Dochter heeft straf op school, jullie mening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:30

Martine_R schreef:
Ik heb zelf geen kinderen, maar ik zou niet naar school gaan.

De lerares geeft deze straf. Daar zou ik me niet mee bemoeien. Het is op school gebeurd. Op school zijn de leraren nu eenmaal de 'opvoeders'. De lerares heeft hiervoor gestudeerd (en misschien ook al wat jaren ervaring?) Ik zou het lekker laten gaan. Je dochter wordt er echt niet minder van hoor. Bovendien kent de lerares je dochter lijkt mij ook wel, ze heeft haar immers elke dag in de klas?

Ik zou me er niet mee bemoeien in ieder geval..

De leraren zijn de "opvoeders"? Hier kan ik me nu boos over maken. De ouders zijn de opvoeders, op school leren ze andere dingen, daar worden leraren voor opgeleid, niet om kinderen op te voeden. Die verantwoording ligt toch echt bij de ouders.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:30

over the top die straf, je dochter doet dit nooooooit weer, het hoort ook bij de leeftijd... en waarschijnlijk was het na een pauze binnen zitten echt wel duidelijk geweest...
had de juf zelf toevallig een slechte dag????

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 22:31

Martine_R schreef:
Kun je niet met de ''eigen'' juf van je dochter praten? Misschien kan zij dit met haar collega bespreken? Dan ligt het toch misschien wat.. minder gevoelig dan als een ouder komt praten?

Ik was ook niet van plan om gelijk naar de juf van de tweede te stappen hoor :D , die kent mij niet, dus die denkt dan misschien dat ik op hoge poten mijn gelijk wil halen ofzo. Eerst maar eens helder krijgen wat er nou precies gespeeld heeft en waarom die straf dan, en dan zie ik verder wel. Maar misschien vindt de eigen juf het een goed idee om het gelijk met die andere juf erbij te bespreken, het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat ik met Gioya's juf van alles ga bekokstoven en daarbij de juf die het betrof volkomen passeer. Daar moeten we misschien volgend jaar ook nog een jaar mee door een deur kunnen :brr:

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:31

Ik vind de straf ook overdreven. Ik was vroeger ook altijd gechoqueerd als een leerkracht mij terecht wees, ik kan me dus zeer goed voorstellen dat 3 keer straf wel een grote impact heeft op je dochter.
Ik ben benieuwd hoe de juffen morgen reageren.
Mijn moeder is trouwens zelf juf geweest en ik vertelde net dit verhaal. Zij vond de straf ook héél vreemd, zeker omdat kinderen van die leeftijd nog geen kwaad zien in hun billen laten zien.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:32

ik ben ook niet echt een voorstander met het bemoeien van straffen omdat ik zelf ook voor de klas sta..
Maar als je een kind bestraft moet het wel in verhouding staan. En in dit geval zou ik als moeder ook vragen waarom er voor deze strafmaatregelen zijn gekozen.

delvira

Re: Dochter heeft straf op school, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:33

een goeie juf kan haar fouten ook toegeven, dus ook als de straf over the top is.....

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:34

Patsab schreef:
Martine_R schreef:

De lerares geeft deze straf. Daar zou ik me niet mee bemoeien. Het is op school gebeurd. Op school zijn de leraren nu eenmaal de 'opvoeders'. De lerares heeft hiervoor gestudeerd (en misschien ook al wat jaren ervaring?) Ik zou het lekker laten gaan. Je dochter wordt er echt niet minder van hoor. Bovendien kent de lerares je dochter lijkt mij ook wel, ze heeft haar immers elke dag in de klas?

:') duidelijk dat je geen kinderen hebt want dan zou je dit waarschijnlijk niet zeggen!

Bij ts haar verhaal krijg ik al geborrel in mijn maag,vindt de straf echt belachelijk voor een 6 jarige en ja het mag duidelijk gemaakt worden dat dit ongepast gedrag is maar echt geen 3 dagen straf :n
Ben misschien bot maar met 1 straf en een verontschuldiging zou ik er wel klaar mee zijn en zou meer ook niet pikken, zeker gezien dat het meisje al gevoelig is en dan maar bekend als de zeikerd op school :j gepaste straf prima maar zeker dat niet!

