Geld lenen bij duo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:00

Rowdine schreef:
Kan je nog niet inloggen op de site van duo? Er is op die website vast wel ergens te vinden welk bedrag je max kan lenen. Ik geloof dat het uitkomt op zo'n 260 euro uitwonende beurs en een euro of 500 lening maar pin me er niet op vast.

dat klopt inderdaad. ik heb het net even nagekeken, toen in sept 2012 mijn stufi stopte kon ik een bedrag van maximaal 853 euro per maand lenen. waarschijnlijk zal dit bedrag door inflatie ed nu net wat anders zijn maar dan heb je in ieder geval een indicatie.

Tooske

Re: Geld lenen bij duo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:03

Ik heb een tijd lang studifinanciering gehad en een OV toen ik op een HBO opleiding zat helaas niet afgemaakt dus moest ook alles terug betalen. Doe ik nu alweer een aantal jaar 45 euro per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:07

Rintah schreef:
Rowdine schreef:
Kan je nog niet inloggen op de site van duo? Er is op die website vast wel ergens te vinden welk bedrag je max kan lenen. Ik geloof dat het uitkomt op zo'n 260 euro uitwonende beurs en een euro of 500 lening maar pin me er niet op vast.

dat klopt inderdaad. ik heb het net even nagekeken, toen in sept 2012 mijn stufi stopte kon ik een bedrag van maximaal 853 euro per maand lenen. waarschijnlijk zal dit bedrag door inflatie ed nu net wat anders zijn maar dan heb je in ieder geval een indicatie.

Bestond dat bedrag uit stufi en uit lening? Of alleen een lening?
Als je al 4 jaar stufi hebt gehad, kan je daarna iig het bedrag van je stufi en lening lenen volgens mij!

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:13

Google eens op duo rekenhulp. Krijg je de preciese bedragen in jouw situatie te zien :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:15

Ik ga wel lenen, heb anders geen geld... :') Terugbetalen is met een laag rente percentage en een redelijk bedrag per maand. Als je het niet dreigt te halen, kun je je lening altijd op tijd stop zetten! :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:22

Hier ook een schuld.. Van ik dacht 5500.. Weinig bij sommige vergeleken, maar ik vind het nog veel!
Ik hoef gelukkig pas jan. 2015 te beginnen met aflossen. Maar volgens mij is het minimale aflosbedrag rond de 45 euro?? Ik probeer wel elke maand wat meer opzij te leggen op mijn eigen spaarrekening (ivm meer rente) En dat 1x per jaar extra te storten.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:31

Hmm.. Er staat bij mij: lenen is afhankelijk van je aanvullende beurs. Maar volgens mij krijg ik geen aanvullende beurs?

Dan is het maximale te lenen bedrag 541 euro en collegeldkrediet is 148 euro. Kan ik dan maximaal 689 euro lenen per maand? Of komt hier ook nog de uitwonende beurs bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:34

Daar komt nog uitwonende beurs bij. Als je nog niet eerder stufi hebt gehad, geldt dat voor 4 jaar.

Edit: aanvullende beurs hangt af van de inkomens van je ouders.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:45

En krijg je collegegeld krediet automatisch bij de maximale lening of moet je dat ook weer apart aanvragen?

Sorry voor al de vragen, maar ben in het diepe gegooid en moet nu alles zelf zien te regelen ineens en het is maar te hopen dat ik het financieel red..

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:47

Dat vraag je apart aan :j

Iloveiswan

bij mij staat er bij studieschuld 7000 maar bij voorlopige lening 4000 en bij definitieve schuld 2000 en ov kaart nog 900 ofzo

Wat is nu mijn schuld dan wat als ik over 2 jaar klaar ben moet betalen?

Anoniem

Birgit__ schreef:
En krijg je collegegeld krediet automatisch bij de maximale lening of moet je dat ook weer apart aanvragen?

