Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:07

Leuk topic!

Ik heb geen frustraties wat betreft de horeca, maar ben wel benieuwd of jullie nog tips hebben voor een onervaren horecamedewerker die volgende week voor het eerst begint met horecawerk :)

Verhaal van Littera klinkt echt niet fijn! Ik ben stiekem ook wel een beetje bang dat ik een dienblad vol met glazen zou laten vallen midden in een druk restaurant..

Peperkroket

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:11

Tips: zorgen dat je altijd aardig blijft tegen gasten. En daarbij niet in paniek raken als je even het overzicht kwijtraakt of een foutje maakt. Dat kan gebeuren. Gewoon even rustig ademhalen, rustig om je heen kijken. Bij ons is het ook belangrijk: weet je niet wat je moet doen, meteen een collega vragen. Beter iets honderd keer vragen en het dan goed doen dan het honderd keer fout doen omdat je denkt dat je het al weet.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:16

@ Tin goed luisteren naar degene die je inwerkt! :Y)

En natuurlijk gewoon goed je best doen, luisteren, netjes werken en vooral niet gastenschuw zijn. Dus als een gast je iets vraagt terwijl jij bijvoorbeeld voor de eerste keer de bar draait niet doen alsof je ze niet ziet . Gewoon even vragen wat je voor ze kan doen en dat voor ze regelen. Een gast heeft er niets mee te maken dat jij nieuw bent ;)

En verder gewooon genieten, want als je dit goed doet is het de mooiste baan die er is!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 23:28

Tip: Laten vallen kan nou eenmaal gebeuren, hoort erbij. Ik heb in m'n begin week 2 biertjes over iemand heen laten kijlen :') En dubbel checken inderdaad, tafel nummers, bestellingen, gewoon dubbel checken :D Kijk ook uit dat als je inleunt om in te zetten je je blad niet scheef gaat houden (dan rolt alles er ook zo af) en ondersteunen met je andere hand is helemaal niet erg als je volle bladen hebt :) Denk niet 'dat moet ik ook maar doen' omdat je collega's allemaal al wel met 1 hand lopen en je al aanvoelt dat 't mis gaat :)

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:34

Ik werk ook in de horeca, of toch ongeveer.
Het is bij een sapjesbar, dus kassa en sapjes maken.
We hebben gelukkig geen tafeltjes om de gasten te bedienen.

een aantal ergernissen in het kort:
Een klant komt naar de toog en vraagt, voor mij een smoothie aub,
dus vraag ik welke( aangezien we een zeer ruime keuze hebben)
klant: Ah dat weet ik niet, welke heb je?( terwijl we een giga menu bord hebben hangen :p)

Of vandaag nog:
klant: hebben julliie zo een drankje met appelsien en limoen?
ik: ja tuurlijk,
klant: geef me dan maar een kleintje appelsien framboos 8)7

of mensen die hun kind oppakken en op de toog zetten, en vervolgens er alles afstampen.
Sinds wanneer zet je uw kind op een toog?

Nou kan nog wel even doorgaan, tot later!

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:35

oh wat een leuk topic :D ik lees ook mee!
ook ik werk in de horeca, zowel bediening als in de keuken!

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:37

Dat zijn tips waar ik wat aan heb, bedankt! Ik blijf dit topic wel even volgen ook ;-)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 02:41

Hier trouwens wel eens mensen die 'last' hebben van flirtende gasten?
Ik kom altijd in mijn normale kleding aan op het werk en ben dus ook niet van gasten te onderscheiden. Een van de gasten stond er op dat hij de deur voor me mocht openhouden. Zal er stom hebben uitgezien, we hebben namelijk automatische schuifdeuren :')

Vanavond stonden er wat gasten voor het hotel te roken en eentje ging net weer naar binnen. Kreeg toen een opmerking over hoe ik er wel mocht zijn van hem, voel me dan toch wel ongemakkelijk, zeker gezien het leeftijdsverschil.
Arme ik stond weer eens met een lekke band, en een van de rokers bood me nog wel aan dat hij me op zijn rug terug naar huis wilde brengen :')