Misschien kan ik het juist wat objectiever bekijken omdàt ik geen kinderen heb..
Je weet de werkelijke situatie niet. Je bent er niet bij geweest en weet niet hoe de lerares tot die straf is gekomen. Ze heeft in ieder geval vast niet gedacht: ''Goh, laat ik dat meisje nou eens lekker keihard straffen!''
Docenten bemoeien zich ook niet met hoe ouders dingen thuis aanpakken. Andersom zou dat ook niet zo moeten zijn, tenzij een docent ècht over de schreef gaat..

En die smileys van je, die vind ik nogal denigrerend. Nergens voor nodig.

Homiafortuna schreef:
Martine_R schreef:

De leraren zijn de "opvoeders"? Hier kan ik me nu boos over maken. De ouders zijn de opvoeders, op school leren ze andere dingen, daar worden leraren voor opgeleid, niet om kinderen op te voeden. Die verantwoording ligt toch echt bij de ouders.

Waarom word je daar boos om? Ik doe zelf de lerarenopleiding, dus ik denk dat ik wel een beetje weet waar ik het over heb..
Natùùrlijk zijn docenten ook opvoeders. Kinderen zitten een groot deel van de dag op school. Dan worden ze toch gecorrigeerd? Dan wordt hen toch bijgebracht hoe het werkt in de maatschappij? Ik noem dat opvoeden.. hoe noem jij dat dan?
Laatst bijgewerkt door Monchou op 03-06-13 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:37

Martine_R schreef:

Nja, nee, niet dus. Deze juf kent het kind verder niet, want het is een juf van een andere klas.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 22:38

Ik ben zelf ook ex-docent (zij het dan middelbare school), nu thuisblijfmama :) dus ik ga echt proberen om niet op de tenen van de juffen te trappen als bemoeizuchtige moeder, ik ben ook vanaf de andere kant van de tafel bekend met ouderavonden :))
Daarom dat ik in eerste instantie het topic ook opende, als iedereen al zegt Joh, laat gaan, dan is het gewoon mijn tere moederhartje O:) ;)
Maar mijn eigen normen en waarden zeggen ook: er is niks mis met billen op zich, ze moet alleen gaan leren (en we zitten volop in dat proces) dat bepaalde delen van je lichaam prive zijn, oa omdat anderen dat aanstootgevend vinden, maar ik heb ook al eens een gesprek met haar gehad op kinderniveau over pedoseksualiteit.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 03-06-13 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:38

Homiafortuna schreef:

Dus kinderen kunnen op school alles maar uithalen wat ze willen? Want opvoeden hoeft niet? Juffen en meesters moeten ook paal en perk kunnen stellen, hoor. Ouders van nu reageren af en toe erg kriegelig als het om 'opvoeden' gaat. Wat is het probleem als de buuf of de juf (terecht) een standje geeft als het kind iets doet wat niet de bedoeling is. Imo hoort een kind naar iedereen te luisteren als dat nodig is. Thuis, op school, in supermarkt, op straat, de buuf en later ook op het werk.

Om dan nog maar te zwijgen over het aantal ouders waarbij opvoeden niet eens meer in het woordenboek voorkomt. :D
Laatst bijgewerkt door Sammie op 03-06-13 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:39

Homiafortuna schreef:
Martine_R schreef:

Helaas is dit wel steeds meer de trend. (Hier een juf). Ouders laten het steeds meer afweten waardoor, ook vanuit de politiek, steeds meer op het bordje van de leerkracht komt.
Het is toch ook niet normaal dat een kind van 6 haar blote kont laat zien buiten op het schoolplein. Dat een andere juf straf geeft doet er totaal niet toe, die juf had pleinwacht dus die juf bepaalt de straf.
Ik mag toch hopen dat je als ouder zijnde je dochter ook goed duidelijk hebt gemaakt dat je het niet met haar "blote kont"- actie eens was?!
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 03-06-13 22:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:39

Sluit me aan bij Martine, school speelt zeker een opvoedende rol. Zou een dolle boel worden als de leraren niet meer mochten corrigeren (en dus opvoeden) :D

Wat betreft de straf.. Ik vind het persoonlijk ook een beetje zwaar. Anderzijds kent die lerares jouw dochter ook niet natuurlijk, en weet ze ook niet dat het misschien een heel gevoelig meisje is. Maar goed, dan had ze het gewoon moeten overdragen aan de eigen lerares van je dochter. Ik zou het geloof ik wel zo laten, maar wel even vragen van he waarom kies je voor deze straf en wat voor effect moet het hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:40

