Ervaringen gezocht: Nieuw leven opbouwen op andere plek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Re: Ervaringen gezocht: Nieuw leven opbouwen op andere plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:09

Roos, herkenbaar. Een vriendin van me heeft "ruzie" met haar schoonouders omdat ze hun zoon afgepakt heeft (hij woont te ver weg van mams en paps) hij is bij haar in landgraaf gaan wonen terwijl hij uit Nejwiert komt :') zoooo ver weg!!

Mijn ervaring is trouwens dat bij 80% van de vrienden het contact verwatert. Voornamelijk omdat de meesten het te veel moeite vinden om ook eens deze kant op te komen. Want dat is zo ver weg. En de helft daarvan had al vanaf het begin aangegeven dat zodra ik zo ver weg zou verhuizen ze geen behoefte meer hadden aan contact houden ivm de afstand..

De ECHTE vrienden hou je. Al is het voor beide partijen even wennen dat je elkaar niet meer dagelijks/wekelijks spreekt en ziet.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:23

Ik ben een maand geleden verhuisd voor mijn vriend.

Wij woonden 110 km bij elkaar vandaan (bijna 1,5u) en wilden heel graag vaker samen zijn. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een baan bij hem in de buurt. Hij kon ivm zijn eigen bedrijf niet verhuizen, dus van begin af aan was het voor mij duidelijk dat ik degene was die ooit zou moeten verhuizen.
Bijna zes weken geleden werd in aangenomen bij mijn nieuwe baan. Een week later ben ik verhuisd, samen met mijn hond en paarden.
Mijn vriend woont op een boerderij die gedeeld wordt met zijn ouders, daar woon ik nu bij.

Het went snel om op een nieuwe plek te wonen. Door het bedrijf van mijn vriend leer ik ook redelijk wat mensen kennen. Maar ik ben geen lid van een vereniging, sportschool iod.

Vragen? Mijn PB box staat open!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:28

Ik lees even mee. Ik zit ook in twijfel om te verhuizen van IJmuiden naar Renswoude. Heb er wel al contacten maar ik vind het juist moeilijk om alles hier achter te laten..

Het scheelt wel dat je daar met je vriend gaat wonen en sowieso bekende hebt daar. En zo leer je altijd weer nieuwe mensen via via kennen want zo leer je toch ook nieuwe mensen in de buurt kennen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:30

Het is dat ik niet in de nabije omgeving van Leeuwarden woon (52km ervandaan), anders hadden we een keer een terrasje kunnen pakken ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 12:32

Zoiets lijkt me erg leuk, F_Orumster! Jammer dat je niet zo dichtbij woont dat het makkelijk te realiseren is.
Je onderschrift verraadt wel dat je uit het Noorden komt. :D :D

Er zijn toch veel mensen die de stap hebben genomen zie ik, fijn om ervaringen te lezen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:33

Welkom in Friesland.... zei deze westerse allochtoon _O-

Wij hebben ruim 4.5 jaar geleden de stap gemaakt en inderdaad bij het vertrek iedereen...
ohh we houden contact en ohhh leuk en dit en dat....
Al met al heb ik nog met 1 lief dinnetje contact en de rest niet... de weg van friesland naar rotterdam is inderdaad korter dan andersom
Vond ik in het begin best erg, je kent hier niemand en wil dan toch nog wel op het "vertrouwde" terugvallen en dat is op een gegeven moment ook niet meer "vertrouwd".. en dan merk je dat je leven gewoon "hier" is en niet meer in het westen.

Nu zal ik ook nooit meer terug willen dat heb ik al geroepen vanaf dag 1, en ik was toch ook al 42 toen we aan dit avontuur begonnen, de mentaliteit van de mensen en de drukte... nee ik heb hier wel mijn plek gevonden.

Wij hebben van okt tot april in een bosbungalow gewoond in Norg, man wat was dat afzien... en dat vergeten de "westelingen" wel eens... heb best momenten gehad dat ik dacht waar ben ik aan begonnen.
In een koude enkel glas bosbungalow midden in de bossen met 3 katten.

