vriendje in Egypte... dringende vraag!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:18

En jij vindt dit geen noodgeval? Lijkt mij toch wel iets om grondig uit te zoeken. Zeker met al die rare verhalen van tegenwoordig. Daarbij waarom zou je iets moeten tekenen om handje in handje te lopen. Dat is gewoon flauwekul óók in Egypte. Bij dit verhaal gaan toch wel heel wat alarmbellen bij mij rinkelen. Sterkte er mee!
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 24-02-13 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:19

Sonjaja schreef:
Somebitch schreef:
Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Cairo
Adres
18, Hassan Sabri Street
11211 Zamalek,
Caïro
Egypte
Telefoon

+20 2 2739 5500

Even hiernaartoe laten gaan of even bellen. :)

tnx maar ze zit nu niet in Cairo maar in Hurghada en ambassade zal voor vragen denk ik niet in het weekend bereikbaar zijn alleen voor nood gevallen?

Ze waren tot vijf uur open vandaag. Maar je kan ze morgen eventueel ook bellen. Al is het maar om te vragen of er überhaupt zon verklaring bestaat.
Geef haar sowieso dit nummer mocht er iets gebeuren kan je het maar beter bij de hand hebben. :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:19

En ze denkt er niet over om naar huis te gaan? Ik hoop heel erg dat dit goed komt...

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:34

Thats_Me schreef:
En jij vind dit geen noodgeval? Lijkt mij toch wel iets om grondig uit te zoeken. Zeker met al die rare verhalen van tegenwoordig. Daarbij waarom zou je iets moeten tekenen om handje in handje te lopen. Dat is gewoon flauwekul óók in Egypte. Bij dit verhaal gaan toch wel heel wat alarmbellen bij mij rinkelen. Sterkte er mee!

Zoals ik het begrepen heb is het zo dat wanneer een stel niet getrouwd is en zij worden gecontroleerd in bv een hotel dat ze dan.een probleem hebben. Dit is dus geen flauwkul. Officeel mogen een ongetrouwde man en vrouw niet eens alleen samen zijn. Een orfi huwelijk is rechtsgeldig maar niet volwaardig. Met dit document kan de man naar de rechter stappen en zorgen dat de vrouw niet meer mag reizen. Daarnaast zijn kinderen voorkomend uit alleen een orfi huwelijk onwettig.

Iets waar dus goed over nagedacht moet worden voor dat het ondertekent wordt.

Equimotion

Re: vriendje in Egypte... dringende vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:31

Los van wat er wel of niet in dat contract staat, de situatie is niet pluis. Ik ken ver-westerde Egyptenaren die relaties met westerse vrouwen hebben, en dit is niet normaal.

Ik zou me zelf niet prettig voelen in zijn huis en zelf een hotel hebben geboekt, maar dat terzijde.

Wie heeft het vliegticket betaald?
Ze moet zorgen dat ze beschikking houdt over haar paspoort (dus ook opletten dat het niet gestolen wordt) Heeft ze een kopie digitaal beschikbaar?
Heeft ze voldoende geld om adhoc een vliegticket te boeken of zichzelf in een hotel in te checken?

Ze wordt heus niet ineens vermoord, maar ze moet het zo inrichten dat zelf controle over de situatie houdt. Als hij oprecht is heeft hij daar ook geen moeite mee.

De ambassade kan in dit stadium niets voor je doen. Het is wel handig dat ze nummer en adres in haar telefoon zet, mocht de situatie toch uit de hand lopen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:39

brr dit klinkt eng!
komen ze samen terug naar nederland?

wil je ons op de hoogte houden?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:35

Niet tekenen!!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:45

moonfish13 schreef:
, en zo vreselijk westers vind ik het niet zoals ik foto's gezien heb.

Maar hieruit leidt ik af dat jij nooit in je eentje toen je hem nog nauwelijks gezien had naar zijn huis/familie in Roemenië bent getrokken?

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:19

Lees dit maar eens:

Vanuit Egypte ontving de Wereldomroep een hartekreet: 'waarschuw Nederlandse toeristen voor bezness!' Het fenomeen van 'liefdescriminelen' die hun slag slaan ten koste van naïeve westerlingen zou weer welig tieren. In Egypte, Turkije, Marokko en Tunesië.

Bezness is een verbastering van het woord 'business', maar in feite is het georganiseerde misdaad waar veel geld in om gaat. Marjolein - niet haar echte naam, dat vindt ze te gevaarlijk - woont sinds 4 jaar in de Egyptische badplaats Sharm el-Sheikh. Daar ziet ze het voor haar ogen gebeuren, vertelt ze.

Geen happy end
'Zogenaamd verliefde jongemannen beginnen een romance met een toerist. Het gaat die lui vaak maar om vier dingen: geld, een visum voor het westen, sex en de kans om door een huwelijk met een buitenlandse vrouw de militaire dienst te ontlopen.'

Volgens Marjolein lopen zulke relaties vrijwel altijd slecht af. 'Ik zie Nederlandse vrouwen na hun huwelijk of verkering als wrakken naar huis gaan. Ze worden geïntimideerd, geïsoleerd, mishandeld en bedreigd. Soms raken ze het contact met familie en vrienden kwijt en hun geld en bezittingen verdwijnen naar de minnaar.'