Sorry voor al de vragen, maar ben in het diepe gegooid en moet nu alles zelf zien te regelen ineens en het is maar te hopen dat ik het financieel red..

Dat moet je apart aanvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:48

Iloveiswan schreef:
bij mij staat er bij studieschuld 7000 maar bij voorlopige lening 4000 en bij definitieve schuld 2000 en ov kaart nog 900 ofzo

Je kan ook gewoon even lezen op de site van de duo he.
Het valt me op dat er in dit topic zoveel vragen staan die je makkelijk zelf op kan zoeken.
Maarja gemak dient de mens. Je definitieve schuld moet je sowieso terug betalen. De rest alleen als je met je opleiding stopt of deze niet binnen 10 jaar afrondt.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:50

Rowdine schreef:
Iloveiswan schreef:

Je kan ook gewoon even lezen op de site van de duo he.
Het valt me op dat er in dit topic zoveel vragen staan die je makkelijk zelf op kan zoeken.
Maarja gemak dient de mens. Je definitieve schuld moet je sowieso terug betalen. De rest alleen als je met je opleiding stopt of deze niet binnen 10 jaar afrondt.

pff gelukkig dacht al ja sorry heb het topic doorgelezen hoor maar zat al een jaar met deze vraag :P ( te schijterig om duo te bellen daarover )
Aangezien ik morgen ga samen wonen en dacht dat ik 7000 moest sparen maar dus maar 2000 dat scheeld heel veel :P
Dankjewel :j

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:00

Pfff ik word even helemaal gek van dit alles..

Ik wil nu dus collegegeldkrediet aanvragen, maar ik wil ook de samenstelling van mijn studiefinanciering veranderen (van gewone stufi naar lening bijvoorbeeld). Maar je kunt maar één ding aanvinken: óf collegeld krediet aanvragen óf samenstelling stufi wijzigen... Maar ik wil/moet allebei!?

Ben ik nu heel dom en ligt het voor de hand of...

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:02

Ik denk dat je eerst de wijziging van je collegegeld krediet door moet geven en daarna de samenstelling van je stufi :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:06

Birgit__ schreef:

Ik wil nu dus collegegeldkrediet aanvragen, maar ik wil ook de samenstelling van mijn studiefinanciering veranderen (van gewone stufi naar lening bijvoorbeeld). Maar je kunt maar één ding aanvinken: óf collegeld krediet aanvragen óf samenstelling stufi wijzigen... Maar ik wil/moet allebei!?

Dat weet ik niet precies.
Ik wil je wel even op iets anders wijzen: je staat op het punt om naar school te gaan, wat ik super goed vind!!
Maar, realiseer je wil dat je, wanneer je en collegegeldkrediet aanvraagt en een lening, je straks een hoop terug moet betalen.
Ik zie dat je uitgaven oa zijn gebaseerd op de stalling van je paard?
Meid, begin daar niet aan. Het bedrag loopt sneller op dan je door hebt, en dat is straks wanneer je een baan hebt, een paard, en allerlei verzekeringen en andere uitgaven behoorlijk lastig terug te betalen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:08

Ik lees hier veel opmerkingen dat mensen nu hun 4de jaar studfinanciering krijgen, wisten jullie als dat je tegenwoordig maar 3 jaar stufi "cadeau" krijgt en het 4de jaar ook wordt omgezet in een lening? dat was toen ik aan mijn studie begon 2 jaar terug niet zo, maar ik werd hier laatst door iemand op gewezen:
Citaat:
Hoeveel jaren prestatiebeurs na het behalen van je diploma omgezet worden in een gift, is afhankelijk van de waarde van je diploma. Als je bijvoorbeeld een diploma haalt voor een vierjarige studie (een studie van 240 studiepunten) dan zetten we vier jaar prestatiebeurs om in een gift. Heb je een diploma behaald voor een driejarige studie, dan zetten we drie jaar prestatiebeurs om in een gift.(met andere woorden, het 4de jaar stufi wordt ook omgezet in een lening)

Kijk hieronder voor een overzicht van het aantal jaren prestatiebeurs dat wordt omgezet:

associate-degreeprogramma: 2 jaar (alleen op schriftelijk verzoek)
wo-bachelor: 3 jaar (alleen op schriftelijk verzoek)
hbo-bachelor: 4 jaar
wo-bachelor + wo-master 1 jaar: 4 jaar
hbo-bachelor + hbo-master: 5 jaar
wo-bachelor + wo-master 2 jaar: 5 jaar
wo-bachelor + wo-master 3 jaar: 6 jaar.