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 06:14

Als barvrouw 'erger' ik me soms wel aan kleine dingetjes. Bijvoorbeeld wanneer het super druk is, je bezig bent om zo snel mogelijk iedereen te helpen, dat mensen die jou kennen denken dat ze voorrang krijgen én telkens je naam roepen. Of als mensen 5x de bestelling veranderen, niet zo chill ;) verder trucjes als 'ik heb 20 euro gegeven' terwijl ik echt zeker ben van 10 euro.. Daar trap ik niet in.
Opdringerige mensen heb ik echt een hekel aan! Maar meestal heb ik wel leuke gasten :)

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 06:22

Overigens een tip voor als je iets verkeerds doet: lachen!
En als het lukt, een grappige opmerking van maken :D
Laat zien dat je zelfvertrouwen hebt en daarna niet meer druk maken :)
Fouten maken is nu eenmaal menselijk en mensen zullen sneller met je meelachen als je het op zo'n manier oplost.
Vergeet natuurlijk nooit je excuses aan te bieden

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:54

Littera schreef:
Ongeveer een jaar geleden gingen we met familie uit eten aan de andere kant van het land. Best een chique restaurant, menukaart die je nauwelijks kon uitspreken, dat gedoe. Speciaal voor de gelegenheid had ik mijn haar na veel moeite in iets leuks kunnen proppen en ik had een nieuw jurkje aan. Die avond zouden we nog naar een toneelvoorstelling in diezelfde stad gaan. Met het voorgerecht ging alles goed, maar bij het hoofdgerecht slaagde de ober - hoe weet ik nog steeds niet - erin om een waterval aan rode wijn over me heen te gooien. -O-
Ik kreeg een keukenrol toegegooid en in plaats van te helpen of iets dergelijks, ging de eigenaar bij onze tafel de ober uitschelden. 8)7

Die wijn over me heen was erg, zeker omdat ik geen nieuwe kleren om de hoek had liggen. Maar dat gedrag van die eigenaar in een overvol restaurant vond ik tien keer erger. :o

zo een manager heb ik ooit eens gehad :=
was niet direct, maar de kantoorpik zeg maar , ik werkte toen op het land van ooit, hartstikke humor, maar onze directe manager was langdurig ziek en de horecapipo vanuit kantoor liep door het land, nu was het sowieso gewoon om in kostuum te lopen als je als Ooiter het land in ging, maar dat weigerde hij sowieso al, dus gewoon in grijs pak,
ik had pauze en was even naar het pannenkoeken restaurant gelopen om achter op het terras(personeel only) een sigaretje te doen met een collega , komt die kerel binnen in de zaak, ziet iets wat hem niet aanstaat en begint ovewr de balie heen uit zijn stekker te gaan tegen een andere collega... ik stond echt met mijn oren te klapperen en schaamde me kapot...
echt zo een ontzettend basaal iets "wat er ook aan de hand is , de gasten mogen gewoon niet merken dat er iets mis is " zo ontzettend overboord gooien en dat terwijl je als personeel zo je best doet om de illusie in stand te houden dat je in een ander land bent , inclusief stug volhouden dat je een Ooiter bent en in het roze kasteel woont ...ei.

Ooit was wat dat betreft erg leuk om te werken, wat je ook deed in het land van Ooit, je had er altijd een stukje toneelspel bij
en de papa's probeerden je altijd door de mand te laten vallen
"maar waar kom je vandaan dan? "
"nou, gewoon hier, uit het land van Ooit"
"nee, ik bedoel , buiten je werk om, waar woon je?
"In het roze kasteel :j"
papa word frusty omdat ie het niet kan winnen" nee, ik bedoel waar slaap je bijvoorbeeld"
"nou, in het roze kasteel, ik slaap meestal in de badkuip, want Droef de voorproever slaapwandelt en dan loopt hij wel eens over je heen in zijn slaap, dat is niet fijn want het is nogal een zware man...dat krijg je van al dat voorproeven :j en dan ga ik uit voorzorg maar in de badkuip slapen :D "
en dan druipt papa op den duur frusty af :P

of met je pauze zorgen dat je op het juiste moment langs het nest van Rak de Reiger kwam, de slechterik van het stuk :+ dan kon je weer als een idioot door het land gaan rennen met Rak achter je aan, want sja, als Ooiter ben je doodsbang voor die kerel...

