Psychose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:48

Wat een moeilijke situatie TS! Heel veel sterkte hiermee..

Ik zie dat er veel vragen zijn omtrent psychoses. Als TS er geen problemen mee heeft, wil ik best wat meer informatie geven. Een psychose is inderdaad geen diagnose in engere zin, maar vaak is een langere tijd nodig om te bekijken waar de psychose precies vandaan komt. Tot die tijd wordt vaak gesproken over psychotische stoornis n.a.o. (niet anders omschreven). Op het moment dat iemand psychotisch wordt is een bepaalde stof (dopamine) verhoogd in een bepaald deel van de hersenen (mesolimbische baan). Daardoor ontstaat een soort verhoogde alertheid waardoor hallucinaties en wanen kunnen ontstaan. De inhoud van de waan (bv. denken god te zijn) is heel divers en individueel bepaald. Soms is er een aanleiding te vinden, waarbij het onderwerp een bepaalde betekenis heeft voor de betreffende persoon, of 'past' de waan bij het ziektebeeld (bv. denken niks meer te hebben bij een depressie). Er is echter nog veel onbekend..

Ik zal proberen binnenkort bij te lezen, maar als er vragen zijn mogen jullie altijd pb-en (dat geldt zeker ook voor TS)!

Bloempjebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 01:10

Dat van diagnose heb ik dan verkeerd verwoord meer in de zin van ze weten nog verder niet hoe en wat en waar het vandaan komt en deze 'stempel' heeft hij nu. Zal best vaker dingen verkeerd verwoorden maar probeer het alleen ( vooral ook voor mezelf) zo duidelijk mogelijk neer te zetten.

Nee ben ze nog niet op de hoogte wat er nu precies aan de hand is het is ook nog maar kort geleden en door de overplaatsing moeten ze weer van voor af aan beginnen, dus de eerste 2 weken vallen zo een beetje weg.
Morgen word er een behandelplan gemaakt en krijgt hij zijn pb'er aangewezen en gaan ze kijken of er geregeld kan worden dat ik af en toe een stukje mag wandelen buiten met hem.

Toen dat alles met mijn broer gebeurde was ik rond de 16.

Moet zeggen dat hij vandaag een redelijke dag had, kon weer een beetje kletsen en hij was een stuk rustiger in zijn hoofd.
Zelfs nog een klein stukje van een film gezien.

Zal morgen even verder reageren ook op de PB's heb voor nu even snel gelezen en geantwoord op de dingen die me opvielen.

Edit: Ben juist blij met alle informatie die iedereen hier geeft dus ga vooral je/ jullie gang.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 01:41

Sorry, ik wil totaal niet onbeleefd zijn, maar eigenlijk moest ik best wel grinniken.. Zoals iemand zei over dat balkon verhaal (dat ze erbij hoorde) of achterna gezeten worden door onthoofde ridders.
Nogmaals mijn excusses :o

TS, ik vind wel dat je heel sterk overkomt! Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil jouw en je vriend heel veel sterkte wensen hiermee :(:)

anneliesdj

Re: Psychose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 01:47

Eh ja, tot het jouw vriendje is die denkt dat hij achtervolgd word door onthoofde ridders.
Zo iemand beleeft dat echt, zijn écht in paniek, ze hallucineren soms ook dus zien die ridders gewoon staan.
Is helemaal niets grappig aan.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 02:15

Jeetje meid en wat een verhaal, had hij al klachten wat je weet van te voren? Het voordeel is dat je door je broer al wel ervaring hebt hiermee. Niet leuk maar ook weer beter herkenbaar voor jezelf. veel sterkte voor jou en voor hem.

Bloempjebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 02:19

Nee hij heeft hiervoor nooit klachten gehad. Ja dat is voor mij wel een 'geluk' want merk wel dat ik er daardoor echt veel beter mee om kan gaan. Dank je wel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 02:36

anneliesdj schreef:
Eh ja, tot het jouw vriendje is die denkt dat hij achtervolgd word door onthoofde ridders.
Zo iemand beleeft dat echt, zijn écht in paniek, ze hallucineren soms ook dus zien die ridders gewoon staan.
Is helemaal niets grappig aan.