Daarna 2 jaar in een huurwoning gewoond in Leek. Een verademing maar we hebben wel 1,5 jaar ons huis te koop gehad in Rotterdam dus het was geen vetpot maar ook daar zijn we doorheen gekomen.
Kijk dat zijn de dingen die andere mensen niet zien en oh wat had je dan graag even een knuffel willen hebben van de "achterblijvers"..... maar het maakt je wel onverschilliger en sterker en je denkt.... ik red me wel.. heb jullie niet nodig.. nee ik had ze ook niet nodig.

2,5 jaar geleden ons plekje gevonden in Siegerswoude... en we wonen er nu ruim 2 jaar.
Heerlijk, genieten,... ondanks de crisis en dat ik mijn baan verloor toch weer een baan gevonden aansluitend.

In het begin stond Mando ook niet goed, die stalling heb ik pas na 3 maanden gevonden en daar sta ik nu ook alweer bijna 4,5 jaar.

Ging hier wel gelijk op wedstrijd waardoor je mensen leert kennen en als je stalling zoek vraag eens bij de lokale ruitersportzaak die weten vaak wel in de buurt stallingen.

Nu na ruim 4,5 jaar, vallen en opstaan, ziekte en gezondheid en vooral geloven in je droom kan ik zeggen... ja ik heb het hier zo naar mijn zin.. lieve dinnetjes op me heen, pown die het goed doet....

Ik ben gelukkig....

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 12:36

Ik krijg een enorme glimlach bij het lezen van jouw laatste stukje. :)
Wat fijn dat je nu je draai hebt gevonden!

Als er trouwens Bokkers zijn die eens wat willen gaan doen in de omgeving van Leeuwarden, ik sta overal voor open. Terrasje, paardjes (ik ben in het bezit van een leuk cameraatje dus ik kom gerust foto's maken!), noem maar op.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:39

Altijd leuk toch. zo heb ik het ook gedaan hoor in het begin.
Ik heb een haflinger en er was een meeting bij een van de meiden... gewoon naartoe gegaan.
Ieder jaar gaan wij met de blondjes naar de Veluwe en dat is ook een hele hechte groep geworden.
Vooral als wij "friezen" de blokhut weer bezet houden hahahahaha.

In voor en tegenspoed met de meiden hier uit het noorden.

Mocht je vragen hebben, hart luchten.. advies nodig hebben mijn pb box staat gewoon open hoor altijd goed.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:41

Ach.. en een dagje naar het westen is en blijft altijd leuk.... moet het ook idd weer eens doen.
Maar ben dan weer zooooooooooo blij als ik terug mag rijden naar het noorden.

Wat me wel opvalt is dat als wij naar het westen gaan wij op 1 dag heen en weer gaan en de westelingen blijven altijd wel een nachtje logeren want het is best ver hoor... _O-...

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 12:42

Wat een heerlijke Haflinger heb je!!

En dankjewel voor de lieve reactie!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:44

Dank je wel... wat een lief compliment.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:53

Roos! Ga je dan toch emigreren :D

Zelf heb ik een jaar in Eindhoven gewoond, maar ondanks dat ik Eindhoven een heerlijke stad vond (voelde me er echt op mijn plek), miste ik mijn vrienden en familie zo erg, dat ik weer terug ben gekomen. Scheelt denk ik ook wel heel erg, dat ik niet zo makkelijk contacten leg als dat jij doet := En het ontbreken van een rijbewijs, waardoor je toch telkens weer afhankelijk van het OV bent deed ook veel eigenlijk.

Daarna nog een keer een jaar in Maastricht gewoond zoals je weet, maar toen ik zwanger bleek van Amber wist ik niet hoe snel ik weer terug wilde naar Heerlen :+

Wat tips betreft heb je dus niet veel aan me hoor, maar ik wil je wel veel geluk wensen in Friesland samen met Henk :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:54

Roosch schreef:
Zoiets lijkt me erg leuk, F_Orumster! Jammer dat je niet zo dichtbij woont dat het makkelijk te realiseren is.
Je onderschrift verraadt wel dat je uit het Noorden komt. :D :D

Er zijn toch veel mensen die de stap hebben genomen zie ik, fijn om ervaringen te lezen.

