Levensdoel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 03:35

Het beter doen dan mijn ouders.

marleeniej

Re: Levensdoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 05:08

Mijn doel in dit leven: een leven leiden waar ik achteraf op terug kan kijken en denken ik heb alles eruit gehaald wat ik kon, EN ik kan mezelf nog altijd recht in de spiegel aankijken. Dan ben ik tevreden.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 08:50

Ailill schreef:
Briljant. . . _O-

Ik leef vooral om plezier te maken, om er te zijn voor mijn familie en vrienden en zoveel mogelijk te doen voor de Aarde. Mijn doel is om gelukkig te zijn met wat ik allemaal heb en krijg, en net zoveel terug te geven. Of eigenlijk net wat meer terug te geven :)

Maar heel stiekem denk ik soms: "Als je het leven serieus gaat nemen, is het eigenlijk om te janken."

Ja inderdaad, als je het leven serieus gaat nemen ís het ook om te janken, dat moet je ook helemaal niet doen. Alhoewel ik nog steeds hoop dat er iemand in dit topic komt en gaat vertellen wat het nut van het leven is (en dan niet voor een volgend leven, hemel, whatevah).

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:36

tante_trien schreef:
Alhoewel ik nog steeds hoop dat er iemand in dit topic komt en gaat vertellen wat het nut van het leven is (en dan niet voor een volgend leven, hemel, whatevah).

Dan kan je wachten totdat je een ons weegt want niemand kan jou dat vertellen, dat is voor iedereen weer heel anders en daar zal je zelf achter moeten komen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:53

Kuggur schreef:
Laat me raden, nieuw lichaam; Jehova getuige?
Algemeen christelijk idee hoor ;)
Kuggur schreef:
Ik denk niet dat de mens een "fout" is van de natuur. Eerder een experiment als je het in dit soort termen wil bekijken, (…)
Verbazingwekkend weinig religieuze standpunten in dit topic te vinden trouwens.
Grappig om met die zin te beginnen en met die zin te eindigen. Van wie of wat zouden wij dan een experiment moeten zijn? Evenals de opmerking…
Cowgirl schreef:
Ik denk van wel want als moeder natuur had geweten wat wij met de natuur zouden doen had ze ons niet op de wereld gezet.
geef je iemand de macht en bewustzijn over ‘ons’ of ‘het’ leven.

tante_trien schreef:
Alhoewel ik nog steeds hoop dat er iemand in dit topic komt en gaat vertellen wat het nut van het leven is (en dan niet voor een volgend leven, hemel, whatevah).
Het nut?

nut (het; o) 1voordeel; opbrengst:

Als je concreet kijkt naar wie (of wat) ons leven heeft ‘gegeven’ en daarmee doel ik op het universum combinatie tussen juiste afstand zon, maan enz. Zeg maar bouwstenen van het leven. Dat is er niet. Immers heeft noch het zonnestelsel, noch zon noch de aardklomp enig voordeel van het feit dat wij leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:32

@Laura_Zodine om je eerlijk te zeggen weet ik dat niet.
Wat ik weet is wat ik geloof, dat is wat ik in de bijbel lees.
Er staat niet om schreven wat het doel is maar wel hoe het zal zijn.

Openbaring 7:16/17 Dan zullen ze geen honger meer lijden en geen dorst, de zon zal hen niet steken, de hitte hen niet bevangen. Want het lam (Jezus) midden voor de troon zal hen hoeden, hen naar de waterbronnen van het leven brengen. En God zal alle tranen uit hun ogen wissen.

@Hannanas ik denk dat ik niet goed je vraag begrijp.
Bedoel je wat mijn doel nu is? of wat mijn doel is nog voor dat ik geboren was?
Ik zal proberen uit te leggen wat ik denk en geloof wat het eerste doel was toen de mens geschapen werd.

Genesis 1:27/28
En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!
Het doel zoals ik het begrijp is om de aarde te bevolken en zorg te dragen voor wat leeft op de aarde.
Helaas door de Zondeval (de duivel verleid de mensen tot het plegen van zonde; het eten van de verboden vrucht) is ons eerste doel vertroebeld geraakt. Daarom stuurd God zijn zoon naar de wereld opdat we hem in ons leven kunnen ontvangen en te worden zoals hij is.
Het doel voor mij veranderd dus door Jezus in mijn hart toe te laten en steeds meer te willen worden zoals hij is.
Jezus maakt dan ook weer dat het eerste doel weer behaald kan worden.