En sommige mensen slaan ook echt compleet door in die paniek en worden dan een gevaar voor zichzelf en anderen
Er is echt niets grappigs aan.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:15

sharoontje schreef:
Sorry, ik wil totaal niet onbeleefd zijn, maar eigenlijk moest ik best wel grinniken.. Zoals iemand zei over dat balkon verhaal (dat ze erbij hoorde) of achterna gezeten worden door onthoofde ridders.

Wacht maar tot iemand jouw in alle overtuiging daar van beschuldigd, je weet niet (en zij zelf ook niet) waar toe iemand op dat moment in staat is, dan sla je zelf flinke doodsangsten uit.

Als je tot 2 keer toe je excuses aanbied, ben je je dus bewust van je opmerking en had je hem beter voor je kunnen houden. Heel dom om dit hier zo in dit topic zo neer te zetten.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:37

Mijn moeder is na een operatie een aantal malen in een dergelijke staat geraakt. Ze dacht dat er soldaten binnenvielen in het ziekenhuis, dat het oorlog was. Ze was ervan overtuigd dat het personeel een groot feest gaf in de zaal waar ze lag, dat ze haar buiten hadden gezet in de kou en dat ze over straat moest zwerven, dat ze haar wilden kwaaddoen etc.
het heeft al met al een aantal maanden geduurd voor het verdween. Bij haar kwam het waarschijnlijk door de medicijnen; ze had een antibiotica waarvan dat de bijwerkingen kunnen zijn (ze is niet zo jong meer), maar ook dingen als oxazepam en zolpidem slikte ze, en die zijn ook allesbehalve onschuldig.
het kan dus door medicijnen worden uitgelokt of versterkt.

TS, het lijkt me voor jou bijna niet te doen. Zoek alsjeblieft zelf ook hulp!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:46

IZEP schreef:
sharoontje schreef:

Je bent niet onbeleefd hoor, je bent gewoon dom. Hou je mond gewoon als je zelf al weet dat het kant nog wal raakt. Hoop dat je het nooit zelf of in je directe omgeving hoeft mee te maken, dan vergaat je dat grinneken wel.

Iemand dom noemen gaat mij veel te ver, dát is pas onbeleefd. Ja het klinkt grappig,als je het niet hebt meegemaakt, klinkt het ook hartstikke onwerkelijk en maf. Dat is het nu ook; het is zo irreëel, dat het niet voor te stellen is. Daarom is het ook zo moeilijk om het te begrijpen als je het niet kent. Overigens lach ik zelf ook om die acties, maar wel na die tijd als het gevaar is geweken of met vrienden of collega's van; nou wat ik nu weer heb meegemaakt :wow: Humor is een verrekte goede zelf bescherming.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:52

Samiyah schreef:
Psychose opzich is geen diagnose.. dus wel apart dat hij gediagnosticeerd is met een psychose? Een psychose is een symptoom en kan verschillende oorzaken hebben. Shizofrenie - zoals bij je broer -, een bipolaire stoornis, depressie... Ben je al op de hoogte wat er bij je vriend aan de hand is?

Iig sterkte, het is heel moeilijk om hier mee om te gaan.

Zelf heb ik het van dichtbij meegemaakt met m'n moeder. Zij was zwaar depressief met psychoses. Maar na jaren intensieve therapie is ze er 100% vanaf. :)

Psychose kan wel degelijk een diagnose op zich zijn, dat er verder geen psychische stoornis speelt behalve psychose. Dan is er vaak sprake van een trigger die een psychose op kan roepen. Ik hoop voor de ts ook echt dat er alleen psychose speelt bij haar vriend :(:) want als het om alleen een psychose gaat, is dat minder complex te behandelen dan wanneer het om psychose gaat waar een psychiatrische stoornis aan ten grondslag ligt.. Maar goed het blijft natuurlijk hartstikke k*t, kan er niets mooiers van maken...

