Littera schreef:Ongeveer een jaar geleden gingen we met familie uit eten aan de andere kant van het land. Best een chique restaurant, menukaart die je nauwelijks kon uitspreken, dat gedoe. Speciaal voor de gelegenheid had ik mijn haar na veel moeite in iets leuks kunnen proppen en ik had een nieuw jurkje aan. Die avond zouden we nog naar een toneelvoorstelling in diezelfde stad gaan. Met het voorgerecht ging alles goed, maar bij het hoofdgerecht slaagde de ober - hoe weet ik nog steeds niet - erin om een waterval aan rode wijn over me heen te gooien.
Ik kreeg een keukenrol toegegooid en in plaats van te helpen of iets dergelijks, ging de eigenaar bij onze tafel de ober uitschelden.
Die wijn over me heen was erg, zeker omdat ik geen nieuwe kleren om de hoek had liggen. Maar dat gedrag van die eigenaar in een overvol restaurant vond ik tien keer erger.

zo een manager heb ik ooit eens gehad

was niet direct, maar de kantoorpik zeg maar , ik werkte toen op het land van ooit, hartstikke humor, maar onze directe manager was langdurig ziek en de horecapipo vanuit kantoor liep door het land, nu was het sowieso gewoon om in kostuum te lopen als je als Ooiter het land in ging, maar dat weigerde hij sowieso al, dus gewoon in grijs pak,
ik had pauze en was even naar het pannenkoeken restaurant gelopen om achter op het terras(personeel only) een sigaretje te doen met een collega , komt die kerel binnen in de zaak, ziet iets wat hem niet aanstaat en begint ovewr de balie heen uit zijn stekker te gaan tegen een andere collega... ik stond echt met mijn oren te klapperen en schaamde me kapot...
echt zo een ontzettend basaal iets "wat er ook aan de hand is , de gasten mogen gewoon niet merken dat er iets mis is " zo ontzettend overboord gooien en dat terwijl je als personeel zo je best doet om de illusie in stand te houden dat je in een ander land bent , inclusief stug volhouden dat je een Ooiter bent en in het roze kasteel woont ...ei.
Ooit was wat dat betreft erg leuk om te werken, wat je ook deed in het land van Ooit, je had er altijd een stukje toneelspel bij
en de papa's probeerden je altijd door de mand te laten vallen
"maar waar kom je vandaan dan? "
"nou, gewoon hier, uit het land van Ooit"
"nee, ik bedoel , buiten je werk om, waar woon je?
"In het roze kasteel

"
papa word frusty omdat ie het niet kan winnen" nee, ik bedoel waar slaap je bijvoorbeeld"
"nou, in het roze kasteel, ik slaap meestal in de badkuip, want Droef de voorproever slaapwandelt en dan loopt hij wel eens over je heen in zijn slaap, dat is niet fijn want het is nogal een zware man...dat krijg je van al dat voorproeven

en dan ga ik uit voorzorg maar in de badkuip slapen

"
en dan druipt papa op den duur frusty af

of met je pauze zorgen dat je op het juiste moment langs het nest van Rak de Reiger kwam, de slechterik van het stuk

dan kon je weer als een idioot door het land gaan rennen met Rak achter je aan, want sja, als Ooiter ben je doodsbang voor die kerel...
echte frustraties had ik eigenlijk alleen als er een evenement was, bijvoorbeeld een Nederlandse designer die een modeshow had inclusief diner in het roze kasteel, de hoeveelheden glaswerk en bestek wat je dan moest poetsen
en met evenementen had je altijd last van de kantoorpipo

die was echt contact gestoord...
jammer dat het niet meer bestaat, maar ja, het kon ook niet anders dan dat het een keer echt op zijn gat ging.
edit : Land van Ooit ergernis die niet mag ontbreken, als je toevallig op een fasfoodpunt stond, je het stervensdruk had , spitsuur bij de lunch ...natuurlijk komt Kloontje het reuzenkind op dat moment aan je balie om een ijsje zaniken
en dan moet je leuk meespelen
"ik heb het druk ja, er staan hier 20 man om te bestellen, af te rekenen en hun eten mee te krijgen en we staan hier met zijn tweetjes....
kun je niet het land 6 keer rond gaan rennen oid???? verdwalen en door Rak de Reiger of Stor de Bostor ontvoerd worden en nimmer meer gevonden worden ???"
maar dat zeg je niet

neeee, lief meespelen,