf het comfortabelst? Dat mensen je heel voorzichtig kleine duwtjes geven, of je zelf alle mogelijkheden geven om iets zelf te doen, of een hardere aanpak? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar :)

Hangt heel erg van de situatie en het moment af; een goed getimede trap onder mijn hol kan ik soms heel goed gebruiken, met een slecht getimede trap ben ik een stronteigenwijze dwarsligger :+ kan ik dus niet 123 antwoord op geven, enige wat ik met zekerheid kan zeggen is dat ik in sommige situaties sneller resultaat heb bij een 'niet denken maar doen' aanpak dan zoete woordjes, mits ik er zelf ook het doel van in zie en erachter kan staan.
Denk dat ik een beetje als een aarzelend paard bij de trailer ben, goed gemikte klap op de kont en ik sta er zo op, slecht gemikt en je bent nog 3 uur zoet :+ wil niet zeggen dat de zachte aanpak niet net zo goed werkt, maar duurt soms langer.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:20

Met uitgaan heb ik er niet zon last van.
Hou ontzettend van muziek en dansen en dat doe ik dan ook wel.
Een intiem feestje is wel een ander verhaal. Of een feest met veel mensen die ik niet ken zoals het personeelsfeest van mijn vriend. En als ze dan ook nog allemaal voor je gaan zingen en je op gaan tillen omdat je jarig bent krijg ik het helemaal Spaans benauwd. Gelukkig was mijn tante er ook en die heeft me "gered" omdat ze weet dat ik daar helemaal niet tegen kan.

Concerten en festivals vind ik ook geweldig. Hoe harder de muziek hoe beter. Maar thuis kan ik er niet tegen. Krijg ik een benauwend gevoel van. Drukke, donkere en kleine ruimtes krijg ik ook paniekaanvallen door.

Edit: zet trouwens ook altijd de radio in mijn auto zacht als ik in ga parkeren. Vind dat storend.
Moet mijn vriend altijd smakelijk om lachen :=
Laatst bijgewerkt door _Michelle__ op 11-06-13 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:21

Haha die vergelijk maakt het plaatje heel begrijpbaar :D

Ik vind het heel boeiend hoe iedereen er in slaagt om toch op een of andere manier zich opener te gedragen op de werkvloer. Dat vind ik erg knap, want makkelijk is toch anders.

Ik herinner me een grappige quote van mijn moeder. Laatst belde ze me op, en zei ze: "Oh ja ik heb over je vriend gedroomd. In de droom praatte hij tegen me :'), het leek wel alsof hij me mocht! " Dus ik heb haar maar even uitgelegd dat hij echt niets bedoeld doordat hij stil is, dat hij gewoon niet vaak de behoefte voelt om gezellig te kletsen over ditjes en datjes :o Mijn zeer extraverte moeder leek er maar het hare van te vinden, maar nuja, het besef dat hij echt heel lief, gezellig en aangenaam gezelschap is komt later vast wel :P

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:25

ik ga ook volgen, wat je verteld heb ik dus ook echt precies.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:18

Mallow schreef:
Op een verjaardag bijvoorbeeld kunnen mensen ook vaak vragen of ik het wel naar m'n zin heb omdat ik zo stil ben. Ik kan een hele avond niets zeggen (wel genoeg denken) en het hartstikke naar m'n zin hebben :) Ik voel enkel de behoefte niet om mijzelf op de voorgrond te laten treden.
Zo kan ik bijvoorbeeld ook voor de deur horen dat er iemand uit het portiek naar buiten gaat en rustig even binnen wachten tot ik diegene de voordeur hoor sluiten omdat ik gewoon geen zin heb om iemand tegen te komen :+

Heel herkenbaar! Ik vind het op verjaardagen juist leuk om naar de verhalen van anderen te luisteren, maar voor sommige mensen blijft het toch ondenkbaar dat je een leuke avond kunt hebben op die manier. :))

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:45

Oh, wat herkenbaar hier allemaal.
Ik was vroeger heel erg verlegen én introvert. Mijn verlegenheid is inmiddels iets minder geworden.
Toch ben ik heel erg 'kletserig' naar andere mensen toe. Al bekruipt me de laatste tijd steeds meer het gevoel dat dit een soort muur om mezelf heen is. Ik ben eerder voor sociale faalangst naar allerlei trainingen etc geweest, en voelde me altijd slecht/minder omdat ik heel stil was.
Ik denk dat ik dit ben gaan overcompenseren, door nu als een malle over van alles te babbelen tegen iedereen die het maar wil horen. Vooral als ik me ongemakkelijk voel, ga ik van alles uitkramen, vooral zinloze dingen. Ik wil niet dat mensen me een saaie, stille muis vinden denk ik.
Ik vind het ook altijd heel moeilijk om direct te antwoorden op vragen over mijn mening. Vaak probeer ik dan ontwijkend te antwoorden, zodat ik de mening van de ander eerst hoor.
Ik merk wel dat ik inderdaad een enorme behoefte heb aan me-time. Gewoon lekker een boek lezen in bed/op de bank en geen gedoe met andere mensen, om even weer op te laden.
Pushen werkt bij mij inderdaad ook niet. Dan is het net of mijn hersenen blokkeren en ik niks meer kan/wil.

Wat fijn om te merken dat ik niet de enige ben die dit zo ervaart.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 02:33

Heb niet alles gelezen, maar vond het wel een interessant onderwerp.