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:01

Ik heb zelf een aantal psychoses gehad, dus als iemand vragen heeft aan een 'patient' dan ben ik beschikbaar ;).

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:06

Ik ben eigenlijk wel 'nieuwsgierig' (misschien verkeerd woord, niet verkeerd opvatten). Maar wat voel je op zo'n moment? Wat gebeurd er met je? Ik heb het dus alleen als 'partner' maar verder niet.. Lees wel wat in mijn psychologie boeken.. maar da's toch ook weer anders.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:19

Ik heb je een PBtje gestuurd.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:34

vuurneon schreef:
Samiyah schreef:
Psychose opzich is geen diagnose.. dus wel apart dat hij gediagnosticeerd is met een psychose? Een psychose is een symptoom en kan verschillende oorzaken hebben. Shizofrenie - zoals bij je broer -, een bipolaire stoornis, depressie... Ben je al op de hoogte wat er bij je vriend aan de hand is?

Iig sterkte, het is heel moeilijk om hier mee om te gaan.

Zelf heb ik het van dichtbij meegemaakt met m'n moeder. Zij was zwaar depressief met psychoses. Maar na jaren intensieve therapie is ze er 100% vanaf. :)

Psychose kan wel degelijk een diagnose op zich zijn, dat er verder geen psychische stoornis speelt behalve psychose. Dan is er vaak sprake van een trigger die een psychose op kan roepen. Ik hoop voor de ts ook echt dat er alleen psychose speelt bij haar vriend :(:) want als het om alleen een psychose gaat, is dat minder complex te behandelen dan wanneer het om psychose gaat waar een psychiatrische stoornis aan ten grondslag ligt.. Maar goed het blijft natuurlijk hartstikke k*t, kan er niets mooiers van maken...

Dan nog is er een trigger, een aanleiding dus.. iets wat het uitgelokt heeft. Dat bedoelde ik met m'n post.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:44

Ik ben geen expert in psychoses, maar ik heb wel een familielid die hier erg last van heeft. Ze gelooft dat 'men haar iets wil aandoen' en bij een gedwongen opname (als ze dus medicijnen krijgt) gaat het erg goed. Als ze thuis komt, gooit ze meteen de medicijnen weg.. Ze is ver heen, maar heeft daarentegen wel een eigen huis en al 15 jaar een vaste baan in het ziekenhuis. Helaas kan niemand haar echt helpen omdat zij van mening is dat iedereen iets kwaads bedoelt en dat het probleem niet bij haar ligt.

Ik hoop voor jouw vriend dat hij er snel weer bovenop is en dit niet vaker voorkomt! Heel veel sterkte!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:31

Sterkte TS en ook aan de andere mensen die ermee te maken hebben.
Ik heb een vriend die schizofreen is en die zijn behandeling slaat wel goed aan. Hij werkt en kan zelfstandig leven. Vroeger moest die wel nog regelmatig opgenomen worden, maar dat was vooral omdat hij zijn medicatie toen nog niet goed nam en ook kan het even duren voor de juiste behandeling gevonden wordt.
Een collega van mij heeft het in zijn jeugd gehad en citeerde ook dingen uit de bijbel. Die heeft er nu al jaren geen meer.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:34

Zelf had ik een keer mee gemaakt dat ik met iemand aan het wandelen was en opeens ging ie met z'n handen omhoog lopen alsof ie onder schot gehouden werd.
Ook ging hij nog lachen.
Ik wist echt hoe te handelen op dat moment en vond het heel beangstigend.
Deze jongen had toen ook duidelijk weer een psychose.

Ik vind het ook altijd heel vreemd dat het geloof zo vaak terug komt.

