Gepest, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Re: Gepest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:36

Wat wil je anders doen? Huilen? Naar een psycholoog? Het uitkauwen bij je leraren? Ze vragen of ze willen stoppen? Soms moet je OF negeren en er niet te moeilijk over doen, OF voor jezelf opkomen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:38

Nou negeren is geen optie want dat probeer ik al 4 jaar op de middelbare.
Opkomen wil ik wel, maar 1 tegen 15, probeer dát maar eens!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:41

Nayomie schreef:
Nou negeren is geen optie want dat probeer ik al 4 jaar op de middelbare.
Opkomen wil ik wel, maar 1 tegen 15, probeer dát maar eens!

toen ik voor mezelf opkwam ben ik door 6 meiden in elkaar geslagen
ben naar leraren en alles gestapt toen ik ging negeren en me boven hun stelde begon het te minderen maar het bleef ben aantal x naar andere school gestapt maar omdat ik graag leerde en dik was bleef overal het peste ik sloot me ervoor af en heeft me gebracht tot waar ik nu sta ben wel onzeker maar snel volwassen geworden woonde van 17de al op mezelf en dat vind ik heerlijk
dus voor sommige is negeren wel een optie

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:43

Ik heb het geprobeerd. Maar nee, dat werd hem écht niet. Ze blijven net zo lang roepen tot ik reageer. Dan gaan ze je aantikken, aan je zitten, aan mn spullen zitten. Dus negeren is gewoon niet de optie :n

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:43

Praat met je ouders over het veranderen van school.
Dit gaat niet veranderen..... Ook ik weet waar ik over praat. Het is zonde van je tijd, energie en ontwikkeling.
Overal wordt gepest, maar ook ik kom oorspronkelijk uit een Gronings dorp en het feit dat ik mijn eigen naam kon spellen, andere kleren wilde dragen, en überhaupt netjes sprak was echt een doodzonde.
Helaas bleef het bij mij niet bij schelden... dat ging erg ver.

Ik heb nooit iets aan iemand verteld. En dat is vooral erg jammer voor mijzelf gebleken. Het had allemaal zoveel makkelijker kunnen zijn wanneer ik naar een andere school was gegaan. Maar dan had ik dat thuis moeten bespreken, en dat heb ik dus niet gedaan. Ik hoop dat jij dat wel zult doen.

Dan maar 15 kilometer reizen!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 02-02-13 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:44

Hhilde schreef:
Wat wil je anders doen? Huilen? Naar een psycholoog? Het uitkauwen bij je leraren? Ze vragen of ze willen stoppen? Soms moet je OF negeren en er niet te moeilijk over doen, OF voor jezelf opkomen.

en vaak werkt dat niet :n Ik weet niet hoe oud je bent of wat jouw ervaring is rondom pesten. Maar de beste actie is toch om het tegen iemand te gaan vertellen en hiermee bedoel ik inderdaad leraren of ouders (die dan wellicht weer de stap richting school kunnen nemen).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:47

Maartje1990 schreef:
Hhilde schreef:

en vaak werkt dat niet :n Ik weet niet hoe oud je bent of wat jouw ervaring is rondom pesten. Maar de beste actie is toch om het tegen iemand te gaan vertellen en hiermee bedoel ik inderdaad leraren of ouders (die dan wellicht weer de stap richting school kunnen nemen).

De kwaliteit van de school en de leerkrachten/ het management is vaak niet al te best op scholen waar veel gepest wordt. Ze hebben de leerlingen gewoon niet in de hand, er hangt een 'rotte sfeer'.
In zo'n geval is 'wegwezen' het devies.

Los daarvan woon je in de kop van Groningen. Ik wil niet generaliseren. Maar mijn ervaring was toch dat daar veel infantiele types rondliepen die het slecht trokken wanneer iemand iets verder ontwikkelt was.....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:47

Ninx schreef:
Dit gaat niet veranderen
..... Ook ik weet waar ik over praat. Het is zonde van je tijd, energie en ontwikkeling.
Overal wordt gepest, maar ook ik kom oorspronkelijk uit een Gronings dorp en het feit dat ik mijn eigen naam kon spellen, andere kleren wilde dragen, en überhaupt netjes sprak was echt een doodzonde.