echte frustraties had ik eigenlijk alleen als er een evenement was, bijvoorbeeld een Nederlandse designer die een modeshow had inclusief diner in het roze kasteel, de hoeveelheden glaswerk en bestek wat je dan moest poetsen :=
en met evenementen had je altijd last van de kantoorpipo := die was echt contact gestoord...
jammer dat het niet meer bestaat, maar ja, het kon ook niet anders dan dat het een keer echt op zijn gat ging.

edit : Land van Ooit ergernis die niet mag ontbreken, als je toevallig op een fasfoodpunt stond, je het stervensdruk had , spitsuur bij de lunch ...natuurlijk komt Kloontje het reuzenkind op dat moment aan je balie om een ijsje zaniken
en dan moet je leuk meespelen :roll:

"ik heb het druk ja, er staan hier 20 man om te bestellen, af te rekenen en hun eten mee te krijgen en we staan hier met zijn tweetjes....
kun je niet het land 6 keer rond gaan rennen oid???? verdwalen en door Rak de Reiger of Stor de Bostor ontvoerd worden en nimmer meer gevonden worden ???"
maar dat zeg je niet :n neeee, lief meespelen,
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 15-05-13 09:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:58

RusselNuwell, ik heb bij een golfbaan gewerkt , waar je van de dikste portemonnee de meeste last had := heb daar best wat oneerbare voorstellen gehad , inclusief betalingsvoorstellen, handen op ongepaste plaatsen (ik heb een engelengeduld , maar niet met sommige zaken ~~}> heb 1 persoon midden in een volle tent eens flink op zijn nummer gezet, maar die ging ook echt veel te ver)
en dan hadden ze ook regelmatig hun vrouw bij die dan net even in het andere stuk zat terwijl manlief even wat te drinken kwam halen aan de bar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:02

Gister een leuke ervaring gehad in een restaurant hier in Italië. Er was maar een restaurant in de buurt en toen we de kaart kregen dachten we echt dat we de hoofdprijs gingen betalen. Wel kregen we eten voor een half weeshuis, zoveel!!! Toen de rekening, we waren geschokt. Waar we verwachtte 75 euro te moeten betalen was het 43 euro :+ er stond dat het vlees 20 euro kostte, maar dat was dus voor 2 personen :P

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:28

Sonja_vR schreef:
Littera schreef:
Ongeveer een jaar geleden gingen we met familie uit eten aan de andere kant van het land. Best een chique restaurant, menukaart die je nauwelijks kon uitspreken, dat gedoe. Speciaal voor de gelegenheid had ik mijn haar na veel moeite in iets leuks kunnen proppen en ik had een nieuw jurkje aan. Die avond zouden we nog naar een toneelvoorstelling in diezelfde stad gaan. Met het voorgerecht ging alles goed, maar bij het hoofdgerecht slaagde de ober - hoe weet ik nog steeds niet - erin om een waterval aan rode wijn over me heen te gooien. -O-
Ik kreeg een keukenrol toegegooid en in plaats van te helpen of iets dergelijks, ging de eigenaar bij onze tafel de ober uitschelden. 8)7

Die wijn over me heen was erg, zeker omdat ik geen nieuwe kleren om de hoek had liggen. Maar dat gedrag van die eigenaar in een overvol restaurant vond ik tien keer erger. :o

zo een manager heb ik ooit eens gehad :=
was niet direct, maar de kantoorpik zeg maar , ik werkte toen op het land van ooit, hartstikke humor, maar onze directe manager was langdurig ziek en de horecapipo vanuit kantoor liep door het land, nu was het sowieso gewoon om in kostuum te lopen als je als Ooiter het land in ging, maar dat weigerde hij sowieso al, dus gewoon in grijs pak,
ik had pauze en was even naar het pannenkoeken restaurant gelopen om achter op het terras(personeel only) een sigaretje te doen met een collega , komt die kerel binnen in de zaak, ziet iets wat hem niet aanstaat en begint ovewr de balie heen uit zijn stekker te gaan tegen een andere collega... ik stond echt met mijn oren te klapperen en schaamde me kapot...
echt zo een ontzettend basaal iets "wat er ook aan de hand is , de gasten mogen gewoon niet merken dat er iets mis is " zo ontzettend overboord gooien en dat terwijl je als personeel zo je best doet om de illusie in stand te houden dat je in een ander land bent , inclusief stug volhouden dat je een Ooiter bent en in het roze kasteel woont ...ei.