Jonge vrouwen
Bezness is zeker niet nieuw, maar de methodes - en de slachtoffers - zijn tegenwoordig heel anders dan een paar decennia geleden. Het gaat in de woorden van Marjolein al lang niet meer om oudere vrouwen die een 'toyboy', een gigolo, zoeken.

Er wordt steeds vaker juist op jonge vrouwen en mannen gemikt. De versierders tasten heel secuur af wie er open staat voor een flirt en wie geld heeft. 'Volgens mij zijn veel westerse vrouwen zijn niet meer gewend aan al die attenties en romantiek. Ze vallen als een blok.'

Fantastische leugenaars
Later komen dan de verzoeken om geld. 'Mijn vader is ziek en we kunnen de doktersrekening niet betalen. Of: ik koop een huis voor onze toekomst en dat kan alleen op mijn naam. Ik zeg wel eens tegen zo'n vrouw: zou je dat nu in Nederland ook zomaar doen?'

Volgens Marjolein zijn de cijfers ontluisterend. 'Het gaat honderden keren per jaar mis. Niet alleen in Egypte, maar ook in Tunesië, Marokko en Turkije. Het zijn fantastische leugenaars en toneelspelers.' Maar de Egyptische overheid hoort over haar melkkoe, het toerisme, liever geen negatieve verhalen.

Blind vertrouwen
Marjolein heeft in het verleden berooide Nederlandse vrouwen geholpen. In huwelijken tussen een Nederlandse en een Egyptenaar heeft ze weinig fiducie. 'Als vijf procent normaal verloopt, lijkt me dat al veel. Bedrog, een tweede echtgenote, intimidatie en geweld zijn de normaalste zaak van de wereld.'

Ze noemt toeristen die in het liefdesbootje springen soms naïef. 'Pas was er nog een vrouw die op een haar na een schuldbekentenis van 30.000 euro had getekend. Van de Arabische tekens begreep ze niks, maar ze vertrouwde haar lover blindelings.'

Egyptische wet
Haar advies: zorg dat je op de hoogte bent van je rechten en neem je eigen vertaler mee. Maar zelfs dan sta je niet altijd sterk genoeg. Een Egyptische echtgenoot mag volgens de wet zijn vrouw een reisverbod opleggen. En bij een echtscheiding gaan de kinderen in principe naar de echtgenoot of zijn familie.

'Het is vooral belangrijk dat vrouwen weer met hun voeten op de grond komen', zegt Marjolein. 'Hoe verliefd je ook bent, blijf nadenken!'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:24

Zo dat is even schrikken als je zoiets leest :oo

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:29

Mareng schreef:
zorg dat je op de hoogte bent van je rechten en neem je eigen vertaler mee.

Ook iets wat haar zeker op het hart gedrukt moet worden..laat die man haar niet geruststellen door samen naar een tolk te gaan...je hebt er geen idee van of die tolk wel eerlijk is of niet. Maar ik blijf alsnog nog steeds bij mijn idee, ik zou zo snel mogelijk wegwezen en als ik terug op veilig grondgebied ben pas nadenken of alles nu oprechte liefde of oprechte oplichting was...

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:29

liefde maakt erg blind blijkt wel weer.
Hoop voor het meisje dat het goed afloopt.
Vind het inderdaad een hele rare zaak!

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:34

Één van de links die ik plaatste gaat idd over Bezness. :j

TS kijk even op bezness.com alsjeblieft, stuur het door weet ik veel wat. Maar ik zou echt zo snel mogelijk haar daar weg halen of laten halen.....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:35

Joolien schreef:

Meen je dat nou?
Dat is toch algemeen bekend van dat soort landen..

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:38

Ik ben in Tunesie en in Egypte geweest en wat ik daar allemaal heb gezien.. Brrr, vrouwen die als een hondje achter hun vakantieliefde aanliepen, die had na hun vertrek al na twee dagen een ander natuurlijk. Ik moest erg lachen om hun zielige versierpogingen en kon mij niet voorstellen dat vrouwen er voor vallen maar helaas gebeurt dat dus wel.. Het maakte de mannen ook niks uit hoe de vrouw in kwestie eruit zag, dik, dun, oud, jong als er maar wat te sexen viel! Zelfs twee oudere dames in het hotel waren niet veilig voor de hitsige mannen! En die waren echt al rond de 60!

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:38

Baahhh wat eng. Ik weet wel dat een man wel degelijk opgepakt kan worden als hij met n vrouw over straat gaat daar. Ze hebben speciale plaatsen waar mannen en vrouwen elkaar ontmoeten. Dat geldt in ieder geval voor de lokale bevolking onderling.
Toch klinkt dit wel eng en n beetje pusherig van zijn kant. Contract goed laten vertalen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:41

KarinvdM schreef:
Joolien schreef:

Meen je dat nou?
Dat is toch algemeen bekend van dat soort landen..

Jawel maar dat het blijkbaar zo makkelijk gaat....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:58

Ja, zolang de meisjes/vrouwen en dusdanig makkelijk doelwit zijn...