Zo zie ik het, hier geloof ik in.
Ik hoop dat ik jullie vragen goed heb kunnen beantwoorden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:34

Ik moet bij dat stukje van Openbaringen altijd aan de Titanic denken :o :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:35

Ik vind het maar depressief, want als ik geloof in de wederopstanding zou ik niemand meer herkennen. Wat heb ik aan het eeuwige leven als ik mijn geliefden toch niet meer herken :')

Ik ga voor het museum :Y)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:41

tante_trien schreef:
Ik lees rustig verder mee.. misschien komt er nog iemand met een zinnig antwoord :')

Er is geen hoger doel. We zijn er nu eenmaal.

Je moet van het leven genieten en jezelf doelen stellen. Nou ja moet. Als je daar behoefte aan hebt dan.

En ik probeer voor mezelf daar nog aan op te hangen dat ik mijn medemens help of iig niet al te veel in de weg zit. Dat ik probeer rekening te houden met het millieu en dat soort zaken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:44

Overig wel typisch menselijk om te denken dat er wel een hoger doel móet zijn! :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:45

Loesje88 schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik leef omdat mijn ouders seks hadden en daarna niet vergeten zijn me eten te geven. Een doel? Heb ik niet, net als de rest van de mensheid. :)

Wow, jou (en de mensen die zoals jou denken) wens ik veel succes de komende pak en beet 60 jaar :)
Lijkt me verschrikkelijk als je je leven met die gedachte een leven lang moet leven!

Het leven is een feestje en je hangt zelf je slingers op. En Vjestagirl, als jij je slingers bent kwijtgeraakt, mag je er best een paar van mij lenen hoor! :+

Ik vind het heerlijk! Geen verwachtingen, geen druk. Gewoon... leven. Ik zou er doodongelukkig van worden als ik allemaal doelen had, want als je ze dan niet haalt voel je je weer slecht...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:45

Sammie schreef:
Overig wel typisch menselijk om te denken dat er wel een hoger doel móet zijn! :D

Precies, daarom zijn al die religies ook ontstaan. Het idee dat wij gewoon alleen leven en doodgaan is niet voldoende :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-01-13 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:46

De bijbel vind ik zeer deprimerend. Ooit heeft een gelovig iemand mij uit gelegt dat de hemel, het hiernamaal, niet voor dieren en dus ook dus niet voor paarden is.

Tja, maar wie wil er nu leven in een hemel waar geen paarden zijn ( mooiste paarden gedichtje wat ik ken)

Ik was gelijk klaar. Ik heb nooit gelooft maar van af die dag wilde ik ook niet meer geloven. Eeuwig leven, en naar beneden turen hoe iedereen lekker op een knol aan het sjouwen is. Nee bedankt...geef mijn portie maar aan Vicky.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:46

Ik ben zo te lezen een van de weinigen met een echt levensdoel, en dat vind ik best apart eigenlijk. Geboren worden, naar school, werken, pensioen, dood gaan, het lijkt me enorm zonde als dat het enige is wat ik doe in mijn leven, zinloos ook.
Mijn doel is om (bij te dragen aan) de aarde beter achter te laten dan het er nu bij staat. Zowel qua natuur/milieu (ik draag bijvoorbeeld alleen biokatoen en andere milieuvriendelijke kleding) als de mensheid. Mijn ultieme doel is dat iedereen op aarde op zijn minst eten en water heeft. Om dat te bereiken wilde ik de politiek in of werken bij de VN of in de ontwikkelingssamenwerking. Jammer genoeg is mijn gezondheid hier te slecht voor, en zal ik wat kleiner moeten denken, maar dit is wel iets waar ik zeker mee bezig ben en blijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:47

Ik stel niet teveel doelen, als het niet lukt kan ik alleen maar teleurgesteld worden, ik word liever verrast :D

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:50

Veel mensen hebben het maar over 'genieten', maar wat is genieten nu echt? Leven naar de regels van de maatschappij? Huisje boompje beestje, doen alsof je ongelofelijk gelukkig bent (wanneer andere mensen vragen hoe het gaat altijd goed zeggen natuurlijk, want het interesseert niemand werkelijk), de man of vrouw van je leven vinden (uiteraard van dezelfde leeftijd en 'klasse')?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:54

Vivian__ schreef:
Veel mensen hebben het maar over 'genieten', maar wat is genieten nu echt? Leven naar de regels van de maatschappij? Huisje boompje beestje, doen alsof je ongelofelijk gelukkig bent (wanneer andere mensen vragen hoe het gaat altijd goed zeggen natuurlijk, want het interesseert niemand werkelijk), de man of vrouw van je leven vinden (uiteraard van dezelfde leeftijd en 'klasse')?