Ik heb nooit iets aan iemand verteld. En dat is vooral erg jammer voor mijzelf gebleken. Het had allemaal zoveel makkelijker kunnen zijn wanneer ik naar een andere school was gegaan. Maar dan had ik dat thuis moeten bespreken, en dat heb ik dus niet gedaan. Ik hoop dat jij dat wel zult doen.

Ik snap dat jij dit zegt, dat ze van school moet veranderen want er gaat niets veranderen. Dit is jouw ervaring, maar jouw ervaring is óók dat je niks hebt gezegd. Wellicht als TS wel met iemand spreekt dat het voor haar wél kan veranderen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:48

Hhilde schreef:

Wat is er mis met huilen, een psycholoog, het bespreken met leerkrachten? Niks lijkt me?

Vind het een beetje vreemd hoe je redeneert.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:48

melody7 schreef:
takkie_muis schreef:
Ik ben ook altijd gepest , op mijn 12de knop omgezet naar meelopen en grote bek opzetten naar iedereen. Ik peste uit zelfbescherming mee , negeren en doen of je ze niet hoort of ziet en ze straal voorbij lopen met je neus in de lucht. Ik at op de trap mijn lunch , of buiten met een paar anderen. Snap dat het moeilijk is...

bedoel je dan dat je voor het zelf pesten bent of juist niet? ik heb altijd geroepen dat ik dat dus nooit ga doen, zonder meelopers zijn die pesters ook nergens, dus dan werk je er gewoon aan mee en dat wil ik never nooit op m'n geweten hebben... dat negeren helpt idd het best!

nayomie, je hoeft er niet eens anders voor te zijn, ze pakken je op de allerkleinste dingen, gewoon de zwakste (dus die er het slechtst tegen kunnen)

Nee ben er zeker niet voor , ik moest uit zelfverdedeging uit angst gek doen en grappig doen meelopen en pesten , ik was altijd zo bang.dat ik de volgende was. Heb geen vrienden sinds ik op mijn 9de naar het speciaal onderwijs ging , was altijd teruggetrokken tot mijn 12de en weer nieuw speciaal onderwijs..

Mijn ervaring zegt dus negeren..

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:49

Lieve TS. Ik begrijp je helemaal. Ik heb het ook gehad. Ik ben nu 20 en ik werd op de middelbare school gepest om,mijn enorme kroeshaar(toen), mijn rode kop, en ik liep altijd alleen. Ik had geen vrienden. Echt, niks. Maar, ik werd 13 en toen begon het echte pesten. Ik mocht namelijk met mijn broer van 17 op stap. Ik dronk geen alcohol natuurlijk maar ik ging gewoon met de jongens mee, 14 stuks. De pesters kregen lucht van mijn uitgaan en die waren blijkbaar jaloers!
Ik was zo enorm verlegen dat ik niks terug durfde te doen. Mijn nieuwe jas die ik van mijn stiefvader had gekregen werd kapot getrokken, vet op gesmeerd etc. Mijn nieuwe fiets had iedere week een lekke band en de lichten lagen er altijd af. Ook mijn tas vond ik altijd terug in de prullebak. Ik ben vernederd in de aula, chips, brood, drinken kreeg ik naar Mn kop en zelfs klappen.

Ik durfde echt niks te doen. Toen ik 14 was kreeg ik eindelijk een goede vriendin die haar bekkie op de goede plaats heeft. Wanneer ik samen met haar les had, had ik het heel leuk! Maar buiten die lessen, oh ik wilde echt dood.

Dit heb ik serieus geprobeerd maar ik durfde niet.
Wat een hel, was de middelbare klas. Totdat ik 15 was en een vriendje kreeg. Ik was al erg volwassen voor mijn doen dus daarom paste ik er ook niet bij, bij die zielige mensen. Mijn vriend, nu nog steeds heeft mij geleerd wat ik kon doen. Hij gaf me zelfvertrouwen. Nu 5 jaar later ben ik nog steeds samen met hem en dat gaat super! En die orsters? Heb ik heel lang genegeerd. Hoe moeilijk dat ook was.. nu, hoef ik ze niet tegen te komen, want ik zorg ervoor dat ze een erg vervelende dag/avond hebben. Ik hoor daar boven te staan, dat weet ik maar ik hoef ze écht niet tegen te komen!

