Mag ik je legitimatie bewijs ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:17

Mars schreef:
O dat was daar :')
Tja, ik begrijp echt dat iedereen zn werk moet doen hoor, vind het bij een supermarkt ook geen punt. Maar kom op zeg, als ik met een auto aan kom zetten en benzine tank mag je er toch wel van uit gaan dat ik in ieder geval de 18 gepasseert ben.

Dat is niet altijd waar... Tegenwoordig kun je vanaf je 17e al je (auto) rijbewijs hebben en onder begleiding rijden :) Zo ik dus ook en ik mag nog geen sterke drank halen denken ze zo makkelijk kan er hun toch een grote boete aan hun broek hangen.

Ik weet nog de dag dat ik 16 was vol trots ging ik een pakje sigaretten bij de jumbo halen. Kreeg ik geen sigaretten mee omdat mijn nichtje van 7 erbij was en misschien waren ze wel voor haar :')

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:19

Haha, ik herken het helemaal! Ik moet me ook nog regelmatig legitimeren en ik ben 24.
Pas had ik geen ID bij me, maar m'n rijbewijs. Ging dat meisje echt zitten tellen of ik al echt 16 was. Kom op, het is een rijbewijs! :+

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:21

Clairetjuhz schreef:
Mars schreef:
Tja, ik begrijp echt dat iedereen zn werk moet doen hoor, vind het bij een supermarkt ook geen punt. Maar kom op zeg, als ik met een auto aan kom zetten en benzine tank mag je er toch wel van uit gaan dat ik in ieder geval de 18 gepasseert ben.

Dat is niet altijd waar... Tegenwoordig kun je vanaf je 17e al je (auto) rijbewijs hebben en onder begleiding rijden :) Zo ik dus ook en ik mag nog geen sterke drank halen denken ze zo makkelijk kan er hun toch een grote boete aan hun broek hangen.

Ik weet nog de dag dat ik 16 was vol trots ging ik een pakje sigaretten bij de jumbo halen. Kreeg ik geen sigaretten mee omdat mijn nichtje van 7 erbij was en misschien waren ze wel voor haar :')

Ja, dit is ook zo stom!
Heb dat eens gehad in een slijterij, ging met 2 vriendinnen en eentje betaalde en ik had m'n legitimatie bewijs niet bij me, dus we kregen het niet mee. We moesten ons allemaal legitimeren. Terwijl ik niet eens die fles in handen had, want ik drink niet.. En ik was inmiddels buiten gaan staan, maar omdat ze me met haar hadden gezien, moest ik binnen komen om me te legitimeren. Had nog nooit zoiets stoms gehoord!

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:26

heel herkenbaar!, ik ben 19, maar word altijd 14/15 geschat,, heerlijk...
komt waarschijnlijk ook omdat ik klein ben (1.57) maar word er af en toe wel
een beetje gek van, laatst werd ik gewoon 13 geschat,, nou toen had ik echt zoiets
van najaa zeg.. hallo ik zie er echt niet uit als 13 !
en als k uitga, kijken ze echt superlang naar mijn id/rijbewijs en dan naar mij..

wat ik wel altijd zeg,, handig voor later!;)
Laatst bijgewerkt door kelly534 op 21-02-13 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:27

[quote="NoaSky"]Hahahaha hoe herkenbaar!! Ik kan er altijd wel om lachen.

Nu ik zwanger ben rook ik niet meer dus daar merk ik niet zoveel meer van, maar nu wordt ik meelijwekkend aangekeken op sommige momenten en zie je mensen gaan roddelen haha. Dat ik een 'tienermoeder' ben. Best grappig, ik ben namelijk 27 en getrouwd haha!

Ik zou zeggen, voel je gevleid, zo pak ik m ook altijd op :D[/quote

was net iets jonger toen ik de eerste kreeg maar die blikken van mensen ach zielig meisje hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:28

Ik word altijd ouder geschat, en hoef nooit mijn legitimatiebewijs te laten zien (ben volgende maand 18).

Ik heb wel een keer aan een Chinees vrouwtje om haar legitimatiebewijs gevraagd omdat ze sigaretten wilde kopen, kon het echt niet inschatten. Ze was geloof ik 39. Oeps :Y)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:30

mieske schreef:
Net ging ik sigaretten kopen en benzine betalen bij het tankstation om de hoek..
Ik moest even zoeken welke sigaretten ik moest hebben, omdat ik zelf niet rook :+

Mag ik je legitimatie bewijs zien vraagt de medewerkster...
Ik ben 32 mevrouw :+
"oh, sorry" zei een rood wordende medewerkster...