Ooit was wat dat betreft erg leuk om te werken, wat je ook deed in het land van Ooit, je had er altijd een stukje toneelspel bij
en de papa's probeerden je altijd door de mand te laten vallen
"maar waar kom je vandaan dan? "
"nou, gewoon hier, uit het land van Ooit"
"nee, ik bedoel , buiten je werk om, waar woon je?
"In het roze kasteel :j"
papa word frusty omdat ie het niet kan winnen" nee, ik bedoel waar slaap je bijvoorbeeld"
"nou, in het roze kasteel, ik slaap meestal in de badkuip, want Droef de voorproever slaapwandelt en dan loopt hij wel eens over je heen in zijn slaap, dat is niet fijn want het is nogal een zware man...dat krijg je van al dat voorproeven :j en dan ga ik uit voorzorg maar in de badkuip slapen :D "
en dan druipt papa op den duur frusty af :P

of met je pauze zorgen dat je op het juiste moment langs het nest van Rak de Reiger kwam, de slechterik van het stuk :+ dan kon je weer als een idioot door het land gaan rennen met Rak achter je aan, want sja, als Ooiter ben je doodsbang voor die kerel...

echte frustraties had ik eigenlijk alleen als er een evenement was, bijvoorbeeld een Nederlandse designer die een modeshow had inclusief diner in het roze kasteel, de hoeveelheden glaswerk en bestek wat je dan moest poetsen :=
en met evenementen had je altijd last van de kantoorpipo := die was echt contact gestoord...
jammer dat het niet meer bestaat, maar ja, het kon ook niet anders dan dat het een keer echt op zijn gat ging.

edit : Land van Ooit ergernis die niet mag ontbreken, als je toevallig op een fasfoodpunt stond, je het stervensdruk had , spitsuur bij de lunch ...natuurlijk komt Kloontje het reuzenkind op dat moment aan je balie om een ijsje zaniken
en dan moet je leuk meespelen :roll:

"ik heb het druk ja, er staan hier 20 man om te bestellen, af te rekenen en hun eten mee te krijgen en we staan hier met zijn tweetjes....
kun je niet het land 6 keer rond gaan rennen oid???? verdwalen en door Rak de Reiger of Stor de Bostor ontvoerd worden en nimmer meer gevonden worden ???"
maar dat zeg je niet :n neeee, lief meespelen,

Oooooh wat is dit heerlijk om te lezen. Ik was (en eigenlijk ben, voor zover dat kan) zooo gek van Ooit. Ben er maar 3 keer geweest omdat we heel ver weg woonden. Eén keer als kind, één keer als volwassene toen het nog gewoon open was en één keer om afscheid te nemen op de kijkdag die er was vanwege de veilingen. Maar ik vond het er zo geweldig. Wat had ik daar graag nog vaker rond gelopen.
Door het lezen van je verhaal is het héél even alsof Ooit nog bestaat, alsof ik er weer rondloop. Super, dankjewel :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:09

leuk :D ik vond Ooit echt een geweldige plek om te werken :j de sfeer onderling, het toneel, noem maar op...
geweldige tijd gehad :j
de riddershows, Rak de reiger achter je aan waardoor je gillend het land door kon rennen om via het manege theater onder de tribunes door te verdwijnen
kloonntje , waar we als horeca-ooiters het land van Nooit in Nuenen voor wilden oprichten, dan mocht ze daar de cakewalk op een hometrainer gaan aandrijven ~~}>
het maken van de film voor het personeels uitje, ik was Makei _O-
echt 1 grote geweldige ervaring
jammer alleen van sommige leidinggevenden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:21

Wow Sonja klinkt echt super leuk , en goed voor je conditie :') . Ben er nooit geweest helaas...