Blijkbaar weten ze dat want ik heb er geen last meer van.
Ik weet wel dat ik veel eerder een vertrouwingspersoon heb moeten benaderen maar dat is achteraf.. dit had mij denk ik veel leed bespaard. Ik durfde het gewoon niet!

Zoek iemand van de docenten die jij vertrouwd. Ik denk echt dat dat iets voor jou is :)
Laatst bijgewerkt door xGoldenHero op 02-02-13 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:49

Maartje1990 schreef:
Hhilde schreef:

Ninx schreef:
De kwaliteit van de school en de leerkrachten/ het management is vaak niet al te best op scholen waar veel gepest wordt. Ze hebben de leerlingen gewoon niet in de hand, er hangt een 'rotte sfeer'.
In zo'n geval is 'wegwezen' het devies.

Los daarvan woon je in de kop van Groningen. Ik wil niet generaliseren. Maar mijn ervaring was toch dat daar veel infantiele types rondliepen die het slecht trokken wanneer iemand iets verder ontwikkelt was.....

Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan haalt? Niet als kritiek bedoelt, maar (zoals in eerdere posts) pleeg ik onderzoek naar pestgedrag op scholen en ben zeer benieuwd hoe je hier bij komt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:50

Maartje1990 schreef:
Ninx schreef:
Dit gaat niet veranderen
..... Ook ik weet waar ik over praat. Het is zonde van je tijd, energie en ontwikkeling.

Ik snap dat jij dit zegt, dat ze van school moet veranderen want er gaat niets veranderen. Dit is jouw ervaring, maar jouw ervaring is óók dat je niks hebt gezegd. Wellicht als TS wel met iemand spreekt dat het voor haar wél kan veranderen.

Als ts een inschatting kan maken dat de school hier tijd en energie in wil steken en dat dergelijke zaken heel serieus oppakken, dan moet ze het zeker bespreekbaar maken.
Maar in mijn geval was het systeem van de school te verrot om enige verandering te verwachten.
Op een goede school loopt pesten niet zo uit de hand.... dit doet mij vermoeden dat overstappen beter is.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:50

Ninx schreef:
Dit gaat niet veranderen..... Ook ik weet waar ik over praat. Het is zonde van je tijd, energie en ontwikkeling.

Ik wil het wel vertellen. Maar dan in mailcontact omdat ik weet dat ik anders iets ga vergeten ofzo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:51

Maartje1990 schreef:
Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan haalt? Niet als kritiek bedoelt, maar (zoals in eerdere posts) pleeg ik onderzoek naar pestgedrag op scholen en ben zeer benieuwd hoe je hier bij komt.

In het KRO programma de Reunie is pesten een terugkerend thema.
Daar was ooit iemand aan het woord die hier ook onderzoek naar had gedaan, en zij was deze mening toegedaan op basis van onderzoek.
Voor mij, ervaringsdeskundige ;-) , was dit zeer aannemelijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:52

Nayomie schreef:
Ninx schreef:

Ik wil het wel vertellen. Maar dan in mailcontact omdat ik weet dat ik anders iets ga vergeten ofzo.

Bedoel je dat je het je ouders per mail wilt vertellen en niet rechtstreeks? Hoe zullen zij reageren denk je?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:54

xGoldenHero schreef:
Lieve TS. Ik begrijp je helemaal. Ik heb het ook gehad. Ik ben nu 20 en ik werd op de middelbare school gepest om,mijn enorme kroeshaar(toen), mijn rode kop, en ik liep altijd alleen. Ik had geen vrienden. Echt, niks. Maar, ik werd 13 en toen begon het echte pesten. Ik mocht namelijk met mijn broer van 17 op stap. Ik dronk geen alcohol natuurlijk maar ik ging gewoon met de jongens mee, 14 stuks. De pesters kregen lucht van mijn uitgaan en die waren blijkbaar jaloers!
Ik was zo enorm verlegen dat ik niks terug durfde te doen. Mijn nieuwe jas die ik van mijn stiefvader had gekregen werd kapot getrokken, vet op gesmeerd etc. Mijn nieuwe fiets had iedere week een lekke band en de lichten lagen er altijd af. Ook mijn tas vond ik altijd terug in de prullebak. Ik ben vernederd in de aula, chips, brood, drinken kreeg ik naar Mn kop en zelfs klappen.