Aan de ene kant voel ik mij gevleid dat ik geen oude kop heb, maar kom op, ik ben 32, zie er niet uit al 16 :roll:
AAAAAAAAAAAAAAAhhh :')

Sorry voor het onnodige topic, maar moest het toch even delen :P

Niet als 16, maar misschien wel als 20?
Je moet t/m 21e sowieso je legitimatie laten zien.. Dus je ziet er waarschijnlijk uit als 20 ;)

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:31

Had ik laatst ook bij een supermarkt waar ik vaste klant was. Had niks bij me want had vriend zijn portemonnee. Nadat ze bij een collega had nagevraagd of hij mij kon kreeg ik het toch mee. :7

NathalietjeB

Re: Mag ik je legitimatie bewijs ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:39

bij me zusje op t werk waren ze aan t controleren van de week en tot 3 maal toe geen id gevraagd kregen ze 3 maal 1800 boete ...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:42

Clairetjuhz schreef:
Mars schreef:

Ik heb het ook over sigaretten en niet over sterke drank. Zover ik weet verkopen ze dat ook niet op het tankstation.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:46

Quellian schreef:
Oh verschrikkelijk... ik haatte dat ook altijd zo.
Moet ik wel zeggen... toen ik 30 werd (au) ben ik naar de slijterij gegaan, fles sterke drank gepakt, naar de kassa gelopen en ik kreeg de vraag: 'mag ik je legitimatie?'. Ik heb gezegd dat ik dat niet bij me had, bedankt voor het compliment, de drank mochten ze houden (ik drink geen alcohol). Maar vond het tóch even fijn om te horen dat ik zoveel jonger lijk :D

Maar ik heb er wel een hekel aan als je even snel de winkel in rent (laatst bij AH sigaretten voor vriendlief gehaald), je rijbewijs ligt in je auto en je krijgt de vraag. Echt hoor, dan mogen ze de sigaretten houden, dan ga ik wel naar de buren.

Idem hier.
Als ik sigaretten haal en ze vragen me om me te legentimeren mogen ze ze houden.
Degene achter de kassa is meestal nog veel jonger als mij :+
Ging pas ook een fles jenever halen, of ik me legentimatie wilde laten zien... Toen schoot ik even uit mn slof :P

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:51

Nah ze vragen het niet om je te pesten, het is gewoon een regel :P
Ik lach er gewoon mee, boos worden is toch nergens voor nodig!
Ik snap niet dat mensen boos kunnen worden om zoiets..

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:12

Ik mag mezelf ook nog vaak legitimeren als ik een fles sterke drank koop... leuk toch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:15

Ik kreeg pas bij de AH geen sigaretten mee omdat ik geen ID bij me had en ze niet geloofde dat ik 25 ben.
Ik vroeg nog of ik even met m'n vaders auto voor de deur moest komen rijden :') ..

Heb normaal altijd ID of rijbewijs bij me maar was met mijn vader ff meegereden boodschapjes doen..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:16

Wat is zo erg aan?

Die klagende mensen aan je kassa is ook echt zo vervelend. Het is gewoon de wet hoor, je bent sowieso verplicht je altijd te kunnen legitimeren.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:26

Davinia_ schreef:
Ja, dit is ook zo stom!
Heb dat eens gehad in een slijterij, ging met 2 vriendinnen en eentje betaalde en ik had m'n legitimatie bewijs niet bij me, dus we kregen het niet mee. We moesten ons allemaal legitimeren. Terwijl ik niet eens die fles in handen had, want ik drink niet.. En ik was inmiddels buiten gaan staan, maar omdat ze me met haar hadden gezien, moest ik binnen komen om me te legitimeren. Had nog nooit zoiets stoms gehoord!

Ook dat is gewoon een regel. Als jij met zijn drieen binnenkomt, moet je je alledrie kunnen legitimeren. Als jij buiten loopt en je wordt gecontroleerd met die fles in je hand, dan geloven ze het echt niet als je zegt 'de fles is niet voor mij hoor'. En wie is dan de sjaak? Wij, als supermarkt.

Ook mensen die dagelijks in de winkel komen om sigaretten en waarvan we weten dat ze oud genoeg zijn (t/m 20 jaar) moeten naar hun legitimatie vragen. Wat nu als die vaste klant legitimatie niet bij zich heeft en hij buiten gecontroleerd wordt en blijkt 18 te zijn? Dan heb jij hem dus alcohol oid meegegeven, niet om id gevraagd terwijl hij zich wel moest legitimeren! Dus ook vaste klanten moeten hun id mee hebben.

En dat gemekker om 'als ze om mijn id vragen dan ga ik het wel aan de overkant halen'. Prima, veel plezier denk ik altijd. Van een biertje meer of minder gaan wij niet over de kop hoor. En andere klanten vinden het juist goed dat wij streng op legimatie zijn. Dus dat verhaal gaat eerder de wereld in, dan die van de jeugd onder 15 die de alcohol niet meekrijgt.

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:31

Maritje1991 schreef:
Wat is zo erg aan?

Die klagende mensen aan je kassa is ook echt zo vervelend. Het is gewoon de wet hoor, je bent sowieso verplicht je altijd te kunnen legitimeren.