Als mensen er zo over denken denk ik dat je hulp nodig hebt op psychologisch gebied.

Ja er zijn regels in deze samenleving nodig. Niet iedereen houdt alsvanzelf rekening met zijn medemens. Als er geen regels zijn dan valt er iig voor de meeste mensen nog maar weinig te genieten.

En ja wat is nu echt genieten. Ook dat zullen mensen voor zichzelf moeten bepalen....
Sommige zijn blij met weinig andere zijn niet gelukkig of tevreden te maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:55

Weinig mensen worden gelukkig van totale anarchie wat dat betreft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:56

ge·not (het; o; meervoud: genietingen) 1het (gelukkige) bezit2aangename gewaarwording

Genieten voor mensen is sowieso best moeilijk omdat het een menselijke eigenschap is om altijd meer te willen :)

uiteraard van dezelfde leeftijd en klasse... Vroeger misschien, maar dat is tegenwoordig toch zeker niet zo !

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:58

Sammie schreef:
uiteraard van dezelfde leeftijd en klasse... Vroeger misschien, maar dat is tegenwoordig toch zeker niet zo !

:x

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:02

Is nu nog steeds wel zo :j Sociaal economische status waar de partner uit voortkomt is veelal gelijk met de eigen achtergrond :) Is ook wel logisch, je hebt daar meer raakvlakken mee.
(Zijn uitzonderingen tussen, maar meestal komt het echt wel overeen)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-01-13 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:02

Vroeger was dat wel hoor. := Geld moest in de familie blijven en de naam zei ook heel veel.

Maar volgens mij maakt het nu toch weinig uit als je een putjeschepper tegenkomt. Toch wel een stuk minder mag ik hopen := En leeftijd is volgens mij nooit een issue geweest. Nu zeker niet :') Ik ken er in mijn nabije omgeving tig waarbij de leeftijd tussen m en v 8 a 11 jaar scheelt. En het kan nog erger trouwes :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:05

vuurneon schreef:
Is nu nog steeds wel zo :j Sociaal economische status waar de partner uit voortkomt is veelal gelijk met de eigen achtergrond :) Is ook wel logisch.
(Zijn uitzonderingen tussen, maar meestal komt het echt wel overeen)

Maar dit is niet perse uitgezocht. Je verkeert in een bepaald omgeving en dus is de kans ook groot dat je zo'n persoon tegenkomt en dat je dezelfde interesses hebt. Een advocaat en een doktor bijv. en een boer met een boerin, maar ik doelde meer op dat als je als sectaresse met een putjeschepper thuis komt dat hij niet met een bezem achterna wordt gezeten. Dat was vroegâh dus wel ondenkbaar, maar toen bemoeide de familie zich ook veel meer met je aanstaande echtgeno(o)t(e).
Laatst bijgewerkt door Sammie op 23-01-13 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:08

Ik bedoel meer de achtergrond van de ouders; mijn vriend is laagopgeleid maar komt wel uit dezelfde sociaal economische status als ik dat kom. Dus daarom vinden mijn ouders het geen enkel probleem dat hij laag is opgeleid; onze achtergrond is wel gelijk. Dus dan voelt het verschil ook klein.

Maar ik zie het overal in de omgeving hoor; je zult niet snel zien dat iemand uit een lage sociaal economische status milieu gaat trouwen met iemand uit een zeer hoog sociaal-economisch niveau; ook al zitten ze beiden op dezelfde universiteit. Raakvlakken missen dan.

Ik kan helaas niet meer op de database, maar dit is wel uitgezocht :)
(Hoewel mensen denken dat verschil juist aantrekt, is het toch vaak dat gelijken elkaar aantrekken)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:15

Ailill schreef:
Sammie schreef:
Mijn levensdoel? 120 jaar oud worden. De eerste 100 jaar zijn het moeilijkst.

Ik denk dat die laatste 20 ook nog vies tegen kunnen vallen, maar; met een beetje geluk heb je dat tegen die tijd zelf niet (meer) in de gaten ;)

_/-\o_ _/-\o_