Ik ben dus zo'n extraverteling die minder goed is met introverte mensen. Prima dat je stil bent, maar ik krijg absoluut geen hoogte van wie je dan bent, wat je nou precies denkt, wat je wilt etc.
Bij een paard werkt het dan juist weer therapeutisch voor me. Dan werk ik het liefst met een RB-i paard. Die ik uit z'n schulp kan krijgen om te laten zien dat de wereld helemaal niet zo eng is als dat ie dacht!
En daarvoor moet je innerlijk heel kalm en rustig zijn.

En als je dan toch de vergelijking trekt naar de horsenalities, ja, dan zie je het liefst LB-ex mensen. En zie je RB-i eigenlijk het minst graag, omdat die het onvoorspelbaarst zijn.
Niet dat het 1 goed is en de ander slecht, maar om echt samen te kunnen werken zul je de mens/het paard toch extravert moeten te zien krijgen.
Dat is dan ook de aanpak die je gebruikt bij LB-i paarden. Je vraagt een tijdje minder en remt ze juist, opdat ze zelf wat meer willen doen. Dat ze vanuit zichzelf wat extraverter worden.

Dus dat werkgevers liever met LB-ex mensen werken, dan met RB-i bijv. verbaast mij niet.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 07:28

Ik snap je punt helemaal, maar de bedoeling van horsenalities is toch net om je paard meer centered te krijgen? Dus om (om het zo uit te drukken) het extroverte paard ook eens te laten luisteren naar wat jij er van vindt? Wat zich uit in het niet altijd willen beroep doen op wegvluchten, samenwerken etc.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:28

MonaLieske schreef:
Mallow schreef:

Heel herkenbaar! Ik vind het op verjaardagen juist leuk om naar de verhalen van anderen te luisteren, maar voor sommige mensen blijft het toch ondenkbaar dat je een leuke avond kunt hebben op die manier. :))

Wow, Yep that's me! Ben wel sociaal ingesteld maar inderdaad, heb niet altijd behoefte om mensen tegen te komen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:42

Idem hoor. Het boeit mij altijd heel erg die verhalen, en wat andere mensen vertellen.
Het meest erge wat me kan overkomen is dat mensen dan opeens zeggen "en jij bent zo stil, vertel jij eens een leuk verhaal'.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 10:11

Sassol: wat leuk dat je ook reageert. Ik snap heel goed wat je bedoelt met geen hoogte krijgen. Zelf eergister toevallig een date gehad met ook een introvert persoon, aan de ene kant fijn omdat we beide niet zo'n behoefte hebben om alles te vullen met gesprekken. Aan de andere kant weet ik nu nog steeds niet wat hij nou eigenlijk wil of vindt :')

Wat grappig dat je dan juist wel weer met RBI paarden werkt, dat wordt volgens mij juist als 'moeilijke' combi bestempeld. Zo zie je maar dat niet alles zwart-wit is. :)
Overigens heb ik een LBE paard, die ook nog wel eens RBE wil zijn en daar heb ik best wel eens moeite mee. Vooral in het begin, dan werd ik echt gefrustreerd van 'sta nou eens stil!'. :+ Ik heb ook een LBI paard, die vind ik makkelijker maar om hem ervan te overtuigen dat ik heel leuk ben is ook nog wel eens een opgave. Door hen allebei leer ik wel sterker in mijn schoenen te staan en meer als leider naar voren te stappen.

Ik snap alleen je laatste stukje niet helemaal. Waarom zou jij mij meer extrovert moeten krijgen om samen te werken?
Om het maar weer eens in algemene termen te gooien: Ik denk ook niet zo zeer dat werkgevers perse liever met LBE (extroverte) mensen werken, maar dat zij in een sollicitatie gesprek beter tot hun recht komen. Zoals je ook al zegt, het is vrij moeilijk hoogte van mij te krijgen. Maar volgens mij bestaat het beste team nog steeds uit verschillende typen mensen. Een team vol met LBE'ers die overtuigd zijn van hun eigen gelijk en een verhitte discussie voeren werkt natuurlijk ook niet. Dat neemt niet weg dat het voor mij als individu wel belangrijk is om me te blijven ontwikkelen om zodoende meer centered te worden en in die zin dan ook meer extrovert te zijn, zodat ik in een team beter functioneer. :)

@darkchrystal: hahaha erg is dat he. Ik zit dan helemaal met mijn mond vol tanden, terwijl ik best wel een leuk verhaal te vertellen heb. Maar op dat moment weet ik het echt niet meer.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:32

Oh jaa, heel herkenbaar darkchrystal!

Ik ben zelf left-brain introvert (om mezelf toch maar weer in een hokje te stoppen) en deel mijn paard met een right- brain introvert persoon. Ik ben vaak te lief voor hem en vind het al snel prima, terwijl zij heel erg gefocusst is op perfectie. Paard zelf is trouwens right-brain introvert.

Stal is trouwens de plek waar ik over het algemeen het meest mezelf kan zijn, op thuis na dan. Dan ben ik wel introvert, maar zeker niet verlegen of onzeker.
Tijdens sollicitatiegesprekken heb ik mezelf aangeleerd om mezelf toch goed te verkopen. Zodra ik ergens op gesprek kom is de kans dan ook heel groot dat ik aangenomen word. :j

Edit: ik heb trouwens sinds een paar maanden grondwerkles en merk daardoor echt dat ik -met name op stal dan- steeds meer centered word. :j