Ik snap ook niet wat er nou zo erg aan is om je legitimatie te laten zien. Werk zelf achter de kassa en heb regelmatig mensen die met een onwijs chagerijnige kop gaan lopen zeuren ''Je ziet toch wel dat ik geen 15 meer ben??!'' of nog een leuke: ''Ja maar ik ben al 21 hoor, dus hoef ik mijn legitimatie niet meer te laten zien''. Ja ehh zo werkt het dus niet. Ik heb ook vaker iemand aan de kassa die boos wordt als ik om legitmatie vraag, dat vind ik ronduit asociaal. Wij doen alleen ons werk maar en om legitimatie vragen hoort er gewoon bij. Wanneer wij geen legitimatie vragen als er een controle is, is er grote kans dat ik na een paar kaar mijn baantje kwijt ben, dus dat risico neem ik echt niet.

En als je je drank/sigaretten dan vervolgens laat staan heb je daar alleen jezelf mee, een supermarkt maakt het echt niet uit hoor als iemand die ene fles wijn nou wel koopt of niet..

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 13:34

Ik was ook niet boos, meer verbaasd eigenlijk :D
En als ze me 20 schatten, zitten ze er nog 12 jaar naast :')

Ik heb uiteindelijk mijn legitimatiebewijs niet hoeven laten zien.. Anders had ik mijn man gewoon uit de auto gehaald en gezegd dat hij zelf sigaretten moest kopen :P

Wel grappig om die verschillende reacties te lezen :)

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:44

Toen ik 19/20 was ben ik een keer boodschappen gaan doen bij de supermarkt. Daar kwam ik in de winkel een jongen tegen die ik toevallig kende, en we raakten aan de praat. Hij vertelde dat hij 's avonds wat vrienden over de vloer zou krijgen, en daarom wilde hij een kratje bier halen.
We gingen in dezelfde rij bij de kassa staan, maar rekenden uiteraard apart onze boodschappen af, want we waren niet samen naar de winkel gegaan en hoorden niet bij elkaar. Maar de caissière hoorde ons praten en vroeg mijn legitimatiebewijs. Die had ik niet bij me, want ik haalde zelf geen alcohol. Toen mocht de jongen zijn kratje bier niet meenemen tot ik heen en weer naar huis was geweest om mijn legitimatie te laten zien.
Voelde me toen erg banketstaaf tegenover die jongen en ik was er zelf ook absoluut niet blij mee, ik had nog wel wat beters te doen die dag dan nóg een keer op en neer naar de winkel.

Verder heb ik er trouwens nooit problemen mee als iemand mijn legitimatie vraagt hoor, ik ben zelf ook niet zo'n held met inschatten van leeftijden :') . Maar in dit geval vond ik het toch wel vervelend, aangezien het best duidelijk was dat we niet bij elkaar hoorden (we hielden gesprekken in de trant van 'Goh, lang niet gezien, hoe gaat het met je?').

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:20

Haha dit heb ik ook altijd.

In een restaurant bestelde ik een wijntje. Vraag de ober aan mijn vader, "is ze al 16?" Haha ik ben 23 :+

Of op stap, ik word zelfs bij de 16+ kroegen om mijn id gevraagd.

En moet me ook altijd bij elke fles wijn legitimeren.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:11

zap schreef:
Davinia_ schreef:
Ja, dit is ook zo stom!

Ook dat is gewoon een regel. Als jij met zijn drieen binnenkomt, moet je je alledrie kunnen legitimeren. Als jij buiten loopt en je wordt gecontroleerd met die fles in je hand, dan geloven ze het echt niet als je zegt 'de fles is niet voor mij hoor'. En wie is dan de sjaak? Wij, als supermarkt.

Ik wist niet dat dat de regel was. Maar waarom dan? Waarom moet je je allemaal kunnen legitimeren? Als je met je moeder boodschappen gaat doen en die koopt toevallig sigaretten, word er toch niet naar legitimatie gevraagd van alle kinderen die ze bij zich heeft? Ik snap dat niet zo goed :o

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:25

Het WETTELIJK verplicht. De supermarkten kiezen hier echt niet voor! Al dat gezeik kost namelijk ontzettend veel tijd en geld. Het is ook voor de kassamedewerkers niet echt tof!
Ik ben zelfs gewoon bedreigd omdat ik het gewoon echt niet mee kon geven.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:26

En toevallig stond de voedsel-waren autoriteit aan de zijkant te kijken hoe ik ze weigerde, als ik het niet deed. Hadden we een fikse boete!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:29

ach ja, zelfde gehad met het kopen van bier bij de supermarkt, ik ben 27. Ik vind het vooral vleiend :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:30

Mwah, ik wordt ook niet boos hoor. Maar af en toe heb je gewoon een beetje haast om je boodschappen binnen te halen en nog 1001 dingen te gaan doen die dag. Dan is het af en toe gewoon vervelend om voor 15 jarige aangezien te worden op je 25ste als je een flesje Canei ofzo haalt. Dan denk ik wel af en toe 'kom op, kijk even wat verder dan je neus lang is'. Maar meestal lach ik er maar om, ach ieder doet zijn werk.

Wel vraag ik me af hoe er precies gecontroleerd wordt? Staan er dan echt controleurs in/buiten de winkel die achteraf mensen om hun ID vragen? Of sturen ze jonge personen de winkel in om te kijken of zij drank mee krijgen? Daar ben ik wel benieuwd naar :)