Hoort echt bij de leeftijd, zie Freud :)
Zo hard afstraffen is echt onterecht, dit getuigt duidelijk van gebrek aan kennis bij de juf. Een zachte terechtwijzing was vast genoeg geweest.
Ik vind dat je dit best wel met haar mag bespreken, het kind schaamt zich dood nu, da's nog erger dan al het gestraf!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:42

Mavelle schreef:
Sluit me aan bij Martine, school speelt zeker een opvoedende rol. Zou een dolle boel worden als de leraren niet meer mochten corrigeren (en dus opvoeden) :D

Wat betreft de straf.. Ik vind het persoonlijk ook een beetje zwaar. Anderzijds kent die lerares jouw dochter ook niet natuurlijk, en weet ze ook niet dat het misschien een heel gevoelig meisje is. Maar goed, dan had ze het gewoon moeten overdragen aan de eigen lerares van je dochter. Ik zou het geloof ik wel zo laten, maar wel even vragen van he waarom kies je voor deze straf en wat voor effect moet het hebben.

Nu hebben we natuurlijk wel een erg eenzijdig verhaal. Misschien haalt dit meisje regelmatig van dit soort geintjes uit op school.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:43

Daar heb je gelijk in AkhalTeke. Daarom zeg ik ook: ze had het over moeten dragen aan de eigen lerares, die was vast prima van alles op de hoogte geweest. Maar goed, daar is het nu al te laat voor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:44

Te zware straf maar misschien wel op het juiste moment, spreek nogmaals met je dochter over naakt zijn en nu kun je ook de reactie van de juffen aanhalen om aan te geven dat ze dit prive moet houden. Gezien je reactie neem ik direct aan dat je dat op een goede wijze brengt naar je dochter zodat zij geen beeld van bloot is vies zal krijgen. We moeten ook niet naar amerikaanse toestanden toe waar je een baby nog niet mag omkleden in het openbaar.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:44

[/quote]

De leraren zijn de "opvoeders"? Hier kan ik me nu boos over maken. De ouders zijn de opvoeders, op school leren ze andere dingen, daar worden leraren voor opgeleid, niet om kinderen op te voeden. Die verantwoording ligt toch echt bij de ouders.[/quote]

Helaas is dit wel steeds meer de trend. (Hier een juf). Ouders laten het steeds meer afweten waardoor, ook vanuit de politiek, steeds meer op het bordje van de leerkracht komt.
Het is toch ook niet normaal dat een kind van 6 haar blote kont laat zien buiten op het schoolplein. Dat een andere juf straf geeft doet er totaal niet toe, die juf had pleinwacht dus die juf bepaalt de straf.
Ik mag toch hopen dat je als ouder zijnde je dochter ook goed duidelijk hebt gemaakt dat je het niet met haar "blote kont"- actie eens was?![/quote]

Nou volgens mij heeft de ts dat duidelijk gezegd en geschreven hoor! En dat leraren een "opvoedkundige rol" spelen ben ik wel eens maar normen en waarden horen ze van thuis uit mee te krijgen( en ja dat schort er ook nog wel eens aan) maar kom op zeg je hebt het hier over een 6 jarige! En 3 dagen straf vind ik gewoon belachelijk!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:45

Akhal_Teke schreef:
Ik mag toch hopen dat je als ouder zijnde je dochter ook goed duidelijk hebt gemaakt dat je het niet met haar "blote kont"- actie eens was?!

Ik vind dat niet zo heel abnormaal, dat gebeurt best vaker. Wat Robin_S zegt, het past op zich wel bij haar ontwikkelingsfase, zeker omdat moeder aangeeft dat het kind nog heel jong is in emotionele zin. Natuurlijk mag het niet. Maar zo raar is het nou ook weer niet.

En wat betreft je opmerking dat dit kind wellicht wel vaker dit soort geintjes uithaalt; als ik het verhaal zo lees en Urielle langzaamaan een beetje ken, geloof ik dat niet erg.