Ik durfde echt niks te doen. Toen ik 14 was kreeg ik eindelijk een goede vriendin die haar bekkie op de goede plaats heeft. Wanneer ik samen met haar les had, had ik het heel leuk! Maar buiten die lessen, oh ik wilde echt dood.

Dit heb ik serieus geprobeerd maar ik durfde niet.
Wat een hel, was de middelbare klas. Totdat ik 15 was en een vriendje kreeg. Ik was al erg volwassen voor mijn doen dus daarom paste ik er ook niet bij, bij die zielige mensen. Mijn vriend, nu nog steeds heeft mij geleerd wat ik kon doen. Hij gaf me zelfvertrouwen. Nu 5 jaar later ben ik nog steeds samen met hem en dat gaat super! En die orsters? Heb ik heel lang genegeerd. Hoe moeilijk dat ook was.. nu, hoef ik ze niet tegen te komen, want ik zorg ervoor dat ze een erg vervelende dag/avond hebben. Ik hoor daar boven te staan, dat weet ik maar ik hoef ze écht niet tegen te komen!

Blijkbaar weten ze dat want ik heb er geen last meer van.
Ik weet wel dat ik veel eerder een vertrouwingspersoon heb moeten benaderen maar dat is achteraf.. dit had mij denk ik veel leed bespaard. Ik durfde het gewoon niet!

Zoek iemand van de docenten die jij vertrouwd. Ik denk echt dat dat iets voor jou is :)

Hey, dank je voor je ervaring!
Ik wil iemand zoeken maar op dit moment heb ik daar moeite mee en staat mijn hoofd er ook niet geheel naar

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:54

Maartje1990 schreef:
Ninx schreef:
Dit gaat niet veranderen

Ninx schreef:
Als ts een inschatting kan maken dat de school hier tijd en energie in wil steken en dat dergelijke zaken heel serieus oppakken, dan moet ze het zeker bespreekbaar maken.
Maar in mijn geval was het systeem van de school te verrot om enige verandering te verwachten.
Op een goede school loopt pesten niet zo uit de hand.... dit doet mij vermoeden dat overstappen beter is.

Ik weet niet of iemand zo jong als TS daarvan een inschatting kan maken. Sowieso weet ze niet precies wat er tegen gebeurt. En ook op een goede school kan pesten uit de hand lopen, want als ze niks weten, kunnen ze niks doen.

Overigens, over negeren gesproken dat heeft helaas ook niet altijd het gewenste effect. Dat wordt altijd heel leuk door iedereen geroepen en ik vrees dat ik, als docent zijnde, dit later ook wel zal zeggen. Maar om heel eerlijk te zijn vraag ik me af en toe af of het niet beter is als je gewoon eens een flinke knal uitdeelt. Maarja, dat advies kan je (in ieder geval als docent) natuurlijk niet geven.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:55

Ninx schreef:
Nayomie schreef:

Bedoel je dat je het je ouders per mail wilt vertellen en niet rechtstreeks? Hoe zullen zij reageren denk je?

Nee, een docent :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:58

been there, done that. Je probeert ze te negeren maar inderdaad dan word het aantikken, duwen, spullen pakken totdat je reageert. En weet je, je doet er niets tegen. Echt niet. Het aller aller aller belangrijkste is dat ze jouw zelfbeeld niet verpesten. Laat dat niet gebeuren. Ik was doodongelukkig op school maar heb mezelf er nooit de schuld van gegeven, ik vond mezelf slim, niet fantastisch van uiterlijk maar zag ook niet echt mankementen, buiten school (stal, manege, vriendinnen van vroeger, thuis) kon ik wel mezelf zijn en dat zorgde ervoor dat ik school wel overleefde. Ik vond mezelf gewoon leuk, ookal vond mijn hele klas mij maar kansloos, lelijk, vervelend, kinderlijk, of verzin het maar..
Dat is de enige tip die ik je wil geven. Je komt intelligent over in je bericht op je (leuke) profiel staan foto's van een vrolijk meisje wat lekker met haar passie (paarden) bezig is en er absoluut leuk uitziet. Verander niet omdat anderen je daartoe dwingen, verander alleen als JIJ dat wilt.
Oja en KNUFFEL, ik weet hoe eenzaam je kan zijn in een ruimte met 30 andere mensen om je heen...