Ik woon nu in Lemmer en werk in Groningen (nee, niet ideaal).
Ben een hoop reistijd gewend, ook voor vrienden.

Mijn vriend hoor ik weleens zeggen dat vriendschappen om reistijd verwateren. Meneer heeft het dan gerust over een dorp 20 minuten verderop :') Mijn dichtsbijzijnde vriendin woont 25minuten rijden van me vandaan en de verste Rotterdam en dan denk ik... wat zeur je nou }:0

Ik vind het wel fijn om naar het westen te gaan, 1 voordeel van Lemmer is dat ik redelijk vlot in bv Amsterdam ben.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 12:58

Sam: Ik ben op dit moment ook nog afhankelijk van het ov maar ben hard op weg naar m'n rijbewijs. Laatste gedeelte daarvan (hopelijk maximaal 10 lessen) ga ik in Friesland doen.

Het scheelt dat ik ook 0,0 binding heb met de plaats waar ik nu woon, ik ben niet rouwig dat ik deze ellende ontvlucht. Ik kijk met een optimistische blik richting de toekomst. :D

Dankjewel voor het gelukwensen, lief van je. :D

F_Orumster: Ja, op de een of andere manier lijken reistijden relatief kort als je veel moet reizen. Zo ben ik een hele poos dagelijk op en neer naar Eindhoven gereisd vanuit Zuid-Limburg (enkele reis 2 uur en een kwartier) voor school, ben ik al 4 jaar gewend om naar vriendje te reizen 4,5 uur enkele reis.. Maar op de een of andere manier hoor ik anderen al klagen als ze een keer naar Eindhoven moeten voor een cursus..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:01

Lemmer-Groningen is best wel een stukje en dan mopper ik al soms het stukje frieschepalen-heerenveen hahahaha...nouja stukje binnendoor nog maar ben vanuit heerenveen naar siegerswoude net zo lang onderweg als dat ik naar stal ga - heerenveen-leek.

Dus jij zwaait iedere dag naar mijn knappe blonjdje F_orumster _O-

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:03

Roosch schreef:
ik ben niet rouwig dat ik deze ellende ontvlucht.

Ook wel erg begrijpelijk :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:10

Mando schreef:
Lemmer-Groningen is best wel een stukje en dan mopper ik al soms het stukje frieschepalen-heerenveen hahahaha...nouja stukje binnendoor nog maar ben vanuit heerenveen naar siegerswoude net zo lang onderweg als dat ik naar stal ga - heerenveen-leek.

Dus jij zwaait iedere dag naar mijn knappe blonjdje F_orumster _O-

Ik weet het, 800km/week alleen nog voor werk. Probeer vriendje wel in Groningen te krijgen maarja, hij rijdt voor werk naar het zuiden :roll:

Waar staat jouw blondie?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:13

Zoek mensen om je heen die langere tijd in een groter land dan Nederland hebben gewoond. Dan maakt het niet meer uit, alles is zo dichtbij dat je toch wel langs komt :D
(al dat gezeur altijd over dat dingen 'ver weg' zijn in Nederland...)

Ik ben hier in Cambridge met een teamsport gestart. Werkte super om mensen te leren kennen en ik vind het nog leuk ook. Ik heb korfbal gekozen, in de hoop dat mijn Nederlandse roots me zullen helpen én het is een gemixte sport. Vind ik persoonlijk leuker dan een damesteam, daarvoor rijd ik al paard (de paardrijclub waar ik hier aangesloten ben bestaat uit allemaal vrouwen en 1 man, die het natuurlijk vrij snel tot Teamcaptain had geschopt haha).