En de meeste Wo-bachelors zijn bij mijn weten 3 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:10

Eef_Bam schreef:
Ik lees hier veel opmerkingen dat mensen nu hun 4de jaar studfinanciering krijgen, wisten jullie als dat je tegenwoordig maar 3 jaar stufi "cadeau" krijgt en het 4de jaar ook wordt omgezet in een lening? dat was toen ik aan mijn studie begon 2 jaar terug niet zo, maar ik werd hier laatst door iemand op gewezen:
Citaat:
Hoeveel jaren prestatiebeurs na het behalen van je diploma omgezet worden in een gift, is afhankelijk van de waarde van je diploma. Als je bijvoorbeeld een diploma haalt voor een vierjarige studie (een studie van 240 studiepunten) dan zetten we vier jaar prestatiebeurs om in een gift. Heb je een diploma behaald voor een driejarige studie, dan zetten we drie jaar prestatiebeurs om in een gift.(met andere woorden, het 4de jaar stufi wordt ook omgezet in een lening)

Kijk hieronder voor een overzicht van het aantal jaren prestatiebeurs dat wordt omgezet:

Volgens mij krijg je voor een studie (die bestaat op het wo uit een bachelor en master) 4 jaar stufi.
Je krijgt gewoons stufi voor de minimale studieduur die voor de opleiding staat.
Het gaat dan om de reguliere opleidingsduur. Als je alleen een wo bachelor doet, is je studie in principe niet afgerond (tenzij op schriftelijk verzoek). Bij een wo bachelor hoort een master. Samen = 4 jaar en dus krijg je 4 jaar stufi.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-13 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:14

Eef_Bam schreef:
Citaat:

Volgens mij ben je mis hoor? :? Het gaat over een driejarige studie?

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:15

Rowdine schreef:
Birgit__ schreef:

Dat weet ik niet precies.
Ik wil je wel even op iets anders wijzen: je staat op het punt om naar school te gaan, wat ik super goed vind!!
Maar, realiseer je wil dat je, wanneer je en collegegeldkrediet aanvraagt en een lening, je straks een hoop terug moet betalen.
Ik zie dat je uitgaven oa zijn gebaseerd op de stalling van je paard?
Meid, begin daar niet aan. Het bedrag loopt sneller op dan je door hebt, en dat is straks wanneer je een baan hebt, een paard, en allerlei verzekeringen en andere uitgaven behoorlijk lastig terug te betalen.

Ik vind het heel lief dat je mij daar op wijst, maar ik kan mijn paard gewoon niet weg doen. Zeker niet in deze periode waar alles op mij zelf terecht komt en ik haal enorm veel (emotionele)steun uit mijn pony. Zonder hem hou ik een leeg gat over wat het alleen maar zwaarder maakt.

Mijn ouders hebben nou eenmaal de keuze gemaakt om mij voor het blok te zetten met allerlei financiële gevolgen van dien. Dus als ik straks een (studie)schuld heb van zo'n 300.000 euro dan is dat heel vervelend, maar het is nu eenmaal zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:23

Ik weet niet hoe het nu zit .. want ze veranderen elk jaar wel wat. Maar toen ik na mijn HBO opleiding naar de uni ging voor een nieuwe opleiding. Kreeg ik nog 2 jaar extra stufi, want deze opleiding (bachelor + master) is 6 jaar en had nog maar 4 jaar gehad.