Natuurlijk heeft school een opvoedende rol. Maar het moet niet zo zijn dat het kind met angst en beven naar school moet - en eigenlijk vind ik dat je ook geen schoolwerk als straf moet geven, en zeker niet op zo'n manier dat het kind de eigen lesstof in de klas niet meekrijgt. Dat gaat echt nergens over.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 03-06-13 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:45

Mavelle schreef:
Daar heb je gelijk in AkhalTeke. Daarom zeg ik ook: ze had het over moeten dragen aan de eigen lerares, die was vast prima van alles op de hoogte geweest. Maar goed, daar is het nu al te laat voor.

Leerkrachten overleggen bijna dagelijks over leerlingen en kennen ook elkaars leerlingen. Als de eigen leerkracht het niet met de straf eens was dan was deze echt wel veranderd hoor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:46

Akhal_Teke schreef:
Leerkrachten overleggen bijna dagelijks over leerlingen en kennen ook elkaars leerlingen. Als de eigen leerkracht het niet met de straf eens was dan was deze echt wel veranderd hoor.

Langgg niet overal, geloof me. Dat is zeer afhankelijk van de grootte en de instelling van de betreffende school.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:48

Nou dan meld zich hier een moeder die (in dit geval) wel op hoge poten naar die juf gegaan zou zijn...
Ik vind sowieso dat de juf de moeite had moeten nemen om na een korte berisping, contact met de ouders op te nemen om de zaak te bespreken, dat zou professioneel geweest zijn en niet de manier waarop nu gehandeld is.

Ik heb overigens een spw diploma en mij is geleerd dat je kinderen niet op deze manier behandeld.
(Mening gebaseerd op de feiten die hier gegeven worden)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:48

Blue_Eyes schreef:
Akhal_Teke schreef:

Ik vind dat niet zo heel abnormaal, dat gebeurt best vaker. Wat Robin_S zegt, het past op zich wel bij haar ontwikkelingsfase, zeker omdat moeder aangeeft dat het kind nog heel jong is in emotionele zin. Natuurlijk mag het niet. Maar zo raar is het nou ook weer niet.

En wat betreft je opmerking dat dit kind wellicht wel vaker dit soort geintjes uithaalt; als ik het verhaal zo lees en Urielle langzaamaan een beetje ken, geloof ik dat niet erg.

Natuurlijk heeft school een opvoedende rol. Maar het moet niet zo zijn dat het kind met angst en beven naar school moet - en eigenlijk vind ik dat je ook geen schoolwerk als straf moet geven, en zeker niet op zo'n manier dat het kind de eigen lesstof in de klas niet meekrijgt. Dat gaat echt nergens over.

Ik ben het er ook mee eens dat rekenen niet als straf zou moeten worden gebruikt.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:51

eerste reactie is: aaaaah, dat meisje wil ik knuffelen! Wat een zware straf voor iets wat ze in volledige onschuld gedaan heeft. Inmiddels heeft ze geleerd (van zowel de strenge juf als van mama) dat ''moonen'' iets anders is dan '' :)ddd in de manenschijn :)ddd '' Nu dat kwartje gevallen is, is de kous af. Het doel is bereikt, het kind heeft een leermoment. Om haar daar nog 2 dagen voor te laten brommen, vind ik niet reëel. Was er opzet in het spel of spraken van herhaal gedrag of ander frequent ongewenst gedrag, wordt het een heel ander verhaal. Nee, ze heeft haar straf geleerd en ik geloof best dat ze het noooooit meer zal doen!

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:52

Ben benieuwd naar de pedagogische insteek.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:52

Ik hoop stiekem dat de juf in gedachten heeft (gehad) dat ze na de ochtendpauze gewoon weer terug naar haar eigen klas mag. :o

Citaat:
Eens. De moeder zit gewoon in dit topic, hoor dus dat kun je ook gewoon navragen. In de derde persoon gaan praten, vind ik een beetje gek. Je kunt het nl. gewoon navragen :D

Nu kun je (in het algemeen) je soms als moeder lelijk vergissen in het gedrag van een kind, maar dit heeft meer betrekking op de (vroege) puberteit. Een kind van zes jaar is meestal nog wel goudeerlijk en zeker als ze de hele middag 'vervelend' is. Dan is er gewoon wat aan de hand waar ze duidelijk mee zit. Dus vaker geintjes uithalen.. Ja het zou kunnen, maar zou het kind dan ook niet ander gedrag vertonen, dwz niks zeggen? En behoort een (goede) basisschool niet zoiets bij te houden en bij het oudergesprek aan te geven dat het kind bepaald gedrag vertoont?