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:17

Ik ben van gelderland naar overijssel verhuist. mijn werk heb ik toen wel gehouden.
Ik heb vooral nieuwe vrienden gekregen door paarden forums.
Ik rij endurance en heb een paar keer een oproepje gezet voor een buitenrij maatje.
En daar heb ik er nu twee van gevonden.
Bij de ene die ik nu ook meer dan alleen rijden en ben ik gezellig mee naar equitana gegaan en drinken we ook wel eens een koppie thee bij elkaar.
In ik rij nu bij de plaatselijke rij vereniging wie weet wie ik daar ga leren kennen.
Moet wel zeggen dat ik niet iemand ben die altijd mensen om me heen wilt hebben, maar vindt het wel leuk wat contacten in de buurt te hebben

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:19

Ahh roos, ten eerste gefeliciteerd met je Baan!

Maar ga je ons nu echt verlaten?! :(
Heel veel succes en een goeie toekomst met je vriend gewenst!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 13:25

Dankjewel Iris! Ja, ik ga jullie nu toch echt verlaten. :))

De gelukswensen vind ik ook erg leuk trouwens. :j

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:37

F_Orumster schreef:
Ik weet het, 800km/week alleen nog voor werk. Probeer vriendje wel in Groningen te krijgen maarja, hij rijdt voor werk naar het zuiden :roll:

Waar staat jouw blondie?

Vanuit groningen, na de afslag industrieterrein - voor de afslag Leek heb je een fly-over met een wit huisje van 24/7
net voor die fly-over aan je rechter hand in die kom daar staan vaak veel paarden buiten, grote stal...

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:41

Roosch schreef:
Ik ben niet gelovig nee. :)

Ik zal het even uitleggen. Ik ben vrij sociaal aangelegd en maak me op zich niet druk over sociale contacten. Boktmeetinkje hier, sportschooltje daar, eens kijken bij een stal/manege..

Maar het is een hele omslag, van Limburg naar Friesland. :D :D
Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik de baan heb waarop ik had gesolliciteerd, en ik vroeg me alleen af 'wat nu?' :')

Het is de bedoeling om nu een huisje te zoeken met vriendje, maar tot de tijd dat het zover is kan ik bij mijn schoonzusje bivakkeren.
Zijn er mensen die voor hun relatie naar een andere plek (en dan bedoel ik niet 20km verderop..) verhuisd zijn?

Gefeliciteerd met je baan!!

Ik ben in verband met mijn relatie van Den Bosch naar Hengelo verhuisd. We hebben daarvoor gekozen omdat mijn vriend al een vast contract had en de huizen hier de helft goedkoper zijn. Ik heb het hier prima naar mijn zin, al is een kopje koffie bij mijn ouders of vriendinnen uit Den Bosch door de weeks wel uitgesloten. Ik heb hier vooral vriendinnen via Bokt leren kennen en ben bij een manege gaan rijden om ook iets voor mezelf te hebben. Het is niet zo dat ik elke avond vriendinnen over de vloer heb (dat was vroeger in Den Bosch wel zo, maar toen woonden we allemaal nog thuis). Maar ik heb wel een aantal vriendinnen waar ik af en toe wat mee afspreek.

En wat Roosch en Ania zeggen heb ik helaas ook. Ik zie mijn vriendinnen uit Den Bosch bijna nooit omdat ze het zo ver weg vinden. -O- (Het is maar anderhalf uur rijden) Er is er maar 1 die ook de moeite neemt om deze kant op te komen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:45

Hier ook iemand uit Friesland, die naar Groningen (ok, 100 m over de grens tussen Friesland/Groningen) gaat wonen. Ik en mijn vriend hebben daar een huis gekocht. :)
Wij zijn daar beiden niet bekend, laat staan dat we uit de buurt komen. :+ vind het wel spannend maar ook ontzettend leuk. *\o/*

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:59

Mayflower_ schreef:
Hier ook iemand uit Friesland, die naar Groningen (ok, 100 m over de grens tussen Friesland/Groningen) gaat wonen. Ik en mijn vriend hebben daar een huis gekocht. :)
Wij zijn daar beiden niet bekend, laat staan dat we uit de buurt komen. :+ vind het wel spannend maar ook ontzettend leuk. *\o/*

Hahaha dat is ook al de andere kant van de wereld. _O- (grapje)