Ik wens ieder die er mee te maken heeft heel veel sterkte ermee.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:56

Bah wat een herkenbaar verhaal. Ik heb zelf een broer die 3 psychoses heeft gehad en ook autistisch is en misschien een form van schizofrenie.
Ik was 10 toen mijn broer zijn eerste psychose kreeg. Toen ik 12 jaar was is het helemaal fout gegaan en heeft mijn broer 's nachts een mes naast mijn bed gelegd met een briefje erbij. Toen is hij meteen opgenomen op het UMC op de gesloten unit, hier heeft hij 3 of 4 weken gezeten. Daarna is hij uit huis geplaatst en begeleid gaan wonen. Dit doet hij nu nog steeds.

Ik weet precies in wat voor een pakket je zit en hoe vreselijk moeilijk het is. Ik ga tot op de dag van vandaag gewoon leuk met mijn broer, ik durf ook gewoon in 1 kamer alleen te zitten met hem. Er is uiteindelijk een knop bij mij omgegaan en ik heb het van me afgezet. Heeft overigens wel even geduurt, ik heb sloten alles op mijn kamerdeur destijds gehad en kon niet meer slapen in kamers waar geen slot op zat. Maar uiteindelijk toen ik een jaar of 14/15 was, is de knop om gegaan en heb ik er geen moeite meer mee. We ben ik blij dat ik niet onder 1 dak woon met hem, want het is ontzettend zwaar leven met hem. Maar dat komt ook door zijn andere ziektebeelden.

Heel veel succes en sterkte en je mag me altijd een pb'tje sturen. :(:)

Bloempjebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 17:05

Ik ben nooit bang geweest voor mijn broer ondanks dat hij allerlei dingen heeft gedaan waarvan sommige zeggen wat moet je bang zijn geweest ( ook met messen en zwaarden enz). Misschien ook omdat ik wat ouder was.

Ik kom heel vaak bij mijn broer blijf er ook regelmatig logeren. Merk eigenlijk weinig meer aan hem alleen zijn autisme merk je.

Dat lachen vond/vind ik wel heel naar echt zo een buitenzichzelf gekeerde lach ( weet niet hoe ik het anders kan omschrijven).

Er is nu een client bij gekomen die ook eerst op die andere plek zat, merkte wel dat hij dat als erg prettig ervaart.

Bloempjebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 23:43

Vandaag was niet zo een leuke dag, hij was erg boos en verdrietig wel redelijk helder.
Hij heeft veel dingen gezegd die wel keihard binnen kwamen maarja.
Ook heeft hij veel last van nachtmerrie's vooral dat ik ervandoor ga met de hondjes.

Wel weer een heel goed gesprek met zijn pb'er gehad, was wel erg fijn.
Morgen waarschijnlijk met zijn huisarts vandaag kwam er weer wat tussen.

Morgen zijn we 4 jaar samen dus morgen moet er een taartje mee.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:45

Je bent een topper!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:57

TS wat ga jij hier goed mee om. Ik denk dat het voor je vriend ook zwaar moet zijn op momenten dat hij wel besef heeft. Ik wil jullie toch een mooie 4 jaar samen wensen, al zijn het niet de omstandigheden waarop je wilt vieren.

Bloempjebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 00:01

Hij heeft het heel erg zwaar, vooral ook omdat hij al zovaak in zijn leven in de steek is gelaten daar zit hij dan ook het meest mee.
Kan dan zo weinig voor hem doen, alleen zovaak komen als kan/ mag.

Zijn inderdaad niet de leukste omstandigheden, maar we gaan er toch iets leuks van maken neem een leuk dvdtje mee en wat lekkers, misschien ook klein stukje wandelen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:03

Ik heb je verhaal (nog) niet helemaal gelezen maar hoop dit 1 deze dagen te kunnen doen. Wil je wel een virtuele knuffel geven. ik heb in mijn familie ook meerdere gevallen van Psychose en snap echt heel goed hoe je je moet voelen... Wij hebben de erfelijke variant wat ik echt heel eng vind... :(:)