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:59

Ik hoop toch echt voor je vriendin haar dochter dat dit niet zo'n nare vent is..
Maar dat contract zegt inderdaad niet veel goeds. Ben benieuwd of ze het contract krijgt van deze man en hoe het verder zal gaan met famillie van hem aangezien ze daar boven verblijft. Hoop iniedergeval dat ze zelf blijft denken en geen ondoordachte acties onderneemt.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:09

Je kan altijd morgen even kontakt opnemen met het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Ben benieuwd naar de afloop.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:10

Ze zit in Hurghada? Daar is misschien geen ambassade, maar wel gidsen die Nederlands én Arabisch kunnen.
Het is namelijk een ontzettend toeristische plaats (met allemaal van die typische all in resorts voor luie toeristen :') )

Voordat je gids mag worden bij de meeste erkende reisbureau's voor Egypte, moeten Egyptenaren gestudeerd hebben aan een universiteit.
Ik had tijdens een rondreis door het land een gids die Nederlands had gestudeerd en de taal en gewoontes goed kende.
Hij is ook verplicht een aantal weken / maanden in Nederland geweest voor een stage.
Ik ben deze man ontzettend dankbaar voor alle goede zorgen / tips / hulp tijdens mijn reis, heel fijn iemand te hebben die beide culturen snapt.
Misschien kan zo iemand helpen met vertalen want ik ben ondertussen wel benieuwd wat er echt in dat contract zou staan.

En wat er al heel vaak is gezegd: nooit een contract tekenen als je niet 100% zeker weet wat het betekent.

En wat hebben ze toch een vervelende mannen in dat land trouwens. Gladde vieze praatjesmakers die je de hele tijd naroepen (absoluut niet mijn type dus).
En dan had ik zelfs mijn vriend bij!
Kan me voorstellen dat je daar als onzeker meisje moeite mee kan hebben of het verwart met echte interesse. Verschrikkelijk dat daar misbruik van wordt gemaakt.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 01:31

Poe wat een verhaal!

Ik ken een vergelijkbaar verhaal uit mijn studententijd. Mijn huisgenootje was ook verliefd op een Egyptenaar en zij kreeg toen exact hetzelfde te horen. Dat ze alleen samen op straat mochten lopen als ze zouden trouwen. Dat trouwen stelde niet veel voor, werd haar gezegd. Ze hoefde alleen maar een formulier te ondertekenen. (Zij studeerde Arabisch en kon wel lezen wat ze tekende..). In haar verliefdheid heeft dat toen maar gedaan. Er werd namelijk gezegd dat dat alleen een formaliteit was, zodat ze samen over straat zouden kunnen lopen. Het betekende verder niks.
uiteindelijk bleek het toch veel meer te betekenen..en ze heeft heel veel moeite moeten doen om het papier te mogen verscheuren. Ze mocht anders geloof ik niet meer uitreizen van hem oid....hij werd ook heel boos toen ze niet meer wilde...Heel eng allemaal...Ze is er uiteindelijk goed van af gekomen..maar noemde het toen (ik leerde haar kennen toen dat allang achter de rug was..) de grootste fout van haar leven....Dit is wel ongeveer 15 jaar geleden...maar het doet me er sterk aan denken!

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 02:20

Dit gaat inderdaad over een orfi contract en opzich is het niet mert dan een fietspapiertje wat na een fietsvakantie verscheurd kan worden, masr dit neemt niet weg dat je het eerst vertaald en goed laat lezen door een advocaat! !!

Verder zijn niet alle egyptenaaren griezelige vieze mannetjes die alleen maar uit zijn op geld, want het kan ook wel goed gaan :+: ben ik het bewijs van..
Maar dat er rotte appels tussen ziiten is helaas ook in een land als Egypte waar veel armoede is en iedere kans op een beterleven voor hem en zijn hele familie gepakt wordt en dit gaat helaas over de rug van "naïeve,verliefde" Europeanen, wasrbij het vaak oudere vrouwen zijn waar bij een lekker jong ding interesse in ze heeft en deze vrouwen steken hun kop in zand en doen/geven alles wat hun 25jarige jongere liefde vraagt..en het geld wat die uit hasr melkt gaat 9 van 10 keer nasr zijn hele familie zodat doe wat te eten hebben..

Sorry voor spelfouten, zit op telefoon en is al laat, maar wou toch zeggen dat niet altijd fout gaat en ook heel goed kan gaan! !
En dat het niet alleen maar engerds zijn maar dat er ook vaak heel verhaal aan vast zit waarom ze dit doen..en als er altijd maar naieve Europeanen dit blijven voeden..

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 02:30

Jeeetje wat een eng gedoe dit!!

Je zou toch zeggen hoe kán je zo naief zijn? Tsja liefde maakt blind maar kom op, 1 + 1 = 2..
Dit kán gewoon niet kloppen.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:35

Sorry maar ik vind het dom en onverantwoord dat ze daar heen is gegaan.
Pfff sjonge zeg hoe naief ben je dan.
Zoals hier is gezegd, laat hem maar hier heen komen!

Hoop voor dr dat ze heel thuis komt.