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:25

Oneerbare voorstellen..Ja ik sta achter de bar in een kroeg en ik zie het als iets wat er gewoon bijhoort. Van de vaste klanten kan ik sowieso meer hebben :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:00

Ik werk ook in de horeca en ik heb eigenlijk nooit ergernissen. Wel ben ik benieuwd waar gasten zich aan ergeren.. ik vind het echt superleuk en ik heb,godzijdank, nooit lastige mensen, alleen maar gezellige!
Ik ben wel altijd op de uitkijk voor wat anders, maar ik ben zo bang dat als ik de horeca uit stap, dat ik kilotjes ga aankomen :')

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:06

Hahahaha :P

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:23

Ik kan me zo verschrikkelijk ergeren aan bazen die mensen zonder ervaring aannemen en die laten proefdraaien op de drukste avonden. Gék kan ik er van worden. Ik heb al geen tijd om mezelf in de gaten te houden op die avonden, laat staan een 15-jarig meisje dat niks kan. :7
Sorry voor de 15-jarigen die wél een horecahart hebben

Verder heb ik ook een hekel aan collega's die zich verschrikkelijk goed aan hun eindtijd houden en gewoon de handdoek in de ring gooien om een bepaalde tijd. 'Ja, ik ben klaar.' Daarna lekker gaan zitten met een drankje, terwijl de zaak nog bomvol zit, en de rest van het personeel met de handen in het haar. Kom op zeg, nog een (half) uurtje knallen voor je collega's wil je toch wel doen?!
Dit is eigenlijk ook schuld van de baas óf roostermaker... Maar goed, is er geen team spirit in een bedrijf, ben ik snel weg! :j

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:32

StuiterBall schreef:
Ik kan me zo verschrikkelijk ergeren aan bazen die mensen zonder ervaring aannemen en die laten proefdraaien op de drukste avonden. Gék kan ik er van worden. Ik heb al geen tijd om mezelf in de gaten te houden op die avonden, laat staan een 15-jarig meisje dat niks kan. :7

Werk zelf ook in de horeca en ben het hier totaal niet mee eens:P. Bij ons worden de mensen ook vrij snel in het diepe gegooid. Zo leer je het snelst.
Snap dat het misschien vervelend kan overkomen, maargoed iedereen moet het leren toch ? :Y)

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:36

briitje schreef:
StuiterBall schreef:

Werk zelf ook in de horeca en ben het hier totaal niet mee eens:P. Bij ons worden de mensen ook vrij snel in het diepe gegooid. Zo leer je het snelst.
Snap dat het misschien vervelend kan overkomen, maargoed iedereen moet het leren toch ? :Y)

Natuurlijk, al doende leert men. Maar als je met een volle zaak zit en ipv een vaste werknemer een nieuwe, heb je geen tijd om iemand met 0 ervaring fatsoenlijk in te werken. Ik leg graag iemand eerst netjes de etiquette uit, de kaart, tafelnummers, onze manier van werken, etc. Dan komt 'die nieuwe' naar mijn ervaring ook een stuk zelfverzekerder over op de gast.
Maar vooralsnog is dit mijn persoonlijke ervaring natuurlijk. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:55

Heerlijk herkenbaar alle verhalen haha! Wbt bovenstaande posts, ik ben het er wel mee eens dat je leert van die drukke dagen in het begin. Maar dan moet er wel voldoende ingewerkt personeel staan om nieuw personeel in te werken. Want het is zo ontzettend vervelend als je al zo druk bent en dan andermans fouten ook nog mag oplossen.

Ik werk trouwens niet in de bediening maar bij de Subway.

Mijn grootste frustratie is denk ik onvriendelijke en extreem ongeduldige mensen. Dus nog bezig zijn met een bestelling van een klant en dat andere klanten dan hun bestelling al gaan roepen. Ook funzige opmerkingen vind ik echt vervelend, wil dan graag een bitchy opmerking maken maar helaas is beleefd blijven gepaster. :')

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:25

Het is als nieuweling ook fijn als er genoeg mensen lopen om wat aan te vragen. Zomaar in het diepe worden gegooit als extra hulpje en vervolgens aan niemand wat kunnen vragen omdat iedereen te druk bezig is, is ook niet erg handig.
:')

Ik vind het ook fijn om iemand in te werken, als er genoeg te doen is, maar dat je tussendoor ook dingen kunt uitleggen en dat er ook een beetje tijd is voor wat zelfreflectie :P

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:02

Een longneck bier bestellen mét glas erbij, longnecks zijn bedoeld om uit het flesje te drinken! 8)7