Overigens leen ik ook maximaal, ik werk wel .. maar nooit genoeg om de huur, eten, verzekeringen, collegegeld, boeken, stalling paard te betalen etc. Maar als ik in een maand wat over hou dan zet ik het op mijn spaarrekening. Meestal de helft, soms niks (als ik door examens niet kan werken) en soms alles (als ik in de zomer meer kan werken). Dus nu al maximaal lenen, omdat ik studiejaren over heb nadat ik niet meer mag lenen. En dan is er de kans dat ik laatste jaar ook door dat geld heen ben en mijn ouders lief aan moet gaan kijken. Maar dat zie ik tegen die tijd dan wel weer. Mijn ouders weten hiervan, maar ze vinden ook dat ik het zelf zoveel mogelijk moet betalen.

Ja ik heb later een vrij hoge studieschuld. Maar ik heb later ook het papiertje dat ik altijd al graag wilde hebben. Ik kan nu ook met een relatief klein bedrag per maand rondkomen, dus straks naast een baan ook prima de IBG terug betalen. Tuurlijk is het niet leuk om een flink bedrag per maand daarheen te zien verdwijnen, maar dat weet je als je begint met lenen. Leen je puur om te shoppen en uit te gaan, dan ben je inderdaad dom bezig. Sommige vinden een paard daar ook onder vallen, maar die gaat echt niet weg hier ook. Ik werk tenslotte ook nog, dus daar betaal ik als eerste paardlief van. En dan hou ik nog over, want hij staat ook om die reden goedkoop gestald bij een boer, zonder luxe. En IBG geld is voor studie, daar moest ik ook voor op kamers .. dus de huur en eten valt daar ook onder.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:25

Even een vraagje over iets wat ik nooit heb begrepen, maar misschien kunnen jullie mij antwoord geven.
Ik ben niet van plan om te gaan lenen, maar stel:
Ik ga een x aantal maanden lenen en ik kom uit op een totaal van € 5000.
Moet je er dan echt een bepaald aantal jaar over doen om af te lossen (afhankelijk van salaris), of kan je bijvoorbeeld 5 x € 1000 aflossen?
Ik begrijp dat DUO het fijn vindt als het jaren duurt voor de rente. :$

Tot nu toe loop ik prima op schema en ga ik aankomend jaar afstuderen, maar ik ken er genoeg die naast de stufi bijlenen. Vandaar dat ik het me afvroeg hoe dat precies zit.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:26

Je mag bij DUO extra aflossen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:29

Tja ik heb me er al eerder in dit topic over verbaasd dat mensen een lening gebruiken voor luxe zoals een paard.
Ik wil er alleen maar voor waarschuwen dat het NIET makkelijk is om straks te werken en je schuld terug te betalen. Zeker niet als dit een hoge schuld is.
Nu kunnen jullie je er misschien weinig bij voorstellen, want een vaste baan is straks geld: maar de rest kost dan nog veel meer. (je kan niet meer in een goedkoop studentenkamertje wonen, je moet andere verzekeringen, misschien een trein abbo of auto etc).

Het is niet mijn keuze, en jullie moeten het helemaal zelf weten. Maar voor mij zou studie pertinent voor een paard gaan, en wanneer ik deze niet kan betalen vliegt deze eruit. Zonder pardon.
Dan kan je straks, als je een baan hebt, en je kan een paard onderhouden, een nieuw paard aanschaffen.

Vergeet daarbij niet dat het de meeste mensen niet gegeven is naast hun baan, app of huis, verzekeringen, auto, studieschuld ed ook nog een paard te kunnen onderhouden. Dus je stelt nu misschien de keuze uit, terwijl je straks, als je gaat werken misschien alsnog de feiten onder ogen moet komen.

Zo, misschien een beetje offtopic, maar het is mi wel verstandig dat jullie hier iig op gewezen worden en de kans krijgen erover na te denken :)