Haha klopt, mijn familie woont in het noorden

maar zijn van origine Sardeens. En ik hoor juist dat het in het zuiden juist veel erger is; in ieder geval is het geen geheim daar dat de mafia vrij spel heeft, met name in napoli. Er bestaan hele wijken en complexen gerund door de mafia, politie kom je daar niet tegen want ook die zijn corrupt. Ik ken ook verhalen van bepaalde verzekerings 'bedrijven' die langs kleine bedrijfjes en winkeltjes gaan om hun bescherming aan te bieden, want zo maar ineens zou je zaakje in de fik kunnen staan (ofterwijl, daar zorgen zij wel voor als je ze niet betaald). Ze hebben een economie tot stand gebracht misschien nog wel groter dan 'onze' economie, ze zitten echt overal.. misschien een riskante uitspraak, maar ik durf er geld op te zetten dat Berlusconi ook z'n connecties heeft.. Wat dat betreft vind ik het bizar dat zo'n land lid kan zijn van de EU.
Komt misschien ook wel een beetje omdat ik het boek 'Gomorra' heb gelezen.. maar het schijnt dat dat precies is hoe het er daar aan toe gaat, schrijver van het boek zit ondergedoken omdat een aanta mafiabazen hem wel aan de vissen willen voeren.
Ik heb denk ik de term gladjakkers niet helemaal goed gebruikt, jongens die ons lastig vielen waren precies zoals je beschrijft.. maar dan wel met een leuk gezichtje en een vlotte babbel zeg maar. Ik weet de precieze naam van het stadje niet meer, was in ieder geval bij Lido di Ostia in de buurt, aan de kust. Maar is Rome officieel zuiden? Ik dacht dat dat midden was haha. Mij is altijd verteld, hoe verder naar het zuiden hoe armoediger/meer criminaliteit. Maar ik zou het eigenlijk niet weten, ben nooit voorbij Rome geweest

In Rome zelf nooit problemen gehad.. er is vind ik wel een heel groot verschil tussen daar zijn als toerist en als buitenlandse Italiaan/met je Italiaanse vader of moeder. Ze vinden het heeeeelemaal prachtig als je Italiaans spreekt, en inderdaad het gastvrije, met z'n allen rond de tafel, koken voor de hele buurt en tot laat in de avond wijn drinken en sterke verhalen uitwisselen, die experience mis je als toerist wel een beetje.. dat vind ik juist zo heerlijk als ik in Italie ben, dan voelt het echt als een tweede thuis. Ik ben meestal rondom Alba of in Turijn, en de laatste paar jaar ook in de bergen bij Carrara, tussen de kunstenaars en acteurs

Maar zou ook graag is naar Sardinie gaan.
Idd dat ijdele