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:58

Ik zou naar een andere school gaan. Dit los je niet op, ook niet als je rooster veranderd wordt en je niet meer bij hun zit. Echt, wisselen van school dat kan je veel plezier opleveren! :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:00

ZeSteigert schreef:
Ik zou naar een andere school gaan. Dit los je niet op, ook niet als je rooster veranderd wordt en je niet meer bij hun zit. Echt, wisselen van school dat kan je veel plezier opleveren! :D

Ik zit in de 4de klas. Volgend jaar eindexamen dus vrees niet dat dat de oplossing is

Bonita_Bon schreef:
been there, done that. Je probeert ze te negeren maar inderdaad dan word het aantikken, duwen, spullen pakken totdat je reageert. En weet je, je doet er niets tegen. Echt niet. Het aller aller aller belangrijkste is dat ze jouw zelfbeeld niet verpesten. Laat dat niet gebeuren. Ik was doodongelukkig op school maar heb mezelf er nooit de schuld van gegeven, ik vond mezelf slim, niet fantastisch van uiterlijk maar zag ook niet echt mankementen, buiten school (stal, manege, vriendinnen van vroeger, thuis) kon ik wel mezelf zijn en dat zorgde ervoor dat ik school wel overleefde. Ik vond mezelf gewoon leuk, ookal vond mijn hele klas mij maar kansloos, lelijk, vervelend, kinderlijk, of verzin het maar..
Dat is de enige tip die ik je wil geven. Je komt intelligent over in je bericht op je (leuke) profiel staan foto's van een vrolijk meisje wat lekker met haar passie (paarden) bezig is en er absoluut leuk uitziet. Verander niet omdat anderen je daartoe dwingen, verander alleen als JIJ dat wilt.
Oja en KNUFFEL, ik weet hoe eenzaam je kan zijn in een ruimte met 30 andere mensen om je heen...

Ik probeer het. Ik kijk mezelf wel in de spiegel en denk dan. Ik ben perfect zoals ik ben.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:03

En nu jaaaaaren later probeerde mijn grootste pestkop mij laatst te versieren in de kroeg, heb zo om zijn verbaasde gezicht gelachen toen ik zei wie ik was. Hij kon zich niet echt herinneren dat hij mij gepest had. Wel dat ik een buitenbeentje was. Zo zie je hoe 'kinderen' (no offence) zich dingen anders herinneren. Tis trouwens gewoon een leuke vent geworden en ik mag hem inmiddels wel, hij zei nog sorry, dat vond ik erg aandoenlijk maar ik had zijn excuses niet nodig. Voor mij was het al lang afgesloten.
Ik was ook ietwat verlegen en gesloten op school maar inmiddels ben ik enorm extravert en pittig, mischien ook wel door mijn ervaringen van vroeger (lag ik in mijn bed te bedenken wat ik had moeten zeggen als ik die dag weer eens een gemene opmerking naar mijn hoofd kreeg)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:04

Nayomie schreef:
Ik probeer het. Ik kijk mezelf wel in de spiegel en denk dan. Ik ben perfect zoals ik ben.

Volgens mij ben jij wijzer en bewuster van jezelf dan je zelf denkt. Je bent zeker leuk zoals je bent, alleen al in dit topic (je bent dus eigenlijk mondig genoeg, het gaat alleen 'in de echte wereld' nog niet zo makkelijk)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:04

Maartje1990 schreef:
Ik weet niet of iemand zo jong als TS daarvan een inschatting kan maken. Sowieso weet ze niet precies wat er tegen gebeurt. En ook op een goede school kan pesten uit de hand lopen, want als ze niks weten, kunnen ze niks doen.

Overigens, over negeren gesproken dat heeft helaas ook niet altijd het gewenste effect. Dat wordt altijd heel leuk door iedereen geroepen en ik vrees dat ik, als docent zijnde, dit later ook wel zal zeggen. Maar om heel eerlijk te zijn vraag ik me af en toe af of het niet beter is als je gewoon eens een flinke knal uitdeelt. Maarja, dat advies kan je (in ieder geval als docent) natuurlijk niet geven.

Vast wel..... dat voel je wel aan....

Op een goede school heeft men voldoende overzicht....

Een flinke knal past in de regel niet bij het profiel van mensen die gepest worden. Dat zijn in de regel niet de meest assertieve types.
Achteraf bezien zou ik uiteraard graag alsnog een elleboogje